نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکترای تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا تهران،ایران.

3 دانشیار گروه روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهایی برای مواجهه و مقابله با اخبار جعلی در دوران کرونا در ایران، به شناخت نقاط قوت و ضعف رسانه­های رسمی و شبکه ­های اجتماعی غیررسمی در این راستا پرداخته است. روش بررسی در این پژوهش در زمره تحقیقات کیفی می‌باشد که داده‌های آن با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. همچنین حجم نمونه شامل 10 نفر از متخصصان حوزه رسانه و بحران و یافته‌ها حاکی از اعتقاد صاحب‌نظران به تعیین‌کنندگی اخبار جعلی در شکل‌دهی به افکار عمومی در بحران اخیر بوده است. ازنظر آن‌ها برای مقابله با اینفودمیک، تقویت رسانه‌های رسمی در برابر رسانه‌های اجتماعی و جلب مشارکت و همکاری متخصصان حوزه سلامت در تولید محتوای رسانه ­ای ضروری است.
کلیدواژه‌ها: کرونا، شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات بحران‌، اینفودمیک، اخبار جعلی، رسانه ­های رسمی.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Fake news and the Corona crisis Emphasis on the views of experts in crisis communication

نویسندگان [English]

  • سیف seyf 1
  • Aramis seyf 2
  • mahdokht borojerdi 3

1 Master student of Communication Sciences - Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

2 PhD student of Social Sciences, Alzahra University of Tehran

3 Associate Professor, Department of Public Relations, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The coronavirus pandemic, by slowing down or stopping social and economic activities, on the one hand, created increasing instability, which created an increasing need for information and news, and, on the other hand, with many activities and interactions in daily life, an unparalleled opportunity for Provided social and mass media. The production of much of the content on social media by non-professionals has led to the mass production of fake or pseudo-scientific information called "infodemics". The aim of this study was to identify the strengths and weaknesses of official media and social networks in the face of fake news in the Corona crisis, using the tradition of qualitative research, interviewing 10 experts in the field of media and crisis and solutions Has dealt with it. The findings indicate that experts believe that fake news determines the formation of public opinion in the recent crisis. According to them, in order to counter infodemics, it is necessary to strengthen the official media against social media and to attract the participation and cooperation of health professionals in the production of media content. The experts also suggested solutions to counter fake news in four areas: media, government, academia and education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona
  • social media
  • crisis communication
  • infodemic
  • fake news
  • official media
 
تانکارد، جیمز و سورین، ورنر. (1386).  "نظریه‌های ارتباطات"، علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم
خانکه، حمیدرضا و غلامرضا معصومی (1396)، "راهنمای ملی مدیریت خطر بیمارستانی بر اساس شاخص‌های اعتبار بخشی"، تهران: وزارت بهداشت و درمان
خانیکی، هادی (1399)، ایسنا-https://www.isna.ir/news/99022114534
ساعی، محمدحسین، محمدحسین آزادی و هادی البرزی دعوتی. (1398)، "ظهور خبر جعلی در عصر پسا حقیقت؛ اهداف و پیامدها"، فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری- سال 13، شماره،31 صص 59 تا 85.
سلطانی فر، محمد، مریم سلیمی و سید غلامرضا فلسفی (1396)، "اخبار جعلی و مهارت‌های مقابله با آن"، فصلنامه رسانه، سال 28، شماره 3، صص 43 تا 69
سلیمی، مریم (1398)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،https://rasaneh.farhang.gov.ir/fa/newsagency /14159
مختاری حصاری، پریسا، بهناز معزی و علی منتظری (1399)، "ویروس کرونا و مواجهه بیش‌ازحد اطلاعاتی"، نشریه پایش، سال 19، شماره 3، تیر و خرداد 1399، صص 349- 353
معمار ثریا، صمد عدلی پور و فائزه خاکسار (۱۳۹۱)، "شبکه‌های اجتماعی مجازی و بحران هویت: با تأکید بر بحران هویتی ایران"، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره ۱، شماره ۴
مهدی زاده، سید محمد، (1389)؛ نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: نشر همشهری، چاپ اول 1389
Allcott, H. & Gentzkow, M. (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-36.
Barrera, Andria. (February 2014). "When Public Scrutiny Requires Crisis Communications". Gutenberg Communications. Retrieved 28.
Illing, Sean (2018-08-14). "A philosopher explains America's". post-truth" problem" Vox. Retrieved 2019-04-22.
Karlova, N. A. & Fisher, K. E. (2013). Plz RT: A social diffusion model of misinformation and disinformation for understanding human information behavior. Information Research, 18(1), 1-17
Keyes, R. (2004). The post-truth era: Dishonesty and deception in contemporary life. Macmillan.
Management study guide.(2020) https://www.managementstudyguide.com/ crisis-communication
McGonagle, T. (2017). Fake News False Fears or Real Concerns? Netherlands Quarterly of Human Rights, 35(4), 203-209
Ouedrago N (2020). Social Media literacy in crisis context: fake news during covid-19 lockdown. Ibn Haldun University
Pan American Health Organization. (2020). Understanding the Infodemic and misinformation in the Fight against Covid-19. https://www.paho.org/ish/index.php/en/
Reynolds,Barbar & Seeger,Matthew (2005).  "Crisis and Emergency Risk Communication as an Integrative Model". Journal of Health Communication. 10 (1): 43–55
Rochlin, N. (2017). Fake news: belief in post-truth. Library Hi tech, 35(3), 386-392
Schneider, J.H. (2006). How Mass Media Use Crisis Communications for Political Gain: The Broadcast Industry, 9/11, and Hurricane Katrina. Political Communications Section of the 2006, Annual Meeting of the American Political Science Association Conference. Trt.2020-https://www.trt.net.tr/persian
 Thomas P. Mackey, Neal-Schuman. (2019). Metaliterate Learning for the Post-Truth World. Publishers, ISBN 978-0838917763
Vosoughi, Soroush, Deb Roy, Sinan Aral (2018) "The spread of true and false news online". Science,   Vol. 359, Issue 6380, pp. 1146-1151
World Health Organization(2021)."infodemic",https://www.who.int/health-topics/infodemic.