هابرماس در تلگرام؛ تحلیل حوزۀ عمومی و کنش ارتباطی در مکالمه‌های روزنامه‌نگاران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی

هادی خانیکی؛ حسین کرمانی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 1-33

https://doi.org/10.22054/nms.2020.29762.422

چکیده
  هدف ما در این مقاله تحلیل وضعیت کنش ارتباطی و حوزۀ عمومی در مکالمه‌های روزنامه‌نگاران ایرانی در تلگرام است. در واقع پرسش اصلی تحقیق این است که آیا مکالمه‌های روزنامه‌نگاران به‌عنوان افرادی که عموماً مدعی تحقق جامعۀ مدنی شناخته می‌شوند، خود از ویژگی‌های لازم برای شکل‌گیری حوزۀ عمومی و همچنین تقویت کنش ارتباطی- که ناظر به تفاهم ...  بیشتر

چارچوب سازی رویدادهای خبری توسط خبرگزاری‌ها در پیام رسان تلگرام؛ تحلیل چارچوب خبری نطق ترامپ و روحانی در مورد برجام

سید محمد مهدی زاده؛ مهدخت بروجردی علوی؛ سید محسن عسگرزاده

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 35-60

https://doi.org/10.22054/nms.2020.39107.666

چکیده
  پژوهش حاضر، برای شناخت چارچوب سازی سخنرانی ترامپ و روحانی در مورد مذاکرات برجام، توسط خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، بی‌بی‌سی فارسی و بخش فارسی صدای آمریکا در پیام‌رسان تلگرام صورت گرفته و از نظریه چارچوب سازی به‌عنوان مبانی نظری تحقیق استفاده شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، مطلب است. در این پژوهش، کلیه اخبار منتشره ...  بیشتر

بررسی تاثیر دو عامل حذف ارتباطات غیرکلامی و ارسال در لحظه پیام، بر فرایند انتقال پیام در پیام‌رسانهای موبایلی

سید مهدی شریفی؛ محمدمهدی فرجیان

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 61-84

https://doi.org/10.22054/nms.2020.31790.472

چکیده
  حدوداً 65 تا 90 درصد از فرایند ارتباطات از طریق ارتباطات غیرکلامی انجام می‌شود. این ظرفیت در ارتباطات انسانی از طریق رسانه‌های اجتماعی به‌طورکلی حذف‌شده است و فرایند ارتباطات با ظرفیت حدوداً 30 درصدی انجام می‌شود. از سوی دیگر تا پیش از پیدایی پیام‌رسان‌های موبایلی و سرویس پیامک، پیام‌های مکتوب چه در قالب نامه یا کتاب، در لحظه نوشته ...  بیشتر

کاربرد منطق دو ارزشی در تحلیل کارکرد رسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای هدفمند

مسعود کوثری؛ سیدبشیر حسینی؛ آرین طاهری؛ مسعود علیدادی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 85-116

https://doi.org/10.22054/nms.2020.34055.538

چکیده
    ارتباط منطق با بازی‌های رایانه‌ای را در دو سطح می‌توان بررسی کرد: 1. کاربرد منطق در طراحی و تولید بازی‌های رایانه‌ای 2. کاربرد منطق در استفاده و خوانش از متن بازی‌های رایانه‌ای. در این مقاله، با توجّه به اتّخاذ رویکرد تحلیلی رسانه‌ای، تمرکز ما بر سطح دوم ارتباط منطق با بازی‌هاست که به تحلیل رسانه‌ای و ارتباطی بازی معطوف می‌شود. ...  بیشتر

اعتیاد به شبکه های اجتماعی موبایلی و اثرات فرهنگی و رفتاری ناشی از آن (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر دوره متوسطه )

زهرا دادرس؛ سعید فرامرزیانی؛ علی جعفری؛ غلامحسین بیابانی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 151-190

https://doi.org/10.22054/nms.2020.26685.346

چکیده
   هدف مقاله حاضر، ارزیابی میزان اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی موبایلی و اثرات فرهنگی و رفتاری ناشی از آن در بین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان اردبیل بود. به همین منظور، 373 دانش‌آموز دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که برای این منظور پرسشنامه‌ای ...  بیشتر

تاثیر پیام رسانهای ارتباطی تلفن همراه بر ویژگی های شخصیتی زنان خانه دار

طیبه منصوری شاد؛ علی دلاور؛ افسانه مظفری

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 140-170

https://doi.org/10.22054/nms.2020.22652.243

چکیده
  گسترش روزافزون استفاده از پیام‌رسان‌های تلفن همراه در بین زنان خانه‌دار و اهمیت بحث تأثیر آن بر رفتار، تحقیق درباره آن را ضروری کرده است. هدف پژوهش حاضر، تأثیر پیام‌رسان‌های تلفن همراه هوشمند بر ویژگی‌های شخصیتی زنان خانه‌دار بود. نمونه پژوهش شامل ۳۸۴ نفر که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای جند مرحله‌ای از میان زنان خانه‌دار ...  بیشتر

نقش فضای مجازی در چارچوب‌سازی برای رای‌دهندگان: مطالعه انتخابات مجلس دهم در تهران

مصطفی غفاری ساروی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 191-226

https://doi.org/10.22054/nms.2020.24565.291

چکیده
  دغدغه محوری این تحقیق پرداختن به نقشی است که فضای مجازی در ساختن چارچوب‌های تصمیم‌گیری برای رأی‌دهندگان در انتخابات دارد و به این منظور بر انتخابات مجلس دهم در کلان‌شهر ایران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی تمرکز نموده است. در چارچوب رویکرد تفسیری، روش کیفی برای این پژوهش برگزیده‌شده و از چارچوب‌سازی، که یکی ازنظریات تعدیل‌کننده ...  بیشتر

ارتباطات سیاسی کانترهژمونیک:بازنمایی خود و دیگری در گفتمان شبکه خبری پرس تیوی

محمدقلی میناوندچال؛ سیمین مشکواتی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 227-260

https://doi.org/10.22054/nms.2018.33982.537

چکیده
  در این پژوهش سعی بر این است تا چگونگی تقابل هژمونی رسانه‌های غربی و عمل کانترهژمونیک رسانه خبری پرس تی‌وی با طرح پرسش‌هایی چون «چرا سخن می‌گویند؟»، «چه کسانی سخن می‌گویند؟»، «از چه سخن می‌گویند؟» و «چگونه سخن می‌گویند؟» بررسی شود. داده‌ها از نوع کیفی و روش مطالعه تحلیل گفتمان انتقادی و چارچوب مفهومی متشکل ...  بیشتر

بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تبیین آگاهی سیاسی دانشجویان

افشار کبیری؛ موسی سعادتی؛ الناز قاسمی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 231-260

https://doi.org/10.22054/nms.2020.26921.349

چکیده
  مطالعة حاضر با هدف بررسی نقش شبکه‌های مجازی در تبیین آگاهی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ارومیه انجام‌ شده است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه می‌باشد که از این تعداد 380 دانشجو به‌عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به شیوة نمونه‌گیری ...  بیشتر

سازوکارهای مصرف رسانه‌ای نوجوانان در شهر تهران

سبحان یحیائی

دوره 5، شماره 19 ، آبان 1398، صفحه 291-328

https://doi.org/10.22054/nms.2020.43753.767

چکیده
  این مقاله به چگونگی و سازوکارهای مصرف رسانه‌ای در نوجوانان می‌پردازد. این مقاله بر مبنای پژوهشی اکتشافی و کیفی مبتنی بر روش‌شناسی داده بنیاد به‌پیش رفته است و نویسنده مدعی است با منطق استقراء و از خلال مصاحبه‌های ژرفانگر و مشاهدات، یک سامان نظری متشکل از قضایایی تئوریک به‌هم‌پیوسته را در مورد مصرف رسانه‌ای نوجوانان ارائه می‌دهد. ...  بیشتر