Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan, Iran.

2 Master of Sociology, Ayatollah Boroujerdi University, Lorestan, Iran.

Abstract

The Telegraph Social Network is the most user-friendly social network in Iran, which holds a large amount of content and content. The current qualitative research has been conducted with the aim of investigating the factors affecting the membership of married people in this network by means of thematic analysis. The statistical population included married people aged 15-40 years old in Borujerd, who had experience in using this network for at least one year. The sample size of 31 people, the purposeful sampling method and the data collection method was a profound interview. The results of coding the interviews showed that the individual was influenced by: (1) push factors (technology pressure, loneliness, unemployment, normative constraints, mental and physical exhaustion, emotional emptiness, inappropriate self-actualization, consumer society), and (2) Absorption mechanisms (secure, easy, cheap, broad and fast communication, awareness, entertainment, business prosperity, free-thinking seats) have become part of this network. As a result, the individual becomes generally part of the network due to the real world constraints as well as the attractiveness of the telegram as a double factor.

Keywords

استراوس، اَنسِلم؛ کربین، جولیت. (1391). مبانی پژوهش کیفی (فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای). ترجمه: ابراهیم افشار. تهران: نی.
استیفن، لیتل جان. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه: مرتضی نوربخش و سید اکبر میرحسینی. تهران: جنگل.
اسلامزاده، بابک؛ فکریانآرانی، سمیه. (1396). تحلیل کیفی علل گرایش خانوادهها به رسانههای مجازی. پژوهشهای مشاوره. دوره شانزدهم. شماره 61. 33-5.
اسلامی، مروارید. (1391). «بررسی شبکههای اجتماعی و تأثیرات آن‌ها بر ابعاد مختلف زندگی». مجموعه مقالات نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی نوپدید. تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
اقتصادنیوز. (1398). «آخرین آمار از محبوبترین شبکههای اجتماعی در ایران؛ بازگشت بیسروصدای کانال ریاست جمهوری به تلگرام». اقتصادنیوز. بازنشانی شده در 20 فروردین 1398 به نشانی: https://www.eghtesadnews.com/fa/tiny/news-276704.
اکبریتبار، علیاکبر. (1391). مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی (مطالعه موردی: شبکه‌های دوره و یو 24). پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
ایسنا. (1397). «۷۹ درصد کاربران بعد از فیلترینگ هنوز از تلگرام استفاده می‌کنند/ آمار حضور کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی». ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران. بازنشانی شده در 3 تیر 1397 به نشانی: https://www.isna.ir/news/97040200907.
ایمان، محمدتقی. (1388). مبنای پارادایمی روشهای تحقیق کّمی و کیفی در علوم انسانی. قم: حوزه و دانشگاه.
بودریار، ژان. (1392). جامعه مصرفی. ترجمه: پیروز ایزدی. تهران: ثالث.
رعنایی، محدثه. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر استفاده نوجوانان از شبکههای اجتماعی موبایلی. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی. دانشگاه الزهرا.
سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه: علیرضا دهقان. تهران: دانشگاه تهران.
شکربیگی، عالیه. (1396). «بررسی جامعهشناختی رابطه مصرف شبکههای اجتماعی مجازی و ظهور تحولات در زندگی زناشویی زوجین منطقه 1 شهر تهران». جامعهشناسی ایران. دوره هجدهم. شماره 2. 127-95
شیری، طهمورث؛ رحمانی، الناز. (1394). «تأثیر استفاده از وسایل نوین ارتباطی (لاین و تلگرام) بر وضعیت انسجام خانواده در سال 1394(موردمطالعه: منطقه 1 شهر تهران)». مطالعات توسعه اجتماعی ایران. سال هشتم. شماره 1. 111-99.
فرقانی، محمدمهدی؛ بدیعی، بهار. (1394). «فرآیند اهلیسازی تکنولوژی رسانهای: تجربهزیسته جانان ایرانی در پذیرش تلفن همراه هوشمند». مطالعات رسانههای نوین. دوره اول. شماره 4. 178-133.
فلیک، اووه. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه: هادی جلیلی. تهران: نی.
کاستلز، مانوئل. (1393). قدرت ارتباطات. ترجمه: حسین بصیریان جهرمی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
کرمانی، حسین. (1397). «سنجش بینایی در تلگرام، تحلیل سواد رسانهای کاربران ایرانی با تمرکز بر پیامرسان تلگرام و عوامل مؤثر بر آن». رسانه. شماره 110. 55-29.
کریمیان، کبری؛ پارسامهر، مهربان؛ افشانی، سیدعلیرضا. (1396). «بررسی جامعهشناختی عوامل مرتبط با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی (موردمطالعه: دانشآموزان دختر شهر شهرکرد)». مطالعات رسانههای نوین. دوره سوم. شماره 10. 211-172.
کوزر، لوئیس. (1382). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه: محسن ثلاثی. تهران: علمی.
محمدی، حمید. (1395). «بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی و دنیای مجازی بر میزان طلاق و رضایت زناشویی زوجین ۲۰ تا ۴۵ سال در استان آذربایجان غربی». سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی. گرجستان: باتومی.
مککوایل، دنیس. (1385). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه: پرویز جلالی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
مهدیزاده، سیدمحمد. (1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
والیمن، نیکولاس. (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه: محسن نیازی، فریدون بهادرانی و مصطفی صلابت. تهران: پندارپارس.
وبستر، فرانک. (1380). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه: اسماعیل قدیمی. تهران: قصیدهسرا.
یعقوبی، الهام. (1396). نقش فضای مجازی در طلاق عاطفی از دیدگاه فقه و حقوق. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد سبزوار.
Bersin, Josh. (2008). Social networking and corporate learning. Oktober 2008. Online at: http://www.cedma-europe.org/ newsletter%20articles/Clomedia/Social%20Networking%20and%20Corporate%20Learning%20(Oct%2008).pdf.
Boyd, Danah. (2007). “Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life.” MacArthur Foundation Series on Digital Learning – Youth, Identity, and Digital Media Volume (ed. David Buckingham). Cambridge: MIT.
Boyd, Danah; Ellison, Nicole. (2010). “Social network sites: definition, history, and scholarship”. IEEE Engineering Management Review. 3(38):16-31.
Ellison, Nicole; Lampe, Charles; Steinfield, Cliff. (2009). “Feature Social network sites and society: current trends and future possibilities”. Interactions. 16(1): 6-9.
Feather, John. (2000). The Information Society: A Study of Continuity and Change. Chicago: Library Association Pub.
Ferrell, Jason D. (2011). A Functional Role of Facebook: Psychological and Social Needs. thesis for the degree of master of arts in psychology. university of central Oklahoma.
Hampton, Keith; Wellman, Barry. (2003). “Neighboring in Neville: How the Internet supports community and social capital in a wired suburb”. City and Community. 2(4): 277-311.
Hertlein, Katherine; Ancheta, Katrina. (2014). “Advantages and Disadvantages of Technology in Relationships: Findings from an Open-Ended Survey”. The Qualitative Report. 19(11): 1-11.
Hertlein, Katherine; Webster, Megan. (2008). “Technology, relationships, and problems: a research synthesis”. Marital and Family Therapy. 34(4): 445-460.
Joinson, Adam N. (2008). “Looking at, looking up or keeping up whith people? motives and use of Facebook”. proceedings of ACM CHI 2008. Conference on Human Factors in Computing Systems. New York: University of Bath.
Kitson, Rachel. (2019). “Positive and Negative Impact of Social Media on Relationships”. May10,2019. Online at: https://www.psychbytes.com/impact-of-social-media-on-relationships.
Pirouz, Farahnaz. (2015). “The Relationship between Using Telegram and Interpersonal communication of Islamic Azad University Students of Karaj”. Humanities and cultural studies. 1(1): 590-601.
Rainie, Lee; Wellman, Barry. (2012). Networked: The New Social Operating System. Cambridge: MIT.
Sylvester, Dari; McGlynn, Adam. (2010). “The Digital Divide, Political Participation, and Place”. SocSci Comput Rev. 28(1): 64-74.
Utz, Sonja; Beukeboom, Camiel. (2011). “The Role of Social Network Sites in Romantic Relationships: Effects on Jealousy and Relationship Happiness”. Journal of Computer-Mediated Communication. 16(4): 511–527.
Wellman, Barry. (1994). “I Was a Teenage Network Analyst: The Route from the Bronx to the Information Highway”. Connections. 17(2): 28-45.
Wellman, Barry. (1996). “An Electronic Group is Virtually a Social Network”, In: Culture of the Internet. Kiesler, S. ed. Lawrence Erlbaum Associates. 179-205.
Wellman, Barry. (2001). “Physical Place and Cyberplace: The Rise of Personalized Networking”. Urban and Regional Research. 25(2): 227-252.
Wellman, Barry. (2002). “Little Boxes, Glocalization, and Networked Individualism”, In: Digital Cities II: Computational and Sociological Approaches. Tanabe M., Besselaar, P. V. D. & Ishida, T, Eds. Kyoto: Springer, Vol. 2362 of the SeriesLecture Notes in Computer Science. 10-25.
Wellman, Barry. (2003). “The Social Affordances of the Internet for Networked Individualism”. Computer Mediated Communication. 8(3).