1. مؤلفه‌های نظریه سیاستی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فضای مجازی از نگاه خبرگان مدیریتی و اجرایی

سیدمحمدعلی شکیب؛ ناصر باهنر؛ سیدمحسن بنی هاشمی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.57164.1100

چکیده
  رشد و گسترش فضای مجازی و همه‌گیری بهره‌مندی از آن به‌خصوص در میان کودکان و نوجوانان، سبب ایجاد دغدغه بسیار جدی برای خانواده‌ها و متولیان امر آموزش و تربیت در کشور از حیث چگونگی مواجهه با آن شده است. استفاده گسترده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و عدم نظارت و تنظیم گیری کافی از سوی نهادهای متولی امر تربیت، به دلیل تأثیرگذاری شگرف ...  بیشتر

2. مطالعه رابطه نگرش به رسانه های اجتماعی با سبک های هویتی نوجوانان

فاطمه نوری راد؛ هادی خانیکی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.61500.1228

چکیده
  نوجوانان امروز به واسطه حضور دائمی در رسانه‌های اجتماعی در زیست جهانی زندگی می کنند که بیش از گذشته مرزهایش نامشخص است. رسانه ها و ابزارهای فناورانه ارتباطی مواجهه غیرمستقیم فرهنگ های دیگر را بیش از پیش مهیا کرده‎اند. و این موقعیت، نوجوان را در شرایطی قرار می دهد که ناچار است درگیر چالش‌هایی بر سر هویت و تعریف خود شود. هویت شکل گرفته ...  بیشتر

3. ترسیم الگوهای رفتاری و کنش‌های ارتباطی کاربران بازی‌های رایانه‌ای در گیم‌نت‌های تهران

مجتبی صمدی؛ مهدی محسنیان راد؛ علیرضا حسینی پاکدهی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.58192.1126

چکیده
  امروزه بازی‌های رایانه‌ای به عنوان عرصه جدیدی از ظهور رسانه‌های نوین در بعد جامعه‌پذیری مطرح‌اند که بنابر نظر بسیاری از صاحب‌نظران، در سال‌های آتی به صنعت اول سرگرمی در جهان مبدل می‌شوند، از سوی دیگر، گیم‌نت‌ها در جامعه ایران به عنوان عرصه ظهور رفتارها و کنش‌های ارتباطی کاربران بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای، در ترسیم فرهنگ ...  بیشتر

4. عوامل مرتبط برگرایش جوانان به برنامه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان(مطالعه موردی: سنین بین 18-30 ساله شهر زاهدان)

سعد مجاهد؛ علی اصغر کیاء؛ سعید مرادی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.44477.778

چکیده
  این پژوهش به دنبال کشف عوامل مرتبط با گرایش جوانان زاهدانی به برنامه‎های فارسی زبان ماهواره‌ای است. سوال اصلی این است که چه نیازهای رسانه‎ای آنها را به استفاده از این شبکه‌ها سوق می‌دهد و آیا عوامل و نیازهایی که توسط رسانه‌های داخلی تأمین نمی‌شود، می‌تواند زمینه را برای ایجاد نگرش مثبت به استفاده از ماهواره و در نهایت استفاده ...  بیشتر

5. امکان‌سنجی بهره‌گیری از نقش‌مایه‌های سفالینه‌های شوش باستان در طراحی بازی‌های رایانه‌ای

صدرالدین طاهری؛ احمد مصطفوی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.37346.628

چکیده
  بازی‌های رایانه‌ای در جهان معاصر به ابزارهایی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای شکل دادن به اندیشه نسل جوان بدل شده‌اند. نمونه‌هایی از این بازی‌ها به موزه‌ها راه یافته‌اند؛ مبحث زیبایی‌شناسی بازی در محافل علمی پا گرفته است؛ و کشورهای گوناگون در تلاشند تا سهمی از بازار رو به رشد بازی‌سازی را از آن خود کنند، همچنین طراحی بازی‌های ...  بیشتر

6. دیگری و هراس اخلاقی؛ بازتولید بیگانه‌ستیزی و بیگانه هراسی در گفتمان خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران

داود نعمتی انارکی؛ هادی نظری

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.26277.338

چکیده
  رسانه‌ها با بازنمایی «دیگریِ» بیگانه نقش مهمی در برساختن هویت‌های سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کنند. در این مقاله کوشیده‌ایم تا نمود بیگانه هراسی و بیگانه‌ستیزی را در گفتمان خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد واکاوی قرار دهیم. به این منظور آمریکا به‌عنوان بیگانه یا «دیگری» مهم انتخاب و بازنمایی سیاست‌های این کشور را در ...  بیشتر

7. فرا تحلیل ادبیات پژوهشی شبکه های اجتماعی و سبک زندگی

شهناز هاشمی؛ سرمد توحیدی نژاد؛ یعقوب مرادیان

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.30468.434

چکیده
  این پژوهش با هدف فراتحلیل تاثیر شبکه های جتماعی مجازی با سبک زندگی انجام شده است و مولفه های تبیین کننده و تاثیر گذار بر سبک زندگی و شبکه های اجتماعی مجازی را تحلیل می کند در ابتدا از میان مقالات انتخاب شده 13 مقاله که با اهداف و رویکرد تحقیق نمایان بود مشخص گردید . معیارهای مـورد بررسـی در ایـن فراتحلیـل، رویکـردهـای نظری مرور شده، ...  بیشتر

8. تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر مشارکت مدنی شهروندان (مطالعه موردی: شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل)

علی جعفری

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.24990.323

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر مشارکت مدنی در میان شهروندان اردبیلی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر اردبیل می‌باشند که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تعدادشان 115000 نفر برآورد شده است. با استفاده فرمول کوکران تعداد حجم نمونه 384 نفر تعیین گردید و نمونه‌گیری ...  بیشتر

9. طراحی مدل تحقیقات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

علی قربانی؛ مائده فرهت؛ اسماعیل عمران زاده

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.25449.315

چکیده
  یکی از اجزای سیستم اطلاعات بازاریابی، تحقیقات بازاریابی است که به معنی جمع آوری، تجزیه و تحلیل، پیش بینی هدفمند اطلاعات برای تصمیم گیری های مرتبط با شناسایی نیاز ها، خواسته ها و علایق مشتری از یک سو و تشخیص فرصت ها و حل مسائل بازاریابی از سوی دیگر است باتوجه به قدرت نفوذ شبکه های اجتماعی در فضای کسب و کار، بازاریابان باید بتوانند فعالیت ...  بیشتر

10. پدیدۀ دونالد ترامپ؛ تحلیلی بر برند شدن سیاستمداران سلبریتی در عصر رسانه ای شدن سیاست

آرش بیدالله خانی؛ یاسر کهرازه

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.37120.620

چکیده
  در عصر رسانه ای شدن سیاست ، صنعت سرگرمی به راحتی می تواند برای محیط های سیاسی محتوا و قهرمان تولید کند. بر همین اساس، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، شهرت خود را بیش از هر کمپین انتخاباتی، مدیون رسانه ها، فیلمها، شوهای تلویزیونی، برنامه های سرگرمی و... بود. این امر از جمله عوامل اساسی موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ...  بیشتر

11. ویژگی‌های محتوا و درگیری کاربران مطالعه موردی: صفحه رسمی توییتر المپیک توکیو 2020

مهدی لطیفی فرد؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ محمد بحرانی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.52556.978

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در سیاست‌های رسانه‌ای رویدادهای ورزشی تبدیل شده است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط ویژگی‌های محتوا و درگیری کاربران صفحه رسمی المپیک توکیو 2020 است. در این تحقیق 2364 توییت‌ صفحه رسمی کمیته برگزاری بازی‌های المپیک 2020 از سال 2014، به همراه تعداد پسند و بازتوییت‌ها استخراج شد. برای کشف موضوع ...  بیشتر

12. تحلیل روندها و پیشران های مؤثر بر شبکه های اجتماعی آینده

سید جواد شریف شیخ الاسلامی؛ فرهاد نظری زاده؛ احمد گائینی

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/nms.2021.54542.1027

چکیده
  کی از مهمترین مسائل مورد توجه سیاستگذاران در حوزه رسانه موضوع آینده رسانه ها می باشد. اگر سیاستگذاران و تصمیم گیران در این عرصه به شناخت نسبت به آینده دست پیدا نکند نمی توانند نگاه پیش دستانه نسبت به موضوعات و جریان های محوله خود داشته باشند لذا همیشه با حالت های بحرانی مواجهه خواهند بود که تصمیم گیری در این زمانم بسیار هزینه بردار ...  بیشتر