نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار جامعه شناسی دانشگاه ارومیه
2 دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
3 کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده
مطالعة حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای مجازی در تبیین آگاهی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ارومیه انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه میباشد که از این تعداد 380 دانشجو بهعنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به شیوة نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه میباشد. همچنین، جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که میانگین آگاهی سیاسی به تفکیک محتوای مصرف شبکههای مجازی تفاوت معنیداری داشته است، بهطوریکه دانشجویانی که از محتوای خبری و مذهبی شبکههای مجازی استفاده میکنند، آگاهی بیشتری نسبت به سایر گروهها دارند. همچنین، رابطه خطی بین میزان مداومت در مصرف و میزان آگاهی سیاسی دانشجویان مورد تأیید واقع شد و نوع رابطه نیز مثبت و مستقیم میباشد. همبستگی بین متغیرهای میزان استفاده از شبکههای مجازی و آگاهی از جناحبندیهای سیاسی و قوانین انتخاباتی و تقسیمات کشوری مثبت و معنادار بوده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که متغیرهای حاضر در مدل رگرسیونی، توانستهاند 14 درصد از تغییرات متغیر آگاهی سیاسی را تبیین نمایند.
واژههای کلیدی:
* استادیار جامعهشناسی دانشگاه ارومیه. a.kabiri@urmia.ac.ir
** استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین. saadati.2245@yahoo.com
*** کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز (نویسنده مسئول). e.ghasemi17@gmai.com
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of the Role of Virtual Social Networks in Explaining Students' Political Awareness
نویسندگان [English]
- Afshar Kabiri 1
- musa saadati 2
- Elnaz Ghasemi 3
1 Assistant Professor of Sociology, Urmia University
2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
3 Master of Sociology, University of Islamic Azad of Tabriz
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of the role of virtual networks in explaining the political awareness of the students of the University of Orum in Urmia. The research method used was survey and the statistical population consisted of all students of Islamic Azad University is Urmia of which 380 students as sample using Cochran formula stratified random sampling method were selected. Data were collected in the survey questionnaire. Also, for data analysis, SPSS software was used. The results show that the average political knowledge to separate virtual networks to consume content is significantly different, so that students from religious news content and virtual networks are more aware than other groups. Also, the linear relationship between the amount of sustainability in consumption and the level of political awareness of students was confirmed and the type of relationship is also positive and direct. The correlation between the variables of the use of virtual networks and the awareness of political factions and election laws and national divisions has been positive and significant. The results of regression analysis showed that the variables in the regression model, could explain 14 percent of variance of political consciousness.
کلیدواژهها [English]
- Political Awareness
- Social Networks
- Sustainable Consumption
- Media