بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام

محمد سعید ذکایی؛ محمد تقی کرمی؛ شیما فرزادمنش

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 1-52

https://doi.org/10.22054/nms.2021.51251.944

چکیده
  فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاس‌دهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تأکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آن‌ها از فضای مجازی برای تأثیرگذاری ...  بیشتر

تناسب یابی هنجارهای عمل و تعامل در اینستاگرام با ساختار آن

مصطفی غنی زاده؛ علی یوسفی؛ غلامرضا صدیق اورعی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 53-90

https://doi.org/10.22054/nms.2021.32036.481

چکیده
  اینستاگرام از جمله شبکه اجتماعی عکس محوری است که در سال‌های اخیر با اقبال گسترده ایرانیان روبرو بوده و درعین‌حال چالش‌هایی را پیش روی مردم ایران قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از هنجارهای عمل و تعامل در این شبکه برای جامعه شناسان مبهم و ناشناخته است. هدف نوشتار حاضر شناسایی هنجارهای عمل و تعامل در این فضا و تناسب میان این ...  بیشتر

نقش عوامل روان شناختی در گرایش دانشجویان به فضای مجازی

سیدنورالدین رضوی زاده؛ پروانه عبدالملکی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22054/nms.2021.33212.513

چکیده
  اینترنت و فضای مجازی بخش قابل‌توجهی از لحظات زندگی ما را به خود اختصاص می‌دهند و تا حدود زیادی روابط انسانی را دگرگون ساخته‍اند. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریه استفاده و رضامندی است. فرض اصلی نظریۀ استفاده و رضامندی این است که مخاطبان، کم‌وبیش به‌صورت فعّال، به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را فراهم کند. گرایش به فضای ...  بیشتر

الگوی سیاست‌های مطلوب پالایش (فیلترینگ) فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران

محمدصادق نصراللهی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 115-154

https://doi.org/10.22054/nms.2021.40875.712

چکیده
  پالایش فضای مجازی به عنوان یک تدبیر در جهت سالم‌سازی این زیست بوم، پای ثابت سیاست‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران بوده و در عین حال، همیشه عرصه‌ای برای منازعة‌ سیاست‌گذاران و ذینفعان تلقی شده است. با ظهور شبکه‌ها و پیام رسان‌های اجتماعی، بسامد و دامنة‌ این منازعه دوچندان شده؛ به طوری که امروزه پالایش تلگرام مبدل به یکی از اصلی‌ترین ...  بیشتر

انگیزه‌ها و الگوهای هشتگ‌گذاری بومیان دیجیتال ایرانی در اینستاگرام

داتیس خواجه ئیان؛ سیاوش صلواتیان؛ شقایق کلی؛ توحید سلطانی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 155-188

https://doi.org/10.22054/nms.2021.47908.861

چکیده
  پلتفرم‌ها در قالب به‌روزرسانی امکانات و قابلیت‌ها تغییرات سبک زندگی کابران پلتفرم‌ها را تسهیل می‌کنند و با توجه به اینکه، رسانه‌های جدید ابتدا با ظهورشان و سپس با ارائه امکانات جدید به لذت تازه‌ای منجر می‌شوند، بنابراین، شناخت انگیزه‌های بومیان دیجیتال در استفاده از امکان هشتگ‌گذاری ضروری است. هدف این تحقیق، بررسی هشتگ‌های ...  بیشتر

تصویر زندگی فرودستان در اینستاگرام؛ مطالعه موردی زنانِ بی‌خانمانِ بهبودیافته

اعظم ده صوفیانی؛ بهارک محمودی حنارود

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 189-226

https://doi.org/10.22054/nms.2021.53424.1001

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله مطالعه کنش‌ گروهی از «زنان بی‌خانمان بهبودیافته» به‌عنوان بخشی از فرودستان اجتماعی در اینستاگرام است. گروهی که هرچند به رسانه‌های رسمی دسترسی کمتری دارند، اما در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی از امکان نمایش خود و زندگی روزمره‌شان برخوردار شده‌اند. ازاین‌روی در این مقاله محتوای به اشتراک گذاشته ...  بیشتر

بررسی سلامت روان در نوع ارتباطات مجازی و ارائه مدل ارتباطی کاربران شبکه‌های اجتماعی

فرزاد سهیلی؛ نازنین ملکیان

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 169-203

https://doi.org/10.22054/nms.2021.30686.441

چکیده
  پیدایش فناوری‌های جدید‌ ارتباطی از جمله؛ شبکه‌های اجتماعی مجازی، ساختار تعاملات و ارتباطات را دچار تغییرات بنیادین کرده و ارتباطات انسانی را به فراتر از زمان و مکان گسترش داده است. امروزه حضور در این‌ فضا و برقراری ارتباطات میان‌فردی از نوع مجازی، به جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی بیشتر انسان‌ها به ویژه جوانان بدل شده است. مطالعه ...  بیشتر

شناسایی عوامل موثر بر حقوق مالکیت معنوی در فضای مجازی

مژده ماهرخ مقدم؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ افسانه مظفری

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 259-284

https://doi.org/10.22054/nms.2021.44138.772

چکیده
  به موازات توسعه جوامع و پیشرفت علمی و فرهنگی آن بعضی از مظاهر غیر مادی از جمله حقوق افراد نسبت به مطالبات آنها و جنبه های مختلف بهره برداری از اموال غیرمادی نیز به عنوان نوعی مال شناخته شدند که از آن جمله می توان به حقوق مالکیت معنوی اشاره نمود. از طرفی با پیدایش و گسترش محیط و فضای مجازی، توازن دیرین و همزیستی کپی رایت و منافع عمومی ...  بیشتر

واکاوی ارتباطات میان فردی با تاکید بر سوژه‌ی خط خورده‌ی لکان ( مورد مطالعه: تحلیل روابط میان فردی در فیلم سینمایی برادرم خسرو)

سروناز تربتی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 285-314

https://doi.org/10.22054/nms.2021.34843.561

چکیده
  هدف تحقیق حاضر واکاوی ارتباطات میان‌فردی و مفاهیم بنیادین آن نظیر گفت‌و شنود و همدلی، با بهره‌گیری از رویکرد روان‌کاوی و نظریه‌ی سوژه‌ی گفتمانی لکان است. با تاکید بر این که سوژه‌‌ی لکانی میان ناپیوستگی نیت واقعی‌اش و گفتمان مقید به زنجیره‌ی دال‌های زبانی برساخته می‌شود، هر پیام دارای معانی ضمنی پنهان و ناخودآگاه است که به ...  بیشتر

یادبود پس از مرگ کاربران در شبکه‌های‌اجتماعی (تحلیل نظرات کاربران در صفحات اینستاگرامی جان‌باختگان ویروس کرونا)

علی احمدی؛ سید محسن عسگرزاده؛ سمیه شیر محمدی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 315-338

https://doi.org/10.22054/nms.2021.56236.1067

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه‌های یادبود فوت‌شدگان در شبکه‌های اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنت‌‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همه‌گیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنت‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون ...  بیشتر

دلایل و عوامل انتخاب رسانه‌های غیر رسمی به عنوان منبع کسب اخبار

علی قاسمی جهان؛ شهناز هاشمی؛ علی گرانمایه پور

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1399، صفحه 339-368

https://doi.org/10.22054/nms.2021.59875.1172

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش تحلیل کیفی و ارائه مدل فرایندی برای ترجیح رسانه‌های غیررسمی برای کسب اخبار بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه مبنایی (مدل سیستماتیک اشتراوس و کوربین) انجام‌شده است. نمونه تحقیق، مشارکت‌کنندگان بالقوه از اساتید و صاحب‌نظران، مدیران ستادی و مدیران اجرایی رسانه‌های فعال در سطح تهران بودند. ...  بیشتر