نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران

چکیده

شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی نوظهور سهم روزافزونی در عالم تبلیغات و اقناع مخاطبان ایفا می کنند. گذشته از تبلیغاتی که کاربست تجاری دارند ، نوع دیگری از تبلیغات در شبکه اجتماعی تلگرام و ایتا در حال افزایش است که با عنوان"تبلیغ کانال" یا "تبادل لینک" شناخته می شوند. این دست تبلیغات با بکارگیری روشهای اقناعی متعدد و تکنیکهای گوناگون سعی در ترغیب کاربران برای بازدید و عضویت در کانال مربوطه را دارند. هدف از این پژوهش بررسی تکنیک های اقناعی به کار رفته در تبلیغات تبادل کانال در شبکه اجتماعی تلگرام و همتای بومی آن ایتا است. داده های پژوهش مشتمل بر 100 پست تبلیغاتی غیر-تکراری در پنج کانال پرکاربر با محتوای اجتماعی- خانوادگی درپیام رسان تلگرام و ایتا است. از بررسی کیفی محتوای این پست های تبلیغاتی مشخص گردید تبلیغگران با استفاده از تکنیکهایی همچون "روایتگری"، "سرزمین موعود" ، "شخصیت سازی" ، "انکورهای (لنگرهای) اعتقادی" ، "تیترهای جنجالی"، "18+"، "اخطار به پاک شدن لینک"، "جاذبه ترس"، و "مخاطب خاص" سعی در ترغیب کاربران برای پیوستن به کانال مربوطه را دارند. به عبارت دیگر، تبلیغگران پست های تبلیغاتی در این رسانه ها، همچون تبلیغگران کالا و خدمات تجاری، با شناخت از مخاطب ایرانی و جامعه و فرهنگ ایرانی، از باورها، ارزش ها، دغدغه ها، نیازها، خواسته ها و موضوعات جذب کننده به عنوان لنگرهایی برای جذب و اقناع مخاطب استفاده می کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

"Click on the Following Link to Join Our Channel”: Persuasion Techniques Deployed in “Channel Advertising” in Telegram and Eitaa Messengers

نویسنده [English]

  • SEYYEDEH FAHIMEH PARSAIYAN

Assistant Professor of English Department, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Social Networking Sites are playing a significant role in advertising. Besides the conventional commercial ads, a new type of advertising, called “channel ads” or “link exchange” is growing in Telegram and Eitaa messengers. Deploying a variety of persuasion techniques, these ads aim at persuading users to clink on the hyperlink and join the advertised channels. Given the novelty of the issue, the present study aimed at identifying the persuasion techniques deployed in “channel advertising”. The corpus consisted of 100 advertising posts in five popular Telegram and Eitaa channels. Content analysis of the posts revealed a variety of persuasion techniques including “Narratives”, “Promised land”, “Anchors’, “Attracting Titles”, “+18”, “Scarcity”, “ Fear Appeal”, and “ Special Target Group”. The findings of the study reveal that channel advertisers, like commercial advertisers, use or misuse target groups' needs, wants, desires as well as religious beliefs and values. The complexity of the virtual world definitely demands heightened attention to cultivating media literacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Telegram and Eitaa Messenger
  • Channel Advertising
  • Persuasion Techniques
  • Media Literacy
منابع
پاتر، دبلیو. جیمز. (1385). «تعریف سواد رسانه‌ای»، ترجمه: لیلا کاووسی، فصلنامه رسانه. سال 17، شماره 4. صص 7-25.
پراتکانیس، آنتونی؛ آرنسون، الیوت. (1394). عصر تبلیغات، ترجمه: کاووس سید امامی و صادق عباسی، تهران: انتشارات سروش.
جاوت، گارث؛ ادانل، ویکتوریا. (1390). تبلیغات و اقناع. ترجمه: حسین افخمی، تهران: همشهری.
چشمه نور، مرتضی؛ پوریانی، جابر؛ نصیری، معصومه. (1397). فضای مجازی و سواد رسانه‌ای. تهران: انتشارات پشتیبان.
حسینی پاکدهی، علیرضا؛ شبیری، حسنیه. (1396). «آموزش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی (مقایسه وب‌سایت مدیااسمارتس کانادا و وب‌سایت سواد رسانه‌ای ایران)»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال سوم، شماره 9، صص 31-75.
حکیم آرا، محمدعلی. (1377). «متقاعدسازی، ترغیب و وادارسازی، فرایندی برای تغییر نگرش»، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی هنر هشتم. شماره 10، صص 47-55.
ساروخانی، باقر. (1383). «اقناع، غایت ارتباطات»، نامه علوم اجتماعی. شماره 23، صص 93-115.
سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز. (1395). نظریه‌های ارتباطات. ترجمه: دکتر علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شکرخواه، یونس. (1380). «نیاز مخاطبان به سواد رسانه‌ای»، فصلنامه پژوهش و سنجش، دوره 8، شماره 26.
رشیدی، صادق؛ صبورنژاد، زهرا. (1394). «ستارگان سینما و هویت آنلاین: مطالعه نشانه‌شناختی بازسازی مفهوم ستارگی پس از اینترنت (مطالعه موردی تصاویر منتشرشده در اینستاگرام الناز شاکردوست)»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، دوره 1، شماره 3، صص 165-200.
قاسمی، طهمورث. (1385). «سواد رسانه‌ای: رویکردی نوین به نظارت رسانه‌ای»، فصلنامه مجلس و پژوهش، دوره 13، شماره 52. صص 307-328.
کاظمی، فروغ؛ ارمغانی، مریم. (1396). «بررسی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن ازمنظر فنون اقناع»، جستارهای زبانی، دوره 8، شماره 42، صص 391-427.
کیا، علی‌اصغر؛ سعیدی، رحمان. (1391). مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع. تهران: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران.
مولایی، محمد مهدی. (1395). «گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام»، مجله رسانه جامعه فرهنگ. دوره 5، شماره 21،  صص 57-80.
مؤمنی راد، اکبر؛ علی‌آبادی، خدیجه، فردانش، هاشم؛ مزینی، ناصر. (1392). «تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج». فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، شمارۀ 41، سال چهارم، صص 187-222. زمستان.
مهدی زاده طالشی، سید محمد؛ خالدیان، اقبال؛ فردوسی، مهراوه. (1396). «نقش تبلیغات رسانه‌ای تلگرام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از منظر رأی‌دهندگان»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال سوم، شماره 10، صص 9-42.
Andrews, Marc; Van Leeuwen, Matthijs; Van Baaren, Rick. (2013). Hidden persuasion: 33 psychological influences technique in advertising. Amsterdam: BIS Publishers.
Boyland, Emma; Harrold, Joanne; Kirkham, Tim; & Halford, Jason. (2012). “Persuasive techniques used in television advertisements to market foods to UK children”. Appetite, 58, 658–664.
Ghaemi, Farid; Sabokrouh, Farzaneh. (2015). “Discourse of persuasion: An analysis of Iranian newspaper advertisements”. ICT & Innovations in Education- International Electronic Journal, 3 (2): 1-12.
Hobbs, Renee; McGee, Sandra. (2014). “Teaching about propaganda: An examination of the historical roots of media literacy”. Journal of Media Literacy Education, 6(2): 56 – 67.
Kelly, Bridget; Hattersley, Libby; King, Lesley; Flood, Victoria. (2008). “Persuasive food marketing to children: use of cartoons and competitions in Australian commercial television advertisements”. Health Promotion International, 23 (4): 337–344.
Kuzio, Anna. (2015). “Persuasive communication in social media advertising: A case study of Polish and English”. International Journal of Language, Literature and Culture, 2 (3): 39-47.
Merriam, Sharan; Tisdell, Elizabeth. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
O’Donnell, Victoria; Kable, June. (1982). Persuasion: An interactive dependency approach. New York: Random House.
Petty, Richard; Barden, Jamie; Wheeler, Christian. (2009). The Elaboration Likelihood Model of persuasion: Developing health promotions for sustained behavioral change. In Ralph DiClemente; Richard, Crosby; Michelle Kegler (Eds.), Emerging theories in health promotion practice and research (pp. 185-214). San Francisco, CA, US: Jossey-Bass.
Petty, Richard; Cacioppo, John. (1986). The Elaboration Likelihood Model of persuasion. In Leonard Berkowitz (ed.), Advances in experimental social psychology, Vol. 19, 123–205, doi:10.1016/s0065-2601(08)60214-2. 
Rucker, Derek; Petty, Richard. (2006). “Increasing the effectiveness of communications to consumers: Recommendations based on elaboration likelihood and attitude certainty perspectives”. Journal of Public Policy and Marketing, 25(1): 39-52.
Tapiral, Varinder; Kanwar, Priya. (2012). Understanding social media. London: Bookboon.