Document Type : Research Paper
Authors
1 PhD in Futurology, University Of Eyvanakey, Garmsar, Semnan, Iran.
2 Assistant Professor,University Of Eyvanakey , Garmsar, Semnan, Iran.
Abstract
One of the most important issues for policymakers in the field of media is the future of the media. If policymakers and decision-makers in this field do not gain knowledge about the future, they can not have a preconceived notion about the issues and currents assigned to them, so they will always face critical situations that make decisions at this time very costly. Be. Social media has a great impact on creating discourse and changing the lifestyle and beliefs of society. Therefore, studying the future, especially social media in the field of cyberspace is very important. In this study, we have tried to study the future trends of social networks and in this direction, using 32 sources selected from 2018 onwards, we have counted the drivers and macro trends and determined the most effective drivers using the opinion of the elites. We do. To do this, we have used two methods of expert panel of Mick Mac software and AHP method using Expert Choice software, the results of both methods show the importance of technological and economic changes. Of all the drivers, technology was identified as the most effective driver in future changes in social networks.
Keywords
منابع
احمدزاده کرمانی، روحالله، (1390)، بازاندیشی در فرهنگ و رسانه، تهران، چاپار.
رهسپار، زهره، (1398)، شناسایی و تحلیل ساختاری تأثیر متقابل پیشرانهای تغییر در حوزه آموزشوپرورش، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هجدهم، شماره 70
افتاده، جواد، (1389)، رسانههای اجتماعی و کتاب بازگشت عموم و بازنشر کتاب، فصلنامه کتاب مهر، 1: 34 -47
بهرامی، محسن، (1374)، تکنولوژی آینده شناسایی و پیشبینی، نشر خضراء،
قدیری، روح اله، (1384)، شناسایی و دستهبندی متغیرهای مرتبط با آیندهنگاری علم و تکنولوژی، پایاننامه کارشناسیارشد مدیریت تکنولوژی، استاد راهنما: سید حبیبالله طباطباییان، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
کی لویس، بویی، (2010)، رسانههای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات استراتژیک، نگرشها و برداشتهای دانشجویان کالج، نشریه بینالمللی روابط عمومی، علمی، آموزشی.
معمار، ثریا، (1391)، شبکههای اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران)، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره اول، شماره 4
ملکی فر، عقیل، (1385)، الفبای آیندهپژوهی، اندیشکده آصف، چاپ اول.
بل، وندل، (1390)، مبانی آیندهپژوهی: علم انسانی برای عصر جدید، ترجمه مصطفی تقوی و محسن محقق، تهران: مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی مرکز آیندهپژوهی علوم فناوریهای دفاعی. (اثر اصلی در سال 2003 چاپ شده است.)
بلالی، مجید، (1394)، آیندهنگاری رسانه ملی در افق چشمانداز 20 ساله، دانشگاه تهران.
دراکر، پیتر، (1383)، تلخیص چالشهای مدیریت در سده 21، ترجمه غلامحسین خانقانی (تهران: انتشارات فرا. (اثر اصلی در سال 1999 چاپ شده است.)
حجاج، امیر ارسلان؛ شیری یایچی، هاجر و میثم، حجاج، (1394)، آیندهپژوهی در آموزش. (چاپ دوم.) تهران: لوح سفید.
روحانی، آرش و آجرلو، سعید، (1394)، آموزش نرمافزار MICMAC.، تهران: آرنا.
زالی، نادر و اژدری، میلاد، (1395)، شناسایی و تحلیل ساختاری پیشرانهای توسعه استان گیلان با کاربرد روش تحلیل اثرات متقابل مقاله ارائهشده در اولین کنفرانس ملی معماری شهرسازی و مهندسی عمران، قم، موسسه مدیریت کنفرانسهای علمی اندیشوران هزاره سوم.
صبوری خسروشاهی، حبیب، (1389)، آموزشوپرورش در عصر جهانیشدن؛ چالشها و راهبردهای مواجهه با آن، مطالعات راهبردی جهانی شد، ن 196 - 153.
طاهری دمنه، محسن (1394)، بررسی تحلیلی تصاویر آینده جامعه ایرانی در ذهن جوانان کشور (بر اساس روش تحلیل لایهای علّی)، دانشگاه تهران.
طاهری دمنه، محسن و نادری خورشیدی، علیرضا، (1393)، آیندهنگاری منابع انسانی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش تلفیقی سناریو پردازی و تحلیل اثرات متقاطع. منابع انسانی ناجا، 9(36)، 49 - 30.
مولایی، محمدمهدی و طالبیان، حامد، (1394)، آیندهپژوهی مسائل ایران با روش تحلیل ساختاری. مجلس و راهبرد
هاینز، بیشاپ. (1395). تفکر در مورد آینده: رهنمودهایی برای آیندهنگاری راهبردی. (ترجمه محمدمهدی ذوالفقارزاده، علیاصغر سعدآبادی، آرمین فیروزپور و مسعود دارایی) تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
- آذری، غلامرضا، امیدوار، تابان. (1391). بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی. فرهنگ ارتباطات، 2(6)، 181-209.
Aubusson, P., & Schuck, S. (2013). Teacher education futures: today’s trends, tomorrow’s expectation. Teacher Development, 17(3), 322-333.
Carrie, G. (2018). 4 Education Trends for Retrieved from https://www.scilearn.com/blog/4-educationtrends- 2018.
Ziyuan, Li1, (2019), The Development Trend of Artificial Intelligence in Cyberspace Security: A Brief Survey, Journal of Physics: Conference Series, doi:10.1088/1742-6596/1486/2/022047.
Chesser, L. (2017). Modern Trends in Education: 50 Different Approaches to Learning. Retrieved Aug 15, 2017 from https://www.teachthought.com/pedagogy/modern-trends-education-50-different-approaches-learning/
Aichner, T. and Jacob, F. (2015). "Measuring the Degree of Corporate Social Media Use". International Journal of Market Research 57 (2): 257–275.
Asur, S. and Huberman, B.A. (2010). Predicting the Future with Social Media, IEEE, 492-499
Bayus, B. (1998). An Analysis of Product Lifetimes in a Technologically Dynamic Industry. Management Science, 44(6), pp.763-775.
Borgatti, Stephen P.; Mehra, Ajay; Brass, Daniel J.; Labianca, Giuseppe (2009). "Network Analysis in the Social Sciences". Science 323 (5916): 892–895. doi:10.1126/science.1165821.
Davis, Ged. (1997), Scenarios: Thinking and Acting on the Future, London: Shell.
Dr. Chandana Jayalath (2010). "Understanding S-curve Innovation". Improvementandinnovation.com. Retrieved 15 October 2012.
Easley, David; Kleinberg, Jon (2010). "Overview". Networks, Crowds, and Markets: Reasoning about a Highly Connected World. Cambridge University Press. pp. 1–20. ISBN 978-0-521-19533-1.
Freeman, Linton (2004). The Development of Social Network Analysis: A Study in the Sociology of Science. Empirical Press. ISBN 1-59457-714-5.
Gershenfeld, N. (1999). The Nature of Mathematical Modeling. New York: Cambridge University Press. pp. 205–208. ISBN 0521570956
Gordon, T. J. and Glenn, J. C. (1993). Issues in Creating the Millennium Project: Initial Report from the Millennium Project Feasibility Study, United Nations University.
- Kietzmann, Jan; Kristopher Hermkens (2011). "Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizons 54: 241–251. doi:10.1016/j.bushor.2011.01.005.
Scott, W. Richard; Davis, Gerald F. (2003). "Networks In and Around Organizations". Organizations and Organizing. Pearson Prentice Hall. ISBN 0-13-195893-3.
Scott, John P. (2000). Social Network Analysis: A Handbook (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Wasserman, Stanley; Faust, Katherine (1994). "Social Network Analysis in the Social and Behavioral Sciences". Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press. pp. 1–27. ISBN 9780521387071.
Wu Q. (2001). Data mining and knowledge discovery in financial research: Empirical investigations into currency. M.Sc Thesis. McGill University, Montreal
Zissis, Dimitrios; Xidias, Elias; Lekkas, Dimitrios (2015). "Real-time vessel behavior prediction". Evolving Systems: 1–12. doi:10.1007/s12530-015-9133-5.
Appel, G., Grewal, L., Hadi, R. et al. (2020). The future of social media in marketing. J. of the Acad. Mark. Sci. 48, 79–95. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00695-1
Collection reports. (2020). Social Media. Pew Research Center. https://pewresearch-org-preprod.go-vip.co/topics/social-media.
Chaffey, Dave. (2020). Global social media research summary 2020. Smartinsights. https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research.
Duffy, Ryan. (2019). Freedom House Reports Ninth Year of Declining Internet Freedom. Emerging tech brew. https://www.morningbrew.com/emerging-tech/stories/2019/11/06/report-internet-freedom-declining.html.
Report. (2019). 22 predictions for social media in2019. Theverge. https://hitechglitz.com/22-predictions-for-social-media-in-2019.
Report. (2019). Top 10 Social Media Marketing Trends and How Your Business Can Leverage Them. Lyfemarketing. https://www.lyfemarketing.com/blog/social-media-marketing-trends.
Owen, Jackie. (2020). Top 20 Social Media Future Trends. https://techjackie.com/social-media-future.
Patel, Deep. (2020). 12 Social Media Trends to Watch in 2020, entrepreneur. https://www.entrepreneur.com/article/343863
Report. (2020). 3 Trends Defining The Future of Social Media for Business. Digitalmarketinginstitute. https://digitalmarketinginstitute.com/blog/3-trends-defining-the-future-of-social-media-for-business.
Goodwin, Danny. (2020). 10 Important 2020 Social Media Trends You Need to Know. Searchenginejournal. https://www.searchenginejournal.com/2020-social-media-trends/342851/#close.
Gabrielle, Samuel., Elizabeth, Buchanan. (2020). Guest Editorial: Ethical Issues in Social Media Research. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics. https://doi.org/10.1177/1556264619901215.
Report. (2018). Global Trends to 2030: Identities and Biases in the Digital Age. https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/document/global-trends-2030-identities-and-biases-digital-age.
Pearce, Warren. (2018). The social media life of climate change: Platforms, publics, and future imaginaries. Wiley Online Library. https://doi.org/10.1002/wcc.569.
Lawless, Michael. (2018). Dementia on Facebook: Requesting information and advice aboutdementia risk-prevention on social media. Discourse, Context & Media. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2018.01.011.
Seargeant, Philip. (2019). Social media and the future of open debate: A user-oriented approach to Facebook’s filter bubble conundrum. Discourse, Context & Media. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2018.03.005
Roy, Arunima. (2020). A machine learning approach predicts future risk to suicidal ideation from social media data. npj Digital Medicine.
Mendes, Erika. (2020). The future of social media at the turn of the decade. https://www.thedrum.com/opinion/2020/04/21/the-future-social-media-the-turn-the-decade
Farmiloe, Brett. (2020). Four Bold Social Media Predictions For 2020. Brett Farmiloe. https://www.forbes.com/sites/theyec/2019/09/23/four-bold-social-media-predictions-for-2020/#654830f41ec5.
Report. (2020). The Future of Social Media Marketing – 11 Trends That Will Impact Your Business. shanebarker.com
Nijssen, Edwin J. (2019). How important is alignment of social media use and R&D–Marketing cooperation for innovation success?. Journal of Business Research. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.04.056
Seidel. P., R. Hannigan, Timothy, and Phillips, Nelson. (202). Rumor Communities, Social Media, and Forthcoming Innovations: The Shaping of Technological Frames in Product Market Evolution. Academy of Management Review.
s.Jeawak, shelan. (2020). Predicting environmental features by learning spatiotemporal embeddings from social media. Ecological Informatics.
- Oghaz, Toktam. (2020). Probabilistic Model of Narratives Over Topical Trends inSocial Media: A Discrete Time Model. Cornell university Computer Science. https://arxiv.org/abs/2004.06793.
Drigani, Fulvio . (2020). Future Trends in Space Communication. Communicating Space Exploration pp 107-114.
Khan, Asif. (2020). Predicting Emerging Trends on Social Media by Modeling it as Temporal Bipartite Networks. Special Section On Integrative Computer Vision And Multimedia Analytics. Journals & Magazines. IEEE Access.Volume: 8. 10.1109/ACCESS.2020.2976134.
Marchiori, Massimo. (2020). Strategies of Success for Social Networks: Mermaids and Temporal Evolution. Futureinternet. https://www.mdpi.com/1999-5903/12/2/25.
Ford, J.E... (2020). Social Media Marketing for the Future: Strategies for 2020 & Beyond: Stay Ahead of the Competition. Leverage Changing Online Trends to Grow Your Business (For Facebook, Twitter, Instagram +More). Independently published
Report. (2020). Billion people use social media. DIGITAL 2020: 3
Dosal, Eric. (2020). 8 Cybersecurity Threats to Watch Out for in 2020. compuquip
Clement, J... (2020). Number of social network users worldwide from 2010 to 2023. Statista. Internet Social Media & User-Generated Content.
Nekers, J. (2016). Developing Scenarios. In P. vanderDuin (Ed.), Foresight in Organizations, Method and Tools: Routledge.
Sharma, R. S., & Yang, Y. (2015). A Hybrid Scenario Planning Methodology for Interactive Digital Media. Long Range Planning(48), 412–429.