نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

گروه زبان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

کاربرد روزافزون ایموجی‌ها در میان کاربران پلتفرم‌های آنلاین و تفاوت‌های رفتاری در بکارگیری آن‌ها باعث شده تا هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تفاوت رفتاری بکارگیری ایموجی‌ها و عوامل دخیل در نحوه‌ی بکارگیری آن‌ها باشد. این پژوهش با هدف بررسی تفاوت‌های سنی و جنسیتی در کاربرد ایموجی‌ها توسط کاربران اینترنتی ایرانی کار خود را آغاز نمود. داده‌های مورد نیاز این پژوهش به وسیله‌ی گوگل فرم‌ از کاربران ایرانی بدست آمد و سپس تحلیل‌های آماری لازم بر رو داده‌ها انجام پذیرفت. بررسی‌های انجام شده در قالب الگوی سمپیترو (2020) نشان داد که ایموجی‌ها به دلایل بیانی، کاربردی و زیباشناختی‌ نسبت به ایموتیکان‌ها از محبوبیت بیشتری نزد ایرانیان برخوردار هستند. این مطالعه همچنین در قالب الگوی چن و دیگران (2018) مشخص نمود که زنان به میزان قابل توجهی نسبت به مردان از ایموجی‌ها بیشتر استفاده می‌کنند و براساس تحلیل‌های احساسات، همانند زندگی واقعی در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی نیز عواطف و احساسات خود را آشکارا ابراز می‌کنند. در خصوص رابطه‌ی کاربرد ایموجی‌ها و سن نیز داده‌های موجود نشان می‌دهد که رابطه‌ای معکوس میان سن و میزان بکارگیری ایموجی‌ها حاکم است. در همین راستا اینگونه به نظر می‌ر‌سد که جوانان بر خلاف زندگی واقعی، در فضای مجازی نسبت به بزرگسالان و میانسالان به مراتب بیشتر از ایموجی‌های منفی استفاده می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of Gender and Age Differences in the Use of Emoji among Iranian Internet Users and Reasons for Using Emoji in Preference to Emoticon

نویسنده [English]

  • Reza Kazemian

Department of Linguistics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

The use of emoji / emoticon is increasingly popular across the world in different platforms of online communication and they are commonly used in modern text communication as well. According to analyzed data, Iranian internet users would rather use emoji than emoticon due to some reasons, namely, expressive, practical and aesthetic reasons. This study is set forth to explore whether the use of emoji bears any relationship to the gender and age among Iranian internet users. The result of statistical analysis has patently revealed that women tend to use emoji (both positive and negative) more than men; correspondingly, they are considered more emotional with respect to sentiment analysis. Moreover, the result has demonstrated that women openly express their emotions and love with emoji in social media similar to real life. Concerning age, collected data display that there is an inverse relationship between the age and the frequency of emoji use. In other words, the frequency of the emoji use would be substantially declined by growing older. This study can provide a base for future research most notably those pertaining to machine learning, natural language processing and designing models for predicting online demographical information.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emoji
  • Emoticon
  • Age
  • Gender
  • Social media
  • Iranian users
منابع
دهقان، علیرضا، محبی، نجیبه، برکت، محیا. (1395). مطالعه استیکرهای وایبر و نشانه‌شناسی ایدئولوژی‌های آن. مطالعات رسانه‌های نوین، دوره 2، شماره 7، 1-33.
نصراللهی، محمدصادق، بادین فکر، محمدجواد. (1398). نشانه‌شناسی فرهنگی-ارتباطی ایموجی‌ها در پیام رسان‌های اجتماعی، مورد مطالعة فرهنگ خانواده، فرهنگ جنسی و فرهنگ زبان دست. مطالعات رسانه‌های نوین، دور 5، شماره 17، 71-105.
سایت استاتیستا، (2020)، بازنشانی شده در 20/3/2020: https://www.statista.com/
سایت کنسرسیوم یونی کد، (2018)، بازنشانی شده در 20/3/2020:
سایت کنسرسیوم یونی کد، (2020)، بازنشانی شده در 20/30/2020 .
Ablon, Steven. L., Brown, Daneil. P., Khantzian, Edward. J., & Mack, John. E. (2013). Human feelings: Explorations in affect development and meaning. London: Routledge.
Agrawal, Madhulika., & Gonçalves, T. (2016). "Age and Gender Identification using Stacking for Classification". Notebook for PAN at CLEF.
Balswick, Jack. O., & Peek, Charles. W. (1971). "The inexpressive male: A tragedy of American society". Family Coordinator, 20(4), 363-368.
Birnbaum, Dana., Nosanchuk, T.A, & Croll, W.L (1980). "Children's stereotypes about sex differences in emotionality". Sex Roles, 6(3). 435-443.
Briton, Nancy. J., & Hall, Judith. A. (1995). “Beliefs about female and male nonverbal communication”. Sex Roles, 32(1-2), 79-90.
Buck, Ross, Baron, Reuben. M., Goodman, Nancy., & Shapiro, Beth. (1980). "Unitization of spontaneous nonverbal behavior in the study of emotion communication". Journal of Personality and Social Psychology, 39(3), 522-529.
Buck, Ross, Baron, Reuben.M., & Barrette, Dana. (1982). “Temporal organization of spontaneous emotional expression: A segmentation analysis”. Journal of Personality and Social Psychology, 42(3), 506-517.
Burger, John. D., Henderson, John., Kim, George., & Zarrella, Guido. (2011, July). “Discriminating gender on Twitter”. In Proceedings of the conference on empirical methods in natural language processing, pp. 1301-1309, Association for Computational Linguistics.
Chen, Zhenpeng, Xuan Lu, Wei Ai, Huoran Li, Qiaozhu Mei, and Xuanzhe Liu. (2018). “Through a gender lens: learning usage patterns of emojis from large-scale android users”. In Proceedings of the 2018 World Wide Web Conference, pp. 763-772.
Ciot, Morgane, Sonderegger, Morgan and Ruths, Derek. (2013). “Gender inference of Twitter users in non-English contexts”. In Proceedings of the 2013 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, pp. 1136-1145.
Danesi, Marcel. (2016). The Semiotics of Emoji: The Rise of Visual Language in the Age of the Internet. London: Bloomsbury Publishing.
De Leeuw, Eith. D., Hox, Joop. J., & Dillman, Don. A. (2008). “The cornerstones of survey research”. International handbook of survey methodology, pp. 1-17. Hove: Taylor & Francis.
Fabes, Richard. A., & Martin, Carol. Lynn. (1991). “Gender and age stereotypes of emotionality”. Personality and social psychology bulletin, 17(5), 532-540.
Freedman, Alisa. (2020). “Cultural Literacy in the Empite of Emoji Signs: who is crying?”. In Elena, Giannoulis & Lukas, R.A.Wilde (eds.) Emoticons, Kaomoji and Emoji: the transformation of communication in the digital age pp. 44-66. London: Routledge.
Gibson, Will, Huang, Pingping., & Yu, Qianyun. (2018). “Emoji and communicative action: The semiotics, sequence and gestural actions of ‘face covering hand”. Discourse, Context & Media, 26, 91-99.
López-Santamaría, Luis-Miguel, Juan Carlos Gomez, Dora-Luz Almanza-Ojeda, and Mario-Alberto Ibarra-Manzano. (2019), “Age and gender identification in unbalanced social media”. In 2019 International Conference on Electronics, Communications and Computers (CONIELECOMP), pp. 74-80. IEEE.
Goswami, Sumit, Sudeshna Sarkar, and Mayur Rustagi. “Stylometric analysis of bloggers’ age and gender”. (2009), In Third international AAAI conference on weblogs and social media.
Johannsen, Anders., Hovy, Dirk., & Søgaard, Anders. (2015, July). “Cross-lingual syntactic variation over age and gender”. In Proceedings of the nineteenth conference on computational natural language learning, pp. 103-112.
Kelly, Ryan., & Watts, Leon. (2015). “Characterising the inventive appropriation of emoji as relationally meaningful in mediated close personal relationships”. Experiences of technology appropriation: unanticipated users, usage, circumstances, and design, 2.
LaFrance, Marianne., & Banaji, Mehzarin. (1992). “Toward a reconsideration of the gender-emotion relationship”. Emotion and social behavior, 14, 178-201.
Levi, Gil., & Hassner, Tal. (2015). “Age and gender classification using convolutional neural networks”. In Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition Workshops, pp. 34-42.
Likert, Rensis. (1932). “The likert-type scale”. Archives of Psychology, 140(55), 1-55.
Manfreda, Katja Lozar., & Vehovar, Vasja. (2008). “Internet surveys”. In Edith D. De Leeuw, Joop J. Hox, and Don A. Dillman (eds.), International Handbook on Survey Methodology, pp. 264-285. Hove: Talyor & Francis
Marquardt, James, Golnoosh Farnadi, Gayathri Vasudevan, Marie-Francine Moens, Sergio Davalos, Ankur Teredesai, and Martine De Cock. (2014). “Age and gender identification in social media”. In Proceedings of CLEF 2014 Evaluation Labs 1180, 1129-1136.
Morin, Olivier., Kelly, Piers., & Winters, James. (2018). “Writing, graphic codes, and asynchronous communication”. Topics in cognitive science, 12(2), 727-743.
Moschini, Ilaria. (2016). “The Face with Tears of Joy Emoji. A Socio-Semiotic and Multimodal Insight into a Japan-America Mash-Up”. HERMES-Journal of Language and Communication in Business, (55), 11-25.
Novak, Petra Kralj, Jasmina Smailović, Borut Sluban, and Igor Mozetič. (2015). “Sentiment of emojis”. PloS one, 10(12), 1-22.
Office, United Nation. (1982). Provisional Guidelines on Standard International Age Classifications. United Nations.
Pavalanathan, Umashanthi., & Eisenstein, Jacob. (2015). “Emoticons vs. emojis on Twitter: A causal inference approach”. arXiv preprint arXiv:1510.08480.
Peersman, Claudia., Daelemans, Walter., & Van Vaerenbergh, Leona. (2011, October). “Predicting age and gender in online social networks”. In Proceedings ofthe 3rd international workshop on Search and mining user-generatedcontents, pp. 37-44. ACM
Rodrigues, David, Marília Prada, Rui Gaspar, Margarida V. Garrido, and Diniz Lopes. (2018). “Lisbon Emoji and Emoticon Database (LEED): Norms for emoji and emoticons in seven evaluative dimensions”. Behavior research methods, 50(1), 392-405
Sampietro, Agnese. (2020). “Use and Interpretation of Emoji in Electronic-Mediated Communication: A Survey”. Visual Communication Quarterly, 27(1), 27-39.
Schler, Jonathan., and Koppel, Moshe., Argamon, Sholomo., and Pennebaker, James. (2006). “Eects of age and gender on blogging”. In AAAI Spring Symposium: Computational Approaches to Analyzing Weblogs, volume 6, pp. 199–205.
Schwartz, H. Andrew, Johannes C. Eichstaedt, Margaret L. Kern, Lukasz Dziurzynski, Stephanie M. Ramones, Megha Agrawal, Achal Shah. (2013). “Personality, gender, and age in the language of social media: The open-vocabulary approach.” PloS one, 8 (9), 1-16.
Shields, Stephanie A., & Koster, Beth A. (1989). “Emotional stereotyping of parents in child rearing manuals, 1915-1980”. Social Psychology Quarterly, 44-55.
Tadlaoui, Mouenis A., Khaldi, Mohamed & Carvalho, Rommel N. (2019). Development of Bayesian Networks From Use Case Diagrams for Managing the Learner Model. Pennsylvania: Global.
Wang, Jia, Yungang Feng, Elham Naghizade, Lida Rashidi, Kwan Hui Lim, and Kate Lee. (2018). “Happiness is a choice: sentiment and activity-aware location recommendation”. In Companion Proceedings of the The Web Conference, pp. 1401-1405.
Wilson, Chauncey. (2013). Credible checklists and quality questionnaires: A user-centered design method. Amsterdam: Elsevier.