مهسا زمانی؛ یونس نوربخش؛ هوشنگ نایبی
چکیده
استفاده روزافرون از شبکههای اجتماعی بر ابعاد مختلف سلامت کاربران، تأثیرگذار است. هدف از این پژوهش، ارائه الگو برای ارتقای سلامت اجتماعی از طریق شبکهاجتماعی اینستاگرام است. تاکنون درخصوص رابطه انواع گوناگون استفادهازاینستاگرام با سلامت اجتماعی کاربران پژوهشی انجام نگرفتهاست. در این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان استفاده ...
بیشتر
استفاده روزافرون از شبکههای اجتماعی بر ابعاد مختلف سلامت کاربران، تأثیرگذار است. هدف از این پژوهش، ارائه الگو برای ارتقای سلامت اجتماعی از طریق شبکهاجتماعی اینستاگرام است. تاکنون درخصوص رابطه انواع گوناگون استفادهازاینستاگرام با سلامت اجتماعی کاربران پژوهشی انجام نگرفتهاست. در این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان استفاده و انواعاستفاده از اینستاگرام با سلامتاجتماعی مخاطبین آن پرداختهشد. بدین منظور در بخش نخست پژوهش با بهرهگیری از روش کیفی و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته به طبقهبندی انواع گوناگون استفاده از اینستاگرام اقدام شد و سپس در بخش دوم با بهرهگیری از روش کمی و توزیع پرسشنامه به بررسی روابط مورد نظر پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشانداد بیش از نیمی از کاربران ایرانی اینستاگرام بین یک تا سه ساعت در شبانهروز از این شبکه استفاده میکنند و میزان سلامتاجتماعی آنان در حد متوسط (022/3) است. بین میزان استفاده از اینستاگرام و شاخصهای انطباق، ارزشمندی و سلامتاجتماعی رابطهمعنادار و منفی وجود دارد. انواع گوناگون استفادهاز این شبکه به 9دسته قابل تقسیم است که نتایج نشانداد استفادهازاینستاگرام برایسرگرمی، و غوطهوری با شاخص انطباقاجتماعی رابطهمعنادار منفی دارد. اما استفادهازاینستاگرام برای یادگیری، اشتغال، و انتقال دانشواطلاعات با سلامتاجتماعی رابطهمعنادار و مثبت دارد. استفاده از اینستاگرام برای ارتباطات و نیز برای خودابرازی با تعلقاجتماعی رابطهمعنادار مثبت دارد. براساس یافتههای این پژوهش، ارتقای بخشی از عوامل سلامتاجتماعی در بعد فردی از طریق اینستاگرام قابل تحقق است و این موضوع میتواند موردتوجه کاربران و مسئولین و سیاستگذاران قرار بگیرد.
امیرحسین عالمی؛ سید نورالدین رضوی زاده
چکیده
شبکههای اجتماعی امروز یکی از اصلیترین محیطها برای بروز احساسات و همینطور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاینرو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیشرو، اینستاگرام بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی مهم در بین کاربران فارسیزبان (ازلحاظ تعداد ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی امروز یکی از اصلیترین محیطها برای بروز احساسات و همینطور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاینرو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیشرو، اینستاگرام بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی مهم در بین کاربران فارسیزبان (ازلحاظ تعداد کاربران) برای تحقیق انتخاب شد تا معضل اجتماعی خشونت خانگی علیه زنان بهعنوان یکی از سوژههای مهمی که افکار عمومی را در سالهای اخیر تحت تأثیر قرار داده است موردبررسی قرار گیرد. در این تحقیق موضوع قتل شرافتی (قتل رومینا اشرفی) بهعنوان یکی از حادترین اشکال خشونت خانگی بهطور هدفمند برای مطالعه انتخاب شد و با تحلیل هشتگ #رومینا_اشرفی در اینستاگرام بخش عمدهای از محتوای بهکاررفته در این شبکه اجتماعی که مرتبط با حادثه بودند استخراج شد. از میان ۴۵.۸ هزار پست 33 هزار و 740 پست بر اساس بیشترین بازدید و بیشترین مشارکت نمونهگیری شد. سپس خط زمانی تولید محتوا در اینستاگرام استخراج گردید و با استفاده از هشتگهای مشابه، محتوای منتشرشده نیز محوربندی گردید. در ادامه پستهای برتر و پربازدیدترین و پر مشارکتترین محتوا و کاربران شناسایی شدند. درنهایت با رویکرد نتنوگرافی کامنتهای پر بازدیدترین پست منتشرشده با هشتک مذکور تحلیل و دستهبندی گردید. این مطالعه نشان داد که کاربران در مواجه با حوادث اینچنینی چه رویکرد و چه رفتاری را بیشتر بروز میدهند.
حسین نوروزی؛ فریبا بهامین؛ فاطمه داودآبادی فراهانی
چکیده
جوامع برند مبتنی بر رسانه اجتماعی برای شرکتها یک ابزار بالقوه برای توسعه روابط برند ایجاد کرده است؛ اما بایستی به این نکته توجه داشت که تمایل روزافزون به استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی در کنار فرصتهایی که ایجاد میکند، میتواند تهدیدات امنیتی و اجتماعی را نیز با خود به همراه داشته باشد و بهنوعی شرایط و بستر مساعدی ...
بیشتر
جوامع برند مبتنی بر رسانه اجتماعی برای شرکتها یک ابزار بالقوه برای توسعه روابط برند ایجاد کرده است؛ اما بایستی به این نکته توجه داشت که تمایل روزافزون به استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی در کنار فرصتهایی که ایجاد میکند، میتواند تهدیدات امنیتی و اجتماعی را نیز با خود به همراه داشته باشد و بهنوعی شرایط و بستر مساعدی برای ظهور ناامنی و از بین بردن حریم خصوصی به وجود آورده است. این پژوهش به دنبال درک ارزشهای موجود جامعه برند مبتنی بر رسانه اجتماعی است و از منظر انتقال اعتماد به بررسی این امر میپردازد که چگونه اعتماد مشتری به برند از طریق سایر اجزا جامعه برند میتواند انتقال یابد. مطالعهی حاضر، پژوهشی توصیفی پیمایشی است. برای این منظور نظرات تعداد 384 نفر از کاربران فعال در جوامع برندی شکلگرفته در شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمعآوری و موردسنجش قرار گرفت و با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار آماری SMART PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که امنیت ادراکشده توسط مشتریان در شبکههای اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر انتقال اعتماد میان اجزا جامعه برند مبتنی بر رسانه اجتماعی دارد. همچنین انتقال اعتماد (اعتماد بین مشتری با مشتری – اعتماد بین مشتری با بازاریاب) اثر مثبت معناداری بر مشارکت مشتریان در جامعه برند دارد و انتقال اعتماد و مشارکت سبب اعتماد به برند میگردند. بر این اساس پیشنهادهایی نیز جهت تقویت ادراک مشتریان از امنیت و افزایش مشارکت ایشان در جوامع برند ارائه میگردد.
محمد پویا قاسمی؛ حسین صادقی؛ مهناز نادری؛ علی اصغر کیا
چکیده
هر رسانهی اجتماعی سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانههای اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیتهای جدید در این رسانهها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونهای از رسانههای اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای ...
بیشتر
هر رسانهی اجتماعی سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانههای اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیتهای جدید در این رسانهها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونهای از رسانههای اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای تولید محتوا شده است. نوآوری کاربران در تولید محتوا منجر به شکلگیری گونههای نوینی از محتوا در اینستاگرام شده و از این نظر مطالعه روابط تولید محتوا در اینستاگرام ضروری به نظر میرسد. هدف این پژوهش ارائهی شرحی از عوامل مرتبط در شکلدهی به تولیدات کاربرساخته با تاکید بر رابطهی اینفلوئنسر و فالوئر است. در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز با برگزاری سه نشست گروهی متمرکز با کاربران فعال اینستاگرام گردآوری و با استفاده از تکنیک تحلیل تماتیک تحلیل شده است. پس از کدگذاری اطلاعات 11مقولهی اصلی مرتبط با تولید کاربرساز احصاء شد و این مقولات حول مقولهی کانونیِ مشارکت جمعی در تولید محتوا صورتبندی گردید.پس از کدگذاری عناصر موثر بر تولیدات کاربرمحور در بین کاربران ایرانی به 12 مقوله اصلی که بر تولیدات کاربرمحور اثر می گذارند و در نهایت منجر به حفظ شبکه ی ایسنتاگرام می شوند وشناسایی شدند و حول مقوله کانونی چرخه دورانی توجه بین فالوئر و اینفلوئنسر صورت بندی شدند.
طاهر روشندل اربطانی؛ کبری صمدی؛ سعید قنبری
چکیده
رشد میلیونها نفر از مصرفکنندگان خبری آنلاین و تلاش وافر مالکان رسانهها برای جلب توجه آنان در فضای وب، ضرورت بررسی کاربردپذیری تارنمای خبری را مورد تأکید قرار میدهد. این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه کاربردپذیری تارنماهای خبری بیبیسی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانو با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جمعیت آماری ...
بیشتر
رشد میلیونها نفر از مصرفکنندگان خبری آنلاین و تلاش وافر مالکان رسانهها برای جلب توجه آنان در فضای وب، ضرورت بررسی کاربردپذیری تارنمای خبری را مورد تأکید قرار میدهد. این تحقیق با هدف ارزیابی و مقایسه کاربردپذیری تارنماهای خبری بیبیسی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانو با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جمعیت آماری این تحقیق را دانشجویان سال تحصیلی 95-96 دانشگاه تهران تشکیل دادهاند که 201 تن از آنها بر اساس فرمول کوکران بهعنوان جمعیت نمونه و از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند. تکنیک «تفاضل معنایی» برای بررسی هدف تحقیق بهکار گرفته شد و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندار QUIS مبتنی بر طیف آزگود صورت گرفت. یافتههای این تحقیق نشان داد، از مجموع امتیازات کاربردپذیری، تارنمای بیبیسی فارسی 71/42 درصد و تارنمای شبکه خبر 48/84 درصد را کسب کردهاند. همچنین امتیازات شش بخش «احساس کلی نسبت به تارنما»، «اصطلاحات بهکار رفته و اطلاعات ارائه شده»، «یادگیری»، «قابلیتهای تارنما»، «ارتباط تارنما با کاربر» و «صفحه تارنما» حکایت از پیشرو بودن تارنمای بیبیسی فارسی در تمامی بخشها نسبت به تارنمای شبکه خبر جمهوری اسلامی ایرانداشت و در نتیجه مطابق با نظر پاسخگویان در این نحقیق، پیروز رقابت کاربردپذیری تارنماهای بیبیسی فارسی و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، تارنمای بیبیسی فارسی بود.
حسن خجسته باقرزاده؛ کمیل خجسته باقرزاده
چکیده
جهان جدید به وسیلهی اینترنت در حال شبکهای شدن است. در این دنیای شبکهشده، آنچه جدید مینماید، جامعهی شبکهای و معماری شبکهسازیشدهی آن است که در آن گرههای به هم پیوسته با ارتباطات مختلف درون شبکه قرار دارند و اثرات اجتماعی مختلفی را بر جوامع میگذارند. برخی محتوا را عنصر بسیار مهمی در شکلدادن به قدرت آینده میبینند. ...
بیشتر
جهان جدید به وسیلهی اینترنت در حال شبکهای شدن است. در این دنیای شبکهشده، آنچه جدید مینماید، جامعهی شبکهای و معماری شبکهسازیشدهی آن است که در آن گرههای به هم پیوسته با ارتباطات مختلف درون شبکه قرار دارند و اثرات اجتماعی مختلفی را بر جوامع میگذارند. برخی محتوا را عنصر بسیار مهمی در شکلدادن به قدرت آینده میبینند. اما بررسی رخدادها و رفتارهایی که تاکنون بهوجود آمده و با روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی شده است نشان میدهد که قدرت از مفهوم سنتی خود در حال تغییر است و عناصر قدرتساز جدیدی ناظر به فناوریهای ارتباطی در حال شکلگیری هستند. آنچنان که این موضوع حتی چالش حکمرانی آیندهی دولتها شده است. فناوری، شبکه، اطلاعات مولفههای جدید قدرتساز هستند. این سه عنصر به صورت کلی در 4 پدیده اینترنت، دستگاه، پلتفرم و محتوا-خدمت بروز و ظهور میکنند و از طریق آنها اعمال قدرت میکنند. عصر فناوریهای ارتباطی، عصر شبکه است که در آن با ایجاد روابط فرامکانی و بیزمانی بر بستر اینترنت، کنشگر شبکه خلق میشود. کنشگری که خود را در قید حاکمیت دولت ملی نمیبیند چرا که روابط و محتوایش در کنترل او نیست و دولت تنها به یک گره هرچند مهم از شبکه خاص تبدیل میشود. از سوی دیگر قدرت بهصورت عمودی بهترتیب از دارندگان فناوری، صاحبان پلتفرم و تولیدکنندگان محتوا-خدمت توزیع میشود.
سید روح الله حاج زرگرباشی؛ میلاد لطفی
چکیده
امروزه رسانههای نوین عاملی مهم و مؤثر در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی هستند. بحران دیپلماتیک قطر در سال 2017 میلادی که منجر به حصر چهارسالۀ قطر شد از بحرانهای سیاسی مهم منطقۀ غرب آسیا در دهۀ اخیر بوده و آثار وپیامدهای متعددی را در بر داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا نقش رسانههای نوین در این بحران را شناسایی کند. نگارندگان در ...
بیشتر
امروزه رسانههای نوین عاملی مهم و مؤثر در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی هستند. بحران دیپلماتیک قطر در سال 2017 میلادی که منجر به حصر چهارسالۀ قطر شد از بحرانهای سیاسی مهم منطقۀ غرب آسیا در دهۀ اخیر بوده و آثار وپیامدهای متعددی را در بر داشته است. پژوهش حاضر تلاش دارد تا نقش رسانههای نوین در این بحران را شناسایی کند. نگارندگان در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تبیینی به این نتیجه رسیدهاند که با توجه به نقش تعیینکنندۀ رسانههای نوین در جهان امروز، بحران دیپلماتیک قطر نیز از تأثیر این متغیر مهم مستثنا نبوده و رسانههای نوین اعم از خبرگزاریهای مختلف، شبکههای خبری ماهوارهای و شبکههای مجازی بهعنوان محرکی مهم در مراحل مختلف این بحران دیپلماتیک، از شروع، تشدید تا کاهش بحران و آغاز مصالحه میان طرفین تأثیرگذار بودهاند. درواقع، رسانههای نوین ازجمله عوامل مؤثر بر کلید خوردن بحران بوده است، بهطوریکه با شروع بحران و افزایش تقابل و جنگ رسانهای میان عربستان سعودی و قطر؛ روابط طرفها حاد و تشدید شده و از سوی دیگر همین عامل در کاهش منازعه میان طرفین و آغاز مصالحه نیز عاملی مؤثر بوده است، به گونهای که با شروع فرایند مصالحه، کشمکش رسانهای میان طرفین کاهش یافت و در شرایط مدیریت بحران، خبرگزاریهای مختلف با تلطیف افکار عمومی منطقه و جهان زمینه را برای ازسرگیری مجدد روابط سیاسی و اقتصادی میان عربستان سعودی و قطر را فراهم آوردند.
سعیده مرادی فر؛ علی امیدی
چکیده
در این پژوهش، نگارندگان برای تعیین تصاویر و بازنمایی تصویر ترامپ از خود و ایران، به رفتارهای کلامی وی در توئیتر بسنده کردهاند. این پژوهش با استفاده از نرم افزار Maxqda 10 و از طریق کدگذاری طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شده و بدنبال پاسخ به این پرسشها است: ترامپ چه تصویری از آمریکا و ایران را در توئیتر ...
بیشتر
در این پژوهش، نگارندگان برای تعیین تصاویر و بازنمایی تصویر ترامپ از خود و ایران، به رفتارهای کلامی وی در توئیتر بسنده کردهاند. این پژوهش با استفاده از نرم افزار Maxqda 10 و از طریق کدگذاری طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شده و بدنبال پاسخ به این پرسشها است: ترامپ چه تصویری از آمریکا و ایران را در توئیتر بازنمایی کرده است؟ و دلایل این تصویرسازی چیست؟ یافتههای پژوهش در قالب دو مفهوم تصویر از خود و تصویر از دیگری میباشد. نگارندگان در مفهوم تصویر از خود با دو مقوله فرعی دستاوردهای جمهوریخواهان و دستاوردهای دموکراتها مواجه شدهاند؛ دو مقولهای که ترامپ در تلاش است تا تصویر احیاگر قدرت آمریکا را برای جمهوریخواهان (با 4مقوله) و تصویر تهدیدگر قدرت آمریکا از سوی دموکراتها و اوباما (با 2مقوله) در قبال ایران را بمنظور توجیه اقدامات ضدایرانی خود و تمدید پست ریاست جمهوریاش بازنمایی کند، که این مهم به نوبه خود سبب دوقطبی شدن سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران شده است. همچنین در مفهوم تصویر از دیگری، ایران بهعنوان دشمن آمریکا بازنمایی شده است که شامل 3مقوله رژیم اقتدارگرا، ناقض دموکراسی و برهمزننده نظم بینالملل است. در واقع این نوع تصویرسازی ترامپ از خود و دیگری متاثر از گفتمان ضدایرانی در آمریکا، نفوذ حامیان اسرائیلی و اطرافیان ضدایرانی ترامپ، ویژگیهای شخصیتی ترامپ، نشان دادن خویش به عنوان عملکننده به وعدههای انتخاباتی 2016 و تنفر وی از اوباما بوده که بصورت ضمنی و صریح در توئیتهای ترامپ خود را بروز دادهاست
هانیه حقیقی نیا؛ محسن رستمی مال خلیفه؛ محمد سلطانی فر
چکیده
چشمانداز رسانهای در جهان طی دو دههی اخیر بهدلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعهی شبکههای اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و بهطور چشمگیری بر نحوهی تولید، توزیع و مصرف رسانهای تأثیر گذاشته است؛ ازاینرو برنامهریزان رسانهای میبایست در فرآیند تصمیمگیری اقدامات مناسب را بهدقت شناسایی کنند. ...
بیشتر
چشمانداز رسانهای در جهان طی دو دههی اخیر بهدلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعهی شبکههای اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و بهطور چشمگیری بر نحوهی تولید، توزیع و مصرف رسانهای تأثیر گذاشته است؛ ازاینرو برنامهریزان رسانهای میبایست در فرآیند تصمیمگیری اقدامات مناسب را بهدقت شناسایی کنند. اولین قدم برای تغییر رویهها، اطلاعاتی است که از طریق «ارزیابی عملکرد» حاصل میشود. در این مقاله، عملکرد رسانههای پخش در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام و سروش) با استفاده از مدلهای CCR و BCC در تحلیل پوششی دادهها ارزیابی شده است. نتایج در دو ماهیت ورودی و خروجی -که سطح فعالیت سازمان و سطح پاسخ مخاطبان نامیده شده است- ارزیابی و نتایج حاصل از اجرای دو مدل مقایسه شده است. درواقع، عملکرد هر یک از این واحدها در استفادهی بهینه از منابع برای تولید ستادهها، ارزیابی شده است. جامعهی آماری در این پژوهش، شبکههای رادیویی و تلویزیونی است که بهعنوان واحد تصمیمگیرنده در نظر گرفته شدهاند. نتایج نشان میدهد تعدادی از واحدها با اجرای مدلهای CCR و BCC در سطوح فعالیت سازمان و پاسخ مخاطبان، بهطور مشترک کارا بودهاند؛ اما با اجرای مدل BCC واحدهای دیگری نیز کارا شناسایی شدهاند. سپس بهکمک تحلیل ابرکارایی، واحدهای کارا رتبهبندی شدهاند. در نهایت، واحدهای ناکارا در هر یک از شبکههای اجتماعی شناسایی و بهمنظور بهبود عملکرد واحدهای ناکارا، استراتژی مناسب پیشنهاد شده است. این الگو به مدیران رسانهای کمک خواهد کرد تا عوامل ناکارایی خود را در مقایسه با رقبا شناسایی کرده و به واحدی کارا، تبدیل شوند.
محمدآقا دلاورپور؛ احمد آرام دهنه؛ سارا نیک منش
چکیده
در سالهای اخیر، اعتیاد به گوشیهای هوشمند به پدیدهای نسبتاً رایج در بین کاربران نوجوان تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش اعتیاد به گوشیهای هوشمند در سلامت روانی دختران و پسران نوجوان بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای مقطعی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان مهدی ...
بیشتر
در سالهای اخیر، اعتیاد به گوشیهای هوشمند به پدیدهای نسبتاً رایج در بین کاربران نوجوان تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش اعتیاد به گوشیهای هوشمند در سلامت روانی دختران و پسران نوجوان بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای مقطعی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان مهدی شهر سمنان تشکیل میداد. تعداد 211 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از این جامعه انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل فرم کوتاه پرسشنامة اعتیاد به گوشی هوشمند(SPAI-SF) بود. از این ابزار به منظور غربالگری افراد معتاد به گوشی هوشمند از افراد غیرمعتاد به آن استفاده شد. سطح سلامت روانی آزمودنیها نیز با استفاده از پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی (G.H.Q) مورد سنجش قرار گرفت. با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیرة عاملی، دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر معنادار نبودن اثر تعاملی و در مقابل، معناداری اثر مستقل دو متغیر اعتیاد به گوشی هوشمند و جنسیت بر سلامت روانی کاربران بود. آنچنان که نمره کلی سلامت روانی و علائم جسمانی، اضطراب و افسردگی کاربران معتاد به گوشی هوشمند، پایینتر از کاربران عادی بود. همچنین مشخص شد که نمره کلی سلامت روانی و علائم جسمانی و اضطراب دختران پایینتر از پسران است. این نتیجه نشان دهنده اثرات زیانبار اعتیاد به گوشی هوشمند در کاهش سلامت جسمانی و روانشناختی کاربران نوجوان است. بنابراین اقدام در جهت پیشگیری از اعتیاد به گوشیهای هوشمند میتواند، مانع بروز آسیب جسمانی و روانی بیشتر در کاربران شود.
حمید حیدرپناه؛ شاپور بهیان؛ فریدون وحیدا
چکیده
در دنیای امروز که عصر رسانه و فضای مجازی است، موسیقی یکی از جذابترین و پرمصرفترین هنرهاست. هدف از این پژوهش بررسی مصرف رسانهای و موسیقایی جوانان شهر تهران است. روش این پژوهش پیمایشی با ابزار پرسشنامه است، جامعه آماری جوانان 15 تا 29 سال شهرتهران است که از بین آنها تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. یافتهها ...
بیشتر
در دنیای امروز که عصر رسانه و فضای مجازی است، موسیقی یکی از جذابترین و پرمصرفترین هنرهاست. هدف از این پژوهش بررسی مصرف رسانهای و موسیقایی جوانان شهر تهران است. روش این پژوهش پیمایشی با ابزار پرسشنامه است، جامعه آماری جوانان 15 تا 29 سال شهرتهران است که از بین آنها تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. یافتهها در خصوص علاقه به موسیقی نشان داد که 86 درصد در حد زیاد، 13 درصد کم و تنها 1 درصد اصلاً به موسیقی علاقه ندارند. 45 درصد علاقهمندی خود را به خوانندگی ابراز داشتهاند، در خصوص مصرف رسانهای پاسخگویان، بیشترین میزان ساعات استفاده به ترتیب مربوط به تلگرام، اینترنت، تلویزیون، اینستاگرام، ماهواره، فیسبوک و کمترین میزان مربوط به رادیوست. تنها 8/15 درصد معتقدند موسیقیهای مجاز تولید داخل (صداوسیما وآلبومها) توانسته نیازهای موسیقایی آنها را برطرف کند. بالای 80 درصد معتقدند که: فضایمجازی باعث شده راحتتر به موسیقی دلخواهشان دسترسی داشتهباشند، تنوع بیشتری در انتخابهایشان داشته و با خوانندگان و سبکهای موسیقی جدیدی آشنا شوند. 70 درصد معتقدند فضایمجازی باعث شده مدتزمان بیشتری به موسیقی گوش کنند و حدود 50 درصد معتقدند فضایمجازی باعثشده هرگونه موسیقی که دم دستشان بیاید را گوشکنند. در این پژوهش 3 فرضیه موردسنجش قرارگرفت که بر اساس آمار استنباطی بین مصرف رسانهای، سرمایه فرهنگی والدین با مصرف موسیقی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین مصرف رسانهای (جدید و قدیم) با مصرف موسیقی تفاوت معناداری وجود دارد.
اصغر حیدری
چکیده
چکیدهرسانه های نوین نقش اساسی در راستای تحقق اهداف اقتصادی به خصوص در حوزه گردشگری دارند بر اساس اینکه رسانه های نوین کارکردهای خود را به درستی ایفا نمایند می توانند از نقش واسط بودن گامی فراتر نهاده و در کلیه فرایندهای توسعه استراتژی های گردشگری نقش داشته باشند. در این صورت رسانه ها تنها به عنوان ابزار بکار نمی روند،بلکه به لحاظ اهمیت ...
بیشتر
چکیدهرسانه های نوین نقش اساسی در راستای تحقق اهداف اقتصادی به خصوص در حوزه گردشگری دارند بر اساس اینکه رسانه های نوین کارکردهای خود را به درستی ایفا نمایند می توانند از نقش واسط بودن گامی فراتر نهاده و در کلیه فرایندهای توسعه استراتژی های گردشگری نقش داشته باشند. در این صورت رسانه ها تنها به عنوان ابزار بکار نمی روند،بلکه به لحاظ اهمیت جزء یکی از ارکان مهم توسعه استراتژی های گردشگری به حساب می آیند.روش این پژوهش،توصیفی- پیمایشی بوده و هدف آن هدف ارائه مدل توسعه استراتژی های گردشگری با استفاده از رسانه های نوین درراستای سند چشم انداز بیست ساله( افق1404) می باشد که در آن به بررسی کارکرد ها و ویژگی های رسانه های نوین در جامعه و استراتژی های گردشگری،سند چشم انداز گردشگری،الگوهای نظری ارتباطات توسعه و مدیریت گردشگری می پردازد. برای بررسی روابط علّی بین متغیرها از معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده شد،برای دست یافتن به مدل ساختاری طی دو مرحله پرسشنامه بین اساتید ارتباطات و رسانه گردشگری در مرحله اول و در مرحله بعد جهت آزمون مدل بین مدیران و کارشناسان گردشگری توزیع شد. تا در نهایت مدل ساختاری حاصل گردد. نتایج نشان داد از میان کارکردهای رسانه ها که کارکرد بسیج کنندگی با 0.71درصد وکارکرد همبستگی رسانه های نوین با 0.69درصد بیشترین تاثیر را از میان کارکردهای رسانه های نوین در توسعه استراتژی های گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته است.