نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامهطباطبائی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.
3 عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
4 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
ورود و کاربری فناوریهای جدید ارتباطی در یک جامعه، بر رسانههای موجود تأثیر میگذارد و نیاز به سیاستگذاری جدید را برای رسانههای جریان اصلی ضروری میسازد. تلویزیون اینستاگرامی (IGTV)، یکی از مصداقهای این خدمات ارتباطی جدید است که با وجود فراهم نمودن بستر ارتباطی غنیتر برای کاربران، صداوسیما را با مسائل جدیدی مواجه کرده است. این پژوهش، ضمن تشریح فرصتها و تهدیدهای تلویزیون اینستاگرامی برای صداوسیما، به سیاستهای موجود و مطلوب مواجهه و راهبردها و موانع پیش روی این سازمان پرداخته است. بدین منظور، ۱۲ مصاحبۀ نیمهساختیافته با متخصصان علم ارتباطات و مدیریت رسانه صورت گرفته، دادههای حاصل با نرمافزار Nvivo 10 کدگذاری و تحلیل شده است. بر اساس نظر متخصصان، فرصتهای تلویزیون اینستاگرامی برای صداوسیما، شامل دو دستۀ فرصتهای کاربردی (استفاده از محتوای کاربرتولید، استعدادیابی، تعامل با مخاطب و نظرسنجی) و فرصتهای غایی (کمک به حکمرانی خوب، ایجاد تعادل میان فرهنگ رسمی و عرفی، متنوعتر شدن سپهر رسانهای ایران و باکیفیتتر شدن تولیدات صداوسیما) است. تهدیدهای تلویزیون اینستاگرامی برای صداوسیما نیز معطوف به تضعیف جایگاه انحصاری صداوسیما، کاهش مخاطب و کاهش درآمد از محل آگهی عنوان شده است. در پایان، پیشنهاداتی برای کارایی و اثربخشی بهتر رسانۀ ملی در فضای همگرایی رسانهها از سوی متخصصان ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
IGTV Opportunities and threats for IRIB
نویسندگان [English]
- Farzaneh Nezakati Rezapour 1
- mostafa asadzadeh 2
- hossein basirianJahromi 1
- Faraj Hosseinian Serajelu 3
- Seyed Ahmad Askari 4
1 Social Communication Science, Allameh Tabatabaei University
2 Institute of Cultural and Social Studies
3 Assistant professor and faculty member of Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR)
4 Department of Communication, University of Tehran
چکیده [English]
IGTV and its capabilities have affected the communication space of today's Iranian society, creating many challenges and issues in the media policy, especially IRIB. This study, explains the opportunities and threats of IGTV for IRIB and bring up the existing and desirable policies and strategies facing this new media service. For this purpose, with a qualitative approach and expert interview technique, 12 semi-structured interviews with communication science and media management professionals were conducted, and the data were coded, categorized and analyzed by Nvivo 10 software. IGTV opportunities for IRIB include two categories of practical opportunities (use of user-generated content, talent identification, audience engagement and polling) and ultimate opportunities (helping to govern well, balancing formal and customary culture, diversifying Iran's media sphere and produce better productions). The threats posed by IGTV to the IRIB included creating more challenges for the IRIB monopoly position, reducing the audience, and reducing revenue from the advertisements. According to experts, the two main ways exist for IRIB. First, the continuation of current policies (filtering and popularization of domestic platforms) and second, appropriate policies for the new era (convergent policies). They suggested having a professional presence in the social media space and becoming a multi-platform media, working on their strengths, using IGTV to interact more with the audience and attracting them and gaining their trust as strategies for IRIB.
کلیدواژهها [English]
- Instagram Television
- IGTV
- IRIB
- Media Policy
- Media Convergence
منابع
اکبرزادۀ جهرمی، سید جمالالدین (1396). پساتلویزیون در ایران؛ پیامدهای همگرایی بر سیاستگذاری رسانهای. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
ایسپا (1398) واقعیتهای اینستاگرام؛ اپلیکیشن اینستاگرام از نگاه آمار. مترجم: ابراهیم شیرعلی. قابل بازیابی در www.ispa.ir
ایسپا (1397) ذائقۀ کاربران ایرانی در بهکارگیری شبکههای اجتماعی. قابل بازیابی در www.ispa.ir
بیگزاده، امین (۳۱ خرداد 1397) اینستاگرام از پلتفرم ویدیوهای طولانی IGTV رونمایی کرد؛ رقیب قدرتمند یوتیوب. برگرفته از لینک https://digiato.com/article
پوری، احسان و زهرا عنایتی (1393). «مطالعه تطبیقی کارکرد رسانههای اجتماعی در صداوسیما و شبکه بیبیسی فارسی»، فصلنامۀ رسانه، شماره 94.
حسنی، حسین (1398) رسانۀ اجتماعی اینستاگرام؛ زندگی روزمره و فرهنگ دیداری، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
ذکائی، محمدسعید و فرزانه نزاکتی (1397). «سبک زندگی موبیتال در جامعۀ دانشجویی». فصلنامۀ مطالعات رسانههای نوین، ۴ (۱۶).
رنجبری، رقیه (۲۲ اردیبهشت 1399)، IGTV و هر آنچه لازم است درباره تلویزیون اینستاگرام بدانید. برگرفته از لینک https://www.plaza.ir
سالاری، صابر (1397) تلویزیون اینستاگرام چیست؛ همهچیز درباره IGTV اینستاگرام. تاریخ مشاهده: 26 آذر 1398، برگرفته از لینک https://techrato.com
علی عسگری، عبدالعلی؛ صلواتیان، سیاوش و اسماعیل ارجمندی (1394) «الگوی طراحی آرایش رسانهای صداوسیما در فضای نوین رسانهای جهان»، فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی، شماره 82.
فلیک، اووه (1394). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، چاپ هشتم، تهران: نشر نی.
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ. مترجم: احد علیقلیان، افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
گرامیان نیک، محمد (1399). «تحلیلی بر تغییر مرجعیت رسانهای»، در مجموعه مقالات تحلیل مصرف رسانهای، به کوشش خیام عزیزی مهر، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، صص 209 تا 329
مولایی، محمدمهدی و علیرضا کتابدار (1392) «فرصتهای تعاملی رسانههای اجتماعی برای برنامههای تلویزیونی» فصلنامۀ رسانه، شماره 91.
مولایی، محمدمهدی و حامد طالبیان (1396) «سناریوهای مسائل فضای مجازی ایران در سال 1395». فصلنامۀ مطالعات رسانههای نوین، سال سوم، شمارۀ 9.
هاروراد، استیگ (1399). رسانهایشدن فرهنگ و جامعه. ترجمۀ سیدمحمد مهدیزاده و همکاران، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
Ala Fossi, Marko & Stephen Lax (2016). The short future of public broadcasting: Replacing digital terrestrial television with internet protocol? International Communication Gazette, Vol. 784 365-382.
Anderson, Rosemarie (2007). Thematic Content Analysis (TCA); Descriptive Presentation of Qualitative Data. Retrieved from www.wellknowingconsulting.org
Brucker، Nick (2018). Why IGTV Is Positioned to Change the Way We Consume Tv. https://www.forbes.com
IBM institute for Business Value (2006). The End of TV as We Know It; A Future Industry Perspective.
Lister, M., J. Dovey, S. Giddings & K. Kelly (2009). New Media: a critical introduction. Routledge, second Edition.
Meikle, G., Sherman Young, S (2012) Media Convergence: Networked Digital Media in Everyday Life, Palgrave Macmillan.
McKee, H. (2008). Ethical and legal issues for writing researchers in an age of media convergence, Computers and Composition 25, 104–122.
Picard, Robert (2004) Environmental and Market Changes Driving Strategic Planning in Media Firms, JIBS Reports on Media Series No. 2004-2
Rainie, L. and wellman, B. (2012). Networked: The new social operating system. Cambridge, MA: MIT Press.
Iran Ranked World’s 7th Instagram User, www.financialtribune.com
Exploring Video Social Network Trends by Michael Guta. https://smallbiztrends.com
Global social networks ranked by number of users. http://www.statista.com/statistics
About 6 in 10 young adults in U.S. primarily use online streaming to watch TV. https://www.pewresearch.org
The Future of the TV and Video Landscape by 2030. www2.deloitte.com
Video Consumption - Reports, Statistics www.emarketer.com
www.similarweb.com