نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 پژوهشگر مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما
2 استادیار گروه جامعه شناسی واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
در دنیای امروز که عصر رسانه و فضای مجازی است، موسیقی یکی از جذابترین و پرمصرفترین هنرهاست. هدف از این پژوهش بررسی مصرف رسانهای و موسیقایی جوانان شهر تهران است. روش این پژوهش پیمایشی با ابزار پرسشنامه است، جامعه آماری جوانان 15 تا 29 سال شهرتهران است که از بین آنها تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. یافتهها در خصوص علاقه به موسیقی نشان داد که 86 درصد در حد زیاد، 13 درصد کم و تنها 1 درصد اصلاً به موسیقی علاقه ندارند. 45 درصد علاقهمندی خود را به خوانندگی ابراز داشتهاند، در خصوص مصرف رسانهای پاسخگویان، بیشترین میزان ساعات استفاده به ترتیب مربوط به تلگرام، اینترنت، تلویزیون، اینستاگرام، ماهواره، فیسبوک و کمترین میزان مربوط به رادیوست. تنها 8/15 درصد معتقدند موسیقیهای مجاز تولید داخل (صداوسیما وآلبومها) توانسته نیازهای موسیقایی آنها را برطرف کند. بالای 80 درصد معتقدند که: فضایمجازی باعث شده راحتتر به موسیقی دلخواهشان دسترسی داشتهباشند، تنوع بیشتری در انتخابهایشان داشته و با خوانندگان و سبکهای موسیقی جدیدی آشنا شوند. 70 درصد معتقدند فضایمجازی باعث شده مدتزمان بیشتری به موسیقی گوش کنند و حدود 50 درصد معتقدند فضایمجازی باعثشده هرگونه موسیقی که دم دستشان بیاید را گوشکنند. در این پژوهش 3 فرضیه موردسنجش قرارگرفت که بر اساس آمار استنباطی بین مصرف رسانهای، سرمایه فرهنگی والدین با مصرف موسیقی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین مصرف رسانهای (جدید و قدیم) با مصرف موسیقی تفاوت معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of new media in directing youth to consume music
نویسندگان [English]
- hamid heydarpanah 1
- shapoor behyan 2
- feridon vahida 3
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Islamic Azad University, Mobarakeh Branch, Isfahan, Iran
3 Professor,Department of Social Sciences, University of Isfahan, Iran
چکیده [English]
In today's world of media and cyberspace, music is one of the most attractive and the most widely used arts. The present study aims to evaluate the music and media consumption of the youth in Tehran. The study is a survey. The population consists of 15 to 29 years old young people of Tehran, out of which 800 were selected by random sampling method.
The findings about interest in music showed that 86% of the subjects are highly interested in music, 13% low interest and only 1% are not interested in music;
45 percent have expressed their interest in singing. Regarding the respondents' media consumption, the highest number of hours spending for media was respectively related to Telegram, Internet, TV, Instagram, satellite, Facebook and the lowest one is related to the radio.
15.8% of people believe that authorized domestic music tracks (television and albums) have been able to meet their musical needs.
80% believe that cyberspace makes it easier to access their favorite music, have more variety in their choices and become familiar with new music singers and styles. 70% believed that cyberspace has caused them listen to music more and 50% argued that cyberspace has made them to listen to any available music.
The present study analyzed 3 hypotheses and according to the inferential statistics, there is a significant positive relationship between media consumption, cultural capital of parents and the residential district with music consumption.
کلیدواژهها [English]
- music consumption
- media consumption
- cultural capital and cyberspace