نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، تهران، ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

چکیده

دو عامل منابع انسانی و شکل گیری دانش، باعث شده است تا کشور ایران فارق از محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی در جمع کشورهای تولیدکننده فیلم انیمیشن قرار گیرد؛ اما پس از گذشت نیم‌قرن از تولید اولین آثار انیمیشن در ایران نگاه حاکم به این فناوری نوین، صرفاً محصولی تفننی است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری در 9 بخش تمرکززدایی، رسمیت، تخصص‌گرایی، استراتژی، شرایط محیطی، فناوری، اندازه، کنترل و دانش‌بنیان برای شرکت‌های تولید فیلم انیمیشن است. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و نظریه زمینه‌ای است. به همین منظور برای جمع‌ آوری اطلاعات، از تکنیک مصاحبه عمیق با اساتید، مدیران و خبرگان حوزه فیلم‌سازی انیمیشن استفاده گردید و درنهایت با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای، 11 مقوله‌ تمرکز ساختاری، تفکر جمعی، فقدان قوانین، روند تولید 5 مرحله‌ای، ارزیابی توانایی، مدیریت درآمد، محتوای متأثر از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، سخت‌افزار، کیفیت توانایی، کیفیت بصری و مدیریت دانش یافت شد که بر الگوی ساختاری شرکت‌های دانش‌بنیان تولید فیلم انیمیشن مؤثرند. در نتیجه این تحقیق با تکیه بر 11 مقوله‌ی کشف شده به طراحی ساختار در 9 بخش سازمانی و همچنین الگوی 6 مرحله‌ای در روند تولید (سفارش، پیش تولید، توزیع، تولید،پس تولید و پخش) با در نظر گرفتن مدیریت دانش و آموزش برای شرکت‌های دانش‌بنیان تولید فیلم انیمیشن پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presentation of the structural model of knowledge-based companies in relation to animation

نویسندگان [English]

  • Amir Abdolreza Sepanjy 1
  • parham shoja 2

1 Cultural studies and communication,Institute for humanities and cultural studies

2 Faculty of Communication, Institute of Humanities and Cultural Studies

چکیده [English]

Two factors of human resources and the creating of knowledge, has caused Iran to be among the countries producing animated movies, regardless of political and economic constraints; But after half a century since the production of the first animated movies in Iran, the prevailing view of this new technology is merely a hobby. The purpose of this study is to provide a structural model in 9 areas of decentralization, formalization, specialization, strategy, environmental conditions, technology, size, control and knowledge management for animation movie production companies. The method of the present research is qualitative and grounded theory. For this purpose, in order to collect information, the technique of in-depth interviews with professors, managers and experts in the field of animation movies was used. Finally, using the grounded theory method, 11 categories of structural focus, collective thinking, lack of rules, 5-step production process, ability assessment Income management, content affected by political, economic and cultural conditions, hardware, ability quality, visual quality and knowledge management were found to affect the structural pattern of knowledge-based companies producing animated movies. As a result of this research, based on 11 categories discovered, structure design in 9 organizational departments as well as a 6-stage model in the production process (ordering, pre-production, distribution, production, post-production and distribution) considering knowledge management and training for Knowledge-based companies have produced animated movies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Animation
  • knowledge-management
  • Structure model
  • Grounded theory
منابع
ارشاد، فاطمه السادات؛ دادگران، سید محمد: (1391). بررسی وضعیت پویانمایی داخلی ایران از دید کارشناسان حوزه مؤسسات پویانمایی. مطالعات رسانه‌ای.سال هفتم. شماره 16. صفحات 107 تا 122
امیرشاه کرمی، سیدنجم الدین؛ احمدی، سید بدرالدین (1386). رهیافت مدیریت هنری در آموزش و تولید انیمیشن در ایران. هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی. شماره 29. صفحات 118 تا 125
خیاطیان، محمد؛ طباطبائیان، سید حبیب اله؛ امیری، مقصود؛ الیاسی، مهدی: (1394). تحلیل محتوای شرکت‌های دانش‌بنیان. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی. دوره 5، شماره 2. صفحات 21 تا 47
صدوقی، مجید: (1386). کنکاش در مبانی فلسفی پژوهش‌ کمی و کیفی در علوم رفتاری. فصلنامه حوزه دانشگاه روش‌شناسی علوم انسانی. سال 13. شماره 52. پاییز 1386. صفحات 83-103
قانعی راد، محمد امین، محترمی، امیر: (1391). پژوهشی در الزامات ساختاری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری. سال چهارم. شماره 3. بهار 1391. صفحات 87 تا 120
محمدپور، احمد: (1388). ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی: اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیم‌پذیری. فصلنامه علوم اجتماعی شماره 48
نقی‌زاده، رضا؛ حیدری، جعفر؛ میثمی، علی محمد (1397). الگوی مؤثر بر رشد پایدار شرکت‌های فناور نوپا در ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی سیاست علم و فناوری. سال دهم. شماره 4. زمستان 1397. صفحات 77 تا 92
Buckingham, D (1993) Children Talking Television: The Making of Television Literacy. Falmer, London
Buckingham, David (2003). Media education. Literacy, Learning and Contemporary Culture. Polity Press.
Burkov, Vladimir N; Goubko, Mikhail; Korgin, Nikolay; Novikov, Dmitry (2015). Introduction to theory of control in organization.CRC Press. Taylor & Francie’s Group.
Clark D (2005) the discreet charm of the digital image: Animation and new media. In: Gehman C, Reinke S (ads) The Sharpest Point: Animation at the End of Cinema. Toronto: YYZ Books, 138–149.
Child, John (1972). Organizational structure, environment and performance: the role of strategic choice. Sociology 1972.6:1
Chu, Zhafan; Feng, Bo; Lai, Fujun (2018). Logistics service innovation by third party logistics providers in China: Aligning guanxi and organizational structure. Transportation Research Part E 118 291-307
Daugherty, P.J. Chen, H. Ferrin, B.G (2011). Organizational structure and logistics service innovation. Int. J. Logistics Manage. 22 (1), 26–51
Eva, Nathan; Sendjaya, Sen; Prajogo, Daniel; Cavanagh, Andrew; Robin, Mulyadi (2018). Creating strategic fit: Aligning servant leadership with organizational structure and strategy", Personnel Review, Vol. 47 Issue: 1, pp.166-186, https://doi.org/10.1108/PR-03-2016-0064
Guk, Lju; Kellogg, David (2007). The ZPD and whole class teaching: Teacher-led and student-led interactional mediation of tasks. Language Teaching Research 11, 3. Page 281_299
Hofer, C. W (1973). Some preliminary research on patterns of strategic behavior. Academy of Management Proceedings. Page 46-59
Jimenez, Benedict S (2016) Organizational Strategy and the Outcomes of Fiscal Retrenchment in Major Cities in the United States, International Public Management Journal And DOI: 10.1080/10967494.2016.1236047
Khajeheheian, Datis (2017). Media Entrepreneurship: A consensual definition. AD-minister Nº. 30 january-june 2017 pp. 91 - 113 · ISSN 1692-0279 · eISSN 2256-4322.
Keeley, M (1980) Organizational analogy: A comparison of organismic and social contract models. Administrative Science Quarterly, 25, 337-362.
Martinez, Omar O Linares: (2015). Criteria for Defining Animation: A Revision of the Definition of Animation in the Advent of Digital Moving Images. An interdisciplinary journal 2015, Vol. 10(1) 42–57
Miles. R. H. & Cameron. K. S. Coffin (1982) nails and corporate strategies. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 1982.
Nanoka, Ikujiro; Konno, Noboru (1998). The concept of “Ba”: Building a foundation for knowledge creation. California management. University of California.
Olson, E.M; Slater, S.F; Hult, G.T.M (2005). The performance implications of fit among business strategy, marketing organization structure, and strategic behavior. J. Mark. 69 (3), 49–65
Tian, Jing; Nakamori, Yoshiteru; Wierzbicki, Andrzej P (2009). Knowledge management and knowledge creation in academia: a study based on surveys in a Japanese research university. Journal of Knowledge Management.Vol 13.No 2
Yin, X. and Zajac, J (2004), the strategy/governance structure fit relationship: theory and evidence in franchising arrangements. Strategic Management Journal. Vol. 25 No. 4, pp. 365-383.
Wiesche, Manuel; C. Jurisch, Marlen; W. Yetton, Philip; Krcmar, Helmut (2017). Grounded Theory Methodology In Information Systems Research.Mis Quarterly
Zhang, Dingyu; Bhuiyan, Nadia; Kong, Linghua (2018). An Analysis of Organizational Structure in Process Variation. Organization Science. Published online in Articles in Advance 03 May 2018.Page 1-17
Christ, William G; Potter, James: (1998). Media Literacy, Media education, and the academy. Journal of Communication, Volume 48, Issue 1, 1 March 1998, Pages 5–15
Prince S (1996) True lies: Perceptual realism, digital images, and film theory. Film Quarterly 49(3). Available at: http://www.jstor.org/stable/1213468 (accessed July 2012).Pages 27-37