1. واکاوی حوزۀ مطالعاتی دین و رسانه‌های نوین؛ مروری بر پیشینه، مفاهیم و نظریه‌های رایج با تأکید بر رویکرد ساخت اجتماعی دینی فن‌آوری

هادی خانیکی؛ امیر یزدیان

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.58966.1154

چکیده
  اولین مطالعات در حوزۀ دین و رسانه را می‌توان در دهه‌های 70 و 80 میلادی پیگیری کرد. اما تا قبل از دهۀ 90 میلادی این حوزۀ مطالعاتی به‌طور جدی در کانون توجه اندیشمندان قرار نگرفته بود. تأثیرپذیری مطالعات رسانه از مطالعات فرهنگی و دین‌گریزی به عنوان خصلت مهم ادبیات مطالعات فرهنگی یکی از عوامل مهم دوری دین از فضای مطالعات رسانه در آن سال‌ها ...  بیشتر

2. رهیافتی برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر فارسی؛ مطالعه موردی انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396

حسین کرمانی؛ مرضیه ادهم؛ امیرعلی تفرشی

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.54618.1029

چکیده
  هدف این مقاله، ارائه یک رهیافت جامع و دقیق برای انجام تحقیقات اجتماعی در توئیتر است. توئیتر در سال‌های اخیر به رسانه‌ای محبوب در بین کاربران تبدیل شده اما مسائل روش شناختی تحقیق در رسانه‌های اجتماعی در ایران به موازات گسترش استفاده از این رسانه‌ها توسعه نیافته است. این در حالی‌است که نبود یک رهیافت نظام‌مند می‌تواند به تشتت نظری ...  بیشتر

3. رابطه هویت زبانی فارسی زبانان و استفاده از آن به عنوان زبان مادری یا زبان دوم با رعایت هنجارهای زبانی فارسی نوشتاری معیار در فضای مجازی (تلگرام)

هوشیار رشیدی؛ عادل دست گشاده؛ محمد صدیق زاهدی

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.47092.840

چکیده
  این مقاله به بررسی رابطه هویت زبانی گویشوران زبان فارسی و نوع وابستگی آنها به زبان فارسی (به عنوان زبان مادری یا زبان دوم) با میزان پایبندی آنها به هنجارهای زبان فارسی نوشتاری معیار در تلگرام پرداخت. تعداد 115 نفر از کاربران تلگرام در مقطع کاردانی و کارشناسی به صورت تصادفی انتخاب شدند. نخست، هویت زبانی آنها از طریق پرسشنامه هویت زبانی ...  بیشتر

4. تحلیل ساختاری روابط هواداران داعش در شبکه‌ی اجتماعی آنلاین توییتر: یک مطالعه‌ی موردی

میلاد میرمحمدصادقی؛ عبدلعلی قوام؛ افسانه مظفری

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.47707.854

چکیده
  مقاله‌ی حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی (SNA) به بررسی اکتشافی شبکه‌ای متشکل از 7885 نفر و 9927 پیوند از کاربران عربزبانِ هوادار گروه تروریستی داعش در شبکه‌ی اجتماعی آنلاین توییتر پرداخته است. هدف از این پژوهش، کشف و استخراج ساختار روابط کاربران مذکور، بررسی مزایا و معایب کارکردی این ساختار برای گروه تروریستی داعش، و شناسایی ...  بیشتر

5. بازنمایی اخبار در رسانه های رسمی و تاثیر آن بر افکار عمومی در شبکه اجتماعی توئیتر (مطالعه موردی اخبار گردشگری جنسی عراقی ها در مشهد)

زهرا اردکانی فرد؛ مژگان عظیمی هاشمی

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.42793.746

چکیده
  در مقطعی از تابستان 1397 موضوع گردشگری جنسی مسافران عراقی در مشهد توسط رسانه های جمعی به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت. به دنبال توجه و برجسته سازی رسانه های جمعی، افکار عمومی نیز در شبکه های اجتماعی درباره این موضوع به گفتگو و اظهار نظر پرداختند. لذا این تحقیق به دنبال توصیف و تحلیل نحوه بازنمایی این موضوع در رسانه های رسمی و همچنین ...  بیشتر

6. "بر روی لینک زیر کلیک کنید و به کانال ما بپیوندید": بررسی تکنیکهای اقناعی "تبلیغ کانال" در شبکه اجتماعی تلگرام و ایتا

سیده فهیمه پارسائیان

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2019.33452.517

چکیده
  شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی نوظهور سهم روزافزونی در عالم تبلیغات و اقناع مخاطبان ایفا می کنند. گذشته از تبلیغاتی که کاربست تجاری دارند ، نوع دیگری از تبلیغات در شبکه اجتماعی تلگرام و ایتا در حال افزایش است که با عنوان"تبلیغ کانال" یا "تبادل لینک" شناخته می شوند. این دست تبلیغات با بکارگیری روشهای اقناعی متعدد و تکنیکهای گوناگون ...  بیشتر

7. مطالعه مولفه های مرتبط با جایگاه روابط عمومی الکترونیک در شهرداری تهران (مناطق 22 گانه)

راضیه البرز؛ رحمان سعیدی؛ حسین افخمی

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.28130.386

چکیده
  در این پژوهش با هدف بررسی جایگاه روابط عمومی الکترونیک در مناطق 22 گانه شهرداری تهران پنج مؤلفه سواد رایانه‌ای، آموزش روابط عمومی الکترونیک، میزان استفاده از روابط عمومی الکترونیک، نگرش مدیران و کارشناسان، و دورکاری از دیدگاه شاغلان به روش تحقیق پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ به ...  بیشتر

8. شناسایی پیشران‌ها و ذینفعانِ موثر بر آینده شبکه‌های اجتماعیِ وسایل همراه

علی اعتمادالاسلامی بختیاری؛ طاهر روشندل اربطانی؛ مهدی ذوالفقارزاده؛ علی اکبر فرهنگی

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.49610.906

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی نیروهایی است که بر آینده شبکه‌های اجتماعیِ همراه تاثیر دارند. شبکه های اجتماعی به عنوان خدمات مبتنی بر اینترنت تعریف می‌شوند که به افراد اجازه میدهد برای خود پروفایل و لیستی از مخاطبان ایجاد کنند که با این مخاطبان در ارتباط باشند و کل اعضای شبکه محتوا باهم به اشتراک بگذارند. در شبکه های اجتماعی همراه، وسیله ...  بیشتر

9. مقایسه نقشه ذهنی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با پیام‌رسان‌های خارجی

کبری بخشی زاده برج؛ رضا خادم حسینی؛ مهدی بشیرپور

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.60047.1177

چکیده
  امروزه پیام‌رسان‌های اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیام‌رسان‌های اجتماعی با دو انتخاب پیام‌رسان‌های داخلی و پیام‌رسان‌های خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده مردم ایران از پیام‌رسان‌های خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی ...  بیشتر

10. ارائه الگوی ساختاری شرکت‌های دانش‌بنیان در رابطه با انیمیشن(پویانمایی)

پرهام شجاع؛ امیر عبدالرضا سپنجی

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.45848.807

چکیده
  دو عامل منابع انسانی و شکل گیری دانش، باعث شده است تا کشور ایران فارق از محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی در جمع کشورهای تولیدکننده فیلم انیمیشن قرار گیرد؛ اما پس از گذشت نیم‌قرن از تولید اولین آثار انیمیشن در ایران نگاه حاکم به این فناوری نوین، صرفاً محصولی تفننی است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری در 9 بخش تمرکززدایی، رسمیت، تخصص‌گرایی، ...  بیشتر

11. فرصت‌ها و تهدیدهای تلویزیون اینستاگرامی برای صداوسیما

فرزانه نزاکتی رضاپور؛ مصطفی اسدزاده؛ حسین بصیریان جهرمی؛ فرج حسینیان سراجه‌لو؛ سید احمد عسکری

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.56294.1068

چکیده
  ورود و کاربری فناوری‌های جدید ارتباطی در یک جامعه، بر رسانه‌های موجود تأثیر می‌گذارد و نیاز به سیاست‌گذاری جدید را برای رسانه‌های جریان اصلی ضروری می‌سازد. تلویزیون اینستاگرامی (IGTV)، یکی از مصداق‌های این خدمات ارتباطی جدید است که با وجود فراهم نمودن بستر ارتباطی غنی‌تر برای کاربران، صداوسیما را با مسائل جدیدی مواجه کرده است. ...  بیشتر

12. راهکارهای همگرایی میان صدا و سیما و فضای مجازی در حوزه تولید محتوا

پیمان باقرپور؛ حسین موسوی؛ سید علی محمد آذربخش

دوره 7، شماره 25 ، بهار 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.48146.867

چکیده
  چکیدهیکپارچگی و ادغام رسانه‌های سنتی و تحولات و تغییرات فناوری‌ها و رسانه‌های نوین باعث همگرایی رسانه‌ای شده است. قطعا همگرایی یکی از مهم‌ترین و در عین‌حال، بحث‌برانگیزترین مفاهیمی بوده است که در دو دهه گذشته، در حوزه صنعت رسانه مطرح شده است؛ به‌طوری که برخی از نظریه‌پردازان در آستانه قرن بیست و یکم، از همگرایی با عنوان انقلاب ...  بیشتر