نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران. ایران.

2 استاد گروه مدیریت رسانه دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. ایران.

3 استادیار گروه مدیریت سیاست گذاری دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. ایران.

4 استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی نیروهایی است که بر آینده شبکه‌های اجتماعیِ همراه تاثیر دارند. شبکه های اجتماعی به عنوان خدمات مبتنی بر اینترنت تعریف می‌شوند که به افراد اجازه میدهد برای خود پروفایل و لیستی از مخاطبان ایجاد کنند که با این مخاطبان در ارتباط باشند و کل اعضای شبکه محتوا باهم به اشتراک بگذارند. در شبکه های اجتماعی همراه، وسیله همراه به بستری برای شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. نیروهای موثر بر شکل‌گیری آینده شامل روندها، عدم قطعیت‌ها و ذینفعان است. به منظور مرور ادبیات انگلیسی درباره این موضوع، پرسش و پروتکل تحقیق تنظیم شد. با جستجو در پایگاه‌ها و رهگیری اخبار 823 مقاله واجد شرایط تهیه گردید که بر اساس پروتکل، 253 مقاله از این بین انتخاب و ترجمه شد. با تجزیه و تحلیلِ این مقالات در چهارچوبِ تکنولوژی-زیست محیطی، اجتماعی-جمعیت شناختی، سیاسی-قانونی و اقتصادی، 19 عدم قطعیت، 25 روند و 12 ذینفعِ موثر بر آینده شبکه‌های اجتماعی استخراج گردید. مشخص گردید که آینده شرکت فیسبوک، آینده شبکه‌های اجتماعی است. لزوم یک توافق بین‌المللی، قانونگذاری مناسب و آموزش عمومی مورد تاکید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Recognizing the drivers and stakeholders affected on future of social networks

نویسندگان [English]

  • Ali Etemadoleslami Bakhtoyari 1
  • Taher Roshandel Arbatani 2
  • mahdi zolfagharzadeh 3
  • Ali Akbar Farhangi 4

1 Media Management Apartment, Alborz Pardis, Tehran University, Tehran, Iran

2 Media Management Department, Management Faculty, Tehran University, Tehran, Iran

3 faculty of management, university of Tehran

4 professor of tehran university

چکیده [English]

The goal of this research is to recognize the forces affected social networks on mobile devices. The social networks are defined as internet-based services that let individuals create profiles for themselves and set list of audiences with whom connect and share the content. In Mobile Social Networks, social networks are developed on mobile devices. In addition, Users can upload films and photos in their social networks without desktop. In this kind of social networks, individuals can share content and connect to their friends while they are in movement and involved in their daily life. Forces affected on future include trends, uncertainties and stakeholders. To review English literature, research question and protocol was set. By searching and tracking news, 823 qualified articles were obtained. Between obtained articles, 253 of them were selected and translated based on protocol. By analyzing in technological-environmental, demographic-social, legal-political and economic framework 19 uncertainties, 25 trends and 12 stakeholders are extracted. Concluded that future of Facebook company is the future of social networks. The necessity of international treaty, proper regulation and public education are emphasized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Facebook
  • Social Networks
  • Driver
  • Trends
  • Uncertainties
  • Stakeholders
آزادی پرند، فرشته. متین فر، فرزام و مهدی خانلو، فاطمه. (1398). «روشی نوین برای محاسبه اعتماد در شبکه‌های اجتماعی موبایلی». فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین. دوره پنجم، شماره 18، صص 31-62
عباسی، مهدی و سراج‌زاده، سیدحسین. (1394). «مسائل روش شناختی در مرور نظام‌مند همراه با ارزیابی مقالات ایرانی مبتنی بر این روش».  مطالعات اجتماعی ایران. دوره نهم، شماره 3، صص 132-160.
هاینز، اندی و بیشاپ، پیتر. (1395). تفکر در مورد آینده: رهنمودهایی برای آینده‌نگاری راهبردی. ترجمۀ: دکتر محمد مهدی ذوالفقارزاده، علی‌اصغر سعدآبادی، آرمین فیروزپور و مسعود دارایی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
Anupama Jayasuriya, Nisha. Azam Ferdous. Khatibi Ali. Atan, Halinah & Dharmaratne, Isuri Roche. (2018). "The Role of Social Media Marketing on Brand Equity a A Literature Review". Global Journal of Management and Business Research: E Marketing, 18(5).
Becan, Martin. Smutny, Zdenek. (2016). "The Use of Enterprise Social Networks in Organizations From the Perspective of Generation Y in the Czech Republic". Scientific Annals of Economics and Business, 63(1), 83-96. doi:10.1515/saeb-2016-0106
Goggin, Gerard & Hjorth, Larissa. (2009). Mobile technologies: From telecommunications to media. New York: Routledge.
große Deters, Fenne. R. Mehl, Matthias & Eid, Michael. (2016). "Social responses to Facebook status updates: The role of extraversion and social anxiety". Computers in Human Behavior, 61, 1-13. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.093
Gurtner, Sebastian. Reinhardt, Ronny & Soyez, Katja. (2014). "Designing mobile business applications for different age groups". Technological Forecasting & Social Change (88), 177–188.
Jin, Borae. (2013). "How lonely people use and perceive Facebook". Computers in Human Behavior, 29(6), 2463-2470. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.05.034
Jung, Eun Hwa. Walden, Justin. Celeste Johnson, Ariel & Sundar, Shyam. (2017). "Social networking in the aging context: Why older adults use or avoid Facebook". Telematics and Informatics, 34(7), 1071-1080. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.04.015
Kaplan, Anderas M. (2012). "If you love something, let it go mobile: Mobile marketing and mobile social media 4x4". Business Horizons(55), 129—139.
Kietzmann, Jan H. Hermkens, Kristopher. McCarthy, Ian P & Silvestre,Brune S. (2011). "Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media". Business Horizons, 54, 241—251.
Kim, Byounjsoo. (2012). "The diffusion of mobile data services and applications: Exploring the role of habit and its antecedents". Telecommunications Policy(36), 69–81.
McCormick, Rich. (2015, Jun 30, 2015, 9:01pm EDT). Mark Zuckerberg says "we'll be able to send emotions to each other soon". Retrieved from https://www.theverge.com/2015/6/30/8873819/mark-zuckerberg-facebook-sending-emotions-soon
Media Convergence Handbook. (2016). Arthur Lugmayr & Cinzia Dal. Zotto Eds.: Springer.
Nekers, Jan. (2016). "Developing Scenarios. In P. vanderDuin (Ed.)". Forsight in Organizations, Method and Tools: Routledge.
O’Brolcha, Fiachra. Jacquemard, Tim. Monaghan, David. O’Connor, Noel. Novitzky, Peter & Gordijn, Bert. (2014). "The Convergence of Virtual Reality and Social Networks: Threats to Privacy and Autonomy". Springer Science+Business Media(22), 1–29. doi:10.1007/s11948-014-9621-1
Patel, Karan. (2013). "Incremental Journey for World Wide Web: Introduced with Web 1.0 to Recent Web 5.0 – A Survey Paper". International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 3(10).
Sharma, Ravi S & Yang, Yi. (2015). "A Hybrid Scenario Planning Methodology for Interactive Digital Media". Long Range Planning(48), 412–429.
Tsai, Flora S. Han, Wenchou. Xu, Junwei & Chua, Hock Chuan. (2009). "Design and development of a mobile peer-to-peer social networking application". Expert Systems with Applications(36), 11077–11087.
Wang, Yufeng. Vasilakos, Athanasios V. Jin, Qun & Ma, Jianhua. (2014). "Survey on mobile social networking in proximity (MSNP): approaches, challenges and architecture". Wireless Netw(20), 1295–1311. doi:10.1007/s11276-013-0677-7
Yang, Kai-Cheng. Varol, Onur. Davis, Clyton A. Ferrara, Emilio. Flammini, Alessandro & Menczer, Filippo. (2019). "Arming the public with artificial intelligence to counter social bots". arXiv e-prints. https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2019arXiv190100912YA