نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن،ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه‌های یادبود فوت‌شدگان در شبکه‌های اجتماعی و نحوه ابراز احساسات کاربران درباره فرد متوفی انجام شده است. به این منظور کامنت‌‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی متوفیان بیماری همه‌گیر کووید 19 به روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مضمون کامنت‌های کاربران در صفحات اینستاگرامی به استخراج شش مضمون فراگیر «ابراز ناباوری و انکار»، «ابراز غم و اندوه به علت مهیا نبودن شرایط برای آخرین وداع»، «ابراز همدلی»، «اسطوره‌‌سازی از متوفی»، «احساس ناراحتی از حاضر نبودن کنار خانواده متوفی به علت ترس از ابتلا به بیماری» و «نقش فضای مجازی برای دیرفراموشی مرگ» منجر شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، کاربران اینستاگرام در برگزاری یادبود آنلاین غالباً به ابراز غم ‌و‌ اندوه و عرض تسلیت به بازماندگان فرد متوفی و بیان احساسات درباره فرد متوفی می‌پردازند که گریه و اشک و آه آن‌ها با استفاده از ایموجی‌‌های مرتبط بروز داده می‌شود. این پژوهش نشان می‌دهد در شبکه‌های اجتماعی، کاربران علاوه بر ابراز همدردی با بازماندگان متوفی این امکان را در صفحات اجتماعی فرد از دست رفته دارند که احساسات خود را به صورت یک طرفه با او نیز بیان کنند و به نوعی ارتباط کاربران با متوفیان یک سویه ادامه خواهد داشت که البته این موضوع به دیرفراموشی مرگ افراد و کامل نشدن تکالیف سوگواری منجر خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Memorial after the Death of Users in Social Networks (Analysis of Users' Comments on the Instagram Pages of Coronavirus Victims)

نویسندگان [English]

  • ali ahmadi 1
  • Mohsen Asgarzadeh 2
  • Somayeh Shir mohamadi 3

1 Assistant Prof in Communication Sciences. Allameh Tabataba'i Univeristy

2 Department of Media Management, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabatabaei University

3 PhD Student in Psychology. Islamic Azad University. roodehen, Iran

چکیده [English]

The present study aimed to investigate the methods of commemorating the deceased in cyberspace and how users express their feelings about the deceased, and analyzed the comments of users on the Instagram pages of the deceased Covid 19 or their families. The content analysis of users' comments on Instagram pages was extracted by extracting six comprehensive themes of "expressing disbelief and denial", "expressing grief to the present study" with the aim of examining the ways of commemorating the deceased in cyberspace and how users express feelings about the deceased. For this purpose, user comments on the Instagram pages of the deceased of the epidemic of Covid 19 were examined by content analysis method. Content analysis of users' comments on Instagram pages to extract six comprehensive themes: "Expressing disbelief and denial", "Expressing grief due to the lack of conditions for the last farewell", "Expressing empathy", "Mythizing the deceased", "Feeling unhappy about the present "Being away from the family of the deceased due to fear of getting sick" and "the role of cyberspace in forgetting death" led to. According to the research findings, Instagram users in online memorials often express grief, condolences and condolences to the survivors of the deceased and express feelings about the deceased, which are expressed in tears and sighs using related emojis. This study shows that using social networks, users' communication with the deceased will continue in one-way manner.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instagram
  • social networks
  • networked community
  • virtual mourning
  • deceased users
الیاس، نوربرت. (۱۳۹۹). تنهایی دم مرگ، ترجمه امید مهرگان و صالح نجفی. تهران: گام نو.
بهار، مهرداد. (۱۳۹۷). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: انتشارات آگاه.
خانیکی، هادی. باستانی، سوسن و ارکان‌زاده، سعید. (۱۳۹۹). «نظام رسانه‌ای ایران: جانشینی ناکامل رسانه‌های نوین و از جادررفتگی شبکه رسانه‌ها». مطالعات فرهنگ ارتباطات، ۷-۳۱.
عابدین، علیرضا. روبن‌زاده، شرمین و صالحی، دل‌آرام. (۱۳۹۶). سوگ. تهران: نشر قطره.
عاملی، سعیدرضا. شکرخواه، یونس و منصوری، سیده‌ تمنا. (۱۳۹۸). «تجربه دو فضایی شده کاربران ایرانی از سوگواری مجازی: شبکه اجتماعی فیس‌بوک». فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات، ۱۶-۳۳.
کاستلز، مانوئل. (۱۳۸۴). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنـگ، ظهـور جامعـه شبکه‌ای، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، جلد اول. تهران: انتشارات طرح نور.
مهدی‌زاده، سیدمحمد. (۱۳۹۱). نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌هـای انتقـادی. تهران: انتشارات همشهری.
میرعابدینی، سیدابوطالب و صدیقیان، مهین‌دخت. (۱۳۸۶). فرهنگ اساطیری-حماسی ایران به روایت منابع بعد از اسلام: کیانیان (جلد ۲). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
وردن، ویلیام. (۱۳۹۶). مشاوره و درمان سوگ (مرجع برای روانشناسان بالینی، روان‌پزشکان و مشاوران). ترجمه احمدرضا کیانی و فاطمه سبزواری. تهران: کتاب ارجمند.
ACKER, AMELIA., & BRUBAKER, JED R. (2014). "Death, Memorialization, and Social Media: A Platform Perspective for Personal Archives". archivaria, 1-23.
Brubaker, Jed R., & Vertesi, Janet. (2010). Death and the Social Network. University of California,, 1-4. Retrieved from Identity lab: https://cmci.colorado.edu/idlab/project/death-sns/
Bisceglio, Paul. (2013, August 20). How Social Media Is Changing The Way We Approach Death. Retrieved March 2020, 7, from theatlantic: https://amp.theatlantic.com/amp/article/278836/
Braun, Virginia., & Clarke, Victoria. (2006). "Using Thematic Analysis in Psychology". Qualitative Research in Psychology, 77-101.
Brubaker, Jed R., Hayes, Gillian R., & Mazmanian, M. (2019). "Orienting to Networked Grief: Situated Perspectives of Communal Mourning on Facebook". Interact, 1-19.
Crano, Rd. (2018). "The real terror of Instagram: the social media scopic field". SAGE Journal, 123-139.
everplans. (2019, January 8). Retrieved March 21, 2002, from The Unwritten Rules About Dealing With Death On Social Media: https://www.everplans.com/articles/the-unwritten-rules-about-dealing-with-death-on-social-media
facebook. (2009, November 1). Retrieved January 23, 2020, from Memorialized Accounts: https://www.facebook.com/help/1506822589577997
Florea, Marie-Laure., & Rabatel, Alain. (2011)." Media Representations of Death and the Issues Involved in the Construction of the Event". open edition, 1-11.
Gul, Sumeer., & Shueb, Sheikh. (2016). "Twitter as a Mourning Dove for the Blooming Buds: An Analysis of Twitter's". researchgate, 237-247.
Hanusch, Folker. (2010). "Representing Death in the News"; Journalism, Media and Mortality. London: Palgrave Macmillan.
Hobbs, William R., & Burke, Moira K.. (2017). "Connective Recovery in Social Networks After the Death of a Friend". University of California, 1-28.
Hutson, Matthew. (2017, April 24). Death can strengthen social networks for years after the event, Facebook study reveals. Retrieved March 17, 2020, from sciencemag: https://www.sciencemag.org/news/2017/04/death-can-strengthen-social-networks-years-after-event-facebook-study-reveals
IdentityLab. (2018, April 6). Retrieved March 17, 2020, from DEATH & THE SOCIAL NETWORK: https://cmci.colorado.edu/idlab/project/death-sns/
instagram. (2019, March 8). Retrieved March 22, 2020, from instagram: https://help.instagram.com/424737657584573
Kenton, Will. (2018, May 29). Social Networking. Retrieved March 20, 2020, from Investopedia: https://www.investopedia.com/terms/s/social-networking.asp
King, Nigel., & Horrocks, Christine. (2010). Interviews in qualitative research. London: SAGE Publications.
Rossetto, Kelly R., Lannutti, P. J., & Strauman, Elena C. (2014). "Death on Facebook: Examining the roles of social media communication for the bereaved". Social and Personal Relationships, 974-994.
Rouse, Margaret. (2019, 8 August). Whatis. Retrieved March 21, 2020, from social networking: https://whatis.techtarget.com/definition/social-networking
statcounter. (2020, June 1). Retrieved July 31, 2020, from https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/iran
Statista a. (2019, March 25). Retrieved March 18, 2020, from Social Media & User-Generated Content: https://www.statista.com/statistics/986412/opinion-on-social-network-accounts-and-digital-death-in-italy/
Statista b. (2019, nov 20). Retrieved March 2020, 17, from Social Media & User-Generated Content: https://www.statista.com/statistics/325587/instagram-global-age-group/
Wagner, A. J. (2018). "Do not Click “Like” When Somebody has Died: The Role of Norms for Mourning Practices in Social Media". sage journals,Social Media + Society, 1-11.