نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف فراتحلیل تاثیر شبکه های جتماعی مجازی با سبک زندگی انجام شده است و مولفه های تبیین کننده و تاثیر گذار بر سبک زندگی و شبکه های اجتماعی مجازی را تحلیل می کند در ابتدا از میان مقالات انتخاب شده 13 مقاله که با اهداف و رویکرد تحقیق نمایان بود مشخص گردید . معیارهای مـورد بررسـی در ایـن فراتحلیـل، رویکـردهـای نظری مرور شده، چهارچوب های نظـری مـورد اسـتفاده، روشهـای تحقیـق، پـارادایمهـای روش شـناختی، شبکه های مورد بررسی، روشهای تحلیل داده ها و آزمون های آماری، نظریه پردازی، جمعیت آماری، حجم نمونه، دامنه سنی اعضای نمونه، روش نمونه گیری، پایایی، سطح تحلیل و پژوهشگران بوده است. نتایج به دست آمده از فرا تحلیـل نشـان داد کـه پژوهش های انجام شده به رغم داشتن نقاط قوت، متأثر از نقاط ضعف نظری و روش شناختی هسـتند کـه مـیتوانـد توضـیحی بـرتفاوت ها و تناقض های موجود در نتایج به دست آمده از این پژوهش ها باشد. پراکندگی و عـدم انسـجام در شـاخص سـازی سـبک زندگی، تلقی متفاوت از مفهوم شبکه های اجتماعی مجازی، پس افتادگی روش شناسی نسبت به چهارچوب های نظری، کم توجهی به اعتبار ابزار، تعمیم نتایج به رغم استفاده از روش های نمونه گیری غیر احتمالی، ارزیابی تأثیر شبکه های اجتماعی به روش ذهنی و عدم آزمون فرضیه ها به تفکیک شاخص ها، از جمله نقاط ضعف قابل مشاهده در پژوهش های انجام شده هستند .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Transactional research literature on social networks and lifestyle

نویسندگان [English]

  • sahnaz hashemi 1
  • sarmad tohidinrjat 2
  • yaghoub moradian 3

1 Associate Professor, Faculty of Communication Sciences and Media Studies, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

2 PhD Student in Social Communication Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.

3 Master of Social Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to measure the impact of virtual social networks on lifestyle and analyze the components that explain and influence the lifestyle and virtual social networks. In the beginning, 13 papers were selected from the selected papers that showed the purpose and approach of the research. The criteria used in this meta-analysis are the reviewed theoretical approaches, the theoretical frameworks used, research methods, methodological paradigms, the investigated networks, data analysis methods, statistical tests, theorizing, population, sample size, age range The sample members were sampling method, reliability, analytical level and researchers. The results of the meta-analysis showed that despite the strengths, the research has been influenced by theoretical and methodological weaknesses that could explain the differences and contradictions in the results of these studies. Dispersion and inconsistency in lifestyle indexation, Different perceptions of the concept of virtual social networks, Technological retardation toward theoretical frameworks, Lack of attention to tool reliability, generalization of results despite the use of non-probabilistic sampling methods, impact assessment Subjective social networks and lack of testing hypotheses by distinguishing indicators are one of the weak points that can be observed in research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • virtual social networking
  • meta-analysis
منابع
افراسیابی، محمدصادق. (1391). «شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگ‌ترین جامعه مجازی ایرانیان»، تحقیقات فرهنگی ایران. شماره 17: 31 – 62.
امام‌جمعه زاده، سیدجواد، زهره مرندی، محمودرضا رهبرقاضی و لیلا سعیدی ابواسحقی. (1392). «رابطه مصـرف رسـانه و سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان»، پژوهش‌های ارتباطی. دوره 20، شماره 74: 101-120.
امیدی، مهدی (1390). «بررسی علل اجتماعی گرایش به جراحی زیبایی نمونه موردی شهر اصفهان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، به راهنمایی دکتر موحد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
امیر پور، مهناز. (1391). «تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان»، دانش انتظامی شمالی. سال اول، شماره 3: 111- 140.
آزاد ارمکی، تقی. (1386). نظریه‌های جامعه‌شناسی. تهران: انتشارات سروش.
باکاک، رابرت (1381). مصرف. ترجمه: خسرو صبری، تهران: شیرازه.
بحرانی، شعله، سروش، مریم و مریم حسینی. (1390). «مقایسه‌ی جنسیتی رابطه‌ی رسانه‌ها، هویت و سبک زندگی در بین جوانان شیراز»، فصلنامه مطالعات ملی. شماره 47: 120-103.
بشیر، حسن، افراسیابی، محمدصادق. (1391). «شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان؛ مطالعه موردی بزرگ‌ترین جامعه مجازی ایرانیان»، پژوهش‌های فرهنگی. دوره 5: 31-60.
بوردیو، پی یر. (1384). شکل‌های سرمایه؛ در سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه. ترجمه: افشین خاکباز و حسن پویان. تهران: نشر شیرازه.
تاج‌بخش، غلامرضا، جوانمرد، ف، خیشوند، آ. (1394). «بررسی تأثیر مصرف رسانه بر سبک زندگی جوانان شهر خرم‌آباد»، دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی. 19 اسفند.
جنکینز، ریچارد (1385). پی یر بوردیو. ترجمه: لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
حسنی، محمدحسین، ذکایی، محمدسعید. (1396). «شبکه‌های اجتماعی مجازی و سبک زندگی جوانان: فراتحلیل پژوهش‌های پیشین»، راهبرد اجتماعی فرهنگی. شماره 32: 13-1.
خواجه نوری، بیژن، سروش، مریم. (1393). «استفاده از رسانه‌ها، سبک زندگی و کیفیت زندگی جوانان شیراز»، فصلنامه علوم اجتماعی. دوره 11، شماره 2: 25-50.
ذکایی، سعید. (1391). فراغت، مصرف و جامعه. تهران: تیسا.
ربانی، رسول و یاسر رستگار (1387). «سبک زندگی و فرهنگ مصرفی»، پژوهش‌های ارتباطی. سال هفدهم، شماره 4: 104-79.
رحمتی، محمدمهدی، بخشی، سعادت. (1394). «سبک زندگی و الگوی مصرف موردمطالعه:‌ تلفن همراه»، تحقیقات فرهنگی ایران. شماره 32: 142-119.
رسول‌زاده اقدم، صمد، صمد عدلی پور، سید احمد میرمحمد تبار و سیمین افشار. (1394). «تحلیل نقش رسانه‌های اجتماعی در گرایش به سبک زندگی نوین در بین جوانان ایرانی»، پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر. شماره 6: 60-33.
رضوی زاده، نوردین. (1384). «بررسی تأثیر رسانه‌ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی»، فصلنامه علوم اجتماعی. دوره 12، شماره 31: 111-114.
رنج دوست، شهرام. (1396). «فراتحلیلی بر نقش شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی دانش آموزان دوره دوم متوسطه از نظر دبیران شهر مرند»، دومین کنفرانس بین‌المللی رویکرد‌های نوین علوم، تکنولوژی و مهندسی، فرانسه.
زابلی زاده، ادشیر، افخمی، حسینعلی. (1392). «استفاده از نظریه چارچوب‌بندی در تبیین اثرات اخبار»، پژوهش‌های ارتباطی. سال بیستم، شماره دو (پیاپی 74)، 144-121.
سپهری، آسیه. (1393). «تحلیل سبک زندگی جوانان کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک»، مطالعات جوان و رسانه. شماره 13: 13-40.
سلیمانی نژاد، م. شمس، ع. چرکزی، ف. رحیمی، ا. فیاض بخش و ف. گودرزی. (1391). «سبک زنـدگی مـرتبط بـا اینترنـت در دانشجویان کاربر اینترنت دانشگاه‌های شهر گرگان»، پژوهش‌های نظام سلامت. شماره 5: 843-834.
سیاه‌پوش، ارجمند، حیدری، علی. (1391). «تأثیر وسایل ارتباط‌جمعی بر سبک زندگی روستایی و عشایری شهر گیلان غرب»، مطالعات توسعه اجتماعی ایران. دوره 4، شماره 4: 103-89.
شاهنوشی، مجتبی، تاجی، محمدرضا. (1391). «تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی در شهرستان شهرکرد»، فصلنامه مطالعات ملی. شماره 3: 112-91.
شکار نمین، شیدا. (1393). «بررسی درگیری تحصیلی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی دانش آموزان دختر شهر تبریز»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی.
شویره، کریستین و فونتن (1385). واژگان بوردیو. ترجمه: مرتضی کتبی، تهران: نشر نی.
عدلی پور، صمد، سلیمانی، حمید و اقبال مفاخری. (1393). «رابطه مصرف رسانه‌ای با هویت اجتماعی و سبک زندگی نوین در بین جوانان شهر تبریز»، پژوهش‌های ارتباطی. شماره 79: 146-121.
فتحی، سروش، منصور وثوقی و گودرز سلیمانی. (1393). «بررسی رابطه مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی با سبک زندگی جوانان؛ موردمطالعه جوانان شهر خلخال»، مطالعات جامعه‌شناختی جوانان. شماره 13: 88-69.
کاستلز، مانوئل. (1393). قدرت ارتباطات. ترجمه: محمد آذری نجف‌آبادی، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
کوبلی، پل. (1391). نظریه‏های ارتباطات: مفاهیم انتقادی در مطالعات فرهنگی و رسانه، سرویراستار سعیدرضا عاملی. ترجمه‏ی گودرز میرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، جلد چهارم.
گیدنز، آنتونی. (1382). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه: ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1382). جامعه‌شناسی. ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1384). پیامد‌های مدرنیت. ترجمه: محسن ثلاثی. تهران: مرکز.
ماهری، آقا بابک، حمید جوینی، محمد نبی بهرامی و رؤیا صادقی. (1391). «تأثیر اعتیاد به اینترنت بر سبک زندگی دانشجویان ساکن خوابگاه علوم پزشکی تهران»، مجله علوم پزشکی رازی. شماره 14: 10-29.
مختارپور، مهدی، فتحی، سروش. (1393). «بررسی نقش و تأثیر رسانه‌های نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)»، مطالعات توسعه اجتماعی ایران. شماره 2: 101-118.
مقدس، علی‌اصغر، عبدالعلی لهسایی زاده و اسفندیار غفاری نسب (1392). «فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی بر سبک زندگی: مطالعه موردی افراد مهاجر و بو‌می طایفه دهدار فارس»، مجله جهانی رسانه. شماره 5: 106-89.
مهدی‌زاده، سیدمحمد. (1387). رسانه‌ها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
مهدی‌زاده، محمد. (1389). نظریه‌های رسانه اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: انتشارات همشهری، چاپ اول.
وبلن، تورستاین. (1383). نظریه طبقه مرفه. ترجمه: فرهنگ ارشاد. تهران: نی.
Cacey, Bernadette (2002) Television Studies: key concepts. London and New York: Routledge.
Lee, Seung-Hee. (2006):"Cross-Cultural Comparisons of Appearance Self-Schema, Body Image, Self-Esteem, and Dieting Behaviors between Korean and U.S. Women", Family and Consumer Sciences Research Journal, 34: 350-365.
Neuman, W.R. Just, M.R. & Crigler, A.A. (1992). Common Knowledge: News And The Construction Of Political Meaning. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Wilska, Terhi-anna (2002). Me a Consumer?: Consumption, Identities and Life Style in Today.Annual Review of Sociology. vol 2. pp 269 – 298.