نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد

3 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

اینستاگرام از جمله شبکه اجتماعی عکس محوری است که در سال‌های اخیر با اقبال گسترده ایرانیان روبرو بوده و درعین‌حال چالش‌هایی را پیش روی مردم ایران قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از هنجارهای عمل و تعامل در این شبکه برای جامعه شناسان مبهم و ناشناخته است. هدف نوشتار حاضر شناسایی هنجارهای عمل و تعامل در این فضا و تناسب میان این هنجارها با ساختار اینستاگرام با استفاده از روش مردم‌نگاری اینترنتی است. زمینه تحقیق حاضر، کاربران ایرانی فعال و مقیم ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام با تأکید بر کاربران دارای فالور بیشتر بوده است. مهم‌ترین نتایج این تحقیق عبارت‌اند از: نخست شناسایی تعدادی از مهم‌ترین هنجارهای عمل و تعامل در این شبکه از جمله هنجار نامگذاری پروفایل، انتخاب عکس پروفایل، نوشتن متن بیوگرافی، ارسال اتفاقات روزمره در استوری، ارسال عکس‌های اصلی در هیستوری، لایک، فالوکردن و کامنت گذاری بوده است. دوم شناسایی دو نوع ساختار اجتماعی در اینستاگرام است. یکی ساختار نرم‌افزاری مانند استوری، هیستوری و کامنت که مهیاکننده و محدودکننده کنش‌های مختلف است و دومی ساختارهای هنجاری که توسط کاربران ساخته می‌شود. این ساختارها گزینه‌هایی را به کنشگران پیشنهاد می‌دهد و افراد با استفاده از آن گزینه‌ها و خلاقیت‌هایشان اقدام به جذب فالور می‌نمایند که موجب افزایش فالور برای برخی و ایجاد نوعی قشربندی براساس فالورها می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The fitting of the norms of operation and interaction in the Instagram with its structure

نویسندگان [English]

  • mostafa ghanizadeh 1
  • ali yousefi 2
  • gholamreza sedigh ouraee 3

1 MA Student in Social Inquiry. Ferdowsi University. Mashhad. Iran

2 Associated Professor of Sociology. Ferdowsi University. Mashhad.Iran

3 Assistant Professor of Sociology. Ferdowsi University. Mashhad. Iran

چکیده [English]

Instagram is a photo-oriented social network that has gained popularity amongst Iranians in recent years. The norms of action and interaction in this social network have their own characteristics, which vary in normal interaction. difference is due to the nature of the online social network and its specific structure. The structure in the space of the Instagram is the parts that are designed by the operators, which creates the possibilities for action and creates constraints for it. to discover these differences, in this paper, the norms of action and interaction are described. for this description, the method of nethnography has been used. To ensure the authenticity of norms that discovered by the researcher, an online questionnaire has been set up and completed by 110 people. Finally, with the help of Raymond Boudon's methodology , the structure , norms , practices , and social interaction in this social network have been discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instagram
  • nethnography
  • Normative Action and Interaction in Social Networking
  • Social Networking Structure
اسکندری پور، ابراهیم؛ اکبری تبار، علی اکبر. (1392). روش مطالعه علمی در باب صفحه‌های مرتبط با شبکه‌های رادیو و تلویزیونی در شبکه‌های اجتماعی مجازی (با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی). پژوهش‌های ارتباطی. شماره 37. صص 113 تا 142
بودون، ریموند. (1383). منطق کنش اجتماعی. ترجمه نیک گهر. تهران: انتشارات توتیا
ترنر، جاناتان. (1394). نظریه‌های نوین جامعه‌شناختی. ترجمه مقدس و سروش. تهران: انتشارات جامعه شناسان
حسنی، حسین؛ کلانتری، عبدالحسین. (1396). تحلیل پدیدار شناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران. مطالعات فرهنگ-ارتباطات. شماره 40. صص 32 تا 63
سامانی، سمانه؛ فراهانی، اعظم. (1395) هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام. رسانه. شماره 2. صص 85 تا 104
راودراد، اعظم؛ گیشنیزجانی، گلنار. (1396). گونه‌شناسی الگوهای بازنمایی بدن رسانه‌ای کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام. مطالعات رسانه‌های نوین. شماره 10. صص 259 تا 304
ساعی، علی. (1386). روش تحقیق در علوم اجتماعی (با رهیافت عقلانیت انتقادی). تهران: انتشارات سمت.
سیف الهی، سیف اله؛ شاطری، پروانه. (1394). نقش شبکه‌های اجتماعی نوین در تغییر رفتار دختران و زنان ایرانی (موردمطالعه: دختران و زنان دانشجوی دانشگاه‌های تهران در سال 1392). مطالعات توسعه اجتماعی ایران. شماره 2. صص صفحه 27 تا 44
شیخ، رضا؛ شامبیاتی، هانیه؛ وکیلی، گلاله. (1396). نتنوگرافی بر مبنای اطلاعات ناقص رویکردی جدید در تحلیل کامنتهای کاربران اینترنتی. مجله مدیریت فناوری اطلاعات. شماره 31. صص 33 تا 354
صبوری خسروشاهی، حبیب؛ آذرگون، نسرین. (1392). تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی (فیس بوک) بر هویت اجتماعی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی). مطالعات رسانه. شماره 2. صص 9 تا 25
صدیق اورعی، غلامرضا. (1397). مبانی جامعه‌شناسی. نسخه اولیه
کاستلز، مانوئل. (1388) عصر اطلاعات، ظهور جامعه شبکه‌ای. ترجمه علی پایا. تهران: انتشارات طرح نو
گافمن، اروینگ. (1395). نمود خود در زندگی روزمره. تهران: نظر مرکز
منادی، مرتضی. (1386). مردم‍نگاری. روش‌شناسی علوم انسانی. شماره 51. صص 111 تا 130
هومن، حیدرعلی. (1366). پایه‌های پژوهش در علوم رفتاری. تهران: انتشارات پیک فرهنگ
Borgatti,s&mehra,a&brass,d&labianca,g. (2009). Network analysis in the social scinces. Science, 323.892-895
Brem,a&bilgram,v. (2015).The search for innovative partners in co-creation: Identifying lead users in social media through netnography and crowdsourcing. Journal of Engineering and Technology Management, 37. 40-51
Brown,z&Tiggemann,m. (2016).Attractive celebrity and peer images on Instagram: Effect on women's mood and body image. Body image, 19. 37-43
Corcoran,K.&Crusius,J&Mussweiler,T. (2011).Social comparison: motives, standards, and mechanisms. In D.Chadee (Ed.), Theories in social psychology (pp. 119e139). Oxford: Wiley-Blackwell.
Duffy,B.E.&Hund,E. (2015).'Having it All' on Social Media: Entrepeneurial femininity and self-branding among fashion bloggers.". Social Media+ Society,
Eagleman,a&Burch,l. (2016). Communicating via photographs: A gendered analysis of Olympic athletes’ visual self-presentation on Instagram. Sport Management Review,19. 133-145
Gibbs,m&Messe,j&Arnold,m&Nansen,b&Carter,m. (2014).Funeral and Instagram: death, social media, and platform vernacular. Information, Communication & Society,18. 255-268
Gould,S. (2012).The emergence of Consumer Introspection Theory (CIT): Introduction to JBR special issue. Journal of Business Research. Vol 65, 453–460.
Sheldon,p. (2015).Social Media: Principles and Applications. New York & London:Lexington Books.
Sheldona,p&Rauschnabelb,p&Grace,m&Car,s. (2017).A cross-cultural comparison of Croatian and American social network sites: Exploring cultural differences in motives for Instagram use. Computers in Human Behavior, 75. 643-651
Hendrickse,j&Arpan,l&Clayton,d&Ridgway,d. (2017).Instagram and college women's body image: Investigating the roles of appearance-related comparisons and intrasexual competition. Computers in Human Behavior, 74. 92-100
Henri Weijo a, Joel Hietanenb,Pekka Mattila,b. (2014).New insights into online consumption communities and netnography. Journal of Business Research Journal of Business Research. Vol 67. 2072-2078
Hui Chua,t&Chang,l. (2016).Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’engagement in self-presentation and peer comparison on social media. Computers in Human Behavior, 55.190-197
Hogan,B. (2010).The presentation of self in the age of social media: istinguishing performances and exhibitions online. Bulletin of Science, Technology & Society, 30. 377-386.
HoMoon,j&Lee,e&Lee,j&Rang,t&Yong,c&Sung,j. (2016).The role of narcissism in self-promotion on Instagram. Personality and Individual Differences, 101. 22-25
Kane,g&alavi,m&labianca,g&borgatti,s. (2012).What’s Different About Social Media Networks? A Framework and Research Agenda. MIS Quarterly, Forthcoming. 69
Kozinets,V. (1999).E-tribalized marketing? The strategic implications of virtual communities of consumption. European Management Journal. Vol 17, 252–264.
Kozinets,V. (2002).The field behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities. Journal of Marketing Research, 39, 61–72.
Kozinets,V. (2010).Netnography: Doing ethnographic research online. Thousand Oaks: Sage Publications.
Kramer, N.&Haferkamp,N. (2011).Online self-presentation: Balancing privacy concerns and impression construction on social networking sites. In S. Trepte & L. Reinecke (Eds.), Privacy online: Perspectives on privacy and self-disclosure in the social web (pp. 127–141)
Lee,c&Chau,d. (2017).Language as pride, love, and hate: Archiving emotions through multilingual Instagram hashtags. Discourse, Context & Media, 22. 21-29
Liu,r&suh,a. (2017).Self-Branding on Social Media: An Analysis of Style Bloggers on Instagram. Procedia Computer Science, 124. 12-20
Meier,P.&Gray, J. (2014). Facebook photo activity associated with body image disturbance in adolescent girls. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(4), 199e206.
Minowa,Y.&Visconti,M.&Maclaran,P. (2012).Reseaerchers' introspection for multisited ethnographers: A xenoheteroglossic autoethnography. Journal of Business Research, 65, 483–489.
Murray,d. (2015).Notes to self: the visual culture of selfies in the age of social media. Consumption Markets & Culture, 18. 490-516
Papachariss,z. (2011).A Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. Sage.
Rageh,a&mekewar,t&woodside,a. (2013).Using netnography research method to reveal the underlying dimensions of the customer/tourist experience. Qualitative Market Research: An International Journal, 16.126-149
Reich,s&Schneider,f&Heling,l. (2018).Zero Likes – Symbolic interactions and need satisfaction online. Computers in Human Behavior, 80. 97-102
Tiggemann,m&Zaccardo,m. (2015)"Exercise to be fit, not skinny": The effect of fitspiration imagery on women's body image. Body image, 15. 61-67
Tifentale,a&Manovich,l. (2015).Selfiecity: Exploring Photography and Self-Fashioning in Social Media. Postdigital Aesthetics 109-122
Toledano, m. (2017).Emergent methods: Using netnography in public relations research. Public Relations Review Public Relations Review, 43. 597-604
Slater, a& Varsani, n& diedrichs, p. (2017). #fitspo or #loveyourself? The impact of fitspiration and self-compassion Instagram images on women’s body image, self-compassion, and mood. Body Image, 22. 87-96
Spardly j. (1980). participant observation. New York: holt, rinerhart & Winston
Woodside, A. G. (2004). Advancing from subjective to confirmatory personal introspection in consumer research. Psychology & Marketing. Vol 21, 987–1010.