نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت رسانهای، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه ریاضی دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
چشمانداز رسانهای در جهان طی دو دههی اخیر بهدلیل استفاده از اینترنت و عمدتاً توسعهی شبکههای اجتماعی آنلاین، تغییر کرده و بهطور چشمگیری بر نحوهی تولید، توزیع و مصرف رسانهای تأثیر گذاشته است؛ ازاینرو برنامهریزان رسانهای میبایست در فرآیند تصمیمگیری اقدامات مناسب را بهدقت شناسایی کنند. اولین قدم برای تغییر رویهها، اطلاعاتی است که از طریق «ارزیابی عملکرد» حاصل میشود. در این مقاله، عملکرد رسانههای پخش در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام و سروش) با استفاده از مدلهای CCR و BCC در تحلیل پوششی دادهها ارزیابی شده است. نتایج در دو ماهیت ورودی و خروجی -که سطح فعالیت سازمان و سطح پاسخ مخاطبان نامیده شده است- ارزیابی و نتایج حاصل از اجرای دو مدل مقایسه شده است. درواقع، عملکرد هر یک از این واحدها در استفادهی بهینه از منابع برای تولید ستادهها، ارزیابی شده است. جامعهی آماری در این پژوهش، شبکههای رادیویی و تلویزیونی است که بهعنوان واحد تصمیمگیرنده در نظر گرفته شدهاند. نتایج نشان میدهد تعدادی از واحدها با اجرای مدلهای CCR و BCC در سطوح فعالیت سازمان و پاسخ مخاطبان، بهطور مشترک کارا بودهاند؛ اما با اجرای مدل BCC واحدهای دیگری نیز کارا شناسایی شدهاند. سپس بهکمک تحلیل ابرکارایی، واحدهای کارا رتبهبندی شدهاند. در نهایت، واحدهای ناکارا در هر یک از شبکههای اجتماعی شناسایی و بهمنظور بهبود عملکرد واحدهای ناکارا، استراتژی مناسب پیشنهاد شده است. این الگو به مدیران رسانهای کمک خواهد کرد تا عوامل ناکارایی خود را در مقایسه با رقبا شناسایی کرده و به واحدی کارا، تبدیل شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Measuring Performance of Broadcast Media on Social Networks Using Data Envelopment Analysis Models
نویسندگان [English]
- Hanieh Haghighinia 1
- Mohsen Rostamy-Malkhalifeh 2
- Mohamad Soltanifar 3
1 Department of Management of Cultural and Media Affairs, Faculty of Management and Economics (FME), Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Mathematics, Faculty of Basic Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate professor, Department of Social Communication Sciences, Faculty of Literature, Humanities, and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Over the last two decades, the media landscape in the world has changed due to use of the internet and mainly the development of online social networks (OSNs) and has dramatically affected the media production, distribution, and consumption. Hence, media planners should carefully identify appropriate measures in the decision making process. The first step to change the processes is the information obtained through performance measurement.
In this article, the performance of broadcast media has measured on Instagram and Soroush using CCR and BCC models in data envelopment analysis (DEA). Results has measured in the form of input and output-oriented, which called company activity level and audience response level. Then, the results of two models has compared. In fact, the performance of each unit in the optimal use of resources (inputs) to produce outputs (outputs) has evaluated. In this research, the statistical population is Radio and TV channels and these organizations considered as decision-making units (DMUs).
Results show that a number of units has identified as efficient on both company activity and audience response level implementing CCR and BCC models. As well, some others have identified as efficient implementing BCC model. Then, the efficient units have been ranked using super-efficiency analysis. Finally, some inefficient DMUs has identified on each OSN individually and an appropriate strategy has introduced in order to improve the performance of inefficient units. This pattern will help media managers in order to identify inefficiency factors in compare of competitors and will become to an efficient DMU.
کلیدواژهها [English]
- Performance Measurement
- Data Envelopment Analysis (Dea)
- Broadcast Media
- Social Networks