نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان،ایران

2 استاد ارتباطات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،تهران ایران

3 دانشیار، مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

4 دانشیار، مدیریت سیستم، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده


 این پژوهش با هدف ارائه و سنجش مدلی مناسب در زمینه رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهش‌های آمیخته کیفی و کمی به شمار می‌رود که در آن از رویکرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» و مدل‌سازی معادلات ساختاری بهره گرفته‌ شده است. جامعه خبرگان پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان حوزه اخلاق رسانه و مدیریت رسانه می‌باشد؛ که با استفاده از روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی 15 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی نیز شامل کلیه کارکنان سازمان‌های رسانه‌ای مجازی فعال در حوزه خبر (خبرگزاری‌های داخلی) بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی و در دسترس 200 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق اکتشافی در بخش کیفی و پرسشنامه محقق‌ساخته در بخش کمّی استفاده شد. پس از انجام مراحل سه‌گانه کدگذاری مقوله‌ها، مفاهیم و ابعاد استخراج‌ شده و یک تئوری جدید که همان مدل رفتار معنوی در سازمان‌های رسانه‌ای است، طراحی شد و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و فرضیه‌های برخاسته از مدل پژوهش تأیید شدند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presentation and Measurement of Spiritual Behavior in Iran Virtual News Media Organizations

نویسندگان [English]

  • banafsheh fotovat 1
  • Aliakbar Farhangi 2
  • Abbasali Rastgar 3
  • azim zarei 4

1 semnan

2 Professor, Communication, Faculty of Management, University of Tehran, Iran.

3 Associate Prof., Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.

4 Associate Prof, System Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research was to presentation and measurement of the appropriate model for the spiritual behavior of media organizations. This research is based on the fundamental purpose and applicability of the method and how to collect data is a descriptive survey and correlation type, and from In terms of doing research, it is a kind of quantitative and quantitative research that uses the exploratory approach and the research strategy of the "grounded theory" and structural equation modeling. The statistical population of the study in the qualitative section consisted of experts in the field of spirituality and media. Using sampling method, 15 people were selected as sample and in the quantitative section, includes all employees of virtual media organizations operating in the news area licensed by the Ministry of Culture and Islamic Guidance and selected by random sampling of 200 people. Deep exploratory interviews were also used to collect data in the qualitative section and the researcher-made questionnaire was used in a quantitative section. . After the triple stages of open coding, central coding and the selective coding of the categories, concepts and dimensions extracted, a new theory, the very model of spiritual behavior in media organizations, was designed and tested by structural equation modeling method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual behavior
  • spirituality
  • media organizations
  • grounded theory
  • الوانی، سیدمهدی. (1377). «سازمان مجازی». مجله علمی و کاربردی مدیریت دولتی. شماره 42 و 41. 8-1
  • باب‌الحوائجی، فهیمه و عطاردی، علیرضا. (1394). «مقایسه توانمندی‌های اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی». فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، سال اول، شماره 4. 291-282.
  • باستانی، سوسن؛ خانیکی، هادی و ارکان‌زاده یزدی، سعید. (1397). «مردم، رسانه‌های جریان اصلی و مصرف رسانه‌های نوین پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانه‌ای شهروندان تهرانی». فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال چهارم، شماره 14. 33-1.
  • بختیاری، آمنه. (1391). بررسی هنجارهای اخلاقی در فضای مجازی. فصلنامه مطالعات رسانه‌ای. سال هفتم، شماره 19، 53-45
  • بورقانی فراهانی، مریم. (1391). «تدوین مدل رابطه فرهنگ با تسهیم دانش در سازمان‌های رسانه‌ای مجازی برتر ایرانی». پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه. به راهنمایی دکتر محمد موسی خانی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
  • بورقانی فراهانی، سهیلا و رضایی، مصطفی. (1394). «اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌های رسانه‌ای». فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، شماره 16. 128-.108.
  • تاجریان، علیرضا. (1394). «چالش‌های امروز رسانه‌ها در فضای نوین رسانه‌ای؛ همگرایی رسانه‌ای و اضطراب اطلاعاتی». دومین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه، تهران، شرکت رویداد پردازش ماندگار
  • خانیکی، هادی. (1394). «بازخوانی ارتباطات در ایران؛ از مفهوم وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌ها تا مطالعات رسانه‌های نوین». فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال اول، شماره 1. 28-3.
  • دارابی، علی. (1385). «رسانه‌های ارتباطی نوین و تأثیر آن بر فرایند بیداری اسلامی در انقلاب تونس». فصلنامه پژوهش‌های سیاسی جهان اسلام. سال ششم، شماره دوم. 80-55.
  • رزمی فردوی، فاطمه. (1395). «طراحی مدل نگهداشت کارکنان دانشی در سازمان‌های رسانه‌ای». پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه، به راهنمایی دکتر سید مهدی شریفی. دانشگاه تهران واحد پردیس البرز.
  • رستگار، عباس‌علی و فرهنگی، علی‌اکبر. (1385). «ارائه و تبیین الگوی انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان». دوماهنامه دانشور، سال سیزدهم، شماره 20. 24-1.
  • روشندل، طاهر. (1386). «چیستی مدیریت رسانه». فصلنامه رسانه، شماره 70. 20-9.
  • عیوضی، محمدرحیم. (1388). «مدیریت رسانه‌ای و مهندسی افکار عمومی». مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، دوره دهم، شماره 2. 270-251.
  • فرقانی، محمدمهدی و شمسایی نیا، رامین. (1396). «تعامل رسانه‌های جمعی و فناوری‌های نوین ارتباطی؛ بازنمایی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی». فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال سوم، شماره 10. 258-209.
  • فرهنگی، علی ا کبر. (1389). «مدیریت راهبردی سازمان رسانه‌ای از تئوری تا عمل». تهران: انتشارات دانژه. چاپ اول.
  • فرهنگی، علی‌اکبر؛ سلطانی‌فر، محمد و شاه منصوری، بیتا. (1391). «نظام اخلاق حرفه‌ای در تبلیغات بازرگانی». فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی. سال دوم، شماره پنجم. 145-127.
  • گیوریان، حسن. (1389). «نقش منشور اخلاقی در بهبود رفتار سازمان‌های رسانه‌ای». فصلنامه اخلاق رسانه‌ای. سال پنجم، شماره یازدهم. 167-147
  • لازار، ژودیت. (1380). افکار عمومی. مترجم: م. کتبی، تهران: نشر نی.
  • مظفری، افسانه و مهرگان، علی. (1395). «بررسی نقش برنامه‌های تلویزیونی بر توسعه سلامت جامعه». نشریه مطالعات رسانه‌ای، سال یازدهم. 106-91.
  • میرزایی اهرنجانی، حسن و بزرگی، فرزاد. (1385). «مروری بر سیر تحول مجازی شدن سازمان‌ها (از نگرش نیوتنی به نظریه کوانتومی)». مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت. شماره 70. 33-40.
  • نقوی، سیدعلی؛ اسعدی، میرمحمد و میرغفوری، سیدحبیب‌الله. (1394). «الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی». فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، دوره 23، شماره 2، 177-145.
  • نیستانی, فاطمه. (۱۳۹۴). «رفتار سیاسی و قدرت در سازمان‌های رسانه‌ای». کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، ترکیه - استانبول، شرکت مدیران ایده پردازان پایتخت ایلیا.
  • یزدان فر، لیلا و معمارزاده، غلامرضا. (1393). «بررسی چالش‌های رفتار معنوی و رفتار شهروندی سازمانی در شهرداری شهرستان رشت». کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.

 

  • Albarran, A. B. et al. (2006). Handbook of media management and economics. university of north texas, publishers Mahwah, New Jersey.
  • Astin, H. S. (2004). "Role of spirituality in transformational leadership". Spirituality in highernEducation Newsletter, Vol. 1, No. 4, pp. 1-5.
  • Cavanagh, G. (1999). "Spirituality for managers: context and critique". Journal of Organizational Change Management, Vol. 12, No. 3, pp. 186-199.
  • Georgiana, P., & Delia, D. (2013). "The importance of staff in media institutions. University of Pitesti, Romania, 5th International Conference EDU-WORLD 2012 – Education facing contemporary world issues". Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 76, pp. 312-316.
  • Göçen, A., & Özğan, H. (2018). "An analysis of workplace spirituality Debates". Universal Journal of Management, Vol. 6, No. 2, pp. 70-79.
  • Goran, P., Karamarko, M. (2015). Ethical Principles of Journalism: Content Analysis of the Covers of Most Read Daily Newspaper in Croatia. Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 6, No. 4, pp. 141-152.
  • Griffiths, A., & Chito, D. (2010). "Coaching and spiritual values in the workpalce: exploring the perspective of coaches". International Journal of Evidece Based Coaching and Mentoring, Vol. 4, spesial issue, pp. 65-83.
  • Houghton, J. D., & Neck, C. P., & Krishnakumar. S. (2016). "The what, why, and how of spirituality in the workplace revisited: A 14-year update and extension". Journal of Management, Spirituality & Religion, Vol. 13, No. 3, pp. 177-205.
  • Kumar Pradhan, R., Panigrahy, N. P., Jena, L. K. (2015). Workplace Spirituality and Employee Performance: Mediating Role of Organisation Citizenship Behaviour. Journal ofContemporary Psychological Research, Vol. 2, No. 1, pp. 40-48.
  • Mukherjee, S., Bhattacharjee, S., Singha, S. (2016). Workplace Spirituality: A Paradigm Shift to Ethics from Business. IOSR Journal of Business and Management, Special Issue, 11-15
  • Milliman, J., Czaplewski, A. J., Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes. Journal of Organizational Change Management, Vol. 16, No. 4, pp. 426-447.
  • Mitroff, I. A., Denton, E. A. (1999). A spirituality audit of corporate america: A hard look at spirituality, religion, and value in the workplace. Jossey-Bass, Son Francisco; CA.
  • Purnamasaria, P., & Amaliahb, (2015). "Fraud prevention: relevance to religiosity and spirituality in the workplace". Social and Behavioral Sciences, No. 211, pp. 827-835.