نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 استادیار و عضو هیئتعلمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
چکیده
مصرف شبکه های اجتماعی درکشورما درحال حاضربه یک مسأله اجتماعی تبدیل شده است..پژوهش حاضر باعنوان "تبیین جامعه شناختی مصرف شبکه های اجتماعی درمیان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام" باهدف تبیین وشناخت این مسأله دربین دانشجویان انجام شده است.. روش این پژوهش پیمایشی و جمع آوری داده ها با پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفت. تعیین اعتبارابزار بااستفاده از ضریب آلفای کرونباخ صورت گرفته است.جامعه ی آماری شامل تمامی 600 نفردانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان ایلام وحجم نمونه براساس جدول مورگان،234 نفرتعیین وموردبررسی قرارگرفتند. یافته های پژوهش بیانگرآن است که بین خودافشایی(65/) گذران اوقات فراغت(57/) ساختاردموکراتیک شبکه ها(55/) یادگیری وتبادل تجربیات(56/) دلبستگی وحفظ روابط(56/) احساس انزوای اجتماعی(54/) نقش گروه های مرجع(50/) نیازبه کسب اطلاعات(42/) اشاعه نوآوری(47/) اقناع رسانه ای(42/) رابطه ی معناداروجود دارد..براساس تحلیل رگرسیونی در مجموع 57% ازکل واریانس مصرف شبکه های اجتماعی (R2=%57)، با متغیرهای خودافشایی ، گذران اوقات فراغت ، یادگیری و تبادلتجریبات ، آشنایی با مفهوم شبکههای اجتماعی ، نقش گروههای مرجع، ساختار دموکراتیک شبکههای اجتماعی و محل سکونت قابل پیش بینی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sociological Explanation of the Use of Social Networks (under Study: The Teacher Students of Farhangian University of Ilam)
نویسندگان [English]
- sadolah ezati 1
- zabiholah sadafi 2
1 PhD Student of Cultural Sociology- Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant professor and social group member of azad university,zanjan brancech
چکیده [English]
Using social networks has become a social problem in our country. The present study titled "Sociological Explanation of the use of Social Networking among students of the Farhangian University of Ilam aimed to investigate this problem amongst college students. The method of this study was a survey and a researcher-made questionnaire was used to collect data. The instrument validity was determined using Cronbach’s Alpha coefficient. The statistical society included all 600 students from the Farhangian University of Ilam and the sample size was determined 234 people and examined by the Morgan table. Findings show that there is a meaningful relationship between Self-Disclosure (/65), Spending Leisure Time (/57), Democratic Structure of Networks (/55), Learning and Exchange Experiences (/56), Attachment and Maintenance of Relationships (/56), Feeling of Social Isolation (/54), The Role of Reference Groups (/50), Need for Information (/42), Promoting Innovation (/47), and Media Persuasion (/42). Regression analysis shows that 57% of the total variance of the use of social networks among students of Farhangian University of Ilam (R2=%57), with self-closure, spending leisure time, learning and exchange of experiences, familiarity with the concept of social networks, the role of the reference groups, democratic structure of social networks and place of residence is predictable.
کلیدواژهها [English]
- social networks
- the use of social networks
- teacher students