نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2 استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده
این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهتهای میان اجزای تشکیل دهندهی قصه (روایت) در یک بازی رایانهای بهعنوان یک رسانهی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیلدهندهی قصص در قرآن، نشان دهد که می-توان با بهرهمندی از محتوای این کتاب آسمانی برای خلق بازیهای رایانهای با محتوایی صحیح و قرآنی بهره بُرد. پژوهش حاضر بهروش توصیفی و براساس دادههای جمعآوریشده از طریق منابع کتابخانهای و نیز بررسی مشاهدهای، مورد تحلیل قرار گرفته است. یک بازی رایانهای ترکیبی از فناوری و هنر تبلیغات- از هر نوع آن- است و بازیکنان (مخاطبان) هنگام اجرای هر بازی به طور ناخودآگاه، پیامهای بسیاری را دریافت میکنند. اگرچه میتوان اشتراکات فراوانی میان ساختار تشکیل دهندهی قصه و روایت در یک بازی و یک روایت در قصص قرآن دریافت کرد، اما این ارزشگذاری کاربردی، به خصوص در قصص قرآن همواره هدفی جز رسیدن به خداوند و پرهیز از بدیها نبوده است. از اینرو در پایان هر قصهی آن، افراد، نتیجهای شفاف از پیامها دریافت میکنند. زیرا زیربنای فکری و اجتماعی این قصص، آموزش و ترویج عقاید معرفتی و انسانی است که خود نکتهای قابل تامل در محتوای قصص قرآن است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Visual Effects of Quranic Stories on Making Computer Games
نویسندگان [English]
- Razieh Haghshenas 1
- Mostafa Rostami 2
- Mohammad Azamzadeh 2
1 M.A Student of Art Research, University of Mazandaran, , Babolsar, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Art Research, University of Mazandaran, , Babolsar, Iran.
چکیده [English]
A computer game is a mix of technology and the art of advertising, and players (audiences) receive various kinds of messages without notice. The way western countries use it to their desires. The purpose of this study is the similarity between a popular new visual media, whit the components of the Stories in the Qur'an. This research was analyzed descriptive method, using library and observational methods (sites and seeing and running some games). The result of the research shows that many commonities can be obtained from the story and narration of a game and narration in the Qur'ān's stories, this valuation always been the goal achieve God and avoid evil. The result of the research shows that although a lot of commons can be obtained from the story and narration of a game and narration in the Qur'ān's stories, this value has never been the goal but to achieve God and avoid evil. Hence, at the end of each story, people get clear results from the messages. Because the intellectual and social structure of the story, apart from the entertainment, the education and expansion of epistemic and human idea. But this point is ignored in most computer games in the current world, and each person (player) receives concepts from any game that is intended to be made by the makers of the game.
کلیدواژهها [English]
- "Computer Games"
- "Content of Computer Games"
- "Visual Effects of Quran"
- "Quranic Stories"