نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرحند، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرحند، ایران.

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر بیرجند بودند که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 156 دانشجو معلم با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان اندازه نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل، پرسشنامه سبک‌های یادگیری، پرسشنامه سبک تدریس ترجیحی و پرسشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی بود. پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی بین مؤلفه ها تأیید شد. یافته‌ها نشان داد که اثر مستقیم استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر سبک‌های تدریس و همچنین اثر مستقیم سبک‌های یادگیری بر سبک‌های تدریس معنی دار بود؛ اما اثر مستقیم استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر سبک‌های یادگیری معنی دار نبود. علاوه بر این اثر غیرمستقیم استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر سبک‌های تدریس به‌واسطه‌ی سبک‌های یادگیری معنی‌دار نبود. بنابراین نمی‌توان به‌واسطه سبک‌های یادگیری دانشجو معلمان، سبک‌های تدریس مرجح آن‌ها را از طریق استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between the Use of Social Networks and Teachers' Preferred Teaching Styles with the Mediating Role of Their Learning Styles

نویسندگان [English]

  • Sadegh Hamedinasab 1
  • Hamideh Pakmehr 2
  • Ali Asgari 3

1 Ph.D. of Curriculum, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Educational Science, Imam Reza International University, Mashhad, Iran.

3 Associate Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of social networks and students' preferred teaching styles of teachers with the mediating role of their learning styles. The present study is descriptive and correlational. The statistical population was all students of Farhangian University, Shahid Bahonar Campus in Birjand who were studying in the academic year 1399-1400. A total of 156 teacher students were selected as the sample size by the available sampling method. Data collection tools included the Learning Styles Questionnaire, the Preferred Teaching Style Questionnaire, and the Social Network Questionnaire. The reliability of the instruments was confirmed using Cronbach's alpha coefficient and their validity was confirmed using confirmatory factor analysis and correlation between components. Findings showed that the direct effect of using social networks on teaching styles and also the direct effect of learning styles on teaching styles were significant, but the direct effect of using social networks on learning styles was not significant. In addition, the indirect effect of using social networks on teaching styles through learning styles was not significant. Therefore, it is not possible to predict their preferred teaching styles through the use of social networks due to student-teacher learning styles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Styles
  • Social Networks
  • Preferred Teaching Styles
امین خندقی، مقصود؛ رجائی، ملیحه. (1392). تأثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجّح آنان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 9 (28)، 16-40.
بخشی پریخانی، سمیه؛ حامدی نسب، صادق؛ پورشافعی، هادی. (1397). نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و رشد توانایی آینده‌پژوهی دانشجویان. فصلنامه آینده‌پژوهی مدیریت. 23 (114)، 1-16.
بهرنگی، محمدرضا. (۱۳۹۰). الگوهای تدریس بروس جویس. تهران: نشر کمال تربیت.
حامدی نسب، صادق؛ آیتی، محسن؛ رستمی نژاد، محمدعلی؛ سراجی، فرهاد. (1399). نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در فرایند یاددهی و یادگیری: مرور نظام‌مند. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. در دست انتشار.
حسین زاده، بابک؛ فلاح، وحید؛ یعقوبی، فاطمه. (1393). مقایسه تأثیر رسانه تعاملی و غیرتعاملی بر نوع سبک‌های یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(4)،59 -74.
 حسینی لرگانی، سیده مریم. سیف، علی‌اکبر. (1380). مقایسه سبک‌های یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 7 (19)، 93-114.
رزاقی نژاد، محمدحسین؛ بخشی، حمید مشایخی، ناصر. (۱۳۸۹). بررسی سبک‌های تدریس اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله پزشکی هرمزگان، 4 (۳)، 198- 205.
سهرابی، زهره؛ کشمیری، فاطمه. (1391). شیوه‌های ترجیحی و سبک یادگیری دانشجویان کارشناسی ارشد علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران. مدیریت بهداشت و درمان، 4(شماره 3 و 4), 57-65.
مرادی، مسعود؛ باشکوه اجیرلو، محمد. (1392). رابطه سبک‌های یادگیری با الگوی تدریس انطباقی. روان‌شناسی مدرسه، 3 (1)، 101- 115.
نجفی کلیانی، مجید؛ کریمی، شهناز؛ جمشیدی، ناهید. (1388). مقایسه سبک‌های یادگیری و روش‌های ترجیحی تدریس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. ۱۲ (۴)، ۸۹-۹۴.
Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The internet and higher education11(2), 71-80.
Baird, D. E., & Fisher, M. (2005). Neomillennial user experience design strategies: Utilizing social networking media to support “always on” learning styles. Journal of educational technology systems34(1), 5-32.
Balakrishnan, V., & Gan, C. L. (2016). Students’ learning styles and their effects on the use of social media technology for learning. Telematics and Informatics33(3), 808-821.
Cho,H.,Gay,G.,Davidson,B.Ingraffea,A. (2007). Social networks, communication styles, and learning performance in a CSCL community. Computers & Education,49(2), 309-329.
Dinçol, S., Temel, S., Oskay, Ö. Ö., Erdoğan, Ü. I., & Yılmaz, A. (2011). The effect of matching learning styles with teaching styles on success. Procedia-Social and Behavioral Sciences15, 854-858.
Fatahi, S., Moradi, H., & Kashani, V. L. (2016). A survey of personality and learning styles models applied in virtual environments with emphasis on e-learning environments. Artificial Intelligence Review46(3), 413-429.
Graf, S., & Kinshuk, K. (2006, December). Considering learning styles in learning management systems: Investigating the behavior of students in an online course. In 2006 First International Workshop on Semantic Media Adaptation and Personalization (SMAP'06) (pp. 25-30). IEEE.
Grasha, A. F. (1996). Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. Alliance publishers.
Greenhow, C., Robelia, B., & Hughes, J. E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in a digital age: Web 2.0 and classroom research: What path should we take now?. Educational researcher38(4), 246-259.
Kanninen, E. (2009). Learning Styles and E-Learning, Master of Science Thesis, Tampere University of Technology. Unpublished master thesis). Retrieved from hlab. ee. tut. fi/video/bme/evicab/astore/delivera/wp4style. pdf.
Kassens-Noor, E. (2012). Twitter as a teaching practice to enhance active and informal learning in higher education: The case of sustainable tweets. Active Learning in Higher Education13(1), 9-21.
Manochehr, N. N. (2006). The influence of learning styles on learners in e-learning environments: An empirical study. Computers in Higher Education Economics Review18(1), 10-14.
Marbán, J. M., & Mulenga, E. M. (2019). Pre-Service Primary Teachers' Teaching Styles and Attitudes towards the Use of Technology in Mathematics Classrooms. International Electronic Journal of Mathematics Education14(2), 253-263.
Mason, R. (2006). ‘Learning technologies for adult continuing education’. Studies in Continuing Education, 28(2), 121-133.
Prashing, B. (2002). The power of diversity, New ways of Learning and Teaching through Learning Styles. published by bateman, vewzaland.
Prescott, J. (2014). Teaching style and attitudes towards Facebook as an educational tool. Active Learning in Higher Education15(2), 117-128.
Pritchard, A. (2009). Ways of learning: Learning theories for the classroom. Routledge.
Selwyn, N. (2007a). Screw blackboard. Do it on Facebook! An investigation of students' educational use of Facebook. [Electronic Version]. Retrieved 02.03.2008, from. http://
www.scribd.com/doc/513958/Facebookseminar-paper-Selwyn
Wanpen, S. (2013). The relationship between learning styles and the social network use of tertiary level students. Procedia-Social and Behavioral Sciences88, 334-339.
Young, L. E., & Paterson, B. L. (2007). Teaching nursing developing: a studentcentered learning environment. Lipincott Williams & Wilkins.
Zhang, X., de Pablos, P. O., & Zhu, H. (2012). The impact of second life on team learning outcomes from the perspective of IT capabilities. International Journal of Engineering Education, 28, 1388–1392.
 
 
 

Appendix 1. Author's Profile Guide

A Sample Profile of Faculty Members:
Academic Rank (Instructor, Assistant Professor, Associate Professor, Full Professor), Department, Faculty, University, City, Country.
Example: Assistant Professor, Educational Psychology Dept., Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
A Sample of Student Profile:
The Student of (Bachelor, Master, Ph.D.), Field of Study, University, City, Country.
Example: M.Sc. Student in Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
A Sample of Profile for Individuals and Freelance Researchers:
Degree (Bachelor, Master, Ph.D.), Field of Study, University, City, Country / Organization or Workplace, City, Country.
Example: Master of Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University / Education Department, Tehran, Iran.