Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor at Allameh Tabataba'i University

2 Holding Master’s of Planning Cultural Affairs – Islamic Azad University – Isfahan Branch.

Abstract

This study intends to explore the structure and content of the cultural messages on the website of Allameh Tabataba'i University. As the main question of the research, we are looking for the content and structural characteristics of the textual or visual messages posted on the website. We used quantitative content analysis for this goal. The statistical population includes all of the textual and visual messages posted on the website throughout the second 6 months of the year 1393. We did not use sampling in this research and studied the whole population. The results show that the most number of messages were posted in the month of Azar and they were highlighted with pictures. More frequently the pictures are journalistic photos and they are less frequently archive photos. This indicates the activeness of the staff of the website and the fact that the website is kept updated. Graphic designs have been important in informative posters. The cultural deputy and then the students have made the most headlines. Only few stories have covered news on the dean of the university and the head of the Leader’s Office. This shows that the website does not revolve around individuals and the stories are chosen based on their news values. National as well as religious messages have been taken seriously. The main part of the website has been dealing with news and cultural stories. So it can be concluded that it has focused on its central duties and hasn’t gotten involved with trivial issues. Based on the theory of Telic Systems by Parsons, the majority of the messages follow the model of hidden system of organizing and controlling tensions. Among the communication theories, agenda setting is the theory based on which most of the cultural messages have been written. Since the audiences are mostly students, most messages deal with student affairs and cultural activities of the students. Also the messages include informative materials, reports on cultural activities, national and religious occasions and they include Quran verses and religious quotes and stories.
 

Keywords

منابع
- ادیبی، حسین و عبدالمعبود انصاری، (1368)، «نظریه‌های جامعه شناسی»، تهران: انتشارات جامعه.
- اسمیت، فیلیپ، 1383)، «درآمدی بر نظریه فرهنگی». ترجمه حسن پویان، دفتر پژوهش‌های فرهنگی با همکاری مرکز بین المللی گفتگوی تمدن‌ها.
- باطنی، محمد رضا، 1349)، «زبان و نظریه ارتباط»، مجله سخن، سال 22، شماره 10.
- پهلوان، چنگیز، 1382)، «فرهنگ شناسی،‌گفتارهای فرهنگ و تمدن» تهران: نشر قطره.
- رایف، دانیل؛ لیسی، استفن و جی. فیکو، فردریک، (1385)، تحلیل پیامهای رسانه‌ای، ترجمه مهدخت بروجردی علوی. تهران: انتشارات سروش.
- رنجبر، محمود و ستوده، هدایت، (1383)، «مردم شناسی با تکیه بر فرهنگ مردم ایران». تهران: انتشارات ندای آریانا.
- زارعیان، داود، (1386)، «شناخت افکار عمومی»، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی تهران.
- سبیلان اردستانی،حسن، (1387)، «تبلیغات سیاسی با تاکید بر فنون تبلیغات»،تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
- سلیمی، حسین، (1379)، «فرهنگ گرایی، جهانی شدن و حقوق بشر»، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
- صالحی امیری، سید رضا، (1386)، «مفاهیم و نظریه‌های فرهنگی»، تهران: انتشارات ققنوس.
- قلی زاده، آذر، (1392)، «جامعه شناسی فرهنگی»، اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
- گیدنز، آنتونی، (1379)، «پیامدهای مدرنیت». ترجمه محسن ثلاثی، نشر مرکز.
- محسنیان راد، مهدی، (1380)، «ارتباط شناسی»،تهران : انتشارات سروش.
- محسنیان راد، مهدی، (1384)، «ایران در چهار کهکشان ارتباطی»،تهران : انتشارات سروش.
- مصباح یزدی، م.ت، (1382)، «فلسفه اخلاق»، تهران: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.
- مهدی زاده، سید محمد، (1380)، نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: نشر همشهری، چاپ اول.
- وارطانیان، آرلین، (1384)،‌ نشریۀ پیمان، شمارۀ 22.
سایت‌ها:
- سایت انجمن علمی مدیریت رسانه.                         www.media-management.ir
- سایت دانشگاه علامه طباطبائی.                                      www.atu.ac.ir
- سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.  farhangi.atu.ac.ir
 
- Berger, P, (1998), Die vier Ggesichter Globalen Culture, Eutopaesche, Rundschan, review,Jg. 26,no.1,pp.105-114.
- Berlo, D, (1960), the process of Communication: An Introduction to Theory and Practies. San Francisco: Rinehart Press.
-  Hess, B. B.etat, (1991), sociology, New York, macmillan.
- Parsons, Talcott and smelser, Neil, (1966), Economy and Society, London, Rowtledge Samovar, l.a.et al, (2001), communication Between cultures. Brlmont wadsworth.
- Parsons, Tt, (1962), Toward a General Theory of action. New York, Hprper and row.
- Petty, R.E., J.T. Cacioppo & Schumann, (1983), "Central and peripheral routes to advertising effectiveness: The moderating role of involvement", Journal of Consumer Research,10.