نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن،ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوههای یادبود فوتشدگان در شبکههای اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنتهای کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همهگیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنتهای کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون فراگیر «ابراز ناباوری و انکار»، «ابراز غم و اندوه به علت مهیا نبودن شرایط برای آخرین وداع»، «ابراز همدلی»، «اسطورهسازی از متوفی»، «احساس ناراحتی از حاضر نبودن کنار خانواده متوفی به علت ترس از ابتلا به بیماری» و «نقش فضای مجازی برای دیرفراموشی مرگ» منجر شد. بر اساس یافتههای پژوهش، کاربران اینستاگرام در برگزاری یادبود آنلاین غالباً به ابراز غم و اندوه و عرض تسلیت به بازماندگان فرد متوفی و بیان احساسات درباره فرد متوفی میپردازند که گریه و اشک و آه آنها با استفاده از ایموجیهای مرتبط بروز داده میشود. این پژوهش نشان میدهد در شبکههای اجتماعی، کاربران علاوه بر ابراز همدردی با بازماندگان متوفی این امکان را در صفحات اجتماعی فرد از دست رفته دارند که احساسات خود را به صورت یک طرفه با او نیز بیان کنند و به نوعی ارتباط کاربران با متوفیان یک سویه ادامه خواهد داشت که البته این موضوع به دیرفراموشی مرگ افراد و کامل نشدن تکالیف سوگواری منجر خواهد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Memorial after the Death of Users in Social Networks (Analysis of Users' Comments on the Instagram Pages of Coronavirus Victims)
نویسندگان [English]
- ali ahmadi 1
- Mohsen Asgarzadeh 2
- Somayeh Shir mohamadi 3
1 Assistant Prof in Communication Sciences. Allameh Tabataba'i Univeristy
2 Department of Media Management, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabatabaei University
3 PhD Student in Psychology. Islamic Azad University. roodehen, Iran
چکیده [English]
The present study aimed to investigate the methods of commemorating the deceased in cyberspace and how users express their feelings about the deceased, and analyzed the comments of users on the Instagram pages of the deceased Covid 19 or their families. The content analysis of users' comments on Instagram pages was extracted by extracting six comprehensive themes of "expressing disbelief and denial", "expressing grief to the present study" with the aim of examining the ways of commemorating the deceased in cyberspace and how users express feelings about the deceased. For this purpose, user comments on the Instagram pages of the deceased of the epidemic of Covid 19 were examined by content analysis method. Content analysis of users' comments on Instagram pages to extract six comprehensive themes: "Expressing disbelief and denial", "Expressing grief due to the lack of conditions for the last farewell", "Expressing empathy", "Mythizing the deceased", "Feeling unhappy about the present "Being away from the family of the deceased due to fear of getting sick" and "the role of cyberspace in forgetting death" led to. According to the research findings, Instagram users in online memorials often express grief, condolences and condolences to the survivors of the deceased and express feelings about the deceased, which are expressed in tears and sighs using related emojis. This study shows that using social networks, users' communication with the deceased will continue in one-way manner.
کلیدواژهها [English]
- social networks
- networked community
- virtual mourning
- deceased users