نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکترای تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا تهران،ایران.
3 دانشیار گروه روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای مواجهه و مقابله با اخبار جعلی در دوران کرونا در ایران، به شناخت نقاط قوت و ضعف رسانههای رسمی و شبکه های اجتماعی غیررسمی در این راستا پرداخته است. روش بررسی در این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی میباشد که دادههای آن با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. همچنین حجم نمونه شامل 10 نفر از متخصصان حوزه رسانه و بحران و یافتهها حاکی از اعتقاد صاحبنظران به تعیینکنندگی اخبار جعلی در شکلدهی به افکار عمومی در بحران اخیر بوده است. ازنظر آنها برای مقابله با اینفودمیک، تقویت رسانههای رسمی در برابر رسانههای اجتماعی و جلب مشارکت و همکاری متخصصان حوزه سلامت در تولید محتوای رسانه ای ضروری است.
کلیدواژهها: کرونا، شبکههای اجتماعی، ارتباطات بحران، اینفودمیک، اخبار جعلی، رسانه های رسمی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Fake news and the Corona crisis Emphasis on the views of experts in crisis communication
نویسندگان [English]
- سیف seyf 1
- Aramis seyf 2
- mahdokht borojerdi 3
1 Master student of Communication Sciences - Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 PhD student of Social Sciences, Alzahra University of Tehran
3 Associate Professor, Department of Public Relations, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
The coronavirus pandemic, by slowing down or stopping social and economic activities, on the one hand, created increasing instability, which created an increasing need for information and news, and, on the other hand, with many activities and interactions in daily life, an unparalleled opportunity for Provided social and mass media. The production of much of the content on social media by non-professionals has led to the mass production of fake or pseudo-scientific information called "infodemics". The aim of this study was to identify the strengths and weaknesses of official media and social networks in the face of fake news in the Corona crisis, using the tradition of qualitative research, interviewing 10 experts in the field of media and crisis and solutions Has dealt with it. The findings indicate that experts believe that fake news determines the formation of public opinion in the recent crisis. According to them, in order to counter infodemics, it is necessary to strengthen the official media against social media and to attract the participation and cooperation of health professionals in the production of media content. The experts also suggested solutions to counter fake news in four areas: media, government, academia and education.
کلیدواژهها [English]
- Corona
- social media
- crisis communication
- infodemic
- fake news
- official media