نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

با ظهور و گسترش رسانه‌های اجتماعی هویت تبدیل به امری تغییرپذیر و چندپاره شده و جامعه و خانواده دیگر تنها منابع تعیین‌کننده نیستند، بنابراین هویت و فرایند هویت‌یابی به‌خصوص در بین جوانان دستخوش دگردیسی گسترده‌ای شده است. از اینرو در پژوهش حاضر قصد داریم هویت جوانان و فرایند هویت‌یابی آنها را در نتیجه استفاده از رسانه‌های اجتماعی واکاوی نماییم. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون و انجام مصاحبه عمیق نیمه ساخت‌یافته با 17 نفر از جوانان با روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه حضوری وآنلاین انجام شده است. یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها با تکنیک تحلیل مضمون، استخراج و تحلیل شده است که 4 مضمون اصلی: «شکاف ارزش‌ها و باورها»، «رسانه‌ای‌شدن سبک زندگی»، «پروبلماتیک شدن خود»، «دگردیسی تعاملات» و 12 مضمون فرعی: «دگردیسی در عقاید و باورهای دینی»، «دگردیسی در عقاید و باورهای سیاسی»،« عدم علاقه رسانه‌های رسمی داخلی»، «ترندی‌شدن زندگی»، «رسانه محور شدن علاقمندی‌ها و اهداف»، «فرصتی برای آزادی عمل»، «فرصتی برای تغییر خود»، «فرصتی برای خود وانمودسازی»، «فرصتی برای همانندی با خود»، «فرصتی برای همانندی با دیگران»، «شکل‌گیری دوستی‌های سطحی»، «قربانی‌شدن تعاملات رودررو» است. بنابر یافته‌ها نسل جوان، تحت تأثیر رسانه‌ها و مواجه با انبوهی از اطلاعات و اندیشه‌ها، با شیوه‌های متکثر و متنوعی در پاسخ به سؤال «کیستی و چیستی» و فرایند هویت‌یابی خود مواجه هستند و در مقام کنشگری با هویت چندپاره و سیّال به‌دنبال هویت-یابی‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The New Generation and Identity Formation: The Role of Social Media in Identification Processes

نویسندگان [English]

  • mohammadreza hasani 1
  • fateme mohammadzade 2
  • hamide mohammadzade 3

1 Assistant Professor, Department of Social Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

2 Ph.D. Student in Sociology, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Ph.D. Student in Cultural Sociology, University of Guilan, Rasht, Iran

چکیده [English]

Abstract
With the emergence and proliferation of social media, identity has become a more fluid and fragmented phenomenon. As society and the family are no longer the sole determining sources of identity, the processes of identity formation and identification, particularly among youth, are undergoing a significant transformation. This paper examines and analyzes youth identity and the identification process resulting from social media use. The study employed a qualitative approach, utilizing semi-structured in-depth interviews with 17 young individuals. The findings from the interviews, extracted and analyzed through thematic analysis, demonstrated four main themes: "value and belief gap," "media-oriented lifestyle," "problematization of the self," and "transformation of interactions." These were supported by twelve sub-themes: "transformation in religious beliefs and opinions," "transformation in political beliefs and opinions," "disinterest in domestic official media," "trend-driven living," "media-oriented interests and goals," "opportunity for freedom of action," "opportunity for self-reinvention," "context for pretense," "possibility of self-identification," "opportunity for identification with others," "formation of superficial friendships," and "decline of face-to-face interactions." According to the findings, the younger generation, under the influence of social media and confronted with a multitude of information and ideas, encounters diverse ways of answering the fundamental question of "who am I?" In this process of identification, they actively engage in identity-seeking, often navigating a fragmented and fluid sense of self.
Extended Abstract:
Introduction
During the last century, extensive structural, functional, and semantic changes—driven by processes such as the emergence of modernity, the proliferation of information and communication technologies, and postmodern developments—have led to comprehensive and profound normative and value shifts in people's lifestyles. A concrete manifestation of this is the influence on youth, who are considered "the first adopters of new technologies" (Zimles, 2012, p. 4). They are particularly affected by the transformation of traditional conditions and frameworks surrounding identity and identification.
Identity serves as a source of "meaning and experience" for members of society (Castells, 2001, p. 22) and is a necessary condition for social life; without it, "society will not exist" (Jenkins, 2002, pp. 8-9). In traditional societies, individual identity was formed and stabilized through an integrative semantic order that encompassed all societal groups. Today, however, the rise of self-awareness, stemming from the conditions and characteristics of modern life, has called previous conceptions of identity and the identification process into question. This has, in turn, created the foundation for diverse and ongoing processes of identity development and reproduction.
In contemporary societies, particularly developing nations, one of the most significant issues confronting the new generation is that of identity and its evolving identification processes. These processes manifest diversely across life domains, including attitudes toward marriage, patterns of sexual interaction, religious beliefs, employment, lifestyle, and leisure time.
From the perspective of social theorists such as Giddens and Castells, an individual's identity and their subsequent actions in society are a function of their sources for identity formation. Consequently, the primary distinction of the new generation, compared to previous ones, lies in the very process and sources of identification. This generation actively seeks to discover, construct, and sustain their identity. They cannot rely on an identity that is merely ascribed, inherited, or based on traditional status; instead, they forge a self-made identity. They have not passively accepted the identity assigned to them by society at birth and do not consider it their own.
Objective:
In the current research, identity is conceptualized as the experiences and meanings that individuals or groups derive in response to the question of "who they are." This sense of identity forms the basis for their distinctions from, and similarities with, others. This study specifically examines youth identity and the identification process as a consequence of social media use. In this regard, the research aims to answer the following questions:
Research Questions:

What are youths' perceptions of social media?
What role does social media play in their identification processes and identity construction?
How do youth represent themselves on social media as part of their identity-finding process?

Methodology:
Data were collected using a qualitative approach, employing semi-structured interviews. Participants were selected through purposive sampling and consisted of 17 youths (10 female, 7 male). The selection criteria required individuals to have at least three years of social media experience, maintain active accounts on a minimum of two platforms, and engage with them daily. The collected data were analyzed using thematic analysis.
Results
The thematic analysis of the interviews identified four main themes—"value and belief gap," "media-oriented lifestyle," "problematization of the self," and "transformation of interactions"—along with twelve supporting sub-themes. These sub-themes were: transformation in religious beliefs and opinions; transformation in political beliefs and opinions; disinterest in domestic official media; trend-driven living; media-oriented interests and goals; opportunity for freedom of action; opportunity for self-reinvention; context for pretense; possibility of identification with oneself; opportunity for identification with others; formation of superficial friendships; and the erosion of face-to-face interactions.
Conclusion
Based on the interview responses, the transformation and divergence in youth beliefs and values resulting from social media access play a major role in their re-evaluation of religious and political thought. This has led to a sense of detachment from traditional religious beliefs, fostering a selective, rather than adaptive, approach to religious and political identities and markers. Furthermore, the mediatization of various life aspects has created new imperatives for youth, particularly concerning lifestyle, to the extent that selecting a distinctive lifestyle has become a core component of their identity formation.
Young people express their identity through lifestyle choices that are often media-oriented and diverge from prevailing societal values and norms. Furthermore, based on interviewees' statements, the restrictions, contradictions, and official norms in society make it difficult for youth to express themselves freely in real-world environments, including within the family. In contrast, social media provides a platform to achieve this self-expression, offering an opportunity for freedom of action, visibility, and self-reinvention, including self-idealization and identification with oneself and others. A significant finding from this research is a shift in youth interaction patterns, characterized by the formation of superficial friendships and a devaluation of face-to-face communication.
According to the findings, the younger generation, influenced by media and confronted with a multitude of information and ideas, encounters diverse pathways for answering the fundamental question of "who am I?" In this process of identification, they actively engage in identity-seeking, navigating a fragmented and fluid sense of self.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • identification
  • youth
  • social media
  • fluidity
منابع
آری، جان. (1400). جامعه­شناسی فراسوی جامعه­ها. ترجمه جواد افشار کهن، نشر پیله.
اکبرزاده جهرمی، سیدجمال­الدین و احمدی، اوین. (1399). گونه­شناسی هویت مجازی زنان کُرد ایرانی اینستاگرام. مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 21(64)، 111-144. doi.org/10.22083/jccs.2020.229866.3075
انتظاری، علی. (1403). جابجایی در فضای مجازی­ـ­واقعی: عقلانیت یا پریشانی ارتباطی؟ مطالعات رسانه­‌های نوین،10(39): 40-1. doi.org/10.22054/nms.2024.75274.1605
ربیعی، مرجان. (1400). مطالعه فرایند هویت­یابی و سیاست زندگی زنان در شبکه­های اجتماعی (موردمطالعه: زنان کاربر اینستاگرام). رساله دکتری جامعه­شناسی دانشگاه خوارزمی.
پاترسون، مارک. (1395). مصرف و زندگی روزمره. ترجمه جمال محمدی و نرگس ایمانی مرتی، تهران: نشر نی.
پناهی، محمدحسین و علی­آبادی، علی. (1400)، رابطه بین میزان بهره­گیری از رسانه­های خارجی و فرهنگ سیاسی. علوم اجتماعی، 28(93)، 85- 125. doi.org/10.22054/qjss.2021.59622.2365
ذکایی، محمدسعید. (1393). فراغت، مصرف و جامعه: گفتارهایی انتقادی. چاپ دوم، تهران: نشر تیسا.
جنکینز، ریچارد. (1381). هویت اجتماعی. ترجمه تورج یارمحمدی، تهران: نشر پژوهش شیراژه.
حیدری، آرمان، صداقت، حمید و حمیدپور، خیری. (1401). هویت­یابی واقعی­ـ­وانمودی دختران در سیالیت فضای مجازی: مطالعه کیفی دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج. مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 23(59)، 61-94. doi.org/10.22083/jccs.2021.258935.3234
سامانی، سمانه و فراهانی، اعظم. (1395). هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام). علمی رسانه، 27(2)، 85-104.  doi.org/20.1001.1.10227180.1395.27.2.5.3
سرداری­نیا، خلیل­اله، بدری، کوروش و امینی­زاده، سینا. (1400). رابطه بین شبکه­های اجتماعی و اعتماد نهادی؛ مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شیراز. پژوهش­های راهبردی سیاست، 10(36)، 99-125. doi.org/10.22054/qpss.2020.49810.2449
شفیعی، سمیه سادات و میرحسینی، زهرا. (1399). زنان از سبک زندگی می­گویند؛ مطالعه ارزش­های محوری در صفحات زن نوشته اینستاگرامی. پژوهش­نامه زنان، 11(2)، 147-172. doi.org/10.30465/ws.2020.5136
صبورنژاد، زهرا. (1394). هویت دخترانه و تلفن همراه هوشمند: کاربرد تلفن همراه هوشمند در برساخت روایی هویت. پایان­نامه کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران.
علیخواه، فردین و محمدزاده، حمیده. (1401). درباره دختران چادری مدرن: ظهور نسل «تری این وان» در ایران. جامعه­شناسی فرهنگ و هنر، 4(2)، 28-46. doi.org/10.34785/J016.2022.018
قنبری باغستانی، عباس، حسین­زاده، فائزه وغلامی، فرزاد. (1402). فرایند هویت­یابی «تقلیل­یافته» نسل زد در شبکه­های اجتماعی: مطالعه موردی دختران نوجوان در شهر مشهد. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 19(2)، 135-162. doi.org/10.22034/jcsc.2023.2014283.2704
کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: قدرت هویت. ترجمه حسن چاوشیان، جلد دوم، تهران: نشر طرح نو.
کاستلز، مانوئل. (1389). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: پایان هزاره. ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، جلد سوم، چاپ ششم، تهران: نشر طرح نو.
گنجی، محمد، واحدیان، مرتضی، زارعی، عباس و پیری، حسن. (1400). تحلیل پدیدارشناختی برساخت هویت در بین کنشگران شبکه اجتماعی تلگرام (مطالعه موردی: کاربران اینستاگرام ساکن شهر کاشان). مطالعات راهبردی زنان، 22(92)، 58-33.  doi.org/10.22095/jwss.2021.209590.2178
گیدنز، آنتونی. (1383). پیامدهای مدرنیت. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
گیدنز، آنتونی. (1387). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1400). جامعه­شناسی. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
محمدزاده، حمیده. (1402). معرفی و نقد مفهوم عشق سیّال زیگمونت باومن. مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه­شناسی، 6(25)، 53-62. https://www.magiran.com/p2628814
محمدی، جمال، خالق­پناه، کمال و غلامی، الهه. (1395). تجربه مصرف شبکه­های اجتماعی (مورد مطالعه: شبکه­اجتماعی بی­تاک). تحقیقات فرهنگی ایران، 9(4)، 59-88. doi.org/10.22035/ijcr.2017.314
مهدی­زاده، سیدمحمد و توفیقی، مظاهر. (1394). رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن. رسانه، 26(3)، 200-179. doi.org/20.1001.1.10227180.1394.26.3.10.3
نوری­راد، فاطمه و خانیکی، هادی. (1400). مطالعه رابطه نگرش به رسانه­های اجتماعی با سبک­های هویتی نوجوانان. مطالعات رسانه‌های نوین، 7(27)، 39-76. doi.org/10.22054/nms.2021.61500.1228
References
Alruwaili, T. O. (2017). Self-Identity and Community Through social media: The Experience of Saudi Female International College Students in the United States.University of Northern Colorado.
Bayat, A, (2023). Youth Politics and Youth in Politics, Daneshkadeh. 7. Nashr-e Aasoo.
Beta, A. R. (2014). Hijabers: How young urban muslim women redefine themselves in Indonesia. International Communication Gazette, 76(4-5), 377-389. doi.org/10.1177/1748048514524103
Bauman, Z. (2000), Culture as Praxis. London: Routledge.
Bauman, Z. (2005). Liquid Life. Cambridge, Polity Press.
Bell, D. (2007). Cyber Culture Theorists, Manuel Castels and Dona Harway, Newyork: Routtledge.
Castells, M. (2007). Communication, Power and Counter-Power in the Network Society. International Journal of Communication, 1, 238-266. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/46/35
Castells, M. (2010). The Power of Identity, 2nd Edition, Wiley-Blackwell.
Ganda, Ma. (2014), social media and Self: Influences on the Formation of Identity and Understanding of Self through Social Networking Sites, Bachelor of Arts in University Honors and Sociology, Portland State University.
Garsbo, C. Sörensson, E. (2014). A Picture is Worth a Thousand Words, A qualitative analysis of how consumers identify themselves on Instagram. Wittberger master thesis, Lund School of Economics and Management Department of Business Administration FEKN90.
Sciences, 8(5), 85-92. doi:10.1515/mjss-2017-0026
 Karakoc, L. (2023). Instagram use and Identity Development among Adolescents. Bachelor Thesis, University of Twente, Faculty of Behavioural, Management and Social Sciences.
Kennedy, H. (2006). Beyond anonymity, or future directions for internet identity research. new media & society, 8(6), 859–876. doi.org/10.1177/1461444806069641
Turner, G. (2010), Approaching celebrity studies. celebrity studies, 1(1),11-20. doi.org/10.1080/19392390903519024
Turkle, Sh. (1996). Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. London: Weidenfeld & Nicolson.
Turkle, Sh. (2015). Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age. London: Penguin Books.
Van Dijck, J. (2013). The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford: Oxford university press.
Wallace, K. X. (2022). Social Media Use and Self-Identity among Young Adolescents: A Phenomenological Study. Doctorate of Philosophy, Grand Canyon University Phoenix, Arizona.
Zemmels, D. R. (2012). Youth and New Media: Studying Identity and Meaning in an Evolving Media Environment. Communication Research Trends, 31(4), 4-22. https://www.researchgate.net/publication/271445586