اعظم میرزایی؛ زهرا یاراحمدی
چکیده
در طی دهه اخیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران افزایش یافته است. این رشد همزمان سبب به وجود آمدن مفاهیمی همچون خرده سلبریتی، اینستاگرامیها و ... شده است. این فضا با تاسی از فضای روانشناسی مثبت حاکم بر جامعه توانسته است خیل عظیم جمعیت مجازی را با خود برای رسیدن به موفقیت فردی همراه کند. هدف مقاله حاضر، مطالعه فرهنگ روانریتی ...
بیشتر
در طی دهه اخیر استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران افزایش یافته است. این رشد همزمان سبب به وجود آمدن مفاهیمی همچون خرده سلبریتی، اینستاگرامیها و ... شده است. این فضا با تاسی از فضای روانشناسی مثبت حاکم بر جامعه توانسته است خیل عظیم جمعیت مجازی را با خود برای رسیدن به موفقیت فردی همراه کند. هدف مقاله حاضر، مطالعه فرهنگ روانریتی در ایران؛ با تأکید بر نقش خرده سلبریتیهای انگیزشی در اینستاگرام برای فهم این موضوع که چگونه افراد معمولی توانستهاند در این فضا، از طریق تبلیغ و ترویج آموزههای موفقیت موردتوجه قرار بگیرند. همچنین، بتوانند بهعنوان الگوهای جدید برای کسب زیست شادانه و موفقیت در جامعه معرفی شوند. روش مطالعه در این مقاله کیفی و از کنیک تحلیل محتوی جهت جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که با الگوهای مختلفی از زیست شادانه مواجه هستیم؛ ازجمله میتوان به اسطورهسازی موفقیت، چرخش به سمت خوشبختی، خلق رباتهای شادنما، انسان خودتنظیمگر، آموزههای قدردانی و خودبرندسازی اشاره کرد. نتایج نشان میدهد که فرهنگ روانریتی، متأثر از خرده سلبریتیها انگیزیشی، پیوند محکمی با اقتصاد نئولیبرال دارد و همانند اقتصاد به فرایند تولید_ نسخههای جدیدی از خود_ متکی است.