نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم ارتباطات، دانشگاه معارف، بیروت، لبنان.

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات- دانشگاه معارف، بیروت لبنان

چکیده

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و به ویژه بعد از فروپاشی اردوگاه اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری اسلامی ایران به دشمن اصلی ایالات متحده در منطقه­ی خاورمیانه تبدیل شد. از آنجا که سکانداران کاخ سفید به این باور رسیده­اند که دوره­ی تاثیر گذاری و ایجاد تغییرات مورد نظر از طریق إعمال پارامترهای سخت اقتصادی یا نظامی سنتی به سر آمده است، از همین رو به بهره گیری از آنچه جوزف نای آن را "قدرت نرم" نامید و در دو دهه­ی گذشته به گفتمانی اساسی در محافل فکری تبدیل شده است روی آوردند. در واقع ایالات متحده­ی آمریکا ستون فقرات جنگ نرم خود را بر محور تخریب چهره­ی ایران در نزد افکار عمومی جهانی متمرکز ساخته است و در این میان فیلم­های آمریکایی به سان اسب معروف تروا، به بازیگری کلیدی برای تحقق این هدف و تاثیر گذاری بر اندیشه و تفکر کشورها و ملل مختلف تبدیل شده است.
پژوهش پیش رو از سویی به ریشه­های نزاع ایران و آمریکا می­پردازد و از سوی دیگر با تمرکز بر کارکرد سینما و هالیوود که به سان دو بال هسته­ای جنگ نرم آمریکا، تاثیرات بی­سابقه و مخربی بر کشورها و ملل مختلف از خود بر جای می­گذارد ابزارهای مورد استفاده در این جنگ را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا نویسندگان مقاله  25 فیلم درام آمریکایی را که در فاصله­ی سال­های 1979 تا 2016 با موضوع تاریخ معاصر ایران و تاریخ قدیم امپراطوری آن بر روی پرده رفته­اند را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده­اند.
این پژوهش همچنین ارتباط میان هالیوود و هیمنه­ی (هژمونی) فرهنگی و سیاسی موجود در تولیدات ایدئولوژیزه شده، و نیز ارتباط میان آن و بازارهای مالی در زمینه­ ی تجارت و رفاه طلبی ایدئولوژیزه شده را از نظر دور نداشته است و آمار و ارقام جامعی از میزان فروش و سود این فیلم­ها در گیشه­ی سینماهای جهان و خاورمیانه ارائه می­نماید. از دیگر سو نگارندگان، به نوع جهت گیری این فیلم­ها در انتخاب موضوعات و مضامین فرهنگی و سیاسی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران مانند: حمایت از تروریسم، نقض دمکراسی، و نقض حقوق بشر نیز توجه داشته ­اند.
این پژوهش در پایان چشم انداز جامعی از جنگ نرم کنونی ضد ایران، ارائه و راهکارهای عمل گرایانه برای مواجهه با آن پیشنهاد می­دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Arts,Politics and Economy in Soft war against Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mohesn 1
  • Hovra Hoomani 2

1 Lebanese University

2 Lebanese University

اندیک، مارتین. (1993). سیاسه إداره کلینتون حیال الشرق الأوسط. مجله‌ی الدراسات الفلسطینیه، شماره 15، ص 199 – 196.
آیت‌الله خامنه‌ای، علی. (2016). ده اقدام درزمینه‌ی اقتصاد مقاومتی در برابر دوگانه‌ی کاذب تسلیم یا خطر. سخنرانی در مرقد امام رضا علیه‌السلام، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری: Leader.ir
باسیویچ، آندره. (2002). الإمبراطوریه الأمیرکیه: حقائق و عواقب الدبلوماسیه الأمیرکیه. الدار العربیه للعلوم.
البرزی، دلال. (1999). صوره الآخر: العربی ناظرا ومنظورا إلیه. مرکز دراسات الوحده العربیه، ط 1.
تیری، جانیس. (2005). السیاسه الخارجیه الأمیرکیه: دور جماعات الضغط والمجموعات ذات الاهتمامات الخاصه. حسان البستانی (ترجمه)، الدار العربیه للعلوم – ناشرون، (2006).
ثابت، عمرو. (2001). الاحتواء المزدوج وما وراءه: تأملات فی الفکر الاستراتیجی الأمیرکی. شماره 41، مرکز الإمارات للدراسات والبحوث الاستراتیجیه، صص 49 – 19.
چامسکی، نوام. (2003). الهیمنه أم البقاء: السعی الأمیرکی إلی السیطره علی العالم. سامی الکعکی، (ترجمه)، دار الکتاب العربی.
چامسکی، نوام. (2007). السلطان الخطیر: السیاسه الخارجیه الأمیرکیه فی الشرق الأوسط. ربیع وهبه (ترجمه جلبیر الأسقر)، دار الساقی،
چوبین، شهرام. (2007). طموحات ایران النوویه. بسام شیحا (ترجمه)، الدار العربیه للعلوم – ناشرون.
حیدر، محمود. (2004). الدوله المستباحه: من نهایه التاریخ إلی بدایه الجغرافیا. ریاض الریس للکتب والنشر، ط 1.
رولو، أریک. (2003). فی التضلیل الإعلامی. لوموند دیبلوماتیک النشره العربیه.
شریفی، احمد حسین. (2012). الحرب الناعمه. قم: مؤسسه الإمام الخمینی للتعلیم والتحقیقات.
شیلر، هربرت. (1974). عبدالسلام رضوان. (ترجمه). عالم المعرفه، (1999).
عبدالمجید، احمد. (2008). استماله العاطفه: فیالق الدعایه الأمیرکیه آلتی مهدت لغزون العراق. المؤسسه العربیه للدراسات والنشر.
فیدرستون، مایک. (1991). الثقافه الاستهلاکیه والاتجاهات الحدیثه. محمد عبدالله المطوع (ترجمه)، دار الفارابی.
فیلهو، هارلی. (1999). مفهوم ومواریث العدو فی ضوء عملیه التوحید والسیاسات الأوروبیه. به نقل از کتاب: صوره الآخر: العربی ناظرا ومنظورا إلیه، مرکز دراسات الوحده العربیه،  ط 1.
لافام، لوئیس. (2001). روما الأمیرکیه: عن نظریه الإمبراطوریه الفاضله. مجله هارپر، منتشرشده در مجله الثقافه العالمیه، شادی عمران بطاح (ترجمه)، شماره 117، سال 22، آوریل (2003).
موردان، میشل بوگنون. (1997). أمیرکا التولیتاریه: الولایات المتحده والعالم: إلی أین؟ خلیل احمد خلیل (ترجمه)، دار الساقی، 2002.
نای، جوزف. (2004). القوه الناعمه: وسیله النجاح فی السیاسه الدولیه. محمد توفیق البجیرمی (ترجمه)، العبیکان، (2007).
هانتر، شیرین. (2002). مستقبل الإسلام والغرب: صدام حضاری أم تعایش سلمی. (ترجمه: زینب شوربا)، مرکز الدراسات الاستراتیجیه والبحوث والتوثیق.
هانتیگتون، ساموئل. (2000). الغرب وبقیه العالم: بین صدام الحضارات وحوارها. مرکز الدراسات الاستراتیجیه والبحوث والتدقیق، ط 1. ولد أباه، السید، (2004)، عالم ما بعد 11 سبتمبر 2001: الإشکالات الفکریه والاستراتیجیه، الدار العربیه للعلوم.
America’s 25 Biggest Public Companies In 2017. (2017). Forbes.com, Retrieved from: https://www.forbes.com/pictures/gkkh45ehdI/23-goldman-sachs/#fd5a0a05d794
Amstrong, David. (2002). Dick Cheney’s Song Of America: Drafting a Plan for Global Dominance. Horper’s Magazine, 305, Retrieved from: http://harpers.org/archive/2002/10/dick-cheneys-song-of-america/
An Introductory Primer on Ngos in Iran. (2014). Retrieved from: http://www.nabz-iran.com
Azodi, Sing. (2016). 3Possible Paths for Iran – Us Relations. Retrived from: http://thediplomat.com/2016/08/3-Possible-Paths-for-Iran-us-relations/
Bilbao, Richard. (2016). The Walt Disney Co. Reports record revenue, Theme Parks up Slightly, Relrived from: http://www.bizjournals.com/orlando/News/2016/11/10/the-walt-disney-co-reports-record-revenue-theme.htm1.
Brzezinski, Zbigniew. (2004). Iran: Time for a New Approach. Task Force Report, Retrieved from: http://www.cfr.org/iran/iran-time-new-approach/p7194
Burns, Alex, & Eltham, Ben. (2009). Twitter Free Iran: an Evaluation of Twitter’s Role in Public Diplomacy and Information Operation in Iran’s 2009 Election Crisis. Retrieved from :http://www.researchgate.net/publication/40403814_Twitter_Free_Iran_an_Evel_uation_of_Twitter’s_Role_in_Public_Diplomac y_and_Information_Operation_in_Iran’s_2009_Election_cisis
Chomsky, N. (2016). Who Rules The World. New York Metropolitan Books.
 Clawson, Partick. (2012). Calculating Victory How Iran Views Confronting the United State. Washington Institute.
Comb, I. (2014). Movies & Politics: The Dynamic Relation. London, New York: Routledge: Tylor & Francis Group.
Ditto, Steven. (2014). Infographic: Iranian Student in the United States. Retrieved from: http://www.washingtoninstitue.org/Policy-analysis/view/infographic-iranian-student-in-the-united-states
Drysen, Elin. (2016). A Critical Examination of Cultural Imperialism and Its Impact on Global. Communication Today, Retrieved from: http://www.linkedin.com/pulse/critical-examination-cultural-imperialism-its-impact-global-drys%C3%A9n
Faughnder, R. (2015), $40 billion in global box office? Thank China and ‘Star Wars’, Retrieved from: http://Latimes.com/entertainment /envelope/cotown/la-et-ct-global-bcx-office-20151231-story.htmI
Glaser, Bonnie, & Murphy, Milessa. (2009). Soft Power with Chinese Characteristics: The Ongoing Debate. Retrieved from: https://scholar.google.com/scholar?q=glaser+%26+murphy+2009+soft+power+With+Chinese+characteristics&hl=en&as_sd=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwjk3pfw-ldrahucoxqkhv1gdfkqgqmigtaa
 Global Box Office Remains Strong in 2016, Reaching $38.6 Billion. (2017). Retrieved from: https://cellulluloidjunkie.com/wire/global-box-office-remains-strong-in-2016-reaching-38-6-billion/
Goldsmith, B. Ward, S. & O’Regant. (2010). Local Hollywood: Global Film production & Gold Coast, Queenland Australia: University of Queenland Press.
Grix, jonathan, & Nina Kramareva. (2015). The Sochi Winter Olympics and Russia’s unique soft power stratcgy. Retrieved from :https://www.researchgate.net/Publication/283840572_The_Scchi_Winter_Olympics_and_Russi’s_unique_soft_power_strategy
Guide To Iranian Media and Broadcasts To Iran. (2007). BBC Monitoring, Retrieved from: http://www.arabmediasociety.com.UserFiles/Documents%20Iran%20Media%20Guide.pdf.
Gusterson, Hugh. (2008). The U.S. military’s quest to weaponized culture. Retrieves from: http://thebulletin.org/us-militarys-quest-wcaponaze-culture.
Jafar, Ali. (2016). 21 st Century Fox Shareholder Al Waleed Bin Talal’s Rotana Pledges $36M To Arab Films. Retrieves from: http://deadline.com/2016/04/news-corp-shreholder-saudi-prince-al-waleed-bin-talal-rotana-big-film-hnvestments-1201735960/
Jeffrey, James. (2012). The Twilight War the Secret History of Americas Thirty Year Conflict With Iran. Washington Institute, Retrieved from : http://www.washingtonininstitue.org/ar/policy-analysis/view/the-twilight-war-the-secret-history-of-americas-thirty-year-conflict-with-iran
Kalemen, Michele. (2016). A Year After Iran Nuclear Deal. What Has Changed?
Kristol, Irving. (1996). A Post-Wilsonian Foreing Policy. Wall Street Jounal, Augest 7.
Lowvie, Arthur. (1997). United States Policy In the Persian Gulf: Domestic Basis of Containment of Iran. Occasional Papers, no. 13, p 1 – 8.
MacDonald, D. (1957). A Theory of Mass Culture: The Popular Arts in America. Free Press.
Mearsheimer, L. & Walt, S. (2012). The Israel Lobby: The Domestic Sources of American Foreign Policy. Lahman Maryland: Rowman & Littlefield Publications.
 Mohsen, Mohammad. (1991). The British Press Constructions of Iran. University of Leicester, UK.
Nazemroaya, Mehdi. (2015). Cultural Imperialism and Perception Management: How Hollywood Hides US War Crimes, Retrieved from: http://www.globalresearch.ca/cultural-imperialism-and-perception-management-how-hollywood-hides-us-war-crimes/5473497
Open doors fact sheet: Iran. (2015). Institute of International Education. Retrieved from: http://www.iie.org/Research-and-Publications/Open-Doors/Data/Fact-Sheets-by-Country/2015#.WHib1H3RsnI
Perry, William. (April 1995). Gulf Security and U.S. Policy in Middle East Policy, Vol 3, No. 4.
Petras, James. (Feb 2000). Cultural Imperialism in the Late 20th Century. Retrieved from: https://www.globalpolicy.org/component/content /article/154/25597.htmI
Prikhodko, Pavel. (2016). American film industry: top companies and popular genres. Retrieved from: .http://www.city-data.com/blog/4447-american-film-industry-top-companies-popular-genres/# ixzz4kiWkgoK4
Rico, Johnny, (2016). Hollywood Films Funded By. The Pentagon: Which Films Do Your Tax Dollars Support? Retrieved from : https://www.thoughtco.com/johnny-rico-3437788
Robasa, A, Benard, C, Schwartz, L & Sickle, P. (2007). Retrieved from: www.rand.org/content/dom/rand/pubs/monographs/2007/RAND_MG574.pdf
Ross, Danes. (2016). U.S Iran Competition Prospects and Limits of cooperation, Washington Institute. Retrieved from: http://washingtoninstituute.org/ar/policy-analysisi/view/u.s.iran-competition-prospects-and-limits-of-cooperation
Sciolino, Elaine. (1996). Seeing Green: The Red Menace is Gong. But here’s Islam. New York Times, January 21, Retrieved from: http://www.nyimes.com/1996/01/21/weekinreview/seeing-green-the-red-menace-is-gone-but-here-s-islam.htmI
Sherman, Wendy. (2013). U.s Policy Toward Iran[1], Retrieved from:h ttp://www.stste.gov/p/us/rm/2013/202684.htm
Wihbey, John. (2013). The changing role of Hollywood in the global movie market, Retrieved from: http:// journalistsresource.org/ studies/society /culture/ changing-role-holly woodglobal -movie-market
 
[1]. Under Secretary for Political Affairs, Written Statement before the Senate Foreign Relations Committee, Washington, DC, May 15, 2013