نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات،‌دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه شبکه و سیستم های امن، پردیس دانشکده های فنی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

3 مدیریت رسانه، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،‌ایران

4 مدیرگروه مدیریت رسانه دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

هر رسانه‌ی‌ اجتماعی‌ سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانه‌های اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیت‌های جدید در این رسانه‌ها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونه‌ا‌ی از رسانه‌های اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای تولید محتوا شده است. نوآوری کاربران در تولید محتوا منجر به شکل‌گیری گونه‌های نوینی از محتوا در اینستاگرام شده و از این نظر مطالعه روابط تولید محتوا در اینستاگرام ضروری به نظر می‌رسد. هدف این پژوهش ارائه‌ی شرحی از عوامل مرتبط در شکل‌دهی به تولیدات کاربرساخته با تاکید بر رابطه‌ی اینفلوئنسر و فالوئر است. در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز با برگزاری سه نشست گروهی متمرکز با کاربران فعال اینستاگرام گردآوری و با استفاده از تکنیک تحلیل تماتیک تحلیل شده است. پس از کدگذاری اطلاعات 11مقوله‌ی اصلی مرتبط با تولید کاربرساز احصاء شد و این مقولات حول مقوله‌ی کانونیِ مشارکت جمعی در تولید محتوا صورت‌بندی گردید.
پس از کدگذاری عناصر موثر بر تولیدات کاربرمحور در بین کاربران ایرانی به 12 مقوله اصلی که بر تولیدات کاربرمحور اثر می گذارند و در نهایت منجر به حفظ شبکه ی ایسنتاگرام می شوند وشناسایی شدند و حول مقوله کانونی چرخه دورانی توجه بین فالوئر و اینفلوئنسر صورت بندی شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

How is the production relationships of user-generated content in Instagram? Emphasizing the relationship between Influencer and Follower

نویسندگان [English]

  • Mohammad Pouya Ghasemi 1
  • Hossein Sadeghi Bideshki 2
  • Mahnaz Naderi 3
  • Ali Asghar Keya 4

1 Media Management, Communication, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 School of Electrical and Computer Engineering, College of Engineering, University of Tehran

3 Media Management, Communication,Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 Dean of Media Management Department, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Instagram is an example of social media that has managed to provide a system engagement for active users in content production. User innovation in content production has led to the emergence of new types of content on Instagram, so studying the content-generating relationships in Instagram seems necessary. The purpose of this study is to provide a description of the relevant factors in shaping User-generated content with emphasis on the relationship between the Influencer and the Followers. In this study, the descriptive method was used and the required information was collected by three focus group meetings with active users of Instagram and analyzed by thematic analysis technique. After coding the information, 11 main categories related to user production were identified, and these categories were formulated around the focal category of Collective participation of content production.
Rotational Cycle of Care from Followers to Influencers and Vice Versa, it has led to the production and redistribution of products that generate revenue, whether from influencer or by regular Instagram users, which are always in the constant imbalance between the user and the owner of the Instagram. Each user is a tool to maintain their Instagram.
After coding the elements influencing user-generated content among Iranian users, 12 main categories had identified that ultimately lead to the maintenance of the Instagram network, and were formulated around the Rotational cycle of care from followers to influencers and vice versa.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Instagram"
  • "User-generated content"
  • "Content Generation Relationships"
  • "Unlived Experience"
  • "Influencer"
منابع
آبیدن، کریستال (1398). «سلیبریتی اینترنتی». مترجم احسان شاه قاسمی. انتشارات سوره مهر. تهران
استیپانوف، ایکاترینا (1391)، «انقلاب شبکه­های اجتماعی؛ بررسی نقش اینترنت در بهارعربی». مترجم:‌ علیرضا زرین­چرخ. قابل بازیابی در:‌ http://charkhzarrin.com/
 باستانی، سوسن، خانیکی، هادی، اردکان زاده یزدی، سعید، جعفر پور زاده، فروزنده (1397). «رسانه‌های نوین در برابر رسانه‌های جریان اصلی:‌ عامل تشدیدکننده یا ضعف؟»‌. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شماره 51.
 حسنی، حسین (1398). «رسانه اجتماعی اینستاگرام زندگی روزمره و فرهنگ دیداری». پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
حسنی، حسین، کلانتری، عبدالحسین (1396). «تحلیل پدیدار شناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران». مطالعات فرهنگ و ارتباطات. دوره 18. شماره‌ی 40.
روشندل اربطانی، طاهر، شریفی، سید مهدی، لبافی، سمیه (1397). «مدیریت رسانه». تهران.‌ انتشارات دانشگاه تهران.
فراستخواه، ‌مقصود (1395). «روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی‌، با تأکید بر «نظریه بر پایه گراندد تئوری»(GTM) تهران. نشر آگه.
لمان، پیتر، لور، ویلیام (1393). «تعمق در فیلم». مترجم حمیدرضا احمدی­لاری. انتشارات ساقی. تهران
Bahtar, Azlin Zanariah, and Muda, Mazzini. (2015). "The Impact of User –Generated Content (UGC) on Product Reviews towards Online Purchasing, A Conceptual Framework", Elsevier
Clement, Kavir. (2019), "User-generated content-Statistics &Facts". Statista, Available from: https://www.statista.com/topics/1716/user-generated-content/
Cheong, Margaret, and Morrison & Hyuk, Jun. (2008). "Consumers’ Reliance on Product Information and Recommendations Found in UGC". Journal of Interactive Advertising, 8(2), 38-49.
Dewey, Caitlin (2014), “Inside the World of the ‘Instafamous, ’” Washington Post, Available from: www.washingtonpost.com/news/arts-and-entertainment.
Geurin-Eagleman, Andrea. N, & Burch, Lauren. M. (2015). "Communicating via photographs: A Gendered Analysis of Olympic Athletes’ Visual Self presentation on Instagram". Sport Management Review. Sport Management Association of Australia and New Zealand.
 Hellberg, Maria. (2015). "Visual Brand Communication on Instagram: A Study on Consumer Engagement". Master Thesis. Department of Marketing; Hanken School of Economics.
Hochschild, A. R. (2009). The managed heart: Commercialization of human feeling. (2nd ed.). Berkeley, CA: University of California Press.
Holgern, Hana. (2019)."How content on social media influence for maintaining a lifestyle". Master Thesis, Jonkoping Univercity.
 Kırcaburun, Kagan & Griffiths, Mark. (2018). "Problematic Instagram Use: The Role of Perceived Feeling of Presence and Escapism". International Journal of Mental Health Addiction, 5.
Meyer, Anenke. (2009), "Investigating Cultural Consumers", In Pickering, Research Method for Cultural Studies, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Ogden, Thomas. (2013). "Fear of breakdown and the unlived life", International Journal of Pshycoanalysis. 205-223.
Rice, Ronald. (1993), “Media appropriateness: using social presence theory to compare traditional and new organizational media”, Human Communication Research, Vol. 19 No. 4, pp. 451-484
 Saleem, Alhabash, and Ma, Mengyan. (2017), " A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students", Social Media, Society, 1-13.
Zelenkauskaite, Asta. (2018). "Value of User-generated Content: Perceptions and Practices Regarding Social and Mobile Media in Two Italian Radio Stations", Journal of Radio & Audio Media, 23-41.
Vincent, Rick. (2016).'' What does Engagement mean? ''.Techopedia, Available from: https://www.techopedia.com/definition/31841/engagement