نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استاد ارتباطات. دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکترا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
این مقاله به تحلیل شبکه و مطالعه همگانهای شبکهای در توییتر در ایران میپردازد. توضیح آنکه توییتر در رویدادهای سیاسی نقش پررنگی یافته درحالیکه مطالعه منظم دراینباره بهاندازه اهمیت توییتر رشد نکرده است. ازاینجهت، با توجه به اهمیت توییتر در ایران و همچنین نقش همگانهای شبکهای در این رسانه اجتماعی، گام اول برای تحلیل نقش توییتر در حوزه سیاست در ایران، شناخت و تحلیل ویژگیها و ساختار این همگانهای شبکهای است؛ بنابراین، هدف این تحقیق شناسایی و تحلیل ساختار همگانهای شبکهای در توییتر فارسی است. گردآوری دادهها برای تحقیق در بازه زمانی 25 روزه انتخابات ریاست جمهوری 1396 انجام شد. برای اجرای تحقیق، علاوه بر استفاده از مفهوم نظری همگان شبکهای، روشهای تحلیل شبکه اجتماعی و تحلیل محتوای مردمنگارانه را ترکیب کردهایم. با استفاده از شاخص ماژولاریتی (خوشه خوشه شدگی)، سه خوشه اصلی در شبکه ریتوئیت شناسایی شد: 1- خوشه اصلاحطلبان، 2- خوشه اصولگرایان و 3- خوشه مهاجران. برای توصیف ویژگیهای این سه همگان، کاربران مؤثر هر یک را بر اساس شاخص رتبه صفحه شناسایی کردیم. یافتهها نشان میدهد که کاربران مؤثر اغلب از روزنامهنگاران، رسانهها و شهروندان عادی تشکیل میشوند. همچنین شکاف جنسیتی معناداری در همگانهای شبکهای وجود دارد. حساب کاربری اغلب اعضای این همگانها بعد از انتخابات فعال مانده، اما اعضای این سه همگان ازنظر داشتن هویت واقعی با یکدیگر تفاوت دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Networked Publics in Farsi Twitter; an Analysis of the Twitter Network Clusters
نویسندگان [English]
- Hamid Abdollahyan 1
- Hossein Kermani 2
1 Professor of University of Tehran
2 PhD student, Department of Communication, University of Tehran
چکیده [English]
This paper examines how the networked publics on Twitter are taking shape in Iran. While Twitter's role in political events has increased, the systematic study on this issue has not grown as expected. Accordingly, considering the importance of Twitter in Iran as well as the role of networking publics in Twitter, the first step in analyzing Twitter's role in politics in Iran is to identify and analyze the characteristics and structure of such network publics. The purpose of this research paper, therefore, is to identify and analyze the structure of networking publics on the Persian website. We collected the necessary data during the 25 days of the presidential election of 2017. To do such research, in addition to using the theoretical concept of the public, we have combined the methods of social network analysis and ethnographic content analysis. The modularity of clusters indicates that there are three main clusters in the retweet network as follows: 1- the reformists' cluster, 2- the fundamentalists' cluster, and 3- The immigrant cluster. To describe the features of these three, we identified active users of each one based on the PageRank index. The findings indicate that active users are often made up of journalists, the media, and ordinary citizens. There is also a significant gender gap in the network of publics. Most of the members' accounts of these publics remained active after the election, but the members of these three network publics are different from each other in terms of their true identity.
.
کلیدواژهها [English]
- All Network
- Iran
- Social Media