نعمت ا... فاضلی؛ محمد سلطانی فر؛ حجت اله عباسی
چکیده
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی علاوه بر تولید و انتشار اطلاعات بستر مناسبی برای مدیریت سازمانی محسوب میشوند. گروه دولت اسلامی (داعش) اهداف تروریستی را از طریق شبکههای اجتماعی بویژه فیسبوک و توییتر بهپیش میبرد. این گروه اقداماتی مانند جذب و سازماندهی نیروها، برنامهریزی و اجرای عملیات، نظارت و کنترل، هدایت و رهبری، ارتباطات و هماهنگی عملیات تروریستی را از طریق دورکاری در شبکههای اجتماعی بهپیش میبرد.
شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه داعش اهداف، مزیتها و کارکردهای تأثیرگذاری دارند. اهداف گروه داعش در این شبکهها مشتمل بر جلبتوجه، کسب مشروعیت و مقبولیت، هویتسازی، اعلام موجودیت و کسب قدرت هستند. مزیتها شامل مخاطبان جهانی، دسترسی آسان، قدرت شبکه، سرعت زیاد، ارتباطات افقی، ارتباطات فراگیر، ارتباطات تعاملی، ارتباطات منعطف و ارتباطات ارزان هستند. این شبکهها کارکردهای اطلاعرسانی، بسیج اجتماعی و همبستگی اجتماعی برای گروه تروریستی داعش و پیشبرد اهداف آن در صحنه بینالمللی دارند. این پژوهش برای تبیین اهداف، مزیتها و کارکردهای شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک برای گروه تروریستی دولت اسلامی باهدف شناخت، کنترل و مقابله با پدیده تروریسم رسانهای و تقلیل آسیبهای ناشی از آن انجام شده است. دادههای این پژوهش از طریق روش گراندد تئوری و مطالعات اسنادی گردآوری و تجزیهوتحلیل شده است.