نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد، گروه روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق می‍باشد. پژوهش حاضر از جنبه هدف از نوع پژوهش‍‍های کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی می‍باشد که با استفاده از روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقلیم کردستان عراق می‍باشد. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 384 نفر محاسبه گردید و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‍ساخته و مشتمل بر 83 سؤال می‍باشد که اعتبار آن به ترتیب با استفاده از روش اعتبار محتوایی (صوری) و پایایی آن نیز با استفاده از پیش‌آزمون و ضریب آلفای کرنباخ مناسب ارزیابی گردید و با استفاده از روش نمونه‍گیری خوشه‍ای چندمرحله‌ای گردآوری‌شده و با نرم‌افزار spss تحلیل شد. یافته‍های پژوهش نشان داد که تأثیر متغیرهای؛ میزان استفاده از شبکه‍های اجتماعی، اعتیاد به رسانه، وضع تأهل، محتوای رسانه و پایگاه اجتماعی/اقتصادی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان معنیدار است. همچنین متغیر اعتیاد به رسانه با ضریب رگرسیونی 299/0 دارای بالاترین ضریب رگرسیونی و متغیر مذهب (دین) با ضریب 030/0 دارای ضعیف‍ترین ضریب رگرسیونی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اقلیم کردستان عراق می‍باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Impact of Virtual Social Networks on Students’ Academic Performance in the Kurdistan Region of Iraq

نویسندگان [English]

  • bilal mohammad 1
  • Aliasghar Kia 2
  • Hadi Khaniki 3

1 PhD Student in Communication Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Journalism, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Social Communication Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Virtual social networks have emerged as a significant factor influencing students’ academic performance, fostering deep interactions among students, professors, and peers. As one of the most prominent global communication tools, these platforms play a vital role in education. This study examines the effects of virtual social networks on students’ academic performance in the Kurdistan Region of Iraq, focusing on their role in facilitating collaboration, information exchange, and learning engagement. This research adopts an applied (practical) objective and a descriptive-correlational design, utilizing a survey method for data collection. The study population includes undergraduate, master’s, and doctoral students across universities in the Kurdistan Region. Using Cochran’s sample size formula, a representative sample of 384 participants was selected. Data was gathered through a researcher-developed questionnaire comprising 83 questions, validated via content (face) validity and tested for reliability through a pilot study (pre-test). The findings aim to provide insights into how virtual social networks contribute to—or hinder—academic success, offering recommendations for educators and policymakers in the region. The data collected through the researcher-developed questionnaire were analyzed using SPSS software, with Cronbach’s alpha coefficient confirming the reliability of the instrument. The sample was selected through a multi-stage cluster sampling method to ensure representativeness. The results revealed that several variables significantly influence students' academic performance in the Kurdistan Region of Iraq: frequency of social network use; media addiction; marital status; media content consumption; and socioeconomic background. Notably, media addiction exhibited the strongest impact, with a regression coefficient of 0.299, indicating its substantial role in shaping academic outcomes. Conversely, religion had the weakest association, showing a regression coefficient of 0.030, suggesting minimal direct influence on academic performance in this context.
 
Extended Abstract:
Introduction
In an era when modern higher education benefits from blended learning and uses many facilities to improve students' academic performance, the use of social networks in higher education cannot be ignored as an important tool for accelerating blended learning. Therefore, we must examine this new phenomenon's impact on teaching and learning to utilize its benefits. Just as scientific development can be mapped through citations in written sources, communication patterns and academic progress in virtual environments can similarly be traced through social networks.
Virtual social networks have transformed how researchers access scientific resources, conduct research, exchange findings, and engage in scientific activities. This transformation necessitates evaluating these networks' impact on scholarly behavior. Indeed, modern virtual networks represent one of the key factors influencing students' academic performance today. In our current era, knowledge and technology are inextricably linked - one cannot be easily attained without the other.
The divergent perspectives on virtual networks' effects reveal a lack of comprehensive understanding about their functions, with interpretations varying significantly based on individual viewpoints. Opponents typically focus on pathological aspects and cultural resistance in their studies, while proponents emphasize the networks' technological potential and audience-oriented benefits to clarify their nature. Like all media introduced to student communities, virtual networks present both positive and negative functions - neglecting either aspect may harm students. This study therefore examines virtual networks' impact on academic performance in the Kurdistan Region of Iraq.
Materials and Methods
This applied quantitative study employed a survey methodology. The target population comprised 9,600 undergraduate, graduate, and doctoral students in Iraq's Kurdistan Region. Using Cochran's formula, a representative sample of 384 participants was determined. Given the population size and distribution, data were collected through multi-stage cluster sampling. The research instrument was a structured questionnaire containing variables measured at nominal, ordinal, and interval levels. Reliability was confirmed through a pilot test, with all variables achieving Cronbach's alpha coefficients above 0.70. Content validity was established through expert review. Data analysis was performed using SPSS software.
Findings
Given the nominal nature of gender and marital status variables, the Kendall’s tau-b correlation coefficient was employed to examine their relationship with academic performance, while Pearson’s r tested ordinal and interval-level variables. The analysis revealed significant correlations between academic performance and media addiction, trust in media, relationship quality, media content type, socioeconomic status, age, and marital status (p <.05). However, no significant relationships were found between academic performance and internet connectivity status, social network usage frequency, gender, ethnicity, or religion among students in the Kurdistan Region of Iraq.
The final regression model (algebraic method) for students' academic performance in Iraq's Kurdistan Region incorporated these independent variables: social network usage frequency, media addiction, media trust, academic media content, entertainment media content, and contextual variables (gender, age, marital status, ethnicity, religion type, and socioeconomic status). Interpretation of coefficients relied on standardized beta values (β), which quantify each predictor's relative contribution to academic performance while controlling for other variables in the model. The beta coefficients enable direct comparison of effect sizes across all predictors, revealing their differential impacts on the dependent variable.
The standardized beta coefficients enable comparison of each variable's relative contribution, revealing that social network usage frequency, media addiction, marital status, media content consumption, and socioeconomic status significantly impact academic performance (p < 0.05), thereby confirming their hypothesized relationships. Notably, media addiction demonstrated the strongest effect (β = 0.299), while religion showed the weakest association (β = 0.030) with student performance in the Kurdistan Region of Iraq.
Discussion and Conclusion
The analysis revealed non-significant differences in academic performance across gender, age, ethnicity, religion, and media trust variables (p > 0.05). However, significant relationships emerged with social network usage frequency, media addiction, media trust, marital status, media content consumption, and socioeconomic status (p < 0.05). Most notably, media addiction demonstrated a substantial negative impact (β = -0.299), indicating that excessive engagement with virtual social networks reduces study time and correlates with academic performance decline among students in the Kurdistan Region of Iraq.
The study revealed distinct patterns in students' trust toward different media content types, with the highest trust levels observed for: (1) scientific, (2) medical, (3) economic, (4) sports, (5) social, and (6) political content. Importantly, despite potential drawbacks, virtual social networks demonstrate significant educational utility when used appropriately. These platforms enable instructors to share course materials through dedicated channels, allowing students 24/7 access to learning resources. Furthermore, they facilitate efficient assignment submission, eliminating printing costs and reducing turnaround times while maintaining academic quality in Iraq's Kurdistan Region.
Based on research findings, several solutions can address the threats posed by social networks. One major threat is excessive time spent online, which reduces study time and leads to academic failure. Effective countermeasures include:

Teaching students time management skills
Implementing proper regulations for scientific use of social networks
Developing educational programs about cyberspace's role and proper usage
Organizing workshops conducted by psychologists and cyberspace experts

These measures can help students use social networks more appropriately while benefiting from their educational potential.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Performance
  • Kurdistan Region of Iraq
  • Media Addiction
  • Media Trust
  • Social Networks
منابع
آریانی، ابراهیم، زاهدبابلان، عادل، معینی‍کیا، مهدی، خالق‍خواه علی، سروش، مصطفی و موسوی، طیبه (1395). نقش شبکه‍ های اجتماعی مجازی در توسعه قابلیت‍های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 7، شماره 29. doi.org/10.22054/qjsd.2016.7885
جعفرپور مرزونی، زهرا، خورسندی طاسکوه، عبدالهی نژاد، علیرضا (1402). کارکردها و موانع استفاده از شبکه‍های اجتماعی در فرآیند مدیریت آموزشی، فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، سال نهم، شماره 33، ص 425 تا 454. doi.org/10.22054/qjsd.2016.7885
دلشادی، زهرا، دلشادی، محمد، شفیعیان، زهرا و منصوریان، محمد (1395). بررسی وضعیت استفاده از شبکه‍های اجتماعی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه‍های شهر ایلام در سال 1393. مجلهی رهآورد سلامت، 2(2)، 41-49. doi.org/11.52211/edc.216.587452
رضایی، راضیه، زارعی، فاطمه و طهرانی، هادی (1396). واکاوی به‌کارگیری شبکه‍های اجتماعی مجازی در یادگیری و آموزش از منظر استادان و دانشجویان شبکه‌های اجتماعی مجازی در آموزش. نشریه پژوهش پرستاری، 13(1), 1-9. http://ijnr.ir/article-1-2029-fa.html
رضوانی، ابوالقاسم و عجم، علی‍اکبر (1395). رابطه میزان استفاده از شبکه‍های اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(24)، 23-43. https://www.sid.ir/paper/219297/fa
رضوانی، ابوالقاسم و عجم، علی‍اکبر (1398). بررسی ارتباط استفاده از شبکه‍های اجتماعی مجازی با درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. فصلنامه توسعه آموزش جندی‌شاپور، 10(4)، 362-347. doi.org/10.22118/edc.2019.99570
سورین، ورنر جوزف و تانکارد، جیمز (1388). نظریه‌های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. چاپ ششم. تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
فیضی، حسین، محمدی، هیوا، رحمانی، مهیلا و احمدی، سید مجتبی (1396). بررسی ارتباط استفاده از شبکه‍های اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(3)، 98-104. doi.org/10.29252/edcbmj.11.03.12
قربانی، مجید، برقی، عیسی و سهیلی، امین (1396). دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رابطه با نقش شبکه‍های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی آنان، مجله پرستاری و مامایی، دوره 16، شماره 2. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3476-fa.html
مالمیر، مرتضی، زارع، محمد، فیض‍آبادی، نرگس و ساریخانی، راحله (1395). تأثیر شبکه‍های اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی ویادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(1)، 265-272.
متحدین، مهرنوش، درتاج، فریبا، قائمی، فاطمه و قربان جهرمی، رضا (1402). مدل علّی استفاده آسیب‌زا از اینترنت بر اساس نیازهای بنیادین روان‌شناختی با واسطه‌گری راهبردهای تنظیم هیجان و مقابله اجتنابی، فصلنامه مطالعات رسانه‌ها نوین، دوره 9، شماره 34، صص 79-103. https://doi.org/10.22054/ nms.2023.70126.1462
میرزایی، مریم، رحیمی، صالح ومرادی، محمود (1395). بررسی نقش شبکه‍های اجتماعی در تبادل علمی: مطالع موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. نشریه کتابداری واطلاع رسانی، 19(1)، 108-130 https://lis.aqr-libjournal.ir/article_45325.
ویندال، سون، سیگنایزر، بنو و اولسون، جین (1387). کاربرد نظریه‌های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. چاپ دوم. انتشارات جامعه شناسان.
 
References
Bembich, C. (2019). Social Network Learning Analytics: identification of students at risk of early school leaving. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, 174-186.‏ DOI 10.7346/SIRD-2S2019-P176
Lester, J., Leonard, J. B., & Mathias, D. (2013). Transfer student engagement: Blurring of social and academic engagement. Community College Review. 41(3), 202-222. http://dx.doi.org/ 10.1177/0091552113496141
Merrill, M. D. (2012). First principles of instruction. Londan: John Wiley & Sons publication.
Yan, X., Gao, W., Yang, J., & Yuan, J. (2022). Emotion regulation choice in internet addiction: less reappraisal, lower frontal alpha asymmetry.Clinical EEG and Neuroscience, 53(4), 278-286. Yan, X., Gao, W., Yang, J., & Yuan, J. (2022). Emotion regulation choice in internet addiction: less reappraisal, lower frontal alpha asymmetry.Clinical EEG and Neuroscience, 53(4), 278-286.
Yu, L. K., & Tao oinas, Y. Y. (2020). social networks and information systems: ongoing and future research streams. Journal of AIS. 61(11), 8-11. http://dx.doi.org/10.17705/1jais.00222.