نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 عضو هیئت‌علمی گروه روزنامه‌نگاری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

شبکه های اجتماعی (پلتفرم های موبایلی) شبکه ی ارتباطی فراگیر و غیر رسمی است از این رو بستر مناسبی برای تولید و انتشار قابل توجهی از شایعه می باشد که اثرات منفی بسیاری بر جامعه می گذارد. شناخت علل و چگونگی تشکیل وکسترش این پدیده ناهنجار ارتباطات مجازی در کاهش و منترل آن کارساز است.
از این رو این تحقیق با هدف شناخت قالب های رایج شایعه و گفتمان شناسی آن در فضای مجازی انجام گرفت. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری مطالعات و تحقیقات اخیر در حوزه شایعه و فضای مجازیست که پس از تجزیه و تحلیل 30 داده ی علمی(مقاله، پایان نامه و طرح تحقیقاتی)، نتایج نشان داد: در رابطه با گفتمان و قالب سه مولفه اصلی : ساختارگفتمان – قالب و زمینه در تولید اغلب شایعات مشابه هستند و در ادامه نتایج به ترتیب زیر مقوله های؛ محتوای تغییر پذیر، باور پذیر بودن، گفتارعامیانه، بدون سند و غیر علمی بودن، نامشخص ، ابهام و اغراق آمیز بودن، گفتارآتشین و تلقین فاجعه ، قالب حقیقت جویی، انتقادی، آزادی خواهی، حقوق بشری، هیجانی و پیشگویانه همچنین موضوعات خاص، اجتماعی– مدنی، سیاسی و امنیتی در رابطه با «قالب های رایج و نوع گفتمان شایعه سازی در فضای مجازی» استخراج شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Common templates and types of gossip discourse in cyberspace

نویسندگان [English]

  • reza kamari 1
  • Abbas Assadi 2
  • Amir Hesam Eshaghi 3

1 PhD student in Media Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Journalism, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Assistant professor Department of Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Social networks (mobile platforms) are a pervasive and informal communication network, so it is a good platform for the production and dissemination of significant rumors that have many negative effects on society. Understanding the causes and how this anomalous phenomenon of virtual communication is formed and spread is effective in reducing and controlling it.
Therefore, this study was conducted with the aim of identifying common forms of rumor and its discourse in cyberspace. The research method is qualitative and thematic analysis. The statistical population of recent studies and research in the field of rumors and cyberspace is that after analyzing 30 scientific data (article, dissertation and research project), the results showed: In relation to discourse and format, three main components: discourse structure - format and The context in the production of rumors are often the same and the results are as follows: Content that is changeable, believable, slang, unsubstantiated and unscientific, vague, ambiguous and exaggerated, fiery discourse and indoctrination, truth-seeking, critical, libertarian, human rights, emotional and predictive, as well as specific, social issues - Civil, political and security issues related to "common forms and types of gossip discourse in cyber space" were extracted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rumor
  • gossip
  • discourse
  • cyberspace
  • internet