نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.

چکیده

مصرف شبکه های اجتماعی درکشورما درحال حاضربه یک مسأله اجتماعی تبدیل شده است..پژوهش حاضر باعنوان "تبیین جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی درمیان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام" باهدف تبیین وشناخت این مسأله دربین دانشجویان انجام شده است.. روش این پژوهش پیمایشی و جمع آوری داده ها با پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفت. تعیین اعتبارابزار بااستفاده از ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفته است.جامعه ی آماری شامل تمامی 600 نفردانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان ایلام وحجم نمونه براساس جدول مورگان،234 نفرتعیین وموردبررسی قرارگرفتند. یافته های پژوهش بیانگرآن است که بین خودافشایی(65/) گذران اوقات فراغت(57/) ساختاردموکراتیک شبکه ها(55/) یادگیری وتبادل تجربیات(56/) دلبستگی وحفظ روابط(56/) احساس انزوای اجتماعی(54/) نقش گروه های مرجع(50/) نیازبه کسب اطلاعات(42/) اشاعه نوآوری(47/) اقناع رسانه ای(42/) رابطه ی معناداروجود دارد..براساس تحلیل رگرسیونی در مجموع 57% ازکل واریانس مصرف شبکه های اجتماعی (R2=%57)، با متغیرهای خودافشایی ، گذران اوقات فراغت ، یادگیری و تبادلتجریبات ، آشنایی با مفهوم شبکه‌های اجتماعی ، نقش گروههای مرجع، ساختار دموکراتیک شبکه‌های اجتماعی و محل سکونت قابل پیش بینی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Sociological Explanation of the Use of Social Networks (under Study: The Teacher Students of Farhangian University of Ilam)

نویسندگان [English]

  • sadolah ezati 1
  • zabiholah sadafi 2

1 PhD Student of Cultural Sociology- Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Assistant professor and social group member of azad university,zanjan brancech

چکیده [English]

Using social networks has become a social problem in our country. The present study titled "Sociological Explanation of the use of Social Networking among students of the Farhangian University of Ilam aimed to investigate this problem amongst college students. The method of this study was a survey and a researcher-made questionnaire was used to collect data. The instrument validity was determined using Cronbach’s Alpha coefficient. The statistical society included all 600 students from the Farhangian University of Ilam and the sample size was determined 234 people and examined by the Morgan table. Findings show that there is a meaningful relationship between Self-Disclosure (/65), Spending Leisure Time (/57), Democratic Structure of Networks (/55), Learning and Exchange Experiences (/56), Attachment and Maintenance of Relationships (/56), Feeling of Social Isolation (/54), The Role of Reference Groups (/50), Need for Information (/42), Promoting Innovation (/47), and Media Persuasion (/42). Regression analysis shows that 57% of the total variance of the use of social networks among students of Farhangian University of Ilam (R2=%57), with self-closure, spending leisure time, learning and exchange of experiences, familiarity with the concept of social networks, the role of the reference groups, democratic structure of social networks and place of residence is predictable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social networks
  • the use of social networks
  • teacher students
جوادی نیا، علیرضا، عرفانیان، مرتضی، عابدینی، محمدرضا. (1391)، «تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند». مجله ایرانی آموزش پزشکی، دوره 12، شماره (8).
رابنینگتن، ارل، واینبرگ، مارتین (1390)، رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمت اله صدیق سروستانی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
رفیع پور، فرامرز (1372)، سنجش گرایش روستاییان نسبت به جهاد سازندگی. مرکز تحقیقات بررسی مسائل روستایی، تهران، نشر ارغوان.
ساروخانی، باقر، توسلی، غلامعباس، سیدعربی نژاد، عزیزه (1387)، «تأثیر فضاهای مجازی بر کنش اجتماعی جوانان دانشجوی دختر با تأکید بر اینترنت». پژوهشنامه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد گرمسار، شماره (1).
سایت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، "از هر ده ایرانی شش نفر در شبکه‌های اجتماعی مجازی عضو هستند"، 15/12/95، ispa.ir (تاریخ بازدید 25/12/95).
سورین، ورنر، تانگارد، جیمز (1392)، نظریه‌های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، چاپ ششم تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
صبوری خسروشاهی، حبیب، آذرگون، نسرین، (1392)، «تأثیر شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک بر هویت اجتماعی (موردمطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)». فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، دوره هشتم، شماره (21).
صبوری، محمدصادق، عمانی، احمدرضا، نصرتی، اردوان، ثمری، داود (1387) تحلیل همبستگی و رگرسیونی ابعاد گرایش دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه آزاد گرمسار به کار در مناطق روستایی، پژوهش‌نامه علوم اجتماعی، سال دوم، شماره (4).
مرادی، شهاب. رجب پور، مجتبی، کیان ارثی، فرحناز. حاجلو، نادر. رادبخش، ناهید (1393)، «انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های مجازی»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی 10، سال چهارم، شماره (1).
معمار، ثریا. عدلی پور، صمد، خاکسار، فائزه (1391)، «شبکه‌های اجتماعی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی در ایران)»، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره اول، شماره (4).
معیدفر، سعید (1385)، جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران. چاپ اول تهران، انتشارات نور علم.
مهدی‌زاده، سیدمحمد. (1392). نظریه استفاده و رضامندی. (11/4/92)، سایت راسخون، www.rasekhoon.net. (بازدید 25/11/95).
نواح، عبدالرضا، فروتن کیا، شهروز، (1390). بررسی رابطه بین کنش عقلانی و رفتارهای زیست‌محیطی، فصلنامه علمی محیط‌زیست، شماره (51).
یوسفی لویه، مجید، یوسفی لویه، وحید (1388). سنجش گرایش دانشجویان نسبت به اینترنت، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی 42، سال سیزدهم، شماره (2).
References
Ashraf,J. zaidieh,Y. (2012). "The Use of Social Networking in Education: challenges and Opportunities".. World of Computer Science and Information Technology journal, 2 (1),18-21.
Lee,Mtthew k.o., Cheung,Christy.Chiu,pui-yee(2012). "Online Social Networks: why do Students use Facebook". Computers in Human Behavior, 1337-1342.
Park,Namsu Kee,Kerk.F. Valenzuela, (2009)." Being­­ Immersedin Social Networking Environment: Facebook Groups, Uses and Gratifications,and Social Outcomes". Cyber Psychology and Behavior. 12(6),226-245.
Pempek,Tiffany.Yermolayeva,A,Yevdokiya. Calvent, Sandra.L. (2009). "College Experiences on Students Social Networking Facebook". Journalof Applied Developmental Psychology,30(3),227-238.
Wang,Qingya.Chen,wei. Liang Yu, (2012). "the Effects of Social Media on College Students". M B A Student Scholarship, paper 5: 8-11.