نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران.
2 پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر به واکاوی پیامهای بصریای میپردازد که زنان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهاشتراک گذاشته اند، با این هدف که دریابیم آنها چگونه خود را در این شبکه بازنمایی میکنند. این واکاوی، بر اساس تحلیل ایدئولوژیکِ «جان بِرجر» صورت گرفتهاست و در آن، هر تصویر، گزارشی از این موضوع نگریسته شده که یک زن هویت فردی و اجتماعی خود را چگونه میبیند، تعریف میکند و نشان میدهد. در این پژوهش، پس از معرفی کاربران و ارزیابی فضای کلی تصاویرشان، چند نمونه عکس هر کاربر تحلیل شدهاست. در جمعبندی تصاویر کاربران کوشیدهایم رابطه تصاویر با گفتمانهای موجود درباره زنان مشخص شود.
بر اساس یافتههای پژوهش، برخی از تصاویر زنان بر نوعی مقاومت در برابر فشارهای اجتماعیِ تبدیل شدن به زنی هنجارمند دلالت دارد که آن را میتوان نشانی از بازاندیشی در هویت تعریفشده زن و ساخت و بازنمایی هویت بر اساس انتخاب کاربران دانست. تحلیل بیشتر تصاویر نشان میدهد زنان در روایت بصری زندگی خود، با بازنمایی خود بر اساس هنجارها و ارزشهای رایج جامعه، به تقویت ارزشهای هژمونیک نظام فرهنگی مردسالارانهای میپردازند که در آن بالیدهاند. آنها دست به کنشهای روایی بصری میزنند که موقعیت زنانگی را آنطور تعریف میکند که جامعه مطلوب میداند!
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Life and Times of the Iranian women Ideological approach to the Women’s Representation on the Instagram
نویسندگان [English]
- Azam Ravadrad 1
- Mitra Shamsi 2
1 Professor, Department of Social Communication, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Iran.
2 Researcher of Iran Institute of Information Science and Technology (Irandak) and PhD student in Communication, University of Tehran, Iran.
چکیده [English]
This study examines the visual messages Iranian women shares on Instagram in order to perceive how they are represented on the social network. The research applies John Berger’s Ideological approach, and considers every single picture as a report on the users’ view about their personal and social identity. After an introduction about the investigated users, and a general and brief evaluation of their posts, some selected pictures is analyzed based on the ideological approach. Moreover, in the conclusion, we try to connect the research findings to the existing discourses about the women’s role and position in the Iranian society.
Based on the Research findings, some pictures indicate a part of female users’ resistance against social pressures to be a normative woman. In return, other pictures show that some users represent themselves consonant with the common social norms and values in their visual narrative about their everyday life, and consequently reproduce and reinforce the hegemonic values of the Patriarchal system they have grown up in.
کلیدواژهها [English]
- Women
- visual Representation
- Social Media
- Ideological approach