نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

شبکه‌های اجتماعی امروز یکی از اصلی‌ترین محیط‌ها برای بروز احساسات و همین‌طور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاین‌رو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیش‌رو، اینستاگرام به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم در بین کاربران فارسی‌زبان (ازلحاظ تعداد کاربران) برای تحقیق انتخاب شد تا معضل اجتماعی خشونت خانگی علیه زنان به‌عنوان یکی از سوژه‌های مهمی که افکار عمومی را در سال‌های اخیر تحت تأثیر قرار داده است موردبررسی قرار گیرد. در این تحقیق موضوع قتل شرافتی (قتل رومینا اشرفی) به‌عنوان یکی از حادترین اشکال خشونت خانگی به‌طور هدفمند برای مطالعه انتخاب شد و با تحلیل هشتگ #رومینا_اشرفی در اینستاگرام بخش عمده‌ای از محتوای به‌کاررفته در این شبکه اجتماعی که مرتبط با حادثه بودند استخراج شد. از میان ۴۵.۸ هزار پست 33 هزار و 740 پست بر اساس بیشترین بازدید و بیشترین مشارکت نمونه‌گیری شد. سپس خط زمانی تولید محتوا در اینستاگرام استخراج گردید و با استفاده از هشتگ‌های مشابه، محتوای منتشرشده نیز محوربندی گردید. در ادامه پست‌های برتر و پربازدیدترین و پر مشارکت‌ترین محتوا و کاربران شناسایی شدند. درنهایت با رویکرد نتنوگرافی کامنت‌های پر بازدیدترین پست منتشرشده با هشتک مذکور تحلیل و دسته‌بندی گردید. این مطالعه نشان داد که کاربران در مواجه با حوادث این‌چنینی چه رویکرد و چه رفتاری را بیشتر بروز می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Social Media and domestic violence against women; Hashtag analysis and reaction of Instagram users to the murder of Romina Ashrafi

نویسندگان [English]

  • Amir Hossein Alemi 1
  • seyed nooredin razavizadeh 2

1 Communication and Journalism faculty, ATU, Tehran, iran

2 Faculty member of the Faculty of Communication, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Social Media sites are now the main sphere for expressing emotions as well as being affected by news and social issues. Therefore, understanding the nature of this sphere is the root to understand user behavior and the role of cyberspace.

In the current study, Instagram was selected, as the most important social media platform among Persian-speaking users (in terms of volume of users), to examine the domestic violence against women as an important social topic that has affected public opinion in recent years.
In the current study, the subject of honor killing (murder of Romina Ashrafi) is assessed as one of the most acute forms of domestic violence.
Through analyzing the Rumina_Ashrafi hashtag on Instagram, most of the content posted in this social media related to the incident was extracted. Out of 45,800 posts, 33,740 posts were sampled based on the most visits and the highest engagements. Then the content production timeline on Instagram was extracted and the posted content was also categorize using similar hashtags.
In addition, during the study, the top posts, the most visited and most participated contents as well as the participating users were identified. Finally, with the netnographic method, the comments of the most visited posts were analyzed and categorized. This study tries to answer what kind of approach and behavior is more likely to be expressed by the social media users in the face of such incidents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Domestic violence
  • hashtag analysis
  • social networks
  • Instagram
منابع
آقاخانی، ن؛ و افتخاریان، ع؛ و زارعی خیرآباد، ع؛ و موسوی، ا؛ و دلیرراد، م؛ و پرند، م؛ و اقتدار، س؛ و رهبر، ن. (1391). بررسی انواع خشونت شوهران علیه زنان و تأثیر عوامل مختلف در میزان بروز آن­ها در زنان مراجعه‌کننده به پزشکی قانونی شهرستان ارومیه در سال 91-90. مجله علمی پزشکی قانونی، 18(2-3 (مسلسل 66))، 69-78.
ایزدی، ب؛ و قاندی، ع؛ و قاسمی سیانی، م؛ و حیدری توپکانلو، م. (1398). تأثیر درگیری در رسانه اجتماعی اینستاگرام بر کیفیت رابطه و رفتار طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس. مطالعات رسانه‌های نوین، 5(17)، 173-196.
حاجی‌زادگان، ابوالفضل. (1399). پیشروی‌های آرام اینستاگرام ایرانی. مجله مشق نو
خالقی، مینو. (1392). نقش و تأثیر رسانه‎های جمعی بر وقوع قتل‎های شرافتی. مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، 3(2)، 27-54.
 عصرایران. (۱۴ مرداد ۱۳۹۹). بیش از 78 میلیون ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند.
فرقانی‌وهمکاران، م. م. (١٣٩٢). ﺗﺄﺛﻴﺮ تجمل‌گرایی در سریال‌های ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﺑﺮ اﻗﺘﺼﺎد ﺧﺎﻧﻮاده. ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻘﺎﻻت داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ، 152-132.
صادقی فسایی، س. (1389). خشونت خانگی و استراتژی‌های زنان در مواجهه با آن (مطالعه‌ای کیفی). بررسی مسائل اجتماعی ایران (نامه علوم اجتماعی)، 1(1)، 107-142.
فینی‌زاده، محسن. (1399، ۲۲ آذر ۱۳۹۹). رشد اینستاگرام در دوران کرونا. مردم سالاری
فینی‌زاده، محسن. (1399، ۲۴ تیر ۱۳۹۹). در اینستاگرام فارسی چه می‌گذرد. صبح نو
کرمانی، حسین، آتش زر، علی. (1398). مطالعه رویه‌ها و عوامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های اجتماعی در ایران و رابطه آن با ساختارهای سیاسی و اجتماعی. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 15(57)، 251-288.
لایف‌وب، سازمان داده کاوی. (1399). بررسی مسئله زن در توئیتر فارسی در 4 سال 96 تا 1400.
مقیمی، خانیکی، سلطانی،  اصغر، س. ع. (2020). تحلیل گفتمان انتقادی ابعاد سه گانه نفرت‌پراکنی زنان علیه زنان در اینستاگرام. مطالعات رسانه‌های نوین، 6(22), 71-97.
هاشمی منقرد، آ؛ و ربیعی، ع. (1396). مطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علوم اجتماعی، -(78)، 157-194.
هاشمی، س. ف.، & ﻫﺎﺷمی، ﺷ. (1398). ﺳﻨﺘﺰ ﭘﮋوﻫﻲ تأثیر شبکه‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺠﺎزى ﺑﺮ ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ. دوﻣﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻣﻠﻲ پیشرفت‌های ﻧﻮﻳﻦ در ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻠﻢ و ﻓﺮا ﻋﻠﻢ. ﻣﺸﻬﺪ: ﮔﺮوه ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻗﺮآن و معرفت‌شناسی، ٢٧-٦٣.
Aaker, J., & Smith, A. (2010). The dragonfly effect: Quick, effective, and powerful ways to use social media to drive social change: John Wiley & Sons.
Baym, N. K. (2015). Social media and the struggle for society. Social Media+ Society, 1(1), 2056305115580477.
Bevins, C. (2014). Get Schooled: A visual social semiotic analysis of Target's branding using Instagram: Liberty University.
Bowler Jr, G. M. (2010). Netnography: A method specifically designed to study cultures and communities online. The Qualitative Report, 15(5), 1270.
Brenne, S. (2016). Political discussion on social media and the public sphere. Sociology and anthropology, 4(4), 270-275.
Broude, G. J., & Greene, S. J. (1983). Cross-cultural codes on husband-wife relationships. Ethnology, 22(3), 263-280.
Chukwuere, J. E., & Chukwuere, P. C. (2017). The impact of social media on social lifestyle: A case study of university female students. Gender and Behaviour, 15(4), 9966-9981.
Cornet, V. P., & Hall, N. K. (2016). Instagram Power Users and their Effect on Social Movements.
Davies, H. (2014). Social media and personal relationships: online intimacies and networked friendship: Taylor & Francis.
Davis, J., & Dishon, K. (2017). Unique Approach to creating and implementing a social media strategic plan. Journal of Extension, 55(4), 24.
De Lassus, C., & Freire, N. A. (2014). Access to the luxury brand myth in pop-up stores: A netnographic and semiotic analysis. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(1), 61-68.
Greenhow, C., & Hansen, D. L. (2011). Exploring social media relationships. On the horizon.
Gumilang, L., & Juanda, M. (2018). Interpretation of Meme Conversations Using Multimodality Analysis. Paper presented at the International Conference on Language Phenomena in Multimodal Communication (KLUA 2018).
Hendricks, D. (Jan 22, 2021). Complete History of Social Media: Then And Now. Retrieved from https://smallbiztrends.com/2013/05/the-complete-history-of-social-media-infographic.html
Jin, S. V., Muqaddam, A., & Ryu, E. (2019). Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning.
Kozinets, R. V. (2002). The field behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities. Journal of marketing research, 39(1), 61-72.
Kozinets, R. V. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online: Sage publications.
Kozinets, R. V. (2015). Netnography. The international encyclopedia of digital communication and society, 1-8.
Langer, R., & Beckman, S. C. (2005). Sensitive research topics: netnography revisited. Qualitative market research: An international journal.
Maleki.A. (1385). Study of psychological disturbances in battered women. Abstract book of The 2nd Family pathology in Iran.
Marchant, J., Ormson, T., Honari, A., & Sabeti, A. (2018). Iranvotes 2017: Analysing the 2017 iranian presidential elections through Telegram, Twitter and Instagram. London: Small Media.
McClennen, J., Keys, A. M., & Day, M. (2016). Social work and family violence: Theories, assessment, and intervention: Springer Publishing Company.
Myrick, J. G., Holton, A. E., Himelboim, I., & Love, B. (2016). # Stupidcancer: exploring a typology of social support and the role of emotional expression in a social media community. Health communication, 31(5), 596-605.
Putri, S. A. R., & Prihandari Satvikadewi, A. (2017). A critical discourse analysis study of cyberbullying in LGBTQ’s Instagram account. Paper presented at the SHS Web of Conferences.
Seyfi, M., & SoydaS, A. U. (2017). Instagram stories from the perspective of narrative transportation theory. The Turkish online journal of design, art and communication, 7(1), 47-60.
Tafesse, W., & Wood, B. P. (2021). Followers' engagement with instagram influencers: The role of influencers’ content and engagement strategy. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 102303.
Ting, H., Ming, W. W. P., de Run, E. C., & Choo, S. L. Y. (2015). Beliefs about the use of Instagram: An exploratory study. International Journal of business and innovation, 2(2), 15-31.
Yildizhan, R., Adali, E., Kolusari, A., Kurdoglu, M., Yildizhan, B., & Sahin, G. (2009). Domestic violence against infertile women in a Turkish setting. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 104(2), 110-112.