نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده
یکی از اساسیترین مسائلی که جوامع امروزی با آن مواجهاند، هویت اجتماعی است که با ورود شبکههای مجازی دچار تغییر و تحولات عمده شده است. جهان مجازی با خصیصههایی مثل بیمکانی، فرازمانی، تکثر، سهولت دسترسی، همزمانی و ... بهطور نسبی از جهان واقعی جدا میشود. عامل بنیادین در شکلگیری هویتهای اجتماعی تعاملات انسانی است. درواقع فرد هنگامیکه به تعامل با فرد دیگری میپردازد هویت خویشتن را بهعنوان یک عضو جامعه پیدا میکند. هویت در بستر تعاملات اجتماعی تعریف میشود. در جامعه ایران، هویتها شکلی سیال و متغیر یافتهاند. بهتدریج هویتهای سنتی مورد پرسش قرارگرفته و هویتهای جدیدی سر برآورده است که از یکپارچگی و ثبات پیشین برخوردار نیستند. یکی از منابع مهم تغییر هویتها در جامعه امروزی، ازجمله در عرصه زندگی زنان، رسانههای جمعی هستند. استفاده از وسایل ارتباطی شامل آفرینش انواع جدید روابط اجتماعی و راههای تازه رابطه خود با دیگران است. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی بازتعریف هویت اجتماعی زنان تهرانی در فضای اجتماعی میپردازد. روش پژوهش کمی بوده و دادههای موردنیاز با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که تمامی ابعاد هویت اجتماعی زنان تهرانی (خانوادگی، ملی، قومی و مذهبی) تضعیفشده است. بعلاوه نتایج بیانگر آن است بیشترین تغییر در هویت دینی زنان شهر تهران مشاهده میشود. همچنین تمامی فرضیههایی که بیانگر ارتباط معنادار بین شبکههای و ابعاد مختلف هویت اجتماعی است تأیید شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Modeling the impact of social media on the representation of Iranian-Islamic women's identity
نویسندگان [English]
- behnaz rahbarmehrpo 1
- ehtesham Rashidi 2
- Abolfazl Danaei 2
1 PhD Student in Media Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Media Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
چکیده [English]
One of the most fundamental issues facing today's societies is the social identity that has undergone major changes with the advent of virtual networks. The virtual world is relatively separated from the real world with features such as inability, transcendence, multiplicity, accessibility, synchronization, and so on. Fundamental to the formation of social identities is human interaction. In fact, when one interacts with another, one finds his/her identity as a member of society. Identity is defined in the context of social interaction. In Iranian society, identities have become fluid and changeable. Traditional identities are gradually being questioned and new identities emerging that do not have previous integration and stability. Mass media is one of the most important sources of identity change in today's society, including in the area of women's lives. The research method was quantitative and data were collected using a researcher-made questionnaire. The statistical population of this study is women in Tehran. The results show that all aspects of Tehranian women's social identity (family, national, ethnic, and religious) are weakened.
کلیدواژهها [English]
- Mobile social networks
- women's identity
- family
- national
- ethnic
- religious