ارائه الگو جهت ارتقای سلامت اجتماعی ازطریق شبکه‌های‌اجتماعی (مورد مطالعه: شبکه‌ اجتماعی‌ اینستاگرام)

مهسا زمانی؛ یونس نوربخش؛ هوشنگ نایبی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 42-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.63698.1277

چکیده
  استفاده روزافرون از شبکه‌های ‌اجتماعی بر ابعاد مختلف سلامت کاربران، تأثیرگذار است. هدف از این پژوهش، ارائه الگو برای ارتقای سلامت ‌اجتماعی از طریق شبکه‌اجتماعی ‌اینستاگرام است. تاکنون درخصوص رابطه انواع گوناگون استفاده‌ازاینستاگرام با سلامت اجتماعی کاربران پژوهشی انجام نگرفته‌است. در این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان استفاده ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی و خشونت خانگی علیه زنان؛ تحلیل هشتگ و واکنش کاربران اینستاگرام به قتل رومینا اشرفی

امیرحسین عالمی؛ سید نورالدین رضوی زاده

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 78-43

https://doi.org/10.22054/nms.2022.62839.1261

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی امروز یکی از اصلی‌ترین محیط‌ها برای بروز احساسات و همین‌طور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاین‌رو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیش‌رو، اینستاگرام به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم در بین کاربران فارسی‌زبان (ازلحاظ تعداد ...  بیشتر

امنیت ادراک شده و انتقال اعتماد در جوامع برند مبتنی بر رسانه اجتماعی با توجه به نقش مشارکت مشتری

حسین نوروزی؛ فریبا بهامین؛ فاطمه داودآبادی فراهانی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 109-79

https://doi.org/10.22054/nms.2022.37656.640

چکیده
  جوامع برند مبتنی بر رسانه اجتماعی برای شرکت‌ها یک ابزار بالقوه برای توسعه روابط برند ایجاد کرده است؛ اما بایستی به این نکته توجه داشت که تمایل روزافزون به استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند، می‌تواند تهدیدات امنیتی و اجتماعی را نیز با خود به همراه داشته باشد و به‌نوعی شرایط و بستر مساعدی ...  بیشتر

چگونگی روابط تولید محتوای کاربرساز در اینستاگرام با تاکید بر رابطه اینفلوئنسر و فالوئر

محمد پویا قاسمی؛ حسین صادقی؛ مهناز نادری؛ علی اصغر کیا

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 138-111

https://doi.org/10.22054/nms.2022.47442.845

چکیده
  هر رسانه‌ی‌ اجتماعی‌ سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانه‌های اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیت‌های جدید در این رسانه‌ها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونه‌ا‌ی از رسانه‌های اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای ...  بیشتر

مقایسه کاربردپذیری تارنما‌های خبری بی بی سی فارسی و شبکه خبر صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران

طاهر روشندل اربطانی؛ کبری صمدی؛ سعید قنبری

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 168-139

https://doi.org/10.22054/nms.2022.35203.576

چکیده
  رشد میلیون‌ها نفر از مصرف‌کنندگان خبری آنلاین و تلاش وافر مالکان رسانه‌ها برای جلب توجه آنان در فضای وب، ضرورت بررسی کاربرد‌پذیری تارنمای خبری را مورد تأکید قرار می‌دهد. این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه کاربرد‌پذیری تارنماهای خبری بی‌بی‌سی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانو با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جمعیت آماری ...  بیشتر

تحول مولفه‌های قدرت در عصر شبکه

حسن خجسته باقرزاده؛ کمیل خجسته باقرزاده

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 194-169

https://doi.org/10.22054/nms.2021.56396.1074

چکیده
  جهان جدید به‌ وسیله‌ی اینترنت در حال شبکه‌ای شدن است. در این دنیای شبکه‌شده، آنچه جدید می‌نماید، جامعه‌ی شبکه‌ای و معماری شبکه‌سازی‌شده‌ی آن است که در آن گره‌های به هم پیوسته با ارتباطات مختلف درون شبکه‌ قرار دارند و اثرات اجتماعی مختلفی را بر جوامع می‌گذارند. برخی محتوا را عنصر بسیار مهمی در شکل‌دادن به قدرت آینده می‌بینند. ...  بیشتر

رسانه‌‌های نوین و برجسته‌سازی در بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای؛ مطالعۀ موردی بحران دیپلماتیک قطر (2017-2020)

سید روح الله حاج زرگرباشی؛ میلاد لطفی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 230-195

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65334.1331

چکیده
  امروزه رسانه‌های نوین عاملی مهم و مؤثر در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی هستند. بحران دیپلماتیک قطر در سال 2017 میلادی که منجر به حصر چهارسالۀ قطر شد از بحران‌های سیاسی مهم منطقۀ غرب آسیا در دهۀ اخیر بوده و آثار وپیامدهای متعددی را در بر داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا نقش رسانه‌های نوین در این بحران را شناسایی کند. نگارندگان در ...  بیشتر

تصویرسازی ترامپ در توئیپلماسی از ایران

سعیده مرادی فر؛ علی امیدی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 268-231

https://doi.org/10.22054/nms.2022.46078.811

چکیده
  در این پژوهش، نگارندگان برای تعیین تصاویر و بازنمایی تصویر ترامپ از خود و ایران، به رفتارهای کلامی وی در توئیتر بسنده کرده‌اند. این پژوهش با استفاده از نرم افزار Maxqda 10 و از طریق کدگذاری طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شده‌ و بدنبال پاسخ به این پرسش‌ها است: ترامپ چه تصویری از آمریکا و ایران را در توئیتر ...  بیشتر

ارزیابی عملکرد رسانه‌های پخش در شبکه‌های اجتماعی آنلاین با استفاده از مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها

هانیه حقیقی نیا؛ محسن رستمی مال خلیفه؛ محمد سلطانی فر

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 303-269

https://doi.org/10.22054/nms.2021.47296.844

چکیده
  چشم‍انداز رسانه‍ای در جهان طی دو دهه‍ی اخیر به‍دلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعه‍ی شبکه‍های اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و به‍طور چشم‍گیری بر نحوه‍ی تولید، توزیع و مصرف رسانه‍ا‍‍ی تأثیر گذاشته است؛ ازاین‌رو برنامه‍ریزان رسانه‍ای می‍بایست در فرآیند تصمیم‍گیری اقدامات مناسب را به‍دقت شناسایی کنند. ...  بیشتر

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و نقش آن در سلامت روانی کاربران نوجوان

محمدآقا دلاورپور؛ احمد آرام دهنه؛ سارا نیک منش

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 337-305

https://doi.org/10.22054/nms.2022.45109.794

چکیده
  در سال‌های اخیر، اعتیاد به گوشی‌های هوشمند به پدیده‌ای نسبتاً رایج در بین کاربران نوجوان تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش اعتیاد به گوشی‌های هوشمند در سلامت روانی دختران و پسران نوجوان بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های مقطعی ـ مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان مهدی ...  بیشتر

نقش رسانه های جدید در جهت دهی به مصرف موسیقی جوانان

حمید حیدرپناه؛ شاپور بهیان؛ فریدون وحیدا

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 374-339

https://doi.org/10.22054/nms.2022.22014.224

چکیده
  در دنیای امروز که عصر رسانه و فضای مجازی است، موسیقی یکی از جذاب‌ترین و پرمصرف‌ترین هنرهاست. هدف از این پژوهش بررسی مصرف رسانه‌ای و موسیقایی جوانان شهر تهران است. روش این پژوهش پیمایشی با ابزار پرسشنامه است، جامعه آماری جوانان 15 تا 29 سال شهرتهران است که از بین آن­ها تعداد 400 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. یافته‌ها ...  بیشتر

رسانه های نوین و استراتژی های تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه گردشگری

اصغر حیدری

دوره 7، شماره 28 ، دی 1400، صفحه 402-375

https://doi.org/10.22054/nms.2022.37679.634

چکیده
  چکیدهرسانه های نوین نقش اساسی در راستای تحقق اهداف اقتصادی به خصوص در حوزه گردشگری دارند بر اساس اینکه رسانه های نوین کارکردهای خود را به درستی ایفا نمایند می توانند از نقش واسط بودن گامی فراتر نهاده و در کلیه فرایندهای توسعه استراتژی های گردشگری نقش داشته باشند. در این صورت رسانه ها تنها به عنوان ابزار بکار نمی روند،بلکه به لحاظ اهمیت ...  بیشتر