ارائه مدل شهرت رسانه‌ای کانال‌های پیام‌رسان خبری با رویکرد داده بنیاد
ارائه مدل شهرت رسانه‌ای کانال‌های پیام‌رسان خبری با رویکرد داده بنیاد

پریسا نظامی؛ سید مهدی شریفی؛ عباس نرگسیان؛ مهران رضوانی

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 36-1

https://doi.org/10.22054/nms.2022.55060.1038

چکیده
  در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانال‌های خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری ...  بیشتر
مقایسه تحلیل مفاهیم سواد رسانه ای و سواد رایانه ای در پایگاه وب آو ساینس
مقایسه تحلیل مفاهیم سواد رسانه ای و سواد رایانه ای در پایگاه وب آو ساینس

راضیه فرشید؛ فائزه سادات بحرالعلومی طباطبائی؛ نصرت ریاحی نیا

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 65-37

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65657.1338

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تحلیل و مقایسه مفاهیم سواد رسانه ای و سواد رایانه ای بر اساس آثار نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی، توصیفی با رویکرد علم سنجی است که در ...  بیشتر
چالش های اخلاقی پدیدار شده در ژورنالیسم واقعیت مجازی
چالش های اخلاقی پدیدار شده در ژورنالیسم واقعیت مجازی

فرید محمدی؛ سیدوحید عقیلی؛ محمد جواد (مجید) رضاییان

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 105-67

https://doi.org/10.22054/nms.2022.61410.1223

چکیده
  دنیای امروز شاهد انقلابی در عرصه روایتگری است. تولید کنندگان محتوا در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای از فناوری‌های نوپدید همانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی برای روایت داستان‌های خود ...  بیشتر
ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها
ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها

صادق حامدی نسب؛ حمیده پاکمهر؛ علی عسگری

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 126-107

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65775.1344

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سبک‌های تدریس مرجح دانشجو معلمان با نقش میانجی سبک‌های یادگیری آن‌ها بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری ...  بیشتر
نمایش جنسیت در بین کاربران اینستاگرام: رویکرد اجرای جنسیت (مطالعه موردی پیج‌های ماشین باز)
نمایش جنسیت در بین کاربران اینستاگرام: رویکرد اجرای جنسیت (مطالعه موردی پیج‌های ماشین باز)

فاطمه گلابی؛ محمد عباس زاده؛ توکل آقایاری هیر؛ سجاد مسگر زاده

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 153-127

https://doi.org/10.22054/nms.2022.65746.1343

چکیده
  در این پژوهش کیفی با مطالعه صفحات ماشین باز در اینستاگرام براساس رویکرد اجرای هویت باتلر، نه تنها روش اجرای هویت جنسیتی زن یا سوژه زن مشخص شد بلکه تلاش شد تا گفتمان شکل دهنده چنین اجرای نیز مورد بررسی ...  بیشتر
مقایسه‌ی ویژگی‌های روانشناختی دانش‎آموزان دبیرستانی درگیر در فضای مجازی و دانش‎آموزان معمولی
مقایسه‌ی ویژگی‌های روانشناختی دانش‎آموزان دبیرستانی درگیر در فضای مجازی و دانش‎آموزان معمولی

کامران شیوندی؛ فضل الله حسنوند؛ مریم عبدالهی مقدم؛ محمود کوشکی

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 180-155

https://doi.org/10.22054/nms.2022.51960.968

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه‎ی ویژگی‎های روانشناختی دانش‎آموزان درگیر در فضای مجازی و دانش‎آموزان معمولی در دانش‎آموزان دوره‌ی متوسطه اول و دوم در شهرستان پلدختر انجام شده است. این پژوهش مبتنی ...  بیشتر
مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در بین دانشجویان دختر و پسر
مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در بین دانشجویان دختر و پسر

یداله قاسمی پور؛ فریبا سعیدی

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 206-181

https://doi.org/10.22054/nms.2022.34705.554

چکیده
  هدف این پژوهش مقایسه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، سبک های دلبستگی و خودشناسی در دانشجویان دختر و پسر است. پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه ...  بیشتر
راه‌های تشخیص اخبار جعلی در رسانه‌ها از نظر متخصصان و حرفه‌ای های ارتباطات
راه‌های تشخیص اخبار جعلی در رسانه‌ها از نظر متخصصان و حرفه‌ای های ارتباطات

کریم شعبانی؛ علی گرانمایه پور؛ شهناز هاشمی

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 233-207

https://doi.org/10.22054/nms.2022.60020.1178

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر، بررسی راه‌های تشخیص اخبار جعلی در رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی بوده، زیرا سرعت انتشار خبر جعلی در رسانه‌های نوین و تأثیر سوء آن بر افکار عمومی، در مواردی غیرقابل‌جبران است.روش ...  بیشتر
تغییر یا تخریب دنیای متن در بازی رایانه‌ای؟! (بررسی اقتباس از شاهنامه در بازی رایانه‌ای سیاوش بر بنیاد نظریة اقتباس لیندا هاچن)
تغییر یا تخریب دنیای متن در بازی رایانه‌ای؟! (بررسی اقتباس از شاهنامه در بازی رایانه‌ای سیاوش بر بنیاد نظریة اقتباس لیندا هاچن)

مینا بهنام

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 256-235

https://doi.org/10.22054/nms.2022.46252.820

چکیده
  در پژوهش حاضر ضمن بازخوانی متن شاهنامه به تبیین اهمیت گیم پلی با اقتباس از شاهنامه در مقولات فرهنگی و بینافرهنگی و در سیطره‌ای وسیع تر سایر آثار ادبی با قابلیت تبدیل به یک گیم پلی، پرداخته می‌شود. فرایند ...  بیشتر
تاثیر اعتبار شبکه‌های اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز
تاثیر اعتبار شبکه‌های اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها از طریق متغیر میانجی تخصص فردی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز

هاشم عطاپور؛ افشین حمدی پور؛ سمیرا بی پروای سراب

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 256-235

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66726.1362

چکیده
  امروزه ارزیابی باورپذیری اطلاعات در بستر شبکه‌های اجتماعی به یک موضوع مهم برای کاربران اطلاعات تبدیل شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتبار شبکه‌های اجتماعی بر باورپذیری اطلاعات آنها ...  بیشتر
نقش شبکه‌های اجتماعی در شیوع بیماریهای پر خطر جنسی (با تاکید بر والدین کاربر)
نقش شبکه‌های اجتماعی در شیوع بیماریهای پر خطر جنسی (با تاکید بر والدین کاربر)

پریناز تقوی؛ حسین آقاجانی مرساء

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 323-291

https://doi.org/10.22054/nms.2022.66996.1368

چکیده
  رفتارهای جنسی مخاطره آمیز، تهدید بزرگی برای سلامت جسمی و اجتماعی جوانان محسوب می شود. به علت اپیدمی جهانی عفونتهای آمیزشی، میزان شیوع بیماریهای جنسی در زمینه رفتار های جنسی مخاطره آمیز و ارتباطات جنسی ...  بیشتر
عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی گردشگران به سایت های شبکه اجتماعی
عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی گردشگران به سایت های شبکه اجتماعی

سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ مهدی کروبی؛ نجمه غریبی؛ مهشید ناسوتی

دوره 8، شماره 30 ، مرداد 1401، صفحه 349-325

https://doi.org/10.22054/nms.2022.45451.802

چکیده
  هم‌افزایی گردشگری و فضاهای مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی، به یک فراجریان تبدیل شده است؛ تا جایی که به میزان غیرقابل‌ باوری این دو به هم وابسته‌اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار وفاداری الکترونیکی گردشگران ...  بیشتر