Document Type : Research Paper

Authors

1 associate professor of cultural anthropology and cultural studies at The Institute of Humaties and Cultural Studies.

2 associate professor of islamic azad university

3 UT

Abstract

In addition to producing and publicating information,Social networks are good platforms for organizational management.
The Islamic State (ISIS) plans terrorist operations through social networks, especially Facebook and Twitter.
The group advances asks such as the recruitment and organization of forces, planning and implementation of operations, monitoring and control, guidance and leadership, communication and coordination of terrorist operations through telephony in social networks.
Twitter and Facebook social networks have goals, benefits and effective performances for the ISIS group .
ISIS's goals in these networks include attracting attention, gaining legitimacy and acceptability, identifying, announcing existence and gaining power.
Advantages include global audiences, easy access, network power, high speed, horizontal connectivity, inclusive communications, interactive communication, flexible communications and low cost communications.
These networks have the informing function, social mobilization and social solidarity for the ISIS terrorist group and advancing its goals on the international scene.
This research was conducted to explain the goals, benefits and functions of Twitter and Facebook social networks for the Islamic State's terrorist group with the aim of identifying, controlling and confronting the phenomenon of media terrorism and reducing the damage caused by it.
The data of this research have been collected and analyzed through grounded theory and documentary studies.

Keywords

-  خاتونی، مجتبی. (1394)، «بررسی و تحلیل ژئوپلیتیکی عملکرد گروه‌های تروریستی در رسانه‌های اجتماعی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر کیومرث یزدان پناه، دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران.
-  خانیکی،‌هادی؛ بابایی، محمود. (1390)، «فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی (مفهوم و کارکرد)»، فصلنامه علمی و پژوهشی جامعه اطلاعاتی، شماره اول.
-  کاستلز، مانوئل. (1389)، عصر اطلاعات (جامعه شبکه‌ای)، جلد اول، چاپ 6، مترجمان: احد علیقلیان و افشین خاکباز، انتشارات طرح نو، تاریخ انتشار به زبان‌اصلی (1995).
-  کاستلز، مانوئل. (1393)، قدرت ارتباطات، مترجم: حسین بصیریان جهرمی، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، تاریخ انتشار بزبان اصلی (2009).
-  کرامر، فرانکلین و دیگران. (1394)، قدرت سایبری و امنیت ملی، مترجم: معاونت پژوهش و تولید علم، انتشارات دانشکده اطلاعات.
-  نجات پور، مجید؛ میلانی، جمیل؛ نجات، علی. (1393)، «پدیده داعش و شگردهای رسانه‌ای»، دو فصلنامه رسانه و امت، دوره 1، شماره 1.
-  هاسکینز، اندرو؛ اولاً فلین؛ بن. (1392)، جنگ و رسانه؛ نبردهای تکثیر شونده، مترجم: ملیحه مهدی زاده سراج، موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور، تاریخ انتشار به زبان‌اصلی (2004).
-  یوسفی، جعفر؛ روشنی، مرتضی. (1393)، «استفاده‌های اطلاعاتی- امنیتی جریان تکفیر از شبکه‌های اجتماعی مجازی (فیس‌بوک و توییتر)»، فصلنامه پژوهش‌های حفاظتی و امنیتی دانشگاه امام حسین (ع)، سال سوم، شماره 11.
منابع اینترنتی
-  سایت تبیان. (1395)، «افت ترافیک توییتر داعش». (تاریخ مراجعه 10 آبان 1395)، قابل‌دسترسی به نشانی: http://www.tebyan.net
-  سایت خبر آنلاین. (1394)، «مبارزه فیس‌بوک با داعش». (تاریخ مراجعه 15 مهر 1395)، قابل‌دسترسی به نشانی:  http://www.khabaronline.ir
-  سایت سامانه پشتیبانی آنلاین. (1392)، «مهندسی اجتماعی چیست». (تاریخ مراجعه 15 آبان 1395)، قابل‌دسترسی به نشانی:  http://support.day.ir
-  سایت فارس نیوز. (1394)، «داعش مدیران توییتر و فیس‌بوک را به مرگ تهدید کرد». (تاریخ مراجعه 10 مهر 1395)، قابل‌دسترسی به نشانی: http://www.farsnews.com
-  سایت گرداب. (1394)، «تکنیک‌های داعش در تبلیغات مجازی/ از سایت و توییتر تا کانال‌های فیلتر شده تلگرام». (تاریخ مراجعه 19 مهر 1395) قابل‌دسترسی به نشانی:  http://gerdab.ir.
-  سایت میزان آنلاین. (1395)، «توییتر حساب کاربری عناصر داعش را مسدود کرد + عکس». (تاریخ مراجعه 22 مهر 1395)، قابل‌دسترسی به نشانی: http://www.mizanonline.ir
 
-   Klausen, J. (2014). "Tweeting the Jihad: Social Media Networks of Western Foreign Fighters in Syria and Iraq, Studies in Conflict & Terrorism". Publisher: Routledge.
-   KNOKE, D. (2015). "Emerging Trends in Social Network Analysis of Terrorism and Counterterrorism." John Wiley & Sons.
-   Putra, M. D. L. (2016). "New Media and Terrorism: Role of the Social Media to Countering Cyber Terrorism and Cyber Extremism for Effective Response". Communications Studies - Faculty of Social and Political Science University Indonesia.
-   Smith, C. Burke, H. Leiuen,C. and Jackson,G. (2015). "The Islamic State’s symbolic war: Da’esh’s socially mediated terrorism as a threat to cultural heritage". Journal of Social Archaeology. 0(0) p. 1–26. jsa.sagepub.com.
-    Scott. J. L. (2001). "Media congestion limits media terrorism". Defence and Peace Economics, Vol. 12, pp. 215-227. Published online: 19 Oct 2007.
-   Weimann, G. (2015a). "Terrorism in Cyberspace". Woodrow Wilson center press.Washington. D. c.
-   Weimann, G. (2015 b). "From Theaters to Cyberspace: Mass-Mediated Terrorism. Worldviews for the 21st Century". Winter 2015: Volume 13, Number 1.
-   Wu, P. (2015). "Impossible to Regulate: Social Media, Terrorists, and the Role for the U.N". Chicago Journal of International Law: Vol. 16: No. 1, Article 11.
-   Yeung, C.Y. (2015). "A Critical Analysis on ISIS Media Strategies". http://www.academia.edu.