نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران

3 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه‌ طباطبائی

چکیده

رشد میلیون‌ها نفر از مصرف‌کنندگان خبری آنلاین و تلاش وافر مالکان رسانه‌ها برای جلب توجه آنان در فضای وب، ضرورت بررسی کاربرد‌پذیری تارنمای خبری را مورد تأکید قرار می‌دهد. این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه کاربرد‌پذیری تارنماهای خبری بی‌بی‌سی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانو با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جمعیت آماری این تحقیق را دانشجویان سال تحصیلی 95-96 دانشگاه تهران تشکیل داده‌اند که 201 تن از آن‌ها بر اساس فرمول کوکران به‌عنوان جمعیت نمونه و از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند. تکنیک «تفاضل معنایی» برای بررسی هدف تحقیق به‌کار گرفته شد و جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌ استاندار QUIS مبتنی بر طیف آزگود صورت گرفت. یافته‌های این تحقیق نشان داد، از مجموع امتیازات کاربرد‌پذیری، تارنمای بی‌بی‌سی فارسی 71/42 درصد و تارنمای شبکه خبر 48/84 درصد را کسب کرده‌اند. همچنین امتیازات شش بخش «احساس کلی نسبت به تارنما»، «اصطلاحات به‌کار رفته و اطلاعات ارائه شده»، «یادگیری»، «قابلیت‌های تارنما»، «ارتباط تارنما با کاربر» و «صفحه تارنما» حکایت از پیشرو‌ بودن تارنمای بی‌بی‌سی فارسی در تمامی بخش‌ها نسبت به تارنمای شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانداشت و در نتیجه مطابق با نظر پاسخگویان در این نحقیق، پیروز رقابت کاربرد‌پذیری تارنماهای بی‌بی‌سی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، تارنمای بی‌بی‌سی فارسی بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of the usability of the BBC Persian Website and IRINN Website from the viewpoint of the students of Tehran University

نویسندگان [English]

  • Taher Roushandel arabtani 1
  • kobra Samadi 2
  • saeid ghanbary 3

1 Professor, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Master's Degree in Media Management, Tehran University

3 Master of Media Management, Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The growth of millions of online consumer users and the efforts by media owners to attract their attention to the web have highlighted the need to test the usability of the news site. This research was conducted with the aim of evaluating and comparing the usability of the "BBC Persian news" websites and the "Islamic Republic of Iran News Network " using a survey method. The statistical population of this study was from the students of the academic year 2016-2017 of Tehran University. 201 of them were selected according to the Cochran formula as a sample population and through multistage cluster sampling for participation in the research. The "semantic difference" technique was used to investigate the purpose of the research and data collection was done using the QUIS standard questionnaire based on the Azgood spectrum. The findings of this study showed that, from the sum of usability privileges, The "Persian BBC" is 71.42% and the "Islamic Republic of Iran News" Network is 48.48%. Also, respondents' opinion in the six sections, "The overall feeling of the site", "terms used and provided information", "learning", "website capabilities", "linking the site with the user" and "page page", indicate the success of the "BBC" website compared to the website of the "Islamic Republic of Iran News Network".
".

کلیدواژه‌ها [English]

  • IRINN
  • BBC Persian
  • Website usability
  • Interaction
  • Online journalism
اینفوگرافیک حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی. (1396). بازیابی در تاریخ 30/4/1397: http://resaneh.farhangsara.ir/?p=5066
بصیریان‌جهرمی، ‌حسین؛ فهیم‌دانش، فریماه. (1394). «بررسی تطبیقی چگونگی به‌کارگیری نرم خبرها؛ (مطالعه‌ی موردی بخش‌های خبری 30: 20 شبکه‌ی دوم سیما و 60 دقیقه تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی)»، فصلنامه رسانه. دوره 26، شماره 98، صص 105-124.
حاتمی، امیر؛ آقامحسنی، وحید؛ قاسم‌زاده عراقی، مرتضی. (1396). «طراحی مدلی برای ارزیابی کاربردپذیری در وب سایت‌های آنلاین خبری». چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت رسانه. تهران.
رجبی، ‌مجید. (1389). «معرفی و نقد مجموعه روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی: روش تمایز معنایی»، مجله کتاب ماه علوم اجتماعی. دوره 14، شماره 25، صص 114-121.
زابلی‌زاده، ‌اردشیر. (1394). «بررسی میزان استفاده از مقولات ساختاری روایت و خطابه در گزارش‌های خبری شبکه خبر»، فصلنامه رادیو تلویزیون. دوره 11، شماره 26، صص 197-232. بهار
عظیمی‌فرد، ‌فاطمه؛ صلواتیان، سیاوش؛ عمادالدین، علیرضا. (1396). «مقایسه کاربرد عکس و متن اخبار در وبگاه شبکه‌های خبر، العالم و پرس‌تی‌وی»، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین. دوره 3، شماره 11، صص 95-136.
فتحی، فرهاد؛ محمدی، سردار؛ قبادی، سمیرا. (1393). «ارزیابی کیفی صفحات وب فدراسیون فوتبال از دیدگاه کاربران»، مجله رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی. دوره 7، شماره 2، صص 53-62.
فرقانی، محمد مهدی؛ رستگار، علی. (1395). «مقایسة کاربردپذیری تارنماهای خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و فارس از دیدگاه کاربران»، فصلنامه رسانه. دوره 27، شماره 1، صص 23-39. پاییز
فرهنگی، ‌علی‌اکبر؛ قراگوزلو، علیرضا؛ صلواتیان، سیاوش. (1389). «توجه، حکمرانی جدید در اقتصاد رسانه»، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. دوره 17، شماره 63، صص 91-114.
نظیری، ‌قاسم؛ قاسم‌زاده، حبیب‌الله؛ عطف وحید، محمدکاظم؛ بیان‌زاده، سید اکبر. (1384). «معرفی شیوه‌ افتراق معنایی و کاربرد آن در ارزیابی بازنمایی معنایی بیماران افسرده»، مجله روان‌پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران. دوره 11، شماره 41، صص 204-211.
نعمتی‌انارکی، ‌داوود؛ رزمجو، علی‌اکبر؛ کرمی، اسماعیل. (1392). «تحلیل محتوای پایگاه خبری «بی‌بی‌سی فارسی» در مورد انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی»، فصلنامه مطالعات انتخابات. دوره 2، شماره 3، صص 81-116.
نوکاریزی، محسن؛ عابدینی، طیبه. (1390). «ارزشیابی کاربردپذیری وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دید کاربران»، مجله پژوهش‌های نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دوره 1، شماره 2، صص 153-174.
هرمزی زاده، محمدعلی؛ واحدی، محمد؛ رضوی طوسی، سید مجتبی. (1393). «تحلیل محتوای خبر 60 دقیقه «بی‌بی‌سی فارسی» در مورد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری»، فصلنامه رادیو تلویزیون. دوره 10، شماره 24، صص 63-102.
Abdullah, R., & Wei, K. T. (2008). "Usability measurement of Malaysia online news websites". International Journal of Computer Science and Network Security, 8(5), 159–165.
Abran, A., Suryn, W., Khelifi, A., Rilling, J., Seffah, A., & Robert, F. (2004). Consolidating the ISO Usability Models.
Al-Radaideh, Q. A., Abu-Shanab, E., Hamam, S., & Abu-Salem, H. (2011). "Usability Evaluation of Online News Websites: A User Perspective Approach". International Journal of Human and Social Sciences, 6(2), 114–122.
Alexa. (2018). Traffic Statistics. Retrieved from https://www.alexa.com
Belanche, D., Casaló, L. V, & Guinalíu, M. (2012). "Website usability, consumer satisfaction and the intention to use a website: The moderating effect of perceived risk". Journal of Retailing and Consumer Services, 19(1), 124–132.https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2011.11.001
Brajnik, G. (2000). Automatic web usability evaluation: Where is the limit?
Cassidy, W. P. (2007). "Online News Credibility: An Examination of the Perceptions of Newspaper Journalists". Journal of Computer-Mediated Communication, 12(2), 478–498. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00334.x
Chang, J. C.-J., Torkzadeh, G., & Dhillon, G. (2004). "Re-examining the measurement models of success for Internet commerce". Information & Management, 41(5), 577–584. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(03)00091-0
Deborah S., C., & Seungahn, N. (2009). "The Effects of Interactive News Presentation on Perceived User Satisfaction of Online Community Newspapers". Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 855–874. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01473.x
Deuze, M. (2003). "The Web and its Journalisms: Considering the Consequences of Different Types of Newsmedia Online". New Media & Society, 5(2), 203–230. https://doi.org/10.1177/1461444803005002004
Flavián, C., Guinalíu, M., & Gurrea, R. (2006). "The influence of familiarity and usability on loyalty to online journalistic services: The role of user experience". Journal of Retailing and Consumer Services, 13(5), 363–375. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2005.11.003
Gould, J. D., Boies, S. J., & Lewis, C. (1991). "Making Usable, Useful, Productivity-enhancing Computer Applications". Commun. ACM, 34(1), 74–85. https://doi.org/10.1145/99977.99993
Hall, S. (2011). Comparative analysis of the BBC and CNN websites. Retrieved from https://shaunahall.wordpress.com/2011/01/08/comparative-analysis-of-the-bbc-and-cnn-websites
Harper, B. D., & Norman, K. l. (1993). Improving user satisfaction: The questionnaire for user interaction satisfaction version 5.5. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/237124434_Improving _user_satisfaction_The_questionnaire_for_user_interaction_satisfaction_version_55
ISO 9241-11. (1998). Ergonomic requirements for office work with visual display terminals (VDTs). Part 11: Guidance on usability.
Jung Han, H., & Jeong, W. (2012). "Usability study on newspaper mobile websites. OCLC Systems & Services": International Digital Library Perspectives, 28(4), 180–198. https://doi.org/10.1108/10650751211279120
Mason, R. O. (1994). "Convergence and Community: An Ethical Challenge". Review, 29(2), 47–49.
Massey, B. L., & Levy, M. R. (1999). `"Interactive’ Online Journalism at English-Language Web Newspapers in Asia: A Dependency Theory Analysis". Gazette (Leiden, Netherlands), 61(6), 523–538. https://doi.org/10.1177/0016549299061006005
Mendelson, A. L., Coleman, R., & Kurpius, D. D. (2005). "Civic usability in Internet journalism classes". Journalism & Mass Communication Educator, 60(2), 201–212.
Newman, N., Fletcher, R., Levy, D. A. L., & Nielsen, R. K. (2016). DIGITAL NEWS REPORT 2016.
Nip, J. Y. M. (2006). Exploring the second phase of public journalism.
Purcell, K., Lee, R., Mitchell, A., Tom, R., & Keneth, O. (2010). Understanding the Participatory News Consumer. Retrieved from http://www.pewinternet.org/2010/03/01/understanding-the-participatory-news-consumer/
Rafaeli, S. (1988). Interactivity: From new media to communication. In R. P. Hawkins (Ed.), Advancing communication science: Merging mass and interpersonal processes (pp. 110–134). Newbury Park, CA: Sage. Retrieved from https://www.academia.edu/533664
Rotolo, T. (2016). New York Times vs BBC: UX Wars. Retrieved from https://www.trymyui.com/blog/2016/12/09/new-york-times-vs-bbc-ux-wars/
Shumova, V. (2017). The Role of Usability Evaluation in the Process of Media Management. In focus: Helsinki Library Website (HELMET). Arcada. Retrieved from https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/136094/Shumova_Varvara.pdf?sequence=1
Williams, F., Rice, E. R., & Rogers, E. M. (1988). Research Methods and the New Media. New York: The Free Press.