Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The main object of the present thesis is to understand the representation of the "Second Wife" in Iranian cinema in the past two decades. To achieve this goal, we have overwied the theoretical concepts of representation and cinema as a medium of representation.We used qualitative analysis and semiology technic in this thesis. Based on the pattern of Selby and Cowdory we have analyzed the technical codes. The refrences and implications in the movies have been found by Barthes narrative codes. By focusing on these patterns, which were tried in four films: "Shokaran", "Zan-e Dovom", "Pato zamin nazar" and "zandegi-e khosousi" that have been choosen on purpose; the second wife character has been analyzed. And the cinematic representation and the stereotypes of the second wife is revealed.By results of this study it can be said that the stereotypes like "find emotional support", "modern woman", "divorced woman", "seduction", " guiltless and innocence", "solitude", "motherhood", "religion", "secret relationship" and "dishonor" are the major stereotypes were raised in these films. In these film the second wife, though often initially appeared as a seductive and glamorous woman, gradually is seeking for being a real wife and start a family.Finally in representation of second wife in relationship we assumed that the second wife is guilless and innocent. In second marriage we blame the married man for starting the relationship.

Keywords

آسابرگر، آرتور. (1385)، نقد فرهنگی، ترجمه: حمیرا مشیرزاده، تهران: انتشارات مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
-  استریناتی، دومینیک. (1384)، مقدمه‌ای بر نظریه‌های فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاک نظر، تهران: نشر گام نو.
-  جمشیدی‌نژاد، سپیده. (1388)، بازنمایی زنان بزهکار در سینمای مستند ایران، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
-  جمعدار، الهام. (1373)، تحلیل سیمای زن در سینمای پس از انقلاب، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
-  چندلر، دانیل. (1386)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: نشر سوره مهر.
-  زندی، مسعود. (1382)، سینما و تغییرات فرهنگی در ایران، بعد از دوم خرداد 1376: شکل‌گیری سینمای زن و تغییرات مضامین آن، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
-  سجودی، فرزان. (1387)، نشانه‌شناسی کاربردی، تهران: نشرعلم.
-  سلبی، کیت و کاودری، ران. (1380)، راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه: علی عامری ‌مهابادی، تهران: انتشارات سروش.
-  صدیقی خویدلی، ملکه. (1386)، بازنمایی زن در آثار سینمایی رخشان بنی‌اعتماد، نقد فمینیستی رسانه‌ای آثار، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
-  کالکر، رابرت. (1384)، فیلم، فرم و فرهنگ، ترجمه: بابک تیرابی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
-  والکر جان، چاپلین، سارا. (1385)، فرهنگ تصویری: مبانی و مفاهیم، ترجمه و نشر: اداره کل پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
-  هارلند، ریچارد. (1388)، ابرساختگرایی: فلسفه ساختگرایی و پسا ساختگرایی، ترجمه: فرزان سجودی، تهارن: نشر سوره مهر.
-  همتی، هلن. (1379)، بازنمایی مشاغل زن در سینمای ایران، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
-  سلطانی‌گرد فرامرزی، مهدی. (1383)، زنان در سینمای ایران، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، فصلنامه هنر‌های زیبا، شماره 18.
-   Calvert & Levis. (1994). Television Studies, the Key Concepts, Routledge.
-   Hall, Stuart. (1997). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication
Dayer, Richard. (2005). White, in Film Theory: Critical Concept in Media and Cultural Studies, Volume 3, Routledge