نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران،

چکیده

رسانه‌های نوظهور از جمله اینستاگرام نقش مهمی بر زندگی فردی و روابط اجتماعی ما دارند. در گرماگرم مقابله با ویروس کرونا و لزوم استمرار فعالیت‌های آموزشی از طریق شبکه‌های اجتماعی بار دیگر یک طنز در رابطه با فعالیت یک معلم باسابقه در یک صفحه اینستاگرام، منبعی برای خبرسازی شد. این مقاله ضمن تحلیل واکنش کاربران این صفحه و دو صفحه که در واکنش به این طنز توجه کاربران را به خود جلب کرده بود، تلاش کرده است تا علل روانشناختی این نوع واکنش‌ها و انواع واکنش‌ها را شناسایی کند. روش به کار گرفته شده در این پژوهش روش کیفی از نوع تحلیل روانشناختی گفتمان است. به این منظور 90 گفتگو به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند از سه صفحه اینستاگرام در رابطه با موضوع مورد پژوهش انتخاب و به‌منظور استخراج کدها و مقوله‌ها مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از تحلیل داده‌ها از 90 گفتگو 102 عبارت مستقل و بدون تکرار انتخاب گردید. از این 102 عبارت با توجه به مضمون گفتار، 32 کد آزاد استخراج شد که در 7 گروه دسته‌بندی شدند. سپس با توجه به نظریه‌ها و پژوهش‌های مشابه به تحلیل روانشناختی علل انتخاب نوع واکنش اقدام شد. در این رابطه 7 نوع واکنش موافق، مخالف، بی‌خبر، بی‌تفاوت، کم‌اهمیت، فرصت‌طلب و درگیری کلامی شدید شناسایی و علل روانشناختی این نوع واکنش‌ها در قالب نیازهای روانشاختی و هویت اجتماعی مورد بحث قرار گرفت.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing and categorizing user behavior into an Instagram satire on the Corona crisis

نویسنده [English]

  • Morteza Omidian

Department of Psychology, Faculty of Education & Psychology, Shahid Chamran University of ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Emerging media, including Instagram, are playing an important role in our personal lives and social relationships. In the heat of the confrontation with the Corona virus a satire about the activities of a teacher with a history on an Instagram page became a source of news.
The purpose of this article is to analyze the behavior of users in dealing with this issue.

The method used in this study was a qualitative method of psychological analysis of discourse. For this purpose,90 disputation were selected as targeted sampling from three Instagram pages in relation to the subject under study and were analyzed.
After analyzing the data, out of 90 disputation, 102 independent and non-repetitive phrases were selected. Of these 102 phrases, according to the content of the speech, 32 free codes were extracted, which were classified into 7 groups.
In this regard, 7 types of reactions in favor, against, unaware, indifferent, insignificant, opportunistic and severe verbal conflict were identified and the psychological causes of this type of reaction were discussed in the form of psychological needs and social identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instagram
  • Online Teaching
  • Corona
  • Reaction to Humor
  • Classification
  • Reasons
  •  

    • ادیبان، مهدی و کیا، علی‌اصغر. (1398). تأثیر روزنامه‌نگاری همراه بر افزایش قدرت افکار عمومی، بررسی انعکاس خبری انفجار داتا دربار در پاکستان. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال پنجم، شماره 17: 197-230.
    • ارونسون، الیوت. (1382) روانشناسی اجتماعی. ترجمه: دکتر حسین شکرکن، تاریخ کتاب اصلی 1999. انتشارات رشد، ویرایش هشتم.
    • ایزدی، بهراد؛ قائدی، علی؛ قاسمی سیانی، مجتبی؛ حیدری توپکانلو، محسن. (1398). تأثیر درگیری در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر کیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال پنجم، شماره 17: 173-196.
    • بلالی، اسماعیل؛ پاک‌سرشت، سلیمان و رشیدی، فرهاد.. (1395). ارتباط ساختار گروه با تعارض‌های درون آن در گروه‌های آموزشی دانشگاهی. مجلة علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، دوره 13، شماره 1: 1-25.
    • کریمی، یوسف. (1387). روانشناسی اجتماعی، نظریه‌ها، مفاهیم و کاربردها، انتشارات ارسباران، چاپ نوزدهم.
    • هاشمی منفرد، آزاده و ربیعی، علی. (1396). مطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علوم اجتماعی، سال 26، شماره 78: 157-194.

     

         http://blog.instagram.com/post/154506585127/161215600million

    • Bevins, Chelsea (2014). A Visual Social Semantic Analysis of Target’s Branding using Instagram Liberty Universit, School of Communication studies, Thesis in MA.
    • Bergstrom, Thamvika & Backman, Lisa (2013). Marketing and PR in Social Media: How the unitization of Instagram builds and maintains customer relationship. Media and Communication. (Dissertation). Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-90410.
    • Berry, John W. (1997). Immigration, acculturation and adaptation. Applied Psychology:An international Review, 46, 5-34.
    • Gao, Wei, Liu, Zaopeng, & Li, Jinguyan. (2017). How does social presence influence SNS addiction? A belongingness theory perspective. Computers in Human Behavior, 77, 347–35 5.
    • Gordon, Janey. (2007). "The Mobile Phone and the Public Sphere: Mobile Phone Usage inThree Critical Situations." Convergence, vol 13 no 3: 307– 319
    • Goodman, Simon. (2017). Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines www.cadaadjournal.com Vol 9 (2): 142 – 153
    • Gumilang Lutfi & Unikom Juanda (2018). Interpretation of Meme Conversations Using Multimodality Analysis. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), volume 228, 135-144.
    • Karimkhani, Chante; Connett, Jessica; Boyers, Lindsay; Quest, Tyler & Dellavalle, Robert P. (2014). Dermatology on Instagram. Dermatology Online Journal, 20(7), 1-6.
    • Liu, Bai Xiao and McConnell, John J. and Xu, Wei, (2016). The Power of the Pen Reconsidered: The Media, CEO Human Capital, and Corporate Governance. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2404199 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2404199 \
    • McQuail, Denis. (2005). McQuail's mass communication theory(5th ed.). London: Sage.
    • The Cultural Revolution in Audience Research. In A Companion to Media Studies; Valdivia, A.N., Ed.; Blackwell: Oxford, UK, 2003; pp. 360–381.
    • Potter, Jonathan. (1997). Discourse analysis as a way of analyzing naturally occurring talk. In D. Silverman (ed.). Qualitative Research. Theory, Method and Practice. London: Sage, pp. 144-160.
    • Potter, Jonathan, and Wetherell Margaret. (1987). Discourse and Social Psychology: Beyond Attitudes and Behaviour. London: Sag.
    • Ragil Putri Sukma Ari & Satvikadewi Prihandari A.A.I.P. (2017). A Critical Discourse Analysis Study of Cyberbullying in LGBTQ’s Instagram Account, DOI: 10.1051/, 00071 (2017) 73300071 33SHS Web of Conferences shsconf/201 i-COME'16
    • Sedikides Constantine, Gaertner Lowell, O’Mara Erin M. (2011). Individual Self, Relational Self, Collective Self: Hierarchical Ordering of the Tripartite Self. Psychological Study (January–March 2011) 56(1):98–107.
    • Seyfi, Murat & Soydas, Ayda Uzunçarşılı. (2017). Instagram Stories From The Perspective Of Narrative Transportation Theory. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC January, Volume 7 Issue 1, pp.47-60.
    • Tajfel, Henri & Turner, John C. (1979). An integrative theory of inter-group conflict. In W. G. Austin & S. Worchel. (Eds.), The social psychology of inter-group relations (pp. 33–47). Monterey, CA: Brooks/Cole..
    • Ting, Hiram, Wong, Poh Ming, DeRun, Cyril de Run & Lau, Yin Choo sally. (2015). Beliefs about the Use of Instagram: An Exploratory Study. International Journal of Business and Innovation, Vol. 2, Issue2, 15-31.
    • Zeitzoff, Thomas. (2017). "How Social Media Is Changing Conflict". Journal of Conflict Resolution. 61 (9): 1970–1991. doi:1177/0022002717721392.
    • Zeitzoff, Thomas. (2018). Does social media influence conflict? Evidence from the 1012 Gaza conflict. The Journal of Conflict Resolution, 62(1), 29–63. doi:10.1177/0022002716650925