نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

جوامع برند مبتنی بر رسانه اجتماعی برای شرکت‌ها یک ابزار بالقوه برای توسعه روابط برند ایجاد کرده است؛ اما بایستی به این نکته توجه داشت که تمایل روزافزون به استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند، می‌تواند تهدیدات امنیتی و اجتماعی را نیز با خود به همراه داشته باشد و به‌نوعی شرایط و بستر مساعدی برای ظهور ناامنی و از بین بردن حریم خصوصی به وجود آورده است. این پژوهش به دنبال درک ارزش‌های موجود جامعه برند مبتنی بر رسانه اجتماعی است و از منظر انتقال اعتماد به بررسی این امر می‌پردازد که چگونه اعتماد مشتری به برند از طریق سایر اجزا جامعه برند می‌تواند انتقال یابد. مطالعه‌ی حاضر، پژوهشی توصیفی پیمایشی است. برای این منظور نظرات تعداد 384 نفر از کاربران فعال در جوامع برندی شکل‌گرفته در شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمع‌آوری و موردسنجش قرار گرفت و با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار آماری SMART PLS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که امنیت ادراک‌شده توسط مشتریان در شبکه‌های اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر انتقال اعتماد میان اجزا جامعه برند مبتنی بر رسانه اجتماعی دارد. همچنین انتقال اعتماد (اعتماد بین مشتری با مشتری – اعتماد بین مشتری با بازاریاب) اثر مثبت معناداری بر مشارکت مشتریان در جامعه برند دارد و انتقال اعتماد و مشارکت سبب اعتماد به برند می‌گردند. بر این اساس پیشنهادهایی نیز جهت تقویت ادراک مشتریان از امنیت و افزایش مشارکت ایشان در جوامع برند ارائه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Perceived Security and Trust Transfer in Social Media Based Brand Communities (SMBBCs) According to the Role of Customer Engagement

نویسندگان [English]

  • hossein norouzi 1
  • fariba bahamin 2
  • fatemeh davoodabadifarahani 2

1 Dep. of Business, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 MSc. In Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Social Media Based Brand Communities (SMBBCs) have created a potential tool for development of brand communication in companies, but it is worth noting that the increasing interest in the use of social media and networks has created both opportunities and social and security threats leading to an infrastructure for the emergence of insecurity and violation of the privacy. The research sought to perceive existing values of Social Media Based Brand Communities (SMBBCs) and investigate the trust transfer and how the customer brand trust could be transferred by other members of a brand community. The present study had a descriptive survey type. Therefore, 384 active users' views in brand communities of Instagram social network were collected and measured using online questionnaires, and then analyzed by the structural equation modeling (SEM) technique and SMART PLS software. According to results, the perceived security by customers in social networks had a significant positive effect on the trust transfer between members of Social Media Based Brand Communities. Furthermore, the trust transfer (customer-customer trust and customer-marketer trust) had a significant positive effect on the customer engagement in brand communities; and the trust transfer and engagement led to the brand trust. On this basis, suggestions were offered to enhance customers' perception of security as well as their engagement in brand communities

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Perceived Security"
  • "Trust Transfer"
  • "Customer Engagement"
  • "Social Media Based Brand Communities (SMBBCs)"
حاجی رحیمی، صابر. (1392). «بررسی تأثیر جوامع برند برخط بر وفاداری به برند با اثر میانجی اعتماد به برند و متغیرهای مشتری محوری». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه سمنان.
حسینی، الهه؛ کلاته سیفری، معصومه. (1395). «طراحی مدل تأثیر جوامع برندی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی بر شیوه‌های ارزش‌آفرینی، اعتماد و وفاداری به برند». نشریه مدیریت ورزشی. دوره 8. شماره 6. صص 921-907. زمستان.
حسینی، میرزا حسن؛ امینیان، مقداد. (1394). «نقش فناوری شبکه‌های اجتماعی آنلاین بر مشارکت مشتری». پژوهش فناوری. شماره 1. صص 84-67. پاییز.
حسینی سنو، سید امین؛ مظاهری، الهام. (1396). «تأثیر حریم خصوصی، امنیت و اعتماد ادراک‌شده بر رفتار به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی موبایل: نقش تعدیل‌کننده متغیر جنسیت». فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران دسترسی از http://Jipm.irandoc.ac.ir.
حقیقی، الهام؛ منتظر، غلامعلی. (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در شبکه­های اجتماعی برخط به کمک روش الکترة فازی». مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 7. شماره 4. صص 715-740. زمستان.
دادفر، زهرا. (1395). «تأثیر جامعه برند بر مبنای رسانه اجتماعی بر اعتماد به برند؛ موردمطالعه: فالوور­های اینستاگرام شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال». پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد، دانشگاه مازندران.
دامغانیان، حسین؛ سیاه سرانیی کجوری، محمدعلی. (1391). «بررسی تأثیر امنیت ادراک‌شده بر اعتماد به بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان زن (پیمایشی درباره‌ی بانک صادرات شهر سمنان)». مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 4. شماره 13. صص 88-71. زمستان.
سعیدنیا، حمیدرضا؛ قهرمانی، آمنه؛ ایران‌نژاد پاریزی، مهدی. (1395). «پیامدهای تأثیر جامعه­ی برند مبتنی بر رسانه اجتماعی بر اعتماد و وفاداری به برند». مدیریت برند. دوره 3. شماره 6. صص 65-88. تابستان.
شیرخدایی، میثم؛ شاهی، محبوبه؛ نجات، سهیل؛ محمودی نسب، سحر. (1396). «بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر شکل‌گیری اعتماد و وفاداری به برند در جامعه برند (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)». تحقیقات بازاریابی نوین. دوره 7. شماره 3. صص 107-124. پاییز.
غفوریان، امیر؛ دانشمند، بهناز؛ بهبودی، امید. (1396). «تأثیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بر وفاداری برند و قصد خرید مصرف‌کنندگان». تحقیقات بازاریابی نوین. سال هفتم. شماره سوم. صص 175-190. پاییز.
فرجام فرد، راضیه؛ شاه طهماسبی، اسماعیل. (1395). «بررسی پیشایندها و پیامدهای مؤثر بر مشارکت اعضا در اجتماع مجازی برند در ایران (موردمطالعه: اجتماع مجازی برند الیت)». فصلنامه مدیریت برند. دوره سوم. شماره 5. صص 119- 150. بهار.
فرقانی، محمدمهدی؛ شمسایی­نیا، رامین. (1396). «تعامل رسانه­های جمعی و فناوری­های نوین ارتباطی؛ بازنمایی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی». فصلنامه مطالعات رسانه­های نوین. سال سوم. شماره 10. صص 209-258. تابستان.
کریم پناه، روشنک. (1395). «بررسی نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در انتشار پیام­های تبلیغاتی برای جذب مخاطبان رده سنی تا 20 30 سال دانشجویان دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
کلانتری، عبدالحسین؛ محبی، سیروس؛ حیدر خانی، هابیل. (1395). «بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه‌های جمعی جهانی و احساس امنیت اجتماعی در شهر کرمانشاه». پژوهش‌نامه توسعه فرهنگی اجتماعی. سال دوم. شماره 3. صص 25-42. بهار.
نرگسیان، عباس؛ دیندار، یاشار؛ طهماسبی آقبلاغی، داریوش. (1394). «مطالعه تأثیر ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت سیاسی اعتماد عمومی و انسجام ملی». نشریه مدیریت فرهنگ‌سازمانی. دوره 13. شماره 4. صص 995-1017. زمستان.
ناصحی فر، وحید. (1393). «تأثیر جامعه برند در شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد و وفاداری مشتریان به برند». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.
Agnihotri, Raj., Kothandaraman, Prabakar., Kashyap, Rajiv. & Singh, Ramendra. (2012). Bringing ‘social’ into sales: the impact of salespeople’s social media use on service behaviors and value creation. Journal of Personal Selling & Sales Management, 32, 3, pp. 333-348.
Ashworth, Catherine.J. (2013). Empowering Small Firms: Value and Impact of Social Media Communication Innovation in Pure-Play SME Retail Marketing, EURAM, Istanbul. (June 2013).
Abdul-Ghani, Eathar., Hyde, F Hyde, & Marshall, Roger. (2012). (eds.). Consumer engagement or customer engagement? Two competing views on a phenomenon. Asia-Pacific Advances in Consumer Researchvol. 10, Duluth, MN: Association for Consumer Research121–128.
Ali, Haider. (2011). Exchanging value within individuals’ networks: social support implications for health marketers. Journal of Marketing Management, 27, 3/4, pp. 316-335.
Brodie, Roderick J, Ilic, Ana., Juric, Biljana., & Hollebeek, Linda. (2013). Consumer engagement in a virtual brand community: An exploratory analysis. Journal of Business Research, 66(1), 105–114.
Burke, Moira., Kraut, robert., & Marlow, cameron. (2011). Social capital on Facebook: Differentiating users and users. Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, ACM, 571–580.
Chen, Yubo., Fay, Scott. & Wang, Qi. (2011).The role of marketing in social media: how online consumer reviews evolve. Journal of Interactive Marketing, 25, 2, pp. 85-94.
Connolly, Barry. (2015). An investigation into how social media consumer engagement can be used by e-SME brands to develop trust and build brand reputation, with new and existing customers (Doctoral dissertation, Manchester Metropolitan University).
Christodoulides George., & de Chernatony Leslie . (2004). ‘Dimensionalising on-and offline brands’ composite equity.’ Journal of Product & Brand Management; 13, 3: 168-179.
Chu, Shu. Chuan., & Kim, Yoojung. (2011). Determinants of consumer engagement in electronic wordof- mouth (eWOM) in social networking sites. International Journal of Advertising, 30(1), 47–75.
Chia, S., & Kim, M. (2010). What makes bloggers share knowledge? An investigation on the role of trust. International Journal of Information Management, 30(5), 408–415.
Coulter, Keith S., & Roggeveen, Anne. (2012). “Like it or not” Consumer responses to word-of-mouth communication in on-line social networks. Management Research Review, 35(9), 878-899.
Delgado-Ballester, E., & Munuera-Aleman, J. L. (2005). Does brand trust matter to brand equity? Journal of Product & Brand Management.14(3), 187-196.
Dhami, Anil., Agarwal, Neha., Chakraborty, Tamal Kanti., Singh, Brijendra Pratap., & Minj, Jasmine. (2013). Impact of trust, security and privacy concerns in social networking: An exploratory study to understand the pattern of information revelation in Facebook. In Advance Computing Conference (IACC), 2013 IEEE 3rd International (pp. 465-469). IEEE.
de Vries, Lisette., Gensler, Sonja. & Leeflang, Peter S.H. (2012). Popularity of brand posts on brand fan pages: an investigation of the effects of social media marketing. Journal of Interactive Marketing, 26, 2, pp. 83-91.
‏ Fournier, Susan., & Avery, Jill. (2011). The uninvited brand. Business Horizons, 54(3), 193–207.
Flavia´n, Carlos. and Guinalı´u, Miguel. (2006). “Consumer trust, perceived security and privacy policy: three basic elements of loyalty to a web site”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 106 No. 5, pp. 601-20.
Gupta, Ashish., & Dhami, Anil. (2015). Measuring the impact of security, trust and privacy in information sharing: A study on social networking sites. Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 17(1), 43-53.
Habibi, Mohammad Reza., Laroche, Michel., & Richard, Marie-Odile. (2014). The roles of brand community and community engagement in building brand trust on social media. Computers in Human Behavior, 37, 152-161.‏
Hsiu-Fen, Lin. (2011). An empirical investigation of mobile banking adoption: The effect of innovation attributes and knowledge-based trust. International Journal of Information Management, 31(3), 252̊.
Hollebeek, Linda D., Glynn, Mark S., & Brodie, Roderick J. (2014). Consumer brand engagement in social media: Conceptualization, scale development and validation. Journal of Interactive Marketing, 28(2), 149–165.
Hoffman, Donna L., & Fodor, Marek. (2010). Can you measure the ROI of your social media marketing? MIT Sloan Management Review, 52(1), 41–49.
Hennig-Thurau, Thurau., Hofacker, Charles F., & Bloching, Björn. (2013). Marketing the pinball way: Understanding how social media change the generation of value for consumers and companies. Journal of Interactive Marketing, 27 (4), 237–241.
Hajli, M. Nick. (2014). A study of the impact of social media on consumers. International Journal of Market Research, 56(3), 387-404.
Jung, Na Young., Kim, Soohyun., & Kim, Soyoung. (2014). Influence of consumer attitude toward online brand community on revisit intention and brand trust. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(4), 581–589.
Jaakkola, Elina ., & Alexander, Matthew. (2014). The role of customer engagement behavior in value co-creation: A service system perspective. Journal of Service Research, 17(3), 247–261.
Laroche, Michel., Habibi, Mohammad Reza., Richard, Marie-Odile., & Sankaranarayanan, Ramesh. (2012). The effects of social media based brand communities on brand community markers, value creation practices, brand trust and brand loyalty. Computers in Human Behavior, 28(5), 1755-1767.‏
Liu, Linlin., Lee, Matthew K.O., Liu, Renjing., & Chen, Jiawen. (2018). Trust transfer in social media brand communities: The role of consumer engagement. International Journal of Information Management, 41, 1-13.
Labrecque, Lauren I. (2014). Fostering consumer–brand relationships in social media environments: The role of parasocial interaction. Journal of Interactive Marketing, 28(2), 134-148.
Liang, Ting-Peng., Ho, Yi-Ting., Li, Yu-Wen., & Turban, Efraim. (2011). What drives social commerce: The role of social support and relationship quality. International Journal of Electronic Commerce, 16(2), 69–90.
Mukherjee, Avinandan. and Nath, Prithwiraj. (2007). “Role of electronic trust in online retailing: a re-examination of the commitment-trust theory”, European Journal of Marketing, Vol. 41 Nos 9/10, pp. 1173-202.
Malik, Aqdas., Hiekkanen, Kari., & Nieminen, Marko. (2016). Privacy and trust in Facebook photo sharing: age and gender differences. Program, 50(4), 462-480.
Möhlmann, Mareike. (2015). Collaborative consumption: Determinants of satisfaction and the likelihood of using a sharing economy option again. Journal of Consumer Behavior, 14(3), 193–207.
Munoz-Liva, Francisco., Luque-Martnez, Teodoro., Sanchez-Fernandez, Juan. (2010). How to improve trust toward electronic banking. Online Information Review, 34(6), 907-934.
Robert, Lionel P., Denis, Alan R., & Hung, Yu-Ting Caisy. (2009). Individual swift trust and knowledge-Based trust in face-to-Face and virtual team members. Journal of Management Information Systems, 26(2), 241–279.
Rich, Bruce Louis., Lepine, Jeffrey A., & Crawford, Eean R. (2010). Job engagement: Antecedents and effects on job performance. The Academy of Management Journal, 53(3), 617–635.
Shin, Dong-Hee. (2010). The effects of trust, security and privacy in social networking: A security-based approach to understand the pattern of adoption. Interacting with computers, 22(5), 428-438.
Solem, Birgit Andrine Apenes. (2015). The process of customer brand engagement in interactive contexts: Prerequisites, conceptual foundations, antecedents, and outcomes.
So, Kevin Kam Fung., King, Ceridwyn., Sparks Beverley A., & Wang, Ying. (2016). The role of customer engagement in building consumer loyalty to tourism brands. Journal of Travel Research, 55(1), 64-78.
Wang, Yanbo., Min, Qingfei., & Han, Shengnan. (2016). Understanding the effects of trust and risk on individual behavior toward social media platforms: A meta-analysis of the empirical evidence. Computers in Human Behavior, 56, 34–44.
Wu, Jyh-Jeng., Chen, Ying-Hueih. & Chung, Yu-Shuo. (2010). Trust factors influencing virtual community members: a study of transaction communities, journal of Business Research, 63, 9-10, pp. 1025-1032
Yim, Chi Kin Bennett., Tse, David K., & Chan, David K. (2008). Strengthening customer loyalty through intimacy and passion: Roles of customer-firm affection and customer–staff relationships in services. Journal of Marketing Research, 45(6), 741–756.
Yan, Su-Rong., Zheng, Xiao-Lin., Wang, Yan., Song, William Wei. & Zhang, Wen-Yu. (2015). A graph-based comprehensive reputation model: Exploiting the social context of opinions to enhance trust in social commerce. Information Sciences, 318, 51-72.
Zhao, Ling., Lu, Yaobin., Wang, Bin., Chau, Patrick Y.K., & Zhang, Long. (2012). Cultivating the sense of belonging and motivating user participation in virtual communities: A social capital perspective. International Journal of Information Management, 32(6), 574–588.