Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Culture and Communication, Imam Sadiq University

2 Faculty member of the Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University

3 PhD student in Muslim Social Science, Imam Sadiq University,Tehran,Iran.

Abstract

A review of Persian translation and authorship works on the culture of fame, we find the predominance of critical views; From a semiotic point of view, Roland Barthes's critical stance on intra-cultural sign systems as ideological and mythological systems is common and especially symbolic, revealing their hidden and mostly repressive implications; While the claim of the article is the existence of celebrity cultural functions as a symbolic system and the culture of fame as a sphere, which has been tried using the theory and methodology of Yuri Lutman, the founder of the School of Cultural Semiotics, to Provide a new analysis of the culture of fame. The theoretical conclusion of this article was that culture of fame is one of the hallmarks of culture and participates in the process of demarcating the boundaries of culture. Then, using Lutman's cultural semiotics, Hassan Aghamiri's Instagram Live (Rouhani's Celebrity) with Ahlam (the singer's female celebrity), which is a celebrity-centric phenomenon of two opposing classes, is analyzed as a body of study. The results of this analysis revealed that the two celebrities finally agreed on the legal boundaries of halal and haram music on Instagram in an agreement. As a frontier in the sphere of religion, Hassan Aghamiri translates Ahlam, which is a non-religious element, into the sphere of religion. On the opposite side, Aghamiri himself finds his way to the sphere of music through Ahlam. Eventually, the coincidence of the two celebrities with each other leads to an explosion in the sign sphere.

Keywords

اباذری، یوسف علی. (1380). «رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگی». فصلنامه فلسفی، ادبی، فرهنگی ارغنون. شماره 18: 137-157.
اسمیت، فلیپ و الگزندر رایلی. (1394). نظریه فرهنگی. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
شیرعلی، ابراهیم. 20 شهریور (1398). «واقعیت‌های اینستاگرام؛ اپلیکیشن اینستاگرام از نگاه آمار» www.ispa.ir، بازنشانی شده در 17/03/1399، 16:00 به نشانی: https://plink.ir/Rq1ze
بارت، رولان. (1375). اسطوره امروز. ترجمه: شیرین دخت دقیقیان، تهران: انتشارات نشر مرکز.
دبور، گی. (۱۳۸۲). جامعه‌ی نمایش. ترجمه‌: بهروز صفدری، تهران: انتشارات آگه.
سرابی، سعید. البرزی، هادی. (1392). «بازنمایی ستاره ورزشی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی (نشانه‌شناسی تبلیغات شامپو کلیر و روغن‌موتور کاسپین)». فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی. دوره5 ، شماره 18، 55-70. 
سرفراز، حسین. (1393). نشانه‌شناسی فرهنگ، هنر و ارتباطات. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
سرفراز، حسین، احمد پاکتچی، مسعود کوثری، حسام الدین آشنا. (1396). «واکاوی نظریه فرهنگی سپهر نشانه‌ای یوری لوتمان و کاربست آن در زمینه تحلیل میان دین و سینما»، راهبرد فرهنگ. شماره 39: 73-95
سمننکو، الکسی. (1396). تاروپود فرهنگ، درآمدی بر نظریه نشانه شناختی یوری لوتمان، ترجمه حسین سرفراز، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
 عصر ایران. 1393. «اظهارات جنجال‌برانگیز یک جامعه‌شناس درباره "پدیده پاشایی"»، عصر ایران. بازنشانی شده در 17/03/1399، 16:00 به نشانی: https://www.asriran.com/001YUP
کشمور، آلیس. (1397). فرهنگ شهرت. ترجمه: احسان شاه قاسمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
لوتمان، یوری. (1396). «درباره سپهر نشانه‌ای». ترجمه: فرناز کاکه خانی، در مجموعه مقالات نشانه‌شناسی فرهنگی، به کوشش فرزان سجودی، تهران: نشر علم.
لیونگبرگ، کریستینا. (1396). «مواجهه با دیگری فرهنگی». ترجمه: تینا امرالهی، در مجموعه مقالات نشانه‌شناسی فرهنگی، به کوشش فرزان سجودی، تهران: نشر علم.
مونیبو، جورج. ((1396. «شاید سلبریتیها زندگی‌تان را پرکرده باشند ولی دوستتان نیستند»، ترجمان علوم انسانی. شماره 11: 220-218.
مهدی زاده، محمد. (1393). نظریه‌های رسانه اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.
Dyer, R. (1979) Stars. London: BFI.
Khalid, R., & Yasmeen, T. (2019), "Celebrity Physical Attractiveness Effect on Consumer Buying Behavior", Jurnal Ilmiah Bidang Akuntansi dan Manajemen, Vol. 16 No. 2, 173-180
Lotman, J.M (1970). Статьи по типологии культуры [Studies in the Typology of Culture]; Eng. Trans. of Intro.: ‘Culture and Information’, trans. S. White, dispositio: Revista hispánica de semiótica literaria 1/3 (1976): 213–5.
Lotman, J.M (1984). О семиосфере; Eng. trans.: ‘On the Semiosphere’, trans. W. Clark, sign systems studies 33/1 (2005): 205–29.
Rojek, C. (2001) Celebrity. London: Reaktion.
Sériot, Patrick. (2016). "Barthes and Lotman: Ideology vs culture". Advances in Sin systems studies. Vol 44/ 2016. Pp 402–414
Turner, G (2014) Understanding Celebrity, London: Sage.