قاسم زارعی؛ گلثوم اکبری آرباطان
چکیده
رسانههای اجتماعی و پایداری جریانهای اصلی بازاریابی و تجارت هستند. با پیشرفت فناوری بازاریابی پایدار به استفاده از رسانههای اجتماعی تمرکز میکند، جایی که مصرفکنندگان میتوانند مستقیماً با بسیاری از مصرفکنندگان دیگر ارتباط برقرار کنند و بر باورها و رفتار آنها تأثیر بگذارند. این تأثیرگذارها هم محتوای ارگانیک و هم محتوای ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی و پایداری جریانهای اصلی بازاریابی و تجارت هستند. با پیشرفت فناوری بازاریابی پایدار به استفاده از رسانههای اجتماعی تمرکز میکند، جایی که مصرفکنندگان میتوانند مستقیماً با بسیاری از مصرفکنندگان دیگر ارتباط برقرار کنند و بر باورها و رفتار آنها تأثیر بگذارند. این تأثیرگذارها هم محتوای ارگانیک و هم محتوای حمایتشده را ایجاد میکنند. این پژوهش باهدف ارائه الگویی برای بازاریابی پایدار مبتنی بر اینفلوئنسرها در رسانههای اجتماعی به شیوهی توصیفی، از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوبی مفهومی با روش داده بنیاد پرداخته است. جامعهی آماری شامل خبرگان و صاحبنظران و متخصصان رسانههای اجتماعی و بازاریابی پایدار و اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی هستند که از بین آنها ۱3 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. تعداد نمونهها از قاعده اشباع پیروی میکند. ﺑﺮای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و ﮔﺰﯾﻨﺸﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ یافتههای پژوهش نشان میدهد مفاهیم در قالب یک مقوله محوری و 12 مقوله اصلی و 25 مقوله فرعی و 147 ﻣﻔﻬﻮم ﯾﺎ ﮐﺪ ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ. درنهایت ﻣﺪل ﭘﺎراداﯾﻤﯽ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ پایدار مبتنی بر اینفلوئنسرها در رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪ. شرایط علی شامل (شایستگیهای محتوایی، شایستگیهای تعامل و توانایی تأثیرگذاری)، شرایط زمینهای شامل (قدرت اینفلوئنسرها، همراهی اجتماعی) شرایط مداخلهگر (خودبرندسازی اینفلوئنسرها، محدودیت در کنترل محتوا)، راهبردها (جهتدهی مجدد آمیخته بازاریابی، شبکهسازی آنلاین)، پیامدها شامل (ایجاد نیروهای خودپایدار، ارزشآفرینی فراگیر، هویت پایدار) دستهبندی شدند.