سندوس محمدی نوسودی؛ عبدالله بیچرانلو
چکیده
در اسفند 1366 شهر حلبچه در کردستان عراق به دستور صدام، هدف حملات شیمایی قرار گرفت که منجر به کشته شدن 3 تا 5 هزار نفر و زخمی شدن 7 تا 10 هزار نفر شد. علیرغم عمق این فاجعه به دلیل عدم دسترسی قربانیان به رسانه، در افکار عمومی جهانی و حتی بین خود کردها تصویری دقیق از آن شکل نگرفت؛ اما گسترش رسانههای اجتماعی به قربانیان این امکان را داد تا بتوانند ...
بیشتر
در اسفند 1366 شهر حلبچه در کردستان عراق به دستور صدام، هدف حملات شیمایی قرار گرفت که منجر به کشته شدن 3 تا 5 هزار نفر و زخمی شدن 7 تا 10 هزار نفر شد. علیرغم عمق این فاجعه به دلیل عدم دسترسی قربانیان به رسانه، در افکار عمومی جهانی و حتی بین خود کردها تصویری دقیق از آن شکل نگرفت؛ اما گسترش رسانههای اجتماعی به قربانیان این امکان را داد تا بتوانند توجه افکار عمومی جهانی را به جنایت مذکور جلب کنند. هدف مقالۀ پیش رو مطالعه کنشگری کردها در فضای مجازی بر محور سی و سومین سالگرد شیمایی بمباران حلبچه با تحلیل کنشگری هشتگی آنها در شبکه اجتماعی توییتر است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که 8 محور اصلی در کنشگری هشتگی کردها در توییتر برجسته هستند که شامل؛ روایتگری فاجعه حلبچه از قاب توییتر، تجلی نمادگرایی در کنشگری مجازی با بازنشر عکس عمر خاور و فرزندش، پیگیری رد رنج این درد در چهرۀ بازماندگان، بازتاب رسانهای فاجعۀ حلبچه در سطح جهانی، حلبچه به مثابه درد مشترک، فراموش نکردن فاجعۀ حلبچه، بانیان نسلکشی حلبچه و جابهجایی بین مرزهای آنلاین و آفلاین کنشگری. بر اساس نتایج پژوهش، توییتر برای کردها به مثابه یک حوزۀ عمومی آنلاین عمل میکند که به آنها این امکان را میدهد تا با ایجاد جریان رسانهای در زمینۀ فاجعۀ حلبچه، گفتمان جایگزین را در مورد آن طرح کنند.
آزاده سالمی؛ هادی خانیکی؛ حبیب صبوری خسروشاهی؛ شهناز هاشمی
چکیده
استفاده بهینه از فناوریهای نوین ارتباطی در عین حالی که نیازمند سواد رسانهایست، ممکن است با بهبود این مهارتها همراه باشد. برای بررسی این موضوع، هدف از این پژوهش، دستیابی به الگویی برای پیشبینی وضعیت سواد رسانهای درحوزه سلامت با توجه به نقش و سهم استفاده کاربران از رسانههای اجتماعی است. منظور از سواد رسانهای سلامت، درک افراد ...
بیشتر
استفاده بهینه از فناوریهای نوین ارتباطی در عین حالی که نیازمند سواد رسانهایست، ممکن است با بهبود این مهارتها همراه باشد. برای بررسی این موضوع، هدف از این پژوهش، دستیابی به الگویی برای پیشبینی وضعیت سواد رسانهای درحوزه سلامت با توجه به نقش و سهم استفاده کاربران از رسانههای اجتماعی است. منظور از سواد رسانهای سلامت، درک افراد از تواناییشان در دسترسی، تحلیل، خلق و انتقال پیامهای ارتباطی در حوزه سلامت از طریق رسانههاست. روش تحقیق، پیمایش و جامعه آماری، شهروندان بزرگسال تهرانی هستند که از اینترنت استفاده میکنند. نمونهگیری به روش خوشهای چندمرحلهای و زمان اجرای پیمایش، اردیبهشت ماه سال 1398 بوده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که روایی (صوری و سازه) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ 837/0) آن مناسب ارزیابی شده است. بر اساس الگوی تحلیل مسیر، از میان متغیرهای بررسی شده، «رضامندی از کاربرد رسانههای اجتماعی در حوزه سلامت» بیشترین سهم را در پیشبینی تغییرات سواد رسانهای سلامت کاربران اینترنت در تهران دارد و بعد از آن به ترتیب «میزان استفاده از رسانههای اجتماعی»، «سالهای تحصیل»، «پذیرش رسانههای اجتماعی در حوزه سلامت» و «سن» قرار دارند. میتوان نتیجه گرفت با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، شکاف دیجیتال بیش از دسترسی و میزان استفاده اعضای جامعه از فناوریهای نوین، در زمینه نحوه بهرهگیری آنان از این رسانهها معنا پیدا میکند. در بین متغیرهای زمینهای، «جنس» نقشی در تبیین سواد رسانهای در حوزه سلامت نداشته است اما «تحصیلات» و «سن» به شکاف دیجیتال در بین گروههای اجتماعی دامن میزنند.
جمال محمدی؛ پرنیا رضی پور
چکیده
شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب میشود که کاربران بسیاری آن را دنبال میکنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشاندهنده آن است که کاربران ایرانی با اهداف و مقاصد متفاوتی به ایجاد و پیگیری این صفحات میپردازند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ...
بیشتر
شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب میشود که کاربران بسیاری آن را دنبال میکنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشاندهنده آن است که کاربران ایرانی با اهداف و مقاصد متفاوتی به ایجاد و پیگیری این صفحات میپردازند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعهشناختی شبکه اجتماعی اینستاگرام، ضمن نقادی پژوهشهای پیشین، درصدد تحلیل محتوای صفحات کاربران ایرانی و دستهبندی آنها بر اساس نوع کارکرد جمعی بر آمده است. نتایج نشان میدهد که این صفحات انبوه را میتوان ذیل شش کارکرد جمعی دستهبندی کرد: خبری، آموزشی، بازاریابی، خدماتی، بلاگرها، و پیجهای زرد. بدین-ترتیب، حوزه فعالیت شبکه اجتماعی اینستاگرام فراتر از ارتباط ساده اجتماعی است چراکه شبکههای اجتماعی جدید نظیر اینستاگرام با قابلیتیهای متفاوتی که دارند بسیاری از حوزههای فردی و اجتماعی را تحت پوشش قرار میدهد و میتواند پاسخگوی نیازهای متفاوت افراد در زمینه کسبوکار اقتصادی، دریافت اطلاعات، سرگرمی، آموزش، ارائه خدمات و غیره باشد. شبکه اجتماعی اینستاگرام همچنین موجب تقویت فرهنگ مشارکتی میگردد. چراکه کاربران و کنشگران در این شبکه در ایجاد و گردش محتوا جدید به طور فعالانه مشارکت میکنند.
سید محمد مهدی زاده طالشی؛ فاطمه زنده بودی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناخت انگیزههای والدین از همرسانی فرزندپروری در اینستاگرام و میزان حساسیت آنها نسبت به انواع مصادیق نقض حریم خصوصی کودکان انجامشده است. انواع همرسانی فرزندپروی، مسائل مربوط به حریم خصوصی کودکان، حریم خصوصی در جامعۀ شبکهای، امنیت کودکان در فضای آنلاین، کارکردهای مشاورهای و حمایتی همرسانی فرزندپروری، انگیزههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناخت انگیزههای والدین از همرسانی فرزندپروری در اینستاگرام و میزان حساسیت آنها نسبت به انواع مصادیق نقض حریم خصوصی کودکان انجامشده است. انواع همرسانی فرزندپروی، مسائل مربوط به حریم خصوصی کودکان، حریم خصوصی در جامعۀ شبکهای، امنیت کودکان در فضای آنلاین، کارکردهای مشاورهای و حمایتی همرسانی فرزندپروری، انگیزههای اقتصادی، مباشرت حریم خصوصی، نظریۀ محاسبۀ حریم خصوصی و شکلگیری هراس اخلاقی مبانی نظری این تحقیق را شکل داده است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات موردنیاز، دیدگاه 267 نفر از والدین ایرانی ساکن ایران (مادر یا پدر) به روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامۀ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت. طبق نتایج برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان، ایجاد آلبوم خاطرات کودک در اینستاگرام و به اشتراکگذاری احساسات خوشایند ناشی از کارهای جذاب کودک مهمترین انگیزههای والدین برای همرسانی فرزندپروری است. همچنین طبق مدل تحقیق و تحلیل بار عاملی برآوردشده مصادیق نقض حریم خصوصی به دو دستۀ بسیارحساس و عادی تقسیم شد. نتایج تحقیق نشان میدهد میان تحصیلات و میزان حساسیت نسبت بهتمامی مصادیق نقض حریم خصوصی تفاوت معناداری وجود دارد و افراد با تحصیلات بالاتر حساسیت بیشتری نسبت به مصادیق نقض حریم خصوصی کودک دارند. علاوه بر این افرادی که به خطرات همرسانی فرزندپروری فکر کردهاند نسبت به مصادیق نقض حریم خصوصی کودک توجه بیشتری نشان میدهند..
لیدا کاووسی؛ زرین زردار
چکیده
سوانح هوایی همیشه برای رسانهها و افکارعمومی مهماند، اما طی مناقشات سیاسی بینالمللی اهمیت این رویدادها بیشتر میشود. سقوط هواپیمای پیاس 752 در 18 دی 98، بهدلیل ارتباطبا تنش مابین ایران و آمریکا، بدلبه تیتر اول رسانههای دنیا شد. حتی، با گذشت بیشاز دوسال، رسانهها با تولید محتوا دربارۀ این رویداد و قربانیان آن، انعکاس واکنش ...
بیشتر
سوانح هوایی همیشه برای رسانهها و افکارعمومی مهماند، اما طی مناقشات سیاسی بینالمللی اهمیت این رویدادها بیشتر میشود. سقوط هواپیمای پیاس 752 در 18 دی 98، بهدلیل ارتباطبا تنش مابین ایران و آمریکا، بدلبه تیتر اول رسانههای دنیا شد. حتی، با گذشت بیشاز دوسال، رسانهها با تولید محتوا دربارۀ این رویداد و قربانیان آن، انعکاس واکنش کشورهای دخیل و قدرتهای جهانی و پیوند آن با سایر مباحث مربوطبه ایران، نظیر پروندۀ اتمی، حقوق بشر و اعتراضات داخلی، افکارعمومی را به سمتوسوی مدنظر خود هدایت میکنند. ازاینرو، برای درک افکارعمومی داخلی و بینالمللی و پیشبینی خطسیر تحولات مربوطبه سانحه، مطالعۀ پوشش خبری رویداد در رسانههای شاخص جهان، ازجمله تلویزیونهای خبری 24 ساعته که منبع خبری مخاطبان عاماند، مناسب است. مقالۀ حاضر، بهروش تحلیل چهارچوب بررسی میکند که این رسانهها، در مراحل مختلف، چه تصویری از رویداد سقوط پیاس 752 به مخاطبان دادند. بدینمنظور، پژوهشگران تمام اخبار سقوط پیاس 752 را که از 18 تا 28 دی 1398 در وبسایتهای بیبیسیفارسی، بیبیسیجهانی، شبکۀخبر ایران، ایراناینترنشنال، راشاتودی، سیانان، فاکسنیوز و یورونیوز منتشر شده بود گردآوردند. تعداد دادهها 663 و شامل تمام تیترها و لیدها بود. این پژوهش، بااستفادهاز چارچوبهای ازپیشموجود و جدید، نشان میدهد که هریک از رسانههای مذکور کدام وجوه از رویداد را برجستهتر کردند و براساس این دادهها به مقایسۀ این رسانهها و سیاستهای آنها میپردازد. نتایج این تحلیل در دو محور خلاصه میشود: 1. افزایش سطح توجه اغلب این شبکهها پساز اعلام اصابت موشک و درعینحال تفاوت الگوی توجه آنها؛ و 2. شناسایی سه رویکرد مبتنیبر برجستهسازی، محافظهکاری و حاشیهرانی در چارچوببندی اخبار مذکور در شبکههای موردبررسی.
علیرضا حسینی پاکدهی؛ محیا بهاریان
چکیده
فناوریهای نوین ارتباطی با تواناییهای بالقوه در ایجاد تحول در ارتباط اجتماعی، به مهمترین عنصر تغییرات اجتماعی در عصر مدرن تبدیل گشته است. رسانههای اجتماعی توانستهاند شبکههای اجتماعی مجازی متشکل از کاربران مختلف را به وجود آورند، کاربران با فعالیتهای خود در این شبکهها میتوانند، کنش اجتماعی را مجازا بازتولید کنند. هدف ...
بیشتر
فناوریهای نوین ارتباطی با تواناییهای بالقوه در ایجاد تحول در ارتباط اجتماعی، به مهمترین عنصر تغییرات اجتماعی در عصر مدرن تبدیل گشته است. رسانههای اجتماعی توانستهاند شبکههای اجتماعی مجازی متشکل از کاربران مختلف را به وجود آورند، کاربران با فعالیتهای خود در این شبکهها میتوانند، کنش اجتماعی را مجازا بازتولید کنند. هدف این پژوهش بررسی آن دسته از کنشهای حاوی مضامین خشونتآمیز اجتماعی است و بنابر این هدف حدود3 هزار توئیت خشونتآمیز اجتماعی منتشر شده در بازهی زمانی یکساله، نیمه دوم سال 98 و نیمه اول سال 99 در شبکهی اجتماعی توئیتر به روش تماتک، تحلیل مضمون شده و اهداف و انگیزههای بازنشر خشونت اجتماعی مجازی کاربران بهدست آمد. هدف کاربران در بازنشر اعتراض-های اجتماعی خود 9 مضمون کلی را مورد مداقه خویش قرار دادهاند. کاربران با نشر اعتراضهای اجتماعی خود به مضامینی که حاوی خشونت نسبت به قانون اساسی، سرپرستی قانون اساسی، مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی، شیوهی اجرای عدالت، فعالیت رسانههای عمومی، دینداری، کنشهای مجازی در شبکههای اجتماعی مجازی و درنهایت خوانش جایگاه زن در جامعه و مطالبات زنان پرداختند.
سها صالح؛ علیرضا حدادی
چکیده
رسانه بهمثابه قالبی برای استقبال از تکنولوژی، با تبدیل جوامع به جامعۀ شبکهای مجازی، مجدداً امید دیرینۀ حمل فاصله دولت-ملت را احیا کرده و بسیاری معتقدند شبکههای اجتماعی همچون توئیتر، تکوین حوزه عمومی در نقد قدرت سیاسی را محقق نمودهاند. پژوهش حاضر در پارادایم علوم میانرشتهای و با روش علوم اجتماعی رایانشی، به بررسی شبکۀ روابط ...
بیشتر
رسانه بهمثابه قالبی برای استقبال از تکنولوژی، با تبدیل جوامع به جامعۀ شبکهای مجازی، مجدداً امید دیرینۀ حمل فاصله دولت-ملت را احیا کرده و بسیاری معتقدند شبکههای اجتماعی همچون توئیتر، تکوین حوزه عمومی در نقد قدرت سیاسی را محقق نمودهاند. پژوهش حاضر در پارادایم علوم میانرشتهای و با روش علوم اجتماعی رایانشی، به بررسی شبکۀ روابط اجتماعی موجود در توئیتر کاربران ایرانی پرداخته و تحقق حوزۀ عمومی را مورد واکاوی قرار داده است. جمعبندی پژوهش حاضر آنکه بستر توئیتر اگرچه بالقوه چنین امکانی را میسّر نموده، اما رصد کنشگری بازیگران فعال، حاکی از عدم نضج حوزۀ عمومی در جامعۀ ایرانی بوده و تنها میتوان از هموفیلی سیاسی درون اجتماعات پراکنده سخن گفت. آنچه میتواند از مسیر تکنولوژی روزنۀ تغییری در این فضای انسانی به وجود آورد، کاربران پل در توئیتر و رابطان میان اتاقهای اکو هستند که نقش ایشان در رویدادهای مرتبط با شهادت سردار سلیمانی بهروشنی تبیین و الگوی متغیرهای کیفی آن احصا شده است.
راضیه حق شناس؛ مصطفی رستمی؛ محمد اعظم زاده
چکیده
این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهتهای میان اجزای تشکیل دهندهی قصه (روایت) در یک بازی رایانهای بهعنوان یک رسانهی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیلدهندهی قصص در قرآن، نشان دهد که می-توان با بهرهمندی از محتوای این کتاب آسمانی برای خلق بازیهای رایانهای با محتوایی صحیح و قرآنی بهره بُرد. پژوهش حاضر بهروش ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهتهای میان اجزای تشکیل دهندهی قصه (روایت) در یک بازی رایانهای بهعنوان یک رسانهی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیلدهندهی قصص در قرآن، نشان دهد که می-توان با بهرهمندی از محتوای این کتاب آسمانی برای خلق بازیهای رایانهای با محتوایی صحیح و قرآنی بهره بُرد. پژوهش حاضر بهروش توصیفی و براساس دادههای جمعآوریشده از طریق منابع کتابخانهای و نیز بررسی مشاهدهای، مورد تحلیل قرار گرفته است. یک بازی رایانهای ترکیبی از فناوری و هنر تبلیغات- از هر نوع آن- است و بازیکنان (مخاطبان) هنگام اجرای هر بازی به طور ناخودآگاه، پیامهای بسیاری را دریافت میکنند. اگرچه میتوان اشتراکات فراوانی میان ساختار تشکیل دهندهی قصه و روایت در یک بازی و یک روایت در قصص قرآن دریافت کرد، اما این ارزشگذاری کاربردی، به خصوص در قصص قرآن همواره هدفی جز رسیدن به خداوند و پرهیز از بدیها نبوده است. از اینرو در پایان هر قصهی آن، افراد، نتیجهای شفاف از پیامها دریافت میکنند. زیرا زیربنای فکری و اجتماعی این قصص، آموزش و ترویج عقاید معرفتی و انسانی است که خود نکتهای قابل تامل در محتوای قصص قرآن است.
حجت وحدتی؛ محمد حکاک؛ زهرا حسنوند
چکیده
یکی از روندهای جهانی که بهصورت هشدار دهندهای درحال گسترش بوده، تولید، توزیع و مصرف کالاهای تقلبی فریبنده و غیرفریبنده، برندهای معتبر است. باتوجه به اینکه متغیرهای مختلفی بر قصدخرید کالاهای تقلبی اثرگذار هستند، لذا در این تحقیق به مطالعه تاثیر رسانههای اجتماعی بر قصدخرید برند تقلبی پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی ...
بیشتر
یکی از روندهای جهانی که بهصورت هشدار دهندهای درحال گسترش بوده، تولید، توزیع و مصرف کالاهای تقلبی فریبنده و غیرفریبنده، برندهای معتبر است. باتوجه به اینکه متغیرهای مختلفی بر قصدخرید کالاهای تقلبی اثرگذار هستند، لذا در این تحقیق به مطالعه تاثیر رسانههای اجتماعی بر قصدخرید برند تقلبی پرداخته شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر کلیه مصرف-کنندگان محصولات بدلی، ساکن در شهرستان خرم آباد است که از این جامعه با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 384 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شده است. همچنین با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار PLS به آزمون فرضیات پرداخته شد و درنهایت تایید شد که رسانههای اجتماعی به طور مستقیم بر قصدخرید برند جعلی تاثیر معنادار ندارد و فقط به طور غیرمستقیم (از طریق نگرش و سبک زندگی) بر قصدخرید تاثیر مثبت و معنادار دارد.
رقیه صادق زاده؛ حسن احدی؛ فریبرز درتاج؛ غلامرضا منشئی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی ، خود تنظیمی با وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی جهت تدوین مدل ساختاری در دانش آموزان است.نمونه ای به حجم514 نفر در مقطع متوسطه ی دوم به روش خوشه ای چند مرحله ای از چهار منطقه شمال وجنوب تهران انتخاب شده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی( ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین اضطراب اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده ، احساس تنهایی ، خود تنظیمی با وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی جهت تدوین مدل ساختاری در دانش آموزان است.نمونه ای به حجم514 نفر در مقطع متوسطه ی دوم به روش خوشه ای چند مرحله ای از چهار منطقه شمال وجنوب تهران انتخاب شده است. دانش آموزان به پرسشنامه های اضطراب اجتماعی( 2004، Puklek) ، حمایت اجتماعی ادراک شده(Zimet et al, 1988)، تنهایی (1996،Russell) وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی محقق ساخته و خود تنظیمی (1999، Brown، Miller، Lawendowski) پاسخ داده اند.داده های پژوهش با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که مدل دارای برازش مناسبی است. در اثرات مستقیم متغیر های اضطراب اجتماعی ،حمایت اجتماعی و خود تنظیمی معنادار بوده اند. همچنین در اثر غیر مستقیم تنها متغیر احساس تنهایی با میانجی گری خودتنظیمی ارتباط معنادار داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که چهار متغیر پیش بین در مدل وابستگی به شبکه های اجتماعی تاثیر گذار واقع شده اند که این امر نشان دهنده ی اهمیت ویژه آنهاست
زهره افتخار؛ ثریا ضیایی؛ هادی شریف مقدم
چکیده
این مقاله با هدف بررسی تاثیر رسانه های نوین در اطلاع یابی، بر مبنای مدل الیس در حوزههای علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر میپردازد. روش تحقیق بهکاررفته، پیمایشی، روش نمونه گیری چند مرحله ای، و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. برای سنجش روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرنباخ استفاده ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی تاثیر رسانه های نوین در اطلاع یابی، بر مبنای مدل الیس در حوزههای علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر میپردازد. روش تحقیق بهکاررفته، پیمایشی، روش نمونه گیری چند مرحله ای، و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. برای سنجش روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرنباخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار استنباطی و آزمونهای نا پارامتریک (آزمون فریدمن و ویل کاکسون) تجزیه و تحلیل گردید. بررسی منابع اطلاعاتی (13/3)، مرور سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی مرتبط با موضوع (92/3)، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی (48/3)، مطالعه چکیده یا خلاصه مقاله یا کتاب (48/2)، به ترتیب جهت تشخیص نیاز اطلاعاتی، شناسایی، جستجو، رویارویی با منابع اطلاعاتی، توسط طلاب در اولویت اول قرار میگیرند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که طلاب حوزههای علمیه استان فارس و استان بوشهر با توجه به نقش رسانه های نوین از مدل استاندارد رفتار اطلاعیابی تبعیت نکرده و میزان پیروی پاسخگویان از مراحل رفتار اطلاعیابی مناسب کم است.
طلعت سادات کمالی؛ افسانه توسلی
چکیده
مقاله پیش رو در پی تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت علیه زنان از سوی سلبریتیها در فضای اینستاگرام است و از منظر جنسیت به عملکرد سلبریتیها در مواجه با خشونت بروز یافته علیه زنان در محتوای منتشر شدهی صفحات آنها می پردازد. اینستاگرام شبکه اجتماعی تصویر محوری است که امروز بستر مساعدی برای ارتباط بین سلبریتیها و مخاطبین آنها فارغ از محدودیتهای ...
بیشتر
مقاله پیش رو در پی تحلیل جنسیتی بازنشر خشونت علیه زنان از سوی سلبریتیها در فضای اینستاگرام است و از منظر جنسیت به عملکرد سلبریتیها در مواجه با خشونت بروز یافته علیه زنان در محتوای منتشر شدهی صفحات آنها می پردازد. اینستاگرام شبکه اجتماعی تصویر محوری است که امروز بستر مساعدی برای ارتباط بین سلبریتیها و مخاطبین آنها فارغ از محدودیتهای رسمی است. بااقبال عمومی مردم نسبت به این گروه وتاثیر عمل آنها در جهتدهی به افکارورفتار جمعی، عملکرد آنها در مواجهه با انواع خشونت بروز یافته برعلیه زنان قابل تامل است. دراین مطالعه باروش پژوهشی کیفی ورویکرد تحلیل محتوا پستهای منتشر شده در حساب های کاربری این افراد با محوریت خشونت علیه زنان بررسی شد. به این منظور 145 صفحه سلبریتی های فعال در اینستاگرام رصد وسه موضوع پرتکرار اسید پاشی، خودسوزی و اعمال خشونت بر زنان انتخاب شدند. 74پست تصویری مرتبط با این مضامین در قالب های عکس، ویدئو و طرح گرافیکی با توجه به عنصر جنسیت در محتوا وصاحبان صفحه تحلیل محتوایی شد. نتایج نشان می دهد: بازنشر خشونت از سوی سلبریتی ها نوعی همراهی و همدلی با افکار عمومی وآگاهی بخشی به گروههای مختلف مخاطبین است و به نوعی میتواند بخشی از مسئولیت اجتماعی این گروه تلقی شود. سلبریتیها با انتشار محتوای حاوی خشونت علیه زنان در پی بازتولید خط خشونت نیستند. خشونت مبتنی برجنسیت موجب حساسیت بیشتر سلبریتی های زن بوده و این گروه پست های بیشتری در این موضوعات منتشر کردند. تاکید بر عناصر جنسیتی در محتوای تصاویر منتشر شده ملموس است.