هنر و سیاست و اقتصاد در جنگ نرم ضد ایران؛ نمونه مطالعاتی: هالیوود(2016 – 1979)

محمد محسن؛ حوراء حومانی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/nms.2020.12366

چکیده
  از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و به ویژه بعد از فروپاشی اردوگاه اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری اسلامی ایران به دشمن اصلی ایالات متحده در منطقه­ی خاورمیانه تبدیل شد. از آنجا که سکانداران کاخ سفید به این باور رسیده­اند که دوره­ی تاثیر گذاری و ایجاد تغییرات مورد نظر از طریق إعمال پارامترهای سخت اقتصادی یا نظامی سنتی به سر آمده ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی مجازی و قبح‌زدایی از محتوای مبتذل (مطالعه موردی: توئیتر فارسی)

سید ضیاء هاشمی؛ محمد رهبری

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 35-70

https://doi.org/10.22054/nms.2021.46465.828

چکیده
  توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکه‌ها از طریق موبایل‌های هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند تأثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکه‌ها، توئیتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی ابعاد سه گانه نفرت‌پراکنی زنان علیه زنان در اینستاگرام

مریم مقیمی؛ هادی خانیکی؛ سید علی اصغر سلطانی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 71-97

https://doi.org/10.22054/nms.2021.55300.1047

چکیده
  مقاله پیش‌رو با هدف تحلیل گفتمان انتقادی نفرت‌پراکنی زنان علیه زنان در صفحات کاربران زن در شبکه اینستاگرام به نگارش درآمده است. بر این اساس با رجوع به آراء گلیردونه در زمینه مقابله با نفرت‌پراکنی اینترنتی، به تحلیل گفتمان انتقادی صفحات چهار کاربر زن فعال در حوزه زنان پرداخته شد. به این منظور با توجه به رهیافت تحلیل گفتمانی تئون ...  بیشتر

همگان های شبکه ای در توئیتر فارسی؛ تحلیل خوشه های شبکه ای در توئیتر

حمید عبداللهیان؛ حسین کرمانی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 70-100

https://doi.org/10.22054/nms.2021.44855.784

چکیده
  این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگان‌های شبکه‌ای در توییتر در ایران می‌پردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالی‌که مطالعه منظم دراین‌باره به‌اندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاین‌جهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگان‌های شبکه‌ای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش ...  بیشتر

مطالعه ساختار و نحوه پوشش اخبار در تلویزیون‌های خبریِ بین‌المللی

علیرضا عبداللهی نژاد؛ احمد امید

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 139-160

https://doi.org/10.22054/nms.2021.49000.894

چکیده
  این مقاله به مطالعه ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط به روابط و مناسبات ایران و آمریکا در رسانه‌های بین‌المللی انگلیسی‌زبان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و پس از خروج وی از برجام، از طریق بررسی مطالب خبری مرتبط در وب‎سایت‎های «سی‎ان‌ان»، «فاکس‌نیوز»، «الجزیره» و «پرس تی‌وی» می‌پردازد. در این پژوهش ...  بیشتر

تاثیر تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر مدیریت بدن زنان و دختران

غلامرضا تاج بخش؛ محمد دانشفر

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 187-215

https://doi.org/10.22054/nms.2021.28490.385

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر تماشای شبکه­های ماهواره­ای بر مدیریت بدن زنان و دختران شهر شیراز انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهشگرساخته می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان و دختران 18 تا 45 ساله شهر شیراز می­باشد. حجم نمونه برآمده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، برابر با 400 ...  بیشتر

الگوهای «خودبازنمایی» سلبریتی های ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام

زهرا اردکانی فرد؛ ندا رضوی زاده

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 217-240

https://doi.org/10.22054/nms.2021.32891.503

چکیده
  با ظهور شبکه‌های اجتماعی آنلاین در سال‌های اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتی­ها در این شبکه‌ها مواجه هستیم. سلبریتی­ها در این شبکه‌ها بدون واسطه رسانه‌های رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی می‌کنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتی­ها از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار جلوی صحنه استفاده می‌کنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان ...  بیشتر

رسانه فضای مجازی و کیان خانواده از منظر علم حقوق

بتول گرگین؛ احمد باقری

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 241-261

https://doi.org/10.22054/nms.2021.48666.883

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی جرائم علیه حقوق خانواده در رسانه نوین فضای مجازی پرداخته است. جرایم علیه حقوق خانواده در فضای رسانه­ای سایبری از مباحث مهم و مبتلا به در جامعه امروز است که کمتر بدان توجه شده است. سه رویکرد "سلبی"، "ایجابی" و " وجود فرآیند پیچیده تاثیر و تاثر فضای مجازی و خانواده" از منظر اجتماعی نسبت به رسانه فضای مجازی درون و بیرون ...  بیشتر

طراحی الگوی همگرایی و کارکرد رسانه‌های اجتماعی در برنامه‌سازی تلویزیونی

رامین شمسایی نیا؛ ابوذر خوش بیان

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 269-295

https://doi.org/10.22054/nms.2021.40700.707

چکیده
  تغییرات فناورانه عاملی اساسی در حیات رسانه‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها به شمار می‌رود. این مسئله که رسانه‌ها همواره در بستر یک تکنولوژی نوین، ایجادشده‌اند انکارناپذیر است و ظهور رسانه‌های جدید همیشه بر رسانه‌های پیشین تأثیرگذار بوده است. دراین‌بین، تأثیر و تعامل میان تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر بستر اینترنت بسیار موردتوجه ...  بیشتر

نقش تعدیل کننده تمایل مشتری دراثربخشی تبلیغات رسانه های اجتماعی آنلاین بامدلACCA (مطالعه موردی:کاربران اینستاگرام)

هما درودی؛ شادی رضوی سطوتی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 297-326

https://doi.org/10.22054/nms.2021.35644.587

چکیده
  امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای ارتباطی با مخاطبان است و کسب‌وکارها در پی آن هستند که با صرف هزینه کمتر، اثرگذاری بیشتری بر مشتریان داشته باشند. در حال حاضر رسانه­های اجتماعی آنلاین به‌عنوان یک ابزار قدرتمند و پویا، روش‌های جدیدی برای تأثیرگذاری بر مشتریان و هدایت آن‌ها به خرید کالاها فراهم کرده­اند. وظیفه تبلیغات برقراری ارتباط ...  بیشتر

اخبار جعلی و بحران کرونا دیدگاه صاحب‌نظران حوزه ارتباطات بحران

حامد سیف؛ آرامیس سیف؛ مهدخت بروجردی

دوره 6، شماره 22 ، تیر 1399، صفحه 361-384

https://doi.org/10.22054/nms.2021.55153.1039

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای مواجهه و مقابله با اخبار جعلی در دوران کرونا در ایران، به شناخت نقاط قوت و ضعف رسانه­های رسمی و شبکه ­های اجتماعی غیررسمی در این راستا پرداخته است. روش بررسی در این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی می‌باشد که داده‌های آن با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. همچنین حجم نمونه شامل 10 ...  بیشتر