تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر جنبش‌های اجتماعی؛ مطالعه جنبش‌های اعتراضی ایران(1398-1388)

بهمن ربیعی نیا؛ حسین هرسیج

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.67717.1387

چکیده
  عالم‌گیر‌ شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب تغییرات مهمی در سبک زندگی، عادات و ارتباطات اجتماعی و ارتباط بین مردم و دولت‌ها شده است. جنبش‌های اجتماعی به عنوان یکی از روش‌های انتقال خواسته‌ها و ارتباط بین مردم و حاکمیت به شدت متاثر از این تغییرات است. در دو دهه اخیر کارکرد بسیج شبکه‎‌های اجتماعی چهره جدیدی از جنبش‌های ...  بیشتر

واکاوی ادراک دانشجو معلمان نسبت به محتوای یادگیری در شبکه‌های اجتماعی: مطالعه پدیدارشناسانه

صادق حامدی نسب؛ معصومه عزیزی؛ رضوان محمدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 شهریور 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.69597.1447

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی محتوای یادگیری دانشجو معلمان در شبکه‌های اجتماعی و ادراک آن‌ها نسبت به اعتبار محتوای به اشتراک گذاشته‌شده در این شبکه‌ها بود. روش این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسانه بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهرستان بیرجند بود که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. ...  بیشتر

مدلسازی عوامل رقابت پذیری رسانه های مکتوب با شبکه های اجتماعی در راستای ادامه حیات

محمدجواد افشارصفوی؛ گلنار شجاعی باغینی؛ محمدرضا رستمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.64393.1305

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مدلسازی عوامل رقابت پذیری رسانه های مکتوب با شبکه های اجتماعی در راستای ادامه حیات است. این پژوهش بر حسب هدف توسعه‌ای-کاربردی و از لحاظ رویکرد پژوهشی، پژوهشی آمیخته از نوع اکتشافی است. ابتدا از طریق روش تحقیق کیفی(روش ‏گراندد تئوری‎) اطلاعات مورد نیاز در مورد تدوین ارائه چارچوبی جهت رقابت‌پذیری رسانه‌های مکتوب ...  بیشتر

آسیب شناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختالل دانش آموزان در تعامالت اجتماعی طالعه موردی: دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران

منوچهر علی شاه بابا؛ غلامرضا لطیفی؛ محمدرضا رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2024.71475.1513

چکیده
  گسترش فضای مجازی و استفاده از ابزارهای آن مانند تلگرام، تغییرات زیادی را در سبک زندگی و تعامل شهروندان به وجود آورده است .با توجه به اینکه دانش آموزان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در این زمینه هستند، این پژوهش به به بررسی آسیب شناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختالل دانش آموزان در تعامالت اجتماعی می پردازد. روش:روش تحقیق به کار برده شده ...  بیشتر

ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی مبتنی بر استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی

فائزه تقی پور؛ هانیه نقدی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/nms.2024.60091.1180

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی بر مبنای استفاده از شبکه های اجتماعی در میان شهروندان تهرانی انجام شده است و از نظر هدف، کاربردی، از نظر زمان گردآوری داده ها مقطعی و از نظر روش کیفی با رویکرد گراندد تئوری با روش نمونه گیری نظری و با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار در سال 1399 انجام شد. در بخش روایی صوری، محتوایی و ...  بیشتر

مطالعه نحوه میانجیگری والدین درمواجهه بافضای رسانه

فریبا سیدان؛ فاطمه انگورج تقوی

دوره 9، شماره 35 ، آبان 1402

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68169.1399

چکیده
  رسانه های نوین،از طریق ترویج الگوهای متفاوت تعامل اجتماعی وامکان دسترسی به اطلاعات وسیع، چشم اندازهای جدیدی به روی اعضای خانواده گشوده وبافراهم کردن فرصت های جدید برای فعالیت مشترک، تأثیرات شگرفی برارتباطات اعضای خانواده گذاشته است.هدف اصلی این مقاله،مطالعه نحوه میانجیگری وتعاملات والدین دربکارگیری واستفاده فرزندان ازامکانات ...  بیشتر

تحلیل تأثیر جهت‌گیری بازار بر عملکرد کسب‌وکار: نقش میانجی پذیرش شبکه‌های اجتماعی

الهام حیدری؛ نادر سید کلالی؛ مهتاب میرزایی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، ، صفحه 127-105

https://doi.org/10.22054/nms.2023.68966.1424

چکیده
  در محیط کسب‌وکار کنونی، افزایش شدت رقابت و عدم اطمینان محیطی باعث شده است که مدیران ارشد برای بهره‌گیری از فرصت‌های گوناگون، به عواملی که بر عملکرد سازمان تأثیرگذار است توجه ویژه‌ای مبذول کنند. پژوهش حاضر به موضوع تأثیر جهت‌گیری بازار که یکی از انواع جهت‌گیری‌های استراتژیک محسوب می‌شود، بر عملکرد کسب‌وکار با تأکید بر نقش میانجی ...  بیشتر

واکاوی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان)

میثم مدرسی؛ شقایق جلیلوند

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، ، صفحه 398-365

https://doi.org/10.22054/nms.2023.67023.1370

چکیده
  اثر شبکه‌های اجتماعی بر رفتار کارآفرینان در فضای مجازی رو به فزونی است. در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از شبکه‌های پرمخاطب در حال پررنگ کردن نقش خود در شکل-دهی قصد کارآفرینی کاربران می‌باشد. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اینستاگرام بر قصد کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه سمنان می‌باشد. پژوهش حاضر ...  بیشتر

ارائه الگوی مطلوب حکمرانی دیجیتال در عصر جامعه شبکه ای

علی نوریجانی؛ حسین اسلامی؛ سید علیرضا افشانی؛ حسن دهقان دهنوی

دوره 9، شماره 34 ، شهریور 1402، ، صفحه 429-399

https://doi.org/10.22054/nms.2023.72100.1543

چکیده
  فضای حکمرانی در عرصه جهانی منبعت و متأثر از شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌های غیرقابل‌اجتناب عصر جامعه شبکه‌ای، دچار تغییراتی بنیادین شده است که این تغییرات، به‌روزرسانی و ایجاد تحول در فضای حکمرانی «در»، «بر» و «از طریق» شبکه‌های اجتماعی را بدیهی و اجتناب‌ناپذیر می‌کند. ازاین‌رو مقاله پیش رو درصدد ارائه الگوی ...  بیشتر

شناسایی مولفه‌های تعیین‌کننده ارزش‌آفرینی بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار برای کسب و کارها با رویکرد تحلیل مضمون

مرتضی موقر؛ زهرا کاظمی سراسکانرود

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، ، صفحه 390-363

https://doi.org/10.22054/nms.2023.72530.1536

چکیده
  بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار به مشارکت کاربران با نفوذی اطلاق می‌شود که اعتبار، دنبال‌کننده و انگیزه انتشار دهان به دهان مثبت تبلیغات در وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی را دارند و به عنوان یکی از اجزای کلیدی استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها اهمیت دارد. هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های تعیین‌کننده ارزش‌آفرینی ...  بیشتر

تحلیل ساختاری-تفسیری (ISM) شیوه‌های اقناعی متداولِ اشتراک‌گذاری پیام در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات شوراهای شهر مبتنی بر رویکرد باهم نگری(موردمطالعه: انتخابات شورای شهر اصفهان)

پروین جوانبخت؛ رضا اسماعیلی؛ فائزه تقی پور

دوره 9، شماره 33 ، خرداد 1402، ، صفحه 548-493

https://doi.org/10.22054/nms.2022.48194.868

چکیده
  در طی دهه‌های اخیر رسانه‌های جمعی نقش انکارناپذیری در شکل‌دهی افکار عمومی در نوع و میزان مشارکت در انتخابات صنفی و سیاسی ایفا کرده‌اند و از طریق شیوه‌های اقناعی تأثیرگذاری زیادی را بر انتخاب کاندیداها داشته‌اند. درواقع احزاب و گروه‌ها بر اساس شیوه‌های اقناعی تلاش می‌کنند اهداف و برنامه‌ها و محتوای عملکردی آینده را به‌واسطه ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی

یوسف رمضانی؛ محسن رجب زاده؛ مهناز رئوف سلامتی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 96-71

https://doi.org/10.22054/nms.2022.32834.502

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در شبکه‌های اجتماعی است. این تحقیق از نوع تحقیقات ‌کاربردی است. جامعه آماری ‌تحقیق‌ دانشجویان نحصیلات تکمیلی ‌‌مؤسسات ‌آموزش ‌عالی‌ شهر مشهد می‌باشد که به شیوه‌ی ‌نمونه‌گیری ‌از نوع‌ غیراحتمالی‌ در دسترس‌ انتخاب گردیدند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی ...  بیشتر

حکمرانی بر شبکه های اجتماعی: مدل نگاشت شناختی ذهنی با استفاده از تکنیک استخراج استعاری زالتمن (زیمت)

سیده شیما کارانجام؛ سید رضا سید جوادین؛ محمدرحیم اسفیدانی؛ مسلم علی محمد لو

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 153-97

https://doi.org/10.22054/nms.2022.67202.1381

چکیده
  یکی از منابع عمده دانش بشری که نقش مهمی در بقا و سلامت جوامع ایفا می‌کند دانش حکومت‌داری و مدیریت عمومی امور است. نظام سیاستگذاری به فراخور فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فناورانه حاکم بر عالم، می‌بایست سبک و سیاق مناسبی برای حکمرانی موفق برگزیند. باتوجه به ظهور عصر شبکه و باتوجه به نفوذ فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی فردی ...  بیشتر

نقش رسانه های نوین در تغییر نگرش شهروندان تهرانی نسبت به معلولین

حمیده خالقی محمدی؛ افسانه مظفری؛ نسیم مجیدی قهرودی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 236-209

https://doi.org/10.22054/nms.2020.47479.847

چکیده
  یکی از بخش های جامعه که به دلیل نداشتن سلامتی جسمی، همیشه با محرومیت های زیادی چه در استفاده از خدمات عمومی و شهروندی و چه در حضور فعال در جامعه روبرو می باشند، معلولین آن جامعه می باشند. برخوردهای مبتنی بر تبعیض افراد جامعه نسبت به معلولین، براساس فرضیاتی در مورد معلولین شکل گرفته است که کاملا مغایر با نظر معلولین راجع به پذیرششان ...  بیشتر

..بررسی عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده بر اشتراک گذاری تجارب سفر در شبکه‌های اجتماعی

مصطفی محمدی؛ شکوفه اسدی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 324-301

https://doi.org/10.22054/nms.2021.57563.1107

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی به دلیل سهولت استفاده بستری مناسب برای برقراری ارتباط بین کاربران فراهم نموده‌اند و با سرعت ریادی در زندگی اجتماعی مردم نفوذ کرده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیرگذار در ‌اشتراک‌گذاری تجربه سفر در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد که به دو دسته عوامل تسهیل کننده و بازدارنده دسته‌بندی شده‌اند. متغیرهای لذت درک ...  بیشتر

بازاریابی سیاسی در انتخابات: عزیمت از برجسته‌سازی رسانه‌ای سنتی به مدرن مطالعه موردی: انتخابات عمومی 2015 و 2017 بریتانیا

سام محمدپور؛ یونس شکرخواه

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 76-47

https://doi.org/10.22054/nms.2022.58419.1133

چکیده
  کاربرد نظریه برجسته‌سازی در پنجاه‌سالگی خود بسیار فراگیرتر از گذشته شده است و امروزه می‌توان آن را به دو شاخه اصلی برجسته‌سازی سنتی و مدرن تقسیم کرد. بر اساس نظریه برجسته‌سازی، احزاب سیاسی با بهره‌گیری از ابزار رسانه‌ای و بازاریابی سیاسی قادرند توجهات را به موضوعات مورد نظر خود معطوف سازند. برای مدت‌های طولانی، مفروضات اصلی ...  بیشتر

عنوان:تبیین جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی (مورد مطالعه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان ایلام)

سعداله عزتی؛ ذبیح اله صدفی

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1401، ، صفحه 173-141

https://doi.org/10.22054/nms.2022.29576.418

چکیده
  مصرف شبکه های اجتماعی درکشورما درحال حاضربه یک مسأله اجتماعی تبدیل شده است..پژوهش حاضر باعنوان "تبیین جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی درمیان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام" باهدف تبیین وشناخت این مسأله دربین دانشجویان انجام شده است.. روش این پژوهش پیمایشی و جمع آوری داده ها با پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفت. تعیین اعتبارابزار ...  بیشتر

ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها

صادق حامدی نسب؛ حمیده پاکمهر؛ علی عسگری

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، ، صفحه 126-107

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65775.1344

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر بیرجند بودند که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 156 دانشجو معلم با روش ...  بیشتر

راه‌های تشخیص اخبار جعلی در رسانه‌ها از نظر متخصصان و حرفه‌ای های ارتباطات

کریم شعبانی؛ علی گرانمایه پور؛ شهناز هاشمی

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، ، صفحه 233-207

https://doi.org/10.22054/nms.2022.60020.1178

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی راه‌های تشخیص اخبار جعلی در رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی بوده، زیرا سرعت انتشار خبر جعلی در رسانه‌های نوین و تأثیر سوء آن بر افکار عمومی، در مواردی غیرقابل‌جبران است.روش مطالعه حاضر کیفی و جامعه آماری آن شامل خبرگان حوزه علوم ارتباطات، رسانه و خبررسانی، که از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی ...  بیشتر

تاثیر اعتبار شبکه‌های اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز

هاشم عطاپور؛ افشین حمدی پور؛ سمیرا بی پروای سراب

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، ، صفحه 256-235

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66726.1362

چکیده
  امروزه ارزیابی باورپذیری اطلاعات در بستر شبکه‌های اجتماعی به یک موضوع مهم برای کاربران اطلاعات تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتبار شبکه‌های اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز است. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است که با استفاده از مدل‌یابی معادلات ...  بیشتر

نقش شبکه‌های اجتماعی در شیوع بیماریهای پر خطر جنسی (با تاکید بر والدین کاربر)

پریناز تقوی؛ حسین آقاجانی مرساء

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، ، صفحه 323-291

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66996.1368

چکیده
  رفتارهای جنسی مخاطره آمیز، تهدید بزرگی برای سلامت جسمی و اجتماعی جوانان محسوب می شود. به علت اپیدمی جهانی عفونتهای آمیزشی، میزان شیوع بیماریهای جنسی در زمینه رفتار های جنسی مخاطره آمیز و ارتباطات جنسی ایمن، از اهمیت خاصی برخوردار است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و روش انجام این تحقیق مدل معادلات ساختاری بوده است و داده‌ها توسط ...  بیشتر

ارائه الگو جهت ارتقای سلامت اجتماعی ازطریق شبکه‌های‌اجتماعی (مورد مطالعه: شبکه‌ اجتماعی‌ اینستاگرام)

مهسا زمانی؛ یونس نوربخش؛ هوشنگ نایبی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، ، صفحه 42-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.63698.1277

چکیده
  استفاده روزافرون از شبکه‌های ‌اجتماعی بر ابعاد مختلف سلامت کاربران، تأثیرگذار است. هدف از این پژوهش، ارائه الگو برای ارتقای سلامت ‌اجتماعی از طریق شبکه‌اجتماعی ‌اینستاگرام است. تاکنون درخصوص رابطه انواع گوناگون استفاده‌ازاینستاگرام با سلامت اجتماعی کاربران پژوهشی انجام نگرفته‌است. در این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان استفاده ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی و خشونت خانگی علیه زنان؛ تحلیل هشتگ و واکنش کاربران اینستاگرام به قتل رومینا اشرفی

امیرحسین عالمی؛ سید نورالدین رضوی زاده

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، ، صفحه 78-43

https://doi.org/10.22054/nms.2022.62839.1261

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی امروز یکی از اصلی‌ترین محیط‌ها برای بروز احساسات و همین‌طور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاین‌رو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیش‌رو، اینستاگرام به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم در بین کاربران فارسی‌زبان (ازلحاظ تعداد ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد رسانه‌های پخش در شبکه‌های اجتماعی آنلاین با استفاده از مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها

هانیه حقیقی نیا؛ محسن رستمی مال خلیفه؛ محمد سلطانی فر

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، ، صفحه 303-269

https://doi.org/10.22054/nms.2021.47296.844

چکیده
  چشم‍انداز رسانه‍ای در جهان طی دو دهه‍ی اخیر به‍دلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعه‍ی شبکه‍های اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و به‍طور چشم‍گیری بر نحوه‍ی تولید، توزیع و مصرف رسانه‍ا‍‍ی تأثیر گذاشته است؛ ازاین‌رو برنامه‍ریزان رسانه‍ای می‍بایست در فرآیند تصمیم‍گیری اقدامات مناسب را به‍دقت شناسایی کنند. ...  بیشتر

تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر مشارکت مدنی شهروندان (مطالعه موردی: شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل)

علی جعفری

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400، ، صفحه 265-241

https://doi.org/10.22054/nms.2021.24990.323

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر مشارکت مدنی در میان شهروندان اردبیلی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر اردبیل می‌باشند که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تعدادشان 115000 نفر برآورد شده است. با استفاده فرمول کوکران تعداد حجم نمونه 384 نفر تعیین گردید و نمونه‌گیری ...  بیشتر