نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر در ابعاد سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی است که در سال تحصیلی 98-97 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند. در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در همان سال تشکیل داده اند که از بین آنان 383 نفر بر اساس محاسبه با فرمول کوکران، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. روش نمونه گیری، احتمالی و از نوع طبقه بندی شده متناسب است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بود که برگرفته از پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال و نیز پرسشهای محقق ساخته است. همچنین از آزمون اسپیرمن رو برای بررسی میزان همبستگی بین متغیرها استفاده شده است.
یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای روابط تعاملی ، اعتماد اجتماعی و روحیه مشارکت و همکاری با میزان ساعات استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشت. همچنین بین متغیرهای اعتماد به نفس، پایبندی به هنجارها و قوانین توسط دانشجویان و باورها و اعتقادات دینی با میزان ساعات استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، رابطه معکوس و معنی داری مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between the Use of Virtual Social Networks and Changes in Students' Social Capital Dimensions ( Study Case: Students of Mohaghegh Ardabili University)

نویسندگان [English]

  • mohammad mahdi forghani 1
  • Shahriar Gholizadeh Gollo 2

1 Associate Professor, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

2 Master of Journalism, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this article was to study The Relationship between the Use of Virtual Social Networks and Changes in Students' Social Capital Dimensionsl of students of Mohaghegh Ardebil University who study at this university in the academic year of 2018-2019. In this study, the survey method has been used. The statistical population of the research consisted of the students of Mohaghegh Ardabili University in the same year, of which 383 were selected as the statistical sample based on the calculations by the Cochran formula. Sampling method is a randomized class.
The findings of the research showed that among the six hypotheses that considered for research, three hypotheses, "Relationship between students 'use of virtual social networks and students' self-confidence" "The Relationship between the Use of Virtual Social Networks and Students' Religious Beliefs " and "Relationship between students 'use of virtual social networks and students allegiance from society norms and rule"did not have meaningful relationship and the intensity of their relationship was weak. This means that the students have stated that despite having spent too much time in these networks, their self-confidence has not increased significantly due to this presence. Also, presence in these networks has not reinforcement their beliefs and their following of norms . three other study hypotheses, which include the variables of interactive relationships, social confidence and participation and cooperation have a meaningful relationship. This means that more presence in virtual social networks has increased the number of these cases among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: cyberspace
  • virtual social networks
  • social capital
  • use and Gratification
  • students
منابع
برتون، فیلیپ (1382). آیین اینترنت تهدیدی برای پیوند اجتماعی، ترجمه: علی‌اصغر سرحدی و ن، جمشیدی، تهران: امیرکبیر.
بوردیو، پییر (1384). شکل‌های سرمایه در سرمایه اجتماعی، اعتماد و دموکراسی، ترجمه: یحیی کیان تاجبخش، تهران: نشر شیرازه.
پاتنام، رابرت (1380). دموکراسی و سنت‌های مدنی، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور.
پناهی، محمدحسین و حسین پناهی (1394). «بررسی ابعاد و رابطه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات با سرمایه اجتماعی»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال اول، شماره 3، صص 42-2، پاییز.
جواهری، فاطمه و لیلا باقری (1386). «تأثیر استفاده از اینترنت بر سرمایه اجتماعی و انسانی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تهران)»، تهران: مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، سال پانزدهم، شماره 57 و 58، صص 66-34، پاییز و زمستان.
خانیکی، هادی و محمود بابایی (1391). «تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت بر الگوهای تعامل کنشگران فضای سایبر ایران»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 56، صص 116-74، بهار.
سورین، ورنر جی و جیمز دبلیو تانکارد (1388). نظریه‌های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، چاپ چهارم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شاوردی، تهمینه (1396). «سرمایه اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی واقعی و مجازی (موردمطالعه: دختران دانشجوی دانشگاه‌های شهر تهران)». فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دوره یازدهم، شماره سوم، صص 96-67، بهار.
فرقانی، محمدمهدی و ربابه مهاجری (1397). «رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و تغییر در سبک زندگی جوانان». فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال چهارم، شماره 13، صص 292-260، بهار.
کریمیان، کبری، مهربان پارسامهر و سید علیرضا افشانی (1396). «بررسی جامعه‌شناختی عوامل مرتبط با گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی (موردمطالعه: بین دانش آموزان دختر دبیرستان‌های شهرکرد)». فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال سوم، شماره 10، 208-170، تابستان.
کازنو، ژان (1384). جامعه‌شناسی وسایل ارتباط‌جمعی، ترجمه: باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: انتشارات اطلاعات.
کلمن، جیمز (1377). بنیادهای نظری اجتماعی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: انتشارات نی.
مک کوایل، دنیس (1388). درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
مهدی زاده، سید محمد (1389). نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: همشهری.
نصر اصفهانی، علی، محمد اسماعیل انصاری، علی شائمی برزکی و حسین آقا حسینی (1390). «بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمان‌های خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه‌های مدیریت در آثار سعدی)»، فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، شماره اول، صص 134-107، بهار.
ویندال، سون، بنو سیگنایتزر و جین تی اولسون (1387)، کاربرد نظریه‌های ارتباطات. ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: جامعه شناسان.
ویمر، راجر دی و جوزف آر دومینیک (1389). تحقیق در رسانه‌های جمعی، ترجمه: کاووس سید امامی، تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
Cachia, Romania. (2008). social computing: study on the use and impact of online social networking.IPTS exploratory research on the socio.
Ellison, Nicole B, Charles Steinfield, Cliff Lampe (2009). The benefits of facebook Friends, Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of computer-mediated communication, Volume 12, Issue 4, PP: 1143-1168.
Heim, Michael. (2003). Heidegger and McLuhan the essence of virtual reality, Journal of philosophy of technology.Malden.
Lin, Nan(1999), Building a Network Theory of Social Capital. Department of Sociology, Duke university. An earlier version of this paper was presented as the keynot address at the XIX International sunbelt Social network conference, Charlston, South Carolina, PP:28-51.
Pempek, T.A & et al. (2009), college students social networking experiences on facebook.Journal of applied developmental psychology, vol30, PP:227-238.
Putnam, Robert. (1999). Transforming social practice: An action science prespective, Sage publishing, volume 30, issue2, PP:177-178.
Wellman, Barry. (2001).The persistence and transformation of community neighbourhood group to social networks, Report to the law commissiom of Canada, 1-96.
Wellman, Barry & Quan Hass, Anabel & Witte, James & Hampton, Keith. (2001).  Does the internet increase, decreas or supplement social capital? Social network, participation and community, A summary of article published in American behavior scientist, vol45, PP: 436-455.
Wellman, Barry & Quan Hass, Anabel. (2002). How does the internet affect social capital, Journal of IT and social capital.university of Toronto.1-14.