محمد محسن؛ حوراء حومانی
چکیده
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و به ویژه بعد از فروپاشی اردوگاه اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری اسلامی ایران به دشمن اصلی ایالات متحده در منطقهی خاورمیانه تبدیل شد. از آنجا که سکانداران کاخ سفید به این باور رسیدهاند که دورهی تاثیر گذاری و ایجاد تغییرات مورد نظر از طریق إعمال پارامترهای سخت اقتصادی یا نظامی سنتی به سر آمده ...
بیشتر
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و به ویژه بعد از فروپاشی اردوگاه اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری اسلامی ایران به دشمن اصلی ایالات متحده در منطقهی خاورمیانه تبدیل شد. از آنجا که سکانداران کاخ سفید به این باور رسیدهاند که دورهی تاثیر گذاری و ایجاد تغییرات مورد نظر از طریق إعمال پارامترهای سخت اقتصادی یا نظامی سنتی به سر آمده است، از همین رو به بهره گیری از آنچه جوزف نای آن را "قدرت نرم" نامید و در دو دههی گذشته به گفتمانی اساسی در محافل فکری تبدیل شده است روی آوردند. در واقع ایالات متحدهی آمریکا ستون فقرات جنگ نرم خود را بر محور تخریب چهرهی ایران در نزد افکار عمومی جهانی متمرکز ساخته است و در این میان فیلمهای آمریکایی به سان اسب معروف تروا، به بازیگری کلیدی برای تحقق این هدف و تاثیر گذاری بر اندیشه و تفکر کشورها و ملل مختلف تبدیل شده است.پژوهش پیش رو از سویی به ریشههای نزاع ایران و آمریکا میپردازد و از سوی دیگر با تمرکز بر کارکرد سینما و هالیوود که به سان دو بال هستهای جنگ نرم آمریکا، تاثیرات بیسابقه و مخربی بر کشورها و ملل مختلف از خود بر جای میگذارد ابزارهای مورد استفاده در این جنگ را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا نویسندگان مقاله 25 فیلم درام آمریکایی را که در فاصلهی سالهای 1979 تا 2016 با موضوع تاریخ معاصر ایران و تاریخ قدیم امپراطوری آن بر روی پرده رفتهاند را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دادهاند.این پژوهش همچنین ارتباط میان هالیوود و هیمنهی (هژمونی) فرهنگی و سیاسی موجود در تولیدات ایدئولوژیزه شده، و نیز ارتباط میان آن و بازارهای مالی در زمینه ی تجارت و رفاه طلبی ایدئولوژیزه شده را از نظر دور نداشته است و آمار و ارقام جامعی از میزان فروش و سود این فیلمها در گیشهی سینماهای جهان و خاورمیانه ارائه مینماید. از دیگر سو نگارندگان، به نوع جهت گیری این فیلمها در انتخاب موضوعات و مضامین فرهنگی و سیاسی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران مانند: حمایت از تروریسم، نقض دمکراسی، و نقض حقوق بشر نیز توجه داشته اند.این پژوهش در پایان چشم انداز جامعی از جنگ نرم کنونی ضد ایران، ارائه و راهکارهای عمل گرایانه برای مواجهه با آن پیشنهاد میدهد.
سید ضیاء هاشمی؛ محمد رهبری
چکیده
توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکهها از طریق موبایلهای هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکهها استفاده میکنند تأثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکهها، توئیتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را ...
بیشتر
توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در سالیان اخیر و ایجاد سهولت بیشتر برای دسترسی به این شبکهها از طریق موبایلهای هوشمند، بر فرهنگ مردم و به خصوص نسل جوانی که روزانه از این شبکهها استفاده میکنند تأثیرات فراوانی گذاشته است. در میان این شبکهها، توئیتر به علت فیلتر بودن در ایران و فعالیت بسیاری از کاربرانش با نام مستعار، شرایطی را فراهم میکند تا افراد در آن آزادانهتر سخن بگویند یا آن گونه که هیرشی میگوید، کنترل اجتماعی بر آنها کمتر میشود. پایینتر بودن کنترل اجتماعی میتواند منجر به افزایش تولید محتوای مبتذل در توئیتر گردد. بنابراین فهم نقش توئیتر در بکارگیری محتوای مبتذل به عنوان امری ناهنجار و قبیح ضرورت دارد تا تأثیرات هنجاری استفاده آن بر کاربرانش سنجیده شود.در این پژوهش محتوای توئیتر، با استفاده از دادهکاوی بر اساس کلیدواژهها و با روش توصیفی- آماری از سال 88 تا 96 مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از دادهکاوی بر روی 82 میلیون توئیت، نشان میدهد که اگرچه توئیتهایی با مضامین مبتذل در سالهای اولیه استفاده از توئیتر، بیشتر مورد استفاده کاربران قرار گرفته است، اما پس از سال 92 میزان استفاده از این مضامین به نرخ نسبتا ثابتی رسیده و در مجموع نیز تنها حدود 3 تا 4درصد از کل توئیتها را شامل شده است. در نتیجه برخلاف فرضیه اولیه، توئیتر باعث قبحزدایی از این نوع مضامین نشده است که علت این امر میتواند شکلگیری یک هنجار جدید در این اجتماع مجازی و افزایش کنترل اجتماعی غیر رسمی به دنبال حضور کاربران با نام و نشان خودشان میباشد.
مریم مقیمی؛ هادی خانیکی؛ سید علی اصغر سلطانی
چکیده
مقاله پیشرو با هدف تحلیل گفتمان انتقادی نفرتپراکنی زنان علیه زنان در صفحات کاربران زن در شبکه اینستاگرام به نگارش درآمده است. بر این اساس با رجوع به آراء گلیردونه در زمینه مقابله با نفرتپراکنی اینترنتی، به تحلیل گفتمان انتقادی صفحات چهار کاربر زن فعال در حوزه زنان پرداخته شد. به این منظور با توجه به رهیافت تحلیل گفتمانی تئون ...
بیشتر
مقاله پیشرو با هدف تحلیل گفتمان انتقادی نفرتپراکنی زنان علیه زنان در صفحات کاربران زن در شبکه اینستاگرام به نگارش درآمده است. بر این اساس با رجوع به آراء گلیردونه در زمینه مقابله با نفرتپراکنی اینترنتی، به تحلیل گفتمان انتقادی صفحات چهار کاربر زن فعال در حوزه زنان پرداخته شد. به این منظور با توجه به رهیافت تحلیل گفتمانی تئون ای. وندایک، فرم کار ویژهای برای ثبت و استخراج اطلاعات از متن خبرهای انتخابشده در نظر گرفته شد. نتایج نشان میدهد که تحلیل و بررسی پستهای بررسیشده حاکی از سه نوع خشونت است: علیه تبعیض و نظام مردسالاری، علیه نهاد خانواده و نقش سنتی زنان و در نهایت رستگاری به سمت ارزشهای فمنیستی و مدرن از دریچه تخریب و علیه ارزشهای سنتی و تلاش برای شکستن قفس سنتها. در برآیند کلی مطالعه گفتمانی صفحات مورد بررسی، مشخص گردید که دال مرکزی مجموع پستهای مطالعهشده در نظم گفتمانی هویت زنانه «اجتماعی بودن» است. زن باید در جامعه حضور داشته باشد. حضور زن در جامعه منتج به آگاهی زنانه شده، برابری جنسیتی رخ خواهد داد. دالهای پیرامونی دیگری نیز چون «نفی جمعگرایی»، «روابط جنسی» و «برابری جنسیتی» منظومه گفتمانی کاربران زن را در نظم گفتمانی هویت زنانه تشکیل میدهند. این گفتمان، دیگریهایی را نیز برای خود متصور است که اغلب در قالب هویتهایی تحجر و نگاه مردسالارنه، ضدانسانیت، اختلالات جنسی، چندهمسری، تبعیض تاریخی و... نمایان میشوند.
حمید عبداللهیان؛ حسین کرمانی
چکیده
این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگانهای شبکهای در توییتر در ایران میپردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالیکه مطالعه منظم دراینباره بهاندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاینجهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگانهای شبکهای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگانهای شبکهای در توییتر در ایران میپردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالیکه مطالعه منظم دراینباره بهاندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاینجهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگانهای شبکهای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش توییتر در حوزه سیاست در ایران، شناخت و تحلیل ویژگیها و ساختار این همگانهای شبکهای است؛ بنابراین، هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل ساختار همگانهای شبکهای در توییتر فارسی است. گردآوری دادهها برای تحقیق در بازه زمانی 25 روزه انتخابات ریاست جمهوری 1396 انجام شد. برای اجرای تحقیق، علاوه بر استفاده از مفهوم نظری همگان شبکهای، روشهای تحلیل شبکه اجتماعی و تحلیل محتوای مردمنگارانه را ترکیب کردهایم. با استفاده از شاخص ماژولاریتی (خوشه خوشه شدگی)، سه خوشه اصلی در شبکه ریتوئیت شناسایی شد: 1- خوشه اصلاحطلبان، 2- خوشه اصولگرایان و 3- خوشه مهاجران. برای توصیف ویژگیهای این سه همگان، کاربران مؤثر هر یک را بر اساس شاخص رتبه صفحه شناسایی کردیم. یافتهها نشان میدهد که کاربران مؤثر اغلب از روزنامهنگاران، رسانهها و شهروندان عادی تشکیل میشوند. همچنین شکاف جنسیتی معناداری در همگانهای شبکهای وجود دارد. حساب کاربری اغلب اعضای این همگانها بعد از انتخابات فعال مانده، اما اعضای این سه همگان ازنظر داشتن هویت واقعی با یکدیگر تفاوت دارند.
علیرضا عبداللهی نژاد؛ احمد امید
چکیده
این مقاله به مطالعه ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط به روابط و مناسبات ایران و آمریکا در رسانههای بینالمللی انگلیسیزبان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و پس از خروج وی از برجام، از طریق بررسی مطالب خبری مرتبط در وبسایتهای «سیانان»، «فاکسنیوز»، «الجزیره» و «پرس تیوی» میپردازد. در این پژوهش ...
بیشتر
این مقاله به مطالعه ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط به روابط و مناسبات ایران و آمریکا در رسانههای بینالمللی انگلیسیزبان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و پس از خروج وی از برجام، از طریق بررسی مطالب خبری مرتبط در وبسایتهای «سیانان»، «فاکسنیوز»، «الجزیره» و «پرس تیوی» میپردازد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده و جامعه آماری آن شامل 465 مطلب خبری در بازه زمانی ششماهه اول سال 2019 است. در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی نظاممند به صورت هفتهای متناوب استفاده شده است.یافتههای تحقیق در دو سطح توصیفی و تبیینی نشان داد که بیشتر مطالب منتشر شده در این وبسایتها دارای جهتگیری منفی نسبت به مناسبات ایران و آمریکا (64.5 درصد) بودهاند. در این میان، سیانان، بیشترین حجم از خبرهای منفی از روابط این دو کشور را بازتاب داده است. کمترین جهتگیری منفی نیز به الجزیره تعلق داشت. همچنین این تحقیق نشان داد که هر چهار وبسایت، ارزش خبری برخورد و درگیری را با برجستگی خاصی (75.3 درصد) مورد تاکید قرار دادهاند؛ که این نشاندهنده حجم تنش در روابط این دو کشور است.از یک منظر کلی، نتایج پژوهش نشان میدهد که نوع پوشش رسانهای و بازنماییِ شبکههای تلویزیونی مورد بررسی از رویدادهای معطوف به روابط و مناسبات تهران و واشنگتن از سیاستهای اصلی و کلان خود در این رابطه پیروی میکنند. این نوع همراستایی و همگرایی با سیاستمداران و تصمیمسازان سیاسی، به طور خاص، در وبسایتهای «سیانان» و «فاکسنیوز» از یک سو و «پرس تیوی» از سوی دیگر قابل مشاهده است.
غلامرضا تاج بخش؛ محمد دانشفر
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر تماشای شبکههای ماهوارهای بر مدیریت بدن زنان و دختران شهر شیراز انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان و دختران 18 تا 45 ساله شهر شیراز میباشد. حجم نمونه برآمده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، برابر با 400 ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر تماشای شبکههای ماهوارهای بر مدیریت بدن زنان و دختران شهر شیراز انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان و دختران 18 تا 45 ساله شهر شیراز میباشد. حجم نمونه برآمده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، برابر با 400 نفر و شیوه نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای تصادفی است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافتهها نشان داد که میانگین سنی پاسخدهندگان 3/29 سال میباشد. 52 درصد از پاسخدهندگان، مجرد و 48 درصد متأهلاند، 75 درصد، بومی و 25 درصد غیربومیاند، بین مدتزمان تماشای برنامههای ماهوارهای و رضایت از بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. بین مدتزمان تماشای برنامههای ماهوارهای و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. رضایت از بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامههای ماهوارهای مورد مشاهده، متفاوت است. مدیریت بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامههای ماهوارهای مورد مشاهده، متفاوت است. بین رضایت از بدن و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای تأثیرگذار بر مدیریت بدن، به ترتیب تأثیرگذاری عبارتاند از: 1- تماشای برنامههای تبلیغاتی و بازرگانی، 2- تماشای برنامههای اقتصادی، 3- تماشای سریال در شبکههای جم، فارسی 1، پیام سی و...، 4- تماشای برنامههای ورزشی، 5- تماشای برنامههای خبری که درکل 8/33 درصد از واریانس مدیریت بدن را تبیین میکنند.
زهرا اردکانی فرد؛ ندا رضوی زاده
چکیده
با ظهور شبکههای اجتماعی آنلاین در سالهای اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتیها در این شبکهها مواجه هستیم. سلبریتیها در این شبکهها بدون واسطه رسانههای رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی میکنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتیها از شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزار جلوی صحنه استفاده میکنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان ...
بیشتر
با ظهور شبکههای اجتماعی آنلاین در سالهای اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتیها در این شبکهها مواجه هستیم. سلبریتیها در این شبکهها بدون واسطه رسانههای رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی میکنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتیها از شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزار جلوی صحنه استفاده میکنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان را به مخاطبان شبکههای اجتماعی عرضه کنند. ازآنجاکه این اشخاص مورد اقبال و توجه افراد زیادی در جامعه هستند، این تحقیق نحوه خودبازنماییهای آنها را در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهعنوان افراد مورد رجوع و پربیننده موردمطالعه قرار داده است. برای این منظور از طریق استخراج الگوهای خودبازنمایی و تکنیکها و استراتژیهای آن به ارائه مدلی جامع از نحوه خودبازنمایی سلبریتیها در این شبکه پرداخته است. 391 پست اینستاگرامی از صفحات 5 نفر از سلبریتیهای ایرانی که بیشترین تعداد دنبال کننده را دارند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی روی نمونهها که شامل مهناز افشار، رامبدجوان، بهنوش بختیاری، ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار میباشد، پنج الگوی خودبازنمایی را در صفحات آنها به دست داد. این پنج الگو شامل الگوی بازنمایی هویت حرفهای، الگوی بازنمایی کنشگری اجتماعی، الگوهای تعاملگرایانه با مخاطبان، الگوی بازنمایی کنشگری سیاسی و الگوی بازنمایی زندگی شخصی روزمره میباشد. با استفاده از تفسیرهای نشانه شناختی و استخراج دلالتهای ضمنی این الگوها، مؤلفههای پنجگانه خاص و محبوب بودگی، عادی و از جنس جامعه بودگی، فعال و مسئولیتپذیر بودگی، مورد تأیید و خیرخواه بودگی و صمیمی و مردمی بودگی به دست آمد که در کلیت سلبریتیها را به مثابه گروه مرجع بازنمایی میکند.
بتول گرگین؛ احمد باقری
چکیده
مقاله حاضر به بررسی جرائم علیه حقوق خانواده در رسانه نوین فضای مجازی پرداخته است. جرایم علیه حقوق خانواده در فضای رسانهای سایبری از مباحث مهم و مبتلا به در جامعه امروز است که کمتر بدان توجه شده است. سه رویکرد "سلبی"، "ایجابی" و " وجود فرآیند پیچیده تاثیر و تاثر فضای مجازی و خانواده" از منظر اجتماعی نسبت به رسانه فضای مجازی درون و بیرون ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی جرائم علیه حقوق خانواده در رسانه نوین فضای مجازی پرداخته است. جرایم علیه حقوق خانواده در فضای رسانهای سایبری از مباحث مهم و مبتلا به در جامعه امروز است که کمتر بدان توجه شده است. سه رویکرد "سلبی"، "ایجابی" و " وجود فرآیند پیچیده تاثیر و تاثر فضای مجازی و خانواده" از منظر اجتماعی نسبت به رسانه فضای مجازی درون و بیرون نهاد خانواده وجود دارد. در هر سه رویکرد نقطه نظراتی وجود دارد که دال بر اهمیت تاثیر رسانه حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خانواده و ارتباطات درونی و بیرونی آن هستند. در منظر حاکمیتی و مدیریت این رسانه، نگاه و رویکرد سوم یعنی نه سلبی و نه ایجابی صرف بلکه واقعبینانه ملاک قرار گرفته است و سه راهکار اصلاح قوانین موجود جرائم رایانهای، تطبیق قوانین فضای حقیقی تدوین شده بر فضای مجازی و در آخر خانواده به عنوان خاستگاه مستقل تدوین قوانین پاسداشت خانواده در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفتهاند. در هر سه راهکار وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب از نگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که خانواده در فقه و حقوق ایران شخصیت حقوقی تلقی نشده و جرایم علیه خانواده در فضای مجازی همانند فضای حقیقی به صورت جرایم علیه اعضاء خانواده جرم انگاری شده است.
رامین شمسایی نیا؛ ابوذر خوش بیان
چکیده
تغییرات فناورانه عاملی اساسی در حیات رسانهها و نحوه عملکرد آنها به شمار میرود. این مسئله که رسانهها همواره در بستر یک تکنولوژی نوین، ایجادشدهاند انکارناپذیر است و ظهور رسانههای جدید همیشه بر رسانههای پیشین تأثیرگذار بوده است. دراینبین، تأثیر و تعامل میان تلویزیون و رسانههای اجتماعی مبتنی بر بستر اینترنت بسیار موردتوجه ...
بیشتر
تغییرات فناورانه عاملی اساسی در حیات رسانهها و نحوه عملکرد آنها به شمار میرود. این مسئله که رسانهها همواره در بستر یک تکنولوژی نوین، ایجادشدهاند انکارناپذیر است و ظهور رسانههای جدید همیشه بر رسانههای پیشین تأثیرگذار بوده است. دراینبین، تأثیر و تعامل میان تلویزیون و رسانههای اجتماعی مبتنی بر بستر اینترنت بسیار موردتوجه قرارگرفته است. مسئلهای که میتوان آن را ذیل نظریه همگرایی رسانه مطرح دانست. پژوهش حاضر در چارچوب همگرایی تلویزیون و فضای مجازی به دنبال شناخت و طراحی الگوی کارکردهای رسانههای اجتماعی در برنامهسازی تلویزیونی است. این پژوهش به روش ترکیبی نظریه داده بنیاد کلاسیک و مطالعه موردی و بر اساس نمونهگیری هدفمند از میان برنامههای تلویزیونی شاخص صورت پذیرفته است. پژوهشگران پس از کدگذاری و تجزیهوتحلیل یافتهها به احصاء 23 کارکرد پرداختند که درنهایت این کارکردها را ذیل طراحی یک مدل مفهومی ارائه کردهاند. این مدل کارکردهای مذکور را در چهار مرحله برنامهسازی شامل پیشتولید، تولید، پخش و پساپخش تبیین میکند. برنامهسازان تلویزیون میتوانند با بهره بردن از یافتههای این پژوهش، برنامهسازی خود را ارتقاء داده و از فرآیند همگرایی رسانهها در تولیدات تلویزیونی خود بهره برند.
هما درودی؛ شادی رضوی سطوتی
چکیده
امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای ارتباطی با مخاطبان است و کسبوکارها در پی آن هستند که با صرف هزینه کمتر، اثرگذاری بیشتری بر مشتریان داشته باشند. در حال حاضر رسانههای اجتماعی آنلاین بهعنوان یک ابزار قدرتمند و پویا، روشهای جدیدی برای تأثیرگذاری بر مشتریان و هدایت آنها به خرید کالاها فراهم کردهاند. وظیفه تبلیغات برقراری ارتباط ...
بیشتر
امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای ارتباطی با مخاطبان است و کسبوکارها در پی آن هستند که با صرف هزینه کمتر، اثرگذاری بیشتری بر مشتریان داشته باشند. در حال حاضر رسانههای اجتماعی آنلاین بهعنوان یک ابزار قدرتمند و پویا، روشهای جدیدی برای تأثیرگذاری بر مشتریان و هدایت آنها به خرید کالاها فراهم کردهاند. وظیفه تبلیغات برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان و ارتباطات ابزار عمده دررسیدن به اهداف کسبوکارها است؛ اما تحقیقات صورت گرفته درمورد تمایل مشتری به ارتباط و عوامل موثر بر اثربخشی تبلیغات در فضای آنلاین محدوداست. این پژوهش به بررسی یکی از عوامل تعدیل کننده بر اثربخشی تبلیغات بامدل ACCA، یکی ازمدلهای سلسله مراتبی درتبلیغات شامل چهارمرحله آگاهی، درک، متقاعدشدن واقدام به خرید، درفضای آنلاین پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق نامحدود وشامل کاربران 20 تا 50 ساله اینستاگرام در بهار 1397 میباشد. روش پژوهش پیمایشی و از ابزارپرسشنامه استفاده شده است و با استفاده ازفرمول کوکران 384 پرسشنامه در بین کاربران دردسترس توزیع گردید. دادهها با بهرهمندی از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS تحلیل شدند و نتایج نشان داد: تمایل مشتریان به دریافت پیام تبلیغات بامدل ACCAبرآگاهی و ادراک و متقاعدکردن و هدایت آنها به خرید و اثربخشی تبلیغات آنلاین نقش تعدیل کننده دارد.
حامد سیف؛ آرامیس سیف؛ مهدخت بروجردی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای مواجهه و مقابله با اخبار جعلی در دوران کرونا در ایران، به شناخت نقاط قوت و ضعف رسانههای رسمی و شبکه های اجتماعی غیررسمی در این راستا پرداخته است. روش بررسی در این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی میباشد که دادههای آن با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. همچنین حجم نمونه شامل 10 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای مواجهه و مقابله با اخبار جعلی در دوران کرونا در ایران، به شناخت نقاط قوت و ضعف رسانههای رسمی و شبکه های اجتماعی غیررسمی در این راستا پرداخته است. روش بررسی در این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی میباشد که دادههای آن با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. همچنین حجم نمونه شامل 10 نفر از متخصصان حوزه رسانه و بحران و یافتهها حاکی از اعتقاد صاحبنظران به تعیینکنندگی اخبار جعلی در شکلدهی به افکار عمومی در بحران اخیر بوده است. ازنظر آنها برای مقابله با اینفودمیک، تقویت رسانههای رسمی در برابر رسانههای اجتماعی و جلب مشارکت و همکاری متخصصان حوزه سلامت در تولید محتوای رسانه ای ضروری است.
کلیدواژهها: کرونا، شبکههای اجتماعی، ارتباطات بحران، اینفودمیک، اخبار جعلی، رسانه های رسمی.