نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

مصرف‌گرایی سیاسی شیوه جدیدی است که شهروندان توسط آن می‌توانند از طریق انتخاب کالاها و محصولات سازگار با ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی خود در الگوها و فرایندهای اجتماعی و سیاسی جامعه خود مشارکت کنند. به عبارت دیگر، تصور آگاهی، آزادی و توانایی عمل انسان ماهیت مصرف‌گرایی سیاسی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل است که مصرف‌کنندگان سیاسی از توانایی‌های خود جهت تغییرات اجتماعی و سیاسی استفاده می‌کنند. در این راستا شناخت نقش عوامل موثر بر مصرف‌گرایی سیاسی به منظور ارزیابی نظرات مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد مختلف شبکه‌های اجتماعی (مدت زمان عضویت در شبکه‌های اجتماعی، میزان استفاده روزانه از شبکه‌های اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران در شبکه‌های اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه کاربران) بر مصرف‌گرایی سیاسی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کلیه دانشگاه‌های سطح شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 می‌باشد که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 327 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه انتخاب شده‌ و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند.در این راستا نتایج پژوهش نشان می دهد تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرف گرایی سیاسی تاثیر معنی دار داشته است. به عبارت دیگر به هر میزان فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی عمق بیشتری می‌یابد، گرایش آنان به مصرف‌گرایی سیاسی نیز افزایش پیدا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of virtual social networks on political consumerism

نویسندگان [English]

  • Marzye Fadaee Dah Cheshmeh 2
  • Azam Shahriari 3

چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the impact of various aspects of social networking (duration of membership in social networks, the daily use of social networks, the user's activity on social networks, and the true extent deemed a social network content from a user perspective) on political consumerism. In other words, any social-network activity level in more depth will, in favor of political consumerism also increases. The statistical population of this research includes all university students in Isfahan city in the academic year of 2011-2012. By cluster sampling, 327 of them were selected as sample size and studied by scrolling method. In this regard, the results of the research show that only the amount of activity in social networks has a significant effect on political consumption. In other words, the level of activity of people in social networks is deeper, their tendency to political consumption also increases. .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networks
  • political consumerism
  • new politics
اشتریان، کیومرث؛ امیرزاده، محمدرضا. (1394)، بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر مشارکت سیاسی (مطالعه موردی: شهر تهران)، سیاست، ش 36.
عدلی‌پور، صمد؛  قاسمی، وحید؛ قصابی، رضوان؛ طاهری، نقی. (1393)، تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان، مطالعات فرهنگ ارتباطات، ش 60.
-  رهبر، قاضی، محمود، رضا؛ مسعودنیا، حسین؛ صادقی، زهرا؛ پوره، امیرحسین. (1395)، نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تمایل به مشارکت انتخاباتی و جهت‌گیری‌های سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه‌های شهر اصفهان)، پژوهش‌های ارتباطی، ش 23.
امام‌جمعه­زاده، سیدجواد؛ رهبر قاضی، محمودرضا؛ محموداوغلی، سجاد؛ روحانی، حسین؛ بیگی، مسلم. (1392)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مصرف‌گرایی سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان، جامعه‌شناسی کاربردی ش 24.
-  سمتی، محمدمهدی. (1385)، عصر سی‌ان‌ان و هالیوود، ترجمه: نرجس خاتون براهوئی، تهران: نشر نی.
-  نش، کیت. (1389)، جامعه‌شناسی سیاسی معاصر، ترجمه: محمدتقی دلفروز، نشر کویر
-  تامپسون، جان. ب. (1391)، رسانه‌ها و مدرنیته، نظریه اجتماعی رسانه‌ها، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: نشر سروش.
-  مهدی‌زاده، محمد. (1389)، نظریه‌های رسانه،‌ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: نشر همشهری.
-   Baek, Y. M. (2010). To buy or not to buy: who are political consumers? What do they think and how do they participate?. Political Studies, 58(5), 1065-1086.
-   Beck, U. (2000). What is globalization?, Oxford: Polity Press
-   Bennett, W. L. (2012). The personalization of politics: Political identity, social media, and changing patterns of participation. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science644(1), 20-39.
-   Boulianne, S. (2009). Does Internet use affect engagement? A meta-analysis of research. Political communication26(2), 193-211.
-   Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. Harvard university press.
-   Coleman, S., & Rowe, C. (2005). Remixing citizenship: democracy and young people‟s use of the internet a report for the Carnegie Young People‟ s Initiative.
-   Earl, J., Copeland, L., & Bimber, B. (2013). Contentious consumers: Political consumerism, movement societies and self-directed political action. New Media and Society, 16, 488-506.
-   de Zúñiga, H. G., Copeland, L., & Bimber, B. (2014). Political consumerism: Civic engagement and the social media connection. New Media & Society16(3), 488-506.
-   Micheletti, M. (2004). Just clothes? Discursive political consumerism and political participation. Paper for the, 13-18.
-   Micheletti, M. (2003). Political Virtue and Shopping, Individuals, Consumerism and Collective Action. Palgrave macmillan, New York, NY.
-   Newman, B. J., & Bartels, B. L. (2011). Politics at the checkout line: Explaining political consumerism in the United States. Political Research Quarterly64(4), 803-817.
-   Norris, P. (2002). Democratic phoenix: Reinventing political activism. Cambridge University Press.
-   Pellizzoni, L. (2007). Three challenges for political consumerism. In Proceedings of the Nordic Consumer Policy Research Conference.
-   Persson, L. (2008). Ethics and Environment in the Coffee Sector Linking CSR to the Consumer' s Power in the Context of Sustainable Development, A case study of Lofbergs Lila, Karlstad University Faculty of Social and Life Sciences Department of Environment and Health.
-   Smith, J., Kearns, M., & Fine, A. (2005). Power to the edges: Trends and opportunities in online civic engagement. Retrieved August 30.
-   Stolle, D., & Micheletti, M. (2013). Political consumerism: Global responsibility in action. Cambridge University Press.
-   Stolle, D., Hooghe, M., & Micheletti, M. (2003). Political Consumerism: A New Phenomenon of Political Participation?. An Exploratory Study in Canada, Belgium and Sweden. ECPR joint session. Edinburgh, March.
-   Terragni, L. (2007). From the White Label campaign to the No sweat initiatives. A journey at the roots of political consumerism. Proceedings of the Nordic Consumer Policy Research Conference.
-   Verba, S, and N. Nie. (1972). Participation in America, New York: Harper and Row.
-   Vogel, D. (2004). Tracing the American roots of the political consumerism movement. Politics, products, and markets: Exploring political consumerism past and present, 83-100.
-   Ward, J. (2005). An opportunity for engagement in cyberspace: Political youth Web sites during the 2004 European Parliament election campaign. Information Polity10(3, 4), 233-246.
-   Ward, J. (2010). Purchasing or protesting? Expanding the notion of the (online) citizen consumer. Young citizens, ICT’s and democracy.
-   Ward, J., & de Vreese, C. (2011). Political consumerism, young citizens and the Internet. Media, Culture & Society33(3), 399-413.
-   Xenos, M., & Moy, P. (2007). Direct and differential effects of the Internet on political and civic engagement. Journal of communication57(4), 704-718.