Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Communication Sciences,Qeshm, Islamic Azad University, Iran

2 Professor of Education researches, Education planning & studies organization, Tehran, Iran.

3 PhD Student of Social communication science, International Qeshm Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

Nowadays, media has been described as a potentially powerful tool that can affect the control of political, economic, cultural, and social problems in human societies. Users’ media selection is the only way of the media’s survival among plenty of media and social networks. This research referred to most papers about media from 2015 to 2020. Among 300 papers, we evaluated 33 studies suitable for this recent research. Also, the weights and effects of these attributes can be investigated in future researches precisely. These social media contains all kinds of formal and informal media like broadcasting, satellite, TV, radio, etc. So new research has shown informal social software applications such as Facebook, Twitter, Instagram, Telegram, etc that have gotten popular incredibly.

Keywords

احمدزاده، روح‌الله و داوری، سمیه. (1396). منابع کسب خبر اصحاب رسانه و میزان اعتماد به این منابع. فصلنامه مطالعات رسانه‌ای. شماره 36 بهار و تابستان 1396.
باستانی، سوسن، خانیکی، هادی و ارکان‏زاده، سعید (1397)، «مردم، رسانه‌های جریان اصلی و مصرف رسانه‌های نوین؛ پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانه‌ای شهروندان تهرانی»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، دوره 4، شماره 14، 33-1.
باصری و حاجیانی (1389). کارکرد رسانه‌های ماهواره‌ای در تصویرسازی ذهنی مردم. مجله روانشناسی نظامی. زمستان 1389، دوره 1، صفحه 79 تا 89.
بصیریان جهرمی، حسین، عبدالحسینی، محمد و بردبار، ملیکا (1395)، «رسانه‏های اجتماعی و مدیریت بحران؛ نقش تلفن‏های همراه هوشمند در کنشگری اجتماعی»، فصلنامه رسانه، دوره 27، شماره 102، صص 57-83.
رسولی، محمدرضا و مریم مرادی (1391). بررسی عوامل مؤثر بر تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی. علوم اجتماعی، شماره 36، آبان ماه
زارعی قرکانلو، قاسم، مشبکی، اصغر و کردنائیج، اسدالله. (1393). ارزیابی استراتژی انتخاب رسانه تبلیغاتی مبتنی بر رفتار مصرف‌کنندگان، مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی. دوره 9 شماره 2 پاییز و زمستان 1393
سورین، ورنر جی و جیمز دبلیو تانکارد (1384). نظریه‌های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات سیمای شرق ص 392.
سون، ویندال؛ بنو، سیگنایزر؛ جین، اولسون (1376). کاربرد نظریه‌های ارتباطات. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
شریفی، سیدمهدی و افشین امیدی (1397). ژورنالیسم تلویزیونی معرفت‌شناسی، فلسفه، روش‌ها، انتشارات تیسا، تهران.
فرقـانی، محمدمهـدی، بـدیعی، بهـاره (1394). «فراینـد اهلـی‏سـازی تکنولـوژی رسانه‏ای»، فصلنامه مطالعات رسانه‏های نـوین، سال اول، شـماره چهـارم، تهران: دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، صص 133-178.
مسعودی، امید علی. (1397). پژوهشی برای تبیین تعریف خبر در روزنامه‌نگاری. علوم خبری. شماره 28 زمستان 1397
میرزایی اهرنجانی، حسن و دیگران (1391) «طراحی مدل سنجش اعتبار رسانه‏ای، مطالعه موردی: برنامه‏های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران»، مجله مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 4، شماره 9، صص 99-116
نیکو، مینو و دیگران (1381). شناخت مخاطب تلویزیونی با رویکرد استفاده و رضایتمندی، تهران: انتشارات سروش.
الوندی، پدرام. (1388). روزنامه‌نگاری شهروندی، تهران، انتشارات همشهری
 
Boczkowski, Pablo, Mitchelstein, Eugenia, & Matassi, Mora. (2017). Incidental news: How young people consume news on social media. Paper presented at the Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
Chayko, Mary (2017). Superconnected: the Internet, digital media, and techno-social life, Sage publication.
Dahlgren, Peter. (2009). Media and political engagement: Citizens, communication, and democracy: Cambridge University Press. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), pp 1501.
Kaplan, Andreas & Michael Haenlein, (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons.
Reusken, Harold. (2015),"Social media has a growing impact on the news", http://ing.com/sming15, 8 October 2015
Tseng, C.-H. & Wei, L.-F. (2020). "The efficiency of mobile media richness across different stages of online consumer behavior". International Journal of Information Management, 50, pp 353-364
Wang, Z., Irwin, M., Cooper, C. & Srivastava, J. (2015). "Multidimensions of media multitasking and adaptive media selection". Human Communication Research, 41(1), pp 102-127.
Yang, C.-c. & Brown, B. B. (2015). "Factors involved in associations between Facebook use and college adjustment: Social competence, perceived usefulness, and use patterns". Computers in Human Behavior, 46(245-253).
Zha, X., Yang, H., Yan, Y., Liu, K. & Huang, C. (2018). "Exploring the effect of social media information quality, source credibility and reputation on informational fit-to-task: Moderating role of focused immersion". Computers in Human Behavior, 79(1), pp 227-237.
Zhai, Y., Sun, S., Wang, F. & Ding, Y. (2017). "Multiplicity and uncertainty: Media coverage of autism causation". Journal of Informetrics, 11(3), pp 873-887.
Zhao, J. & Wang, J. (2020). "Health Advertising on ShortVideo Social Media: A Study on User Attitudes Based on the Extended Technology Acceptance Model".
Zheng, Y. (2020). "Using Mobile Donation to Promote International Fundraising: A Situational Technology Acceptance Model". International Journal of Strategic Communication, 14(2), pp 73-88.