کنشگری کاربران توییتر در یادبود قربانیان بمباران شیمیایی (کیمیاباران) حلبچه
کنشگری کاربران توییتر در یادبود قربانیان بمباران شیمیایی (کیمیاباران) حلبچه

سندوس محمدی نوسودی؛ عبدالله بیچرانلو

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 40-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.62467.1255

چکیده
  در اسفند 1366 شهر حلبچه در کردستان عراق به دستور صدام، هدف حملات شیمایی قرار گرفت که منجر به کشته شدن 3 تا 5 هزار نفر و زخمی شدن 7 تا 10 هزار نفر شد. علی‌رغم عمق این فاجعه به دلیل عدم دسترسی قربانیان به رسانه، ...  بیشتر
الگوی تحلیل مسیر سواد رسانه ای سلامت و ارتباط آن با مصرف رسانه های اجتماعی در تهران
الگوی تحلیل مسیر سواد رسانه ای سلامت و ارتباط آن با مصرف رسانه های اجتماعی در تهران

آزاده سالمی؛ هادی خانیکی؛ حبیب صبوری خسروشاهی؛ شهناز هاشمی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 74-41

https://doi.org/10.22054/nms.2022.62608.1258

چکیده
  استفاده بهینه از فناوری‌های نوین ارتباطی در عین حالی که نیازمند سواد رسانه‌ایست، ممکن است با بهبود این مهارت‌ها همراه باشد. برای بررسی این موضوع، هدف از این پژوهش، دستیابی به الگویی برای پیش‌بینی ...  بیشتر
شبکه‌های اجتماعی و گونه‌های کارکرد جمعی: مطالعۀ موردی شبکه اینستاگرام
شبکه‌های اجتماعی و گونه‌های کارکرد جمعی: مطالعۀ موردی شبکه اینستاگرام

جمال محمدی؛ پرنیا رضی پور

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 108-75

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66356.1357

چکیده
  شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب می‌شود که کاربران بسیاری آن را دنبال می‌کنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام ...  بیشتر
همرسانی فرزندپروری در اینستاگرم و دروازه بانی حریم خصوصی کودکان
همرسانی فرزندپروری در اینستاگرم و دروازه بانی حریم خصوصی کودکان

سید محمد مهدی زاده طالشی؛ فاطمه زنده بودی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 154-109

https://doi.org/10.22054/nms.2022.63663.1276

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف شناخت انگیزه‌های والدین از همرسانی فرزندپروری در اینستاگرام و میزان حساسیت آن‌ها نسبت به انواع مصادیق نقض حریم خصوصی کودکان انجام‌شده است. انواع همرسانی فرزندپروی، مسائل مربوط به ...  بیشتر
چارچوب‌بندی سقوط هواپیمای پی‌اس752 در وب‌سایت‌های تلویزیون‌های خبری جهان
چارچوب‌بندی سقوط هواپیمای پی‌اس752 در وب‌سایت‌های تلویزیون‌های خبری جهان

لیدا کاووسی؛ زرین زردار

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 197-155

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66687.1361

چکیده
  سوانح هوایی همیشه برای رسانه‌ها و افکارعمومی مهم‌اند، اما طی مناقشات سیاسی بین‌المللی اهمیت این رویدادها بیشتر می‌شود. سقوط هواپیمای پی‌اس 752 در 18 دی 98، به‌دلیل ارتباط‌با تنش مابین ایران و آمریکا، ...  بیشتر
اهداف و انگیزه های بازنشر خشونت اجتماعی در فضای مجازی
اهداف و انگیزه های بازنشر خشونت اجتماعی در فضای مجازی

علیرضا حسینی پاکدهی؛ محیا بهاریان

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 237-199

https://doi.org/10.22054/nms.2022.58509.1139

چکیده
  فناوری‌های نوین ارتباطی با توانایی‌های بالقوه در ایجاد تحول در ارتباط اجتماعی، به مهم‌ترین عنصر تغییرات اجتماعی در عصر مدرن تبدیل گشته است. رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند شبکه‌های اجتماعی مجازی ...  بیشتر
بررسی شرایط تکوین حوزۀ عمومی در رسانه اجتماعی توئیتر
بررسی شرایط تکوین حوزۀ عمومی در رسانه اجتماعی توئیتر

سها صالح؛ علیرضا حدادی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 276-239

https://doi.org/10.22054/nms.2022.51531.958

چکیده
  رسانه به‌مثابه قالبی برای استقبال از تکنولوژی، با تبدیل جوامع به جامعۀ شبکه‌ای مجازی، مجدداً امید دیرینۀ حمل فاصله دولت-ملت را احیا کرده و بسیاری معتقدند شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، تکوین حوزه ...  بیشتر
جلوه های بصری قصص قرآنی درخلق بازی های رایانه ای
جلوه های بصری قصص قرآنی درخلق بازی های رایانه ای

راضیه حق شناس؛ مصطفی رستمی؛ محمد اعظم زاده

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 302-277

https://doi.org/10.22054/nms.2022.35536.583

چکیده
  این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهت‌های میان اجزای تشکیل دهنده‌ی قصه (روایت) در یک بازی رایانه‌ای به‌عنوان یک رسانه‌ی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیل‌دهنده‌ی قصص در قرآن، نشان دهد که ...  بیشتر
تحلیل و ارزیابی اثر رسانه های اجتماعی بر قصدخرید برندهای جعلی: با میانجی گری نگرش و سبک زندگی مصرف کنندگان
تحلیل و ارزیابی اثر رسانه های اجتماعی بر قصدخرید برندهای جعلی: با میانجی گری نگرش و سبک زندگی مصرف کنندگان

حجت وحدتی؛ محمد حکاک؛ زهرا حسنوند

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 335-303

https://doi.org/10.22054/nms.2022.48430.876

چکیده
  یکی از روندهای جهانی که به‌صورت هشدار دهنده‌ای درحال گسترش بوده، تولید، توزیع و مصرف کالاهای تقلبی فریبنده و غیرفریبنده، برندهای معتبر است. باتوجه به اینکه متغیرهای مختلفی بر قصدخرید کالاهای تقلبی ...  بیشتر
تدوین مدل علی وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی بر اساس روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی با میانجی گری خودتنظیمی
تدوین مدل علی وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی بر اساس روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی با میانجی گری خودتنظیمی

رقیه صادق زاده؛ حسن احدی؛ فریبرز درتاج؛ غلامرضا منشئی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 363-337

https://doi.org/10.22054/nms.2022.31968.478

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی ، خود تنظیمی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مجازی جهت تدوین مدل ساختاری در دانش آموزان است.نمونه ای به حجم514 نفر ...  بیشتر
رسانه‌های نوین در اطلاع یابی پژوهش ‏های علوم اسلامی: مورد پژوهی در حوزه ‏های علمیه
رسانه‌های نوین در اطلاع یابی پژوهش ‏های علوم اسلامی: مورد پژوهی در حوزه ‏های علمیه

زهره افتخار؛ ثریا ضیایی؛ هادی شریف مقدم

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 394-365

https://doi.org/10.22054/nms.2022.42270.738

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی تاثیر رسانه های نوین در اطلاع یابی، بر مبنای مدل الیس در حوزه‌های علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر می‌پردازد. روش تحقیق به‌کاررفته، پیمایشی، روش نمونه گیری چند ...  بیشتر
تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت در صفحات اینستاگرام سلبریتی ها
تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت در صفحات اینستاگرام سلبریتی ها

طلعت سادات کمالی؛ افسانه توسلی

دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1401، صفحه 435-395

https://doi.org/10.22054/nms.2022.62157.1244

چکیده
  مقاله پیش رو در پی تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت علیه زنان از سوی سلبریتی‌ها در فضای اینستاگرام است و از منظر جنسیت به عملکرد سلبریتی‌ها در مواجه با خشونت بروز یافته علیه زنان در محتوای منتشر شده‌ی صفحات ...  بیشتر