راهبردهای ارتقاء دیپلماسی دیجیتال ج.ا.ا در دوران پسابرجام

احمد امین فرد

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 28-1

https://doi.org/10.22054/nms.2021.30326.432

چکیده
  ابزارهای ارتباطی نوین در بستر فضای مجازی و دیجیتال در قرن 21 در شکل‌دهی به افکار عمومی و ذهنیت‌ها، تأثیر به سزایی دارند. هدف این تحقیق، راهبردهای مطلوب ارتقاء دیپلماسی دیجیتال ج.ا.ا در دوران پسابرجام است. این تحقیق با استفاده از روش دلفی، طی سه مرحله، با بهره‌گیری از الگوی برنامه‌ریزی استراتژیک انجام شد. برای دستیابی به اهداف تحقیق ...  بیشتر

الگوهای سبک زندگی ترویجی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مورد مطالعاتی : شبکه های من و تو و جم

سید محمد مهدی زاده طالشی؛ سید محمد رضا خوشرو

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 68-29

https://doi.org/10.22054/nms.2021.63143.1265

چکیده
  رسانه ها، بویژه شبکه های تلویزیونی در قالب برنامه های متعدد مخصوصا سریال های تلویزیونی همواره درصدد هستند تا الگوهای مختلف سبک زندگی را ترویج نمایند. در این تحقیق، شبکه‌های ماهواره ای من و تو و جم به عنوان مهم‌ترین شبکه‌ها با کارکرد ترویج سبک زندگی انتخاب و با روش تحلیل محتوای کمی و با بهره گیری از آزمون کای اسکوئر الگوی ارائه شده ...  بیشتر

چشم‌انداز بازی‌های رایانه‌ای ایرانی

علیرضا رزازی فر؛ علیرضا خوشنویس؛ فاطمه نعمتی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 94-69

https://doi.org/10.22054/nms.2021.45462.803

چکیده
  این مقاله در پی آن است که در پرتو نظریه‌های رسانه‌های دیجیتال نگاهی به آینده بازی‌های دیجیتال در ایران داشته باشد. بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یک رسانه جدید (دیجیتال) واجد برخی از اصول هستند و در روند پیشرفتشان به مرور زمان سعی می کنند که این اصول را هر چه بیشتر به ظهور برسانند. در این پژوهش با مروری بر برخی از انواع این رسانه و به ...  بیشتر

بازنمایی مفهوم عشق در کارتون‌های کلاسیک: نشانه‌شناسی کارتون‌های سیندرلا و بابالنگ‌دراز

مجید فولادیان؛ مهدیه عظیمی نیا؛ زینب فیاض پارسا

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 130-95

https://doi.org/10.22054/nms.2021.53104.995

چکیده
  عشق رمانتیک که محصول مدرن جهان غرب است، به‌تدریج وارد کشور ایران شده است و دغدغة کنونی و اصلی نسل جوان امروز شناخته می‌شود. یکی از مؤثرین عوامل تأثیرگذار بر اهمیت عشق بین نسل جوان امروزی، نوع کارتون‌های پخش‌شده در زمان کودکی آن‌هاست. کارتون‌ها یکی از برنامه‌های بسیار تأثیرگذار بر شکل‌دهی علایق، ارزش‌ها و الگوهای برتر در ذهن ...  بیشتر

زندگی و زمانه زنان ایرانی در اینستاگرام: تحلیل ایدئولوژیک عکس‌های زنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام

اعظم راودراد؛ میترا شمسی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 170-131

https://doi.org/10.22054/nms.2021.35786.593

چکیده
  پژوهش حاضر به واکاوی پیام‎های بصری‎ای می‎پردازد که زنان ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌اشتراک گذاشته ‎اند، با این هدف که دریابیم آنها چگونه خود را در این شبکه بازنمایی می‎کنند. این واکاوی، بر اساس تحلیل ایدئولوژیکِ «جان بِرجر» صورت گرفته‌است و در آن، هر تصویر، گزارشی از این موضوع نگریسته شده که یک زن هویت فردی ...  بیشتر

مفهوم سازی ژورنالیسم غوطه وری

فرید محمدی؛ سیدوحید عقیلی؛ محمد جواد (مجید) رضاییان

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 208-171

https://doi.org/10.22054/nms.2021.54310.1025

چکیده
  اصطلاح ژورنالیسم غوطه‌وری اولین بار توسط نانی دولاپنا و همکارانش در سال ۲۰۱۰ بیان شد و به معنای « تولید خبر به شکلی که مخاطب بتواند رویدادها یا موقعیت توصیف شده در داستان خبری را به صورت اول-شخص تجربه کند» به کار گرفته شد. با توجه به اینکه تعداد زیادی از سازمان‌های خبری اروپایی و آمریکایی مانند سی‌ان‌ان، یورونیوز، بی-بی‌سی، ...  بیشتر

بازنمایی شرقِ فرودست و غربِ فرادست در بازی‌های دیجیتال: نمونه‌پژوهی ندای‌وظیفه

اکبر نصرالهی کاسمانی؛ فرزانه شریفی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 238-209

https://doi.org/10.22054/nms.2021.34540.551

چکیده
  پس از حادثه 11 سپتامبر، موج گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا مبنی بر بازنمایی غیرواقعی از شرق و مسلمانان ایجاد شد. در این میان، بازی‌های دیجیتال ازجمله رسانه‌هایی بودند که هم‌زمان با ورود به عصر جدیدِ بازنمایی، شرق را به‌عنوان یک غیریت به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کردند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شرق به‌عنوان یک سوژه، چگونه ...  بیشتر

بررسی تفاوت‌‌های جنسیتی و سنی در کاربرد ایموجی‌ و علل ترجیح آن‌ بر ایموتیکان میان کاربران ایرانی

رضا کاظمیان

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 266-239

https://doi.org/10.22054/nms.2021.50985.933

چکیده
  کاربرد روزافزون ایموجی‌ها در میان کاربران پلتفرم‌های آنلاین و تفاوت‌های رفتاری در بکارگیری آن‌ها باعث شده تا هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تفاوت رفتاری بکارگیری ایموجی‌ها و عوامل دخیل در نحوه‌ی بکارگیری آن‌ها باشد. این پژوهش با هدف بررسی تفاوت‌های سنی و جنسیتی در کاربرد ایموجی‌ها توسط کاربران اینترنتی ایرانی کار خود را آغاز نمود. ...  بیشتر

رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در ابعاد سرمایه اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه:دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

محمد مهدی فرقانی؛ شهریار قلی زاده گللو

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 294-267

https://doi.org/10.22054/nms.2021.18846.697

چکیده
  چکیدههدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در ابعاد سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی است که در سال تحصیلی 98-97 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند. در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در همان سال تشکیل داده اند که از ...  بیشتر

دیپلماسی رسانه ای در شبکه اجتماعی توییتر

سیدرضا نقیب السادات؛ فاطمه عودلاجانی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 324-295

https://doi.org/10.22054/nms.2021.49542.903

چکیده
  این پژوهش با هدف شناخت «ساختار دیپلماسی رسانه ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در شبکه ی اجتماعی توییتر» به تحلیل محتوای صفحات توییتر این دو وزیر پرداخته است.ظهور فناوری های نوین ارتباطی موجب تغییر و تحول در عرصه سیاست شده است به نحوی که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک و اینستاگرام با نقش آفرینی در عرصه ی سیاست جایگاه ...  بیشتر

چارچوب بندی زیست فناوری کشاورزی در رسانه‌های ایران از 1384 تا 1396

زهرا اجاق

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 358-325

https://doi.org/10.22054/nms.2021.60646.1198

چکیده
  در سال 1396 بحث تصویب قانون منع واردات محصولات تراریخته موجب گرم شدن مباحثات عمومی درباره زیست ‌فناوری کشاورزی شد. رسانه‌ها با پوشش اخبار مربوطه، بر کیفیت این مباحث و درک عمومی از این فناوری تاثیر گذاشتند. این موضوع، اهمیت مطالعه چگونگی پوشش رسانه‌ای و چارچوب‌‌ بندی اخبار زیست فناوری کشاورزی را بیشتر کرد. در این پژوهش، اخبار سه خبرگزاری ...  بیشتر

عوامل تاثیرگذار بر هویت فرهنگی دانشجویان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی: فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام)

معصومه لطیفی؛ نصرت ریاحی نیا؛ یحیی قائدی؛ محمود بابائی

دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1400، صفحه 394-359

https://doi.org/10.22054/nms.2021.33934.535

چکیده
  امروزه شبکه‌های اجتماعی مجازی به مثابه بستری برای انتقال پیام‌های فرهنگی نقش مهمی در شکل‌دهی به فرهنگ دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر هویت فرهنگی دانشجویان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام شد. نمونه پژوهش385 نفر از دانشجویان پر مصرف شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، اینستاگرام و تلگرام) می‌باشند که به شیوه نمونه‌گیری ...  بیشتر